Dit weekend weer enkele uren met de 931 doorgebracht. Ik ben begonnen an de revisie van de onderstel. De plan was om de achterdempers te vervangen en de voorpoten uit te bouwen.
Terwijl ik de auto aan het restaureren was, was ik blij verast toen ik onder de viezigheid een nette set Monroe gasdempers had gevonden. Maar na enkele honderd kilometers wist ik dat ze mooi van buiten, en lelijk van binnen waren. De auto ging altijd erg deinen na verkeersdrempels en was niet echt vertrouwenwekkend in de bochten. Als ik hard een bocht in ging voelde ik de neus duiken en daarnaast ging de hele auto ook wat zwabberen.
Omdat ik altijd met de eenvoudige klusjes als eerste beginnen ben ik ook aan de achterkant begonnen. Geen veren o.i.d. dus oude dempertje er uit, nieuwe dempertje in, en klaar.
Nieuw vs. Oud

De Monroe's waren zo slecht dat ik ze zonder moeite met twee handen in elkaar kon drukken

Daarnaast zie je op de foto dat de bovenste bus bijna helemaal verdwenen was...echt niet goed.
En gemonteerd

Daarna was het de beurt van de voorste ophanging. Een beetje meer complex dan achter maar goed te doen als je rustig doorwerkt. Na een beetje speurwerk op de vele 924 fora en heel veel kruisverbanden zoeken met VW en Audi onderdelen websites is het me gelukt voor maar €80 twee spiksplinternieuwe draagarmen van Bilstein met nieuwe bussen en fuseekogels te scoren

Alleen de bussen en fuseekogels kost al €150 per kant bij Porsche en dan moet je nog je draagarm zelf reviseren.

Me happy

Na een uurtje sleutelen had ik de eerste draagarm onder de auto vandaan. Het viel best mee, de moeilijkste deel was om de moeren los te breken.
Nieuw vs. Oud

Daarna ging ik even de boel poetsen want ik kon er nu goed bij. En als puntje op de i heb ik de beugels en de draagbalk even bij gespoten en daarna met bitumen spray beschermd

De nieuwe draagarm gemonteerd

De linker draagarm heb ik even nog niet gemonteerd omdat ik caster blok niet goed op de nieuwe draagarm vond zitten. Ik moet even de as een beetje bijwerken. Ik krijg de caster bus niet meer dan de helf op de as en hij zit veels te strak. Daarom ben ik maar begonnen met demonteren van de veerpoten
Ook hier viel het reuze mee met als enige moeilijk deel het losbreken van de bouten en moeren

Komende week ga ik de veerpoten reviseren met de hulp van de PBVH concullega Bob Hahn

Met een beetje mazzel heb ik ze over een week of twee weer ingebouwd.
Tot zo ver mijn update.
Laatst bijgewerkt door
Johann op 09 jan 2017 13:50, in totaal 2 keer bewerkt.