Dit is het resultaat van de nieuwe voorbumper. Wat nog ontbreekt op deze foto's zijn de koplampsproeiers, het gaas voor de roosters en sommige naden dienen nabewerkt te worden met polyester omdat de vorm ervan mij niet bevalt. Ik zal later laten zien hoe dat gaat gebeuren. Het werd tijd om de motor en de bak erin te zetten.
Zoals ik al geschreven heb was mijn eerste 'Porsche' een 914. De meningen zijn verdeeld over deze auto, zelfs of het wel een Porsche is. Ikzelf vind de achterkant van de auto geweldig. De voorzijde vind ik onder bepaalde hoeken goed en vanuit sommige hoeken niet. Maar wel lekker sturen zo'n ding. Bij die auto heb ik verschillende keren het motorblok met de bak eruit gehaald. Ik deed dat altijd alleen en voornamelijk met een garage krik. Toch moest ik bij het motorblok en de bak deze wel even slikken. Wat een lomp ding en wat een gewicht. Verder zit deze unit veel krapper in de motorruimte dan van de 914.
Eerst was de motor aan de beurt om nagekeken te worden. Ik heb alle goed bereikbare pakkingen en rubber ringen vervangen. Hiervoor heb ik het hele blok kaal gehaald. Het draaiend gedeelte is in elkaar gebleven. Alle actuators, zoals bijv voor de kleptiming heb ik op functionaliteit gecheckt en indien nodig uitgewisseld. Dit motorblok is afkomstig uit mijn witte Cayman uit Koeweit. Ook ik heb uiteraard al veel gelezen over IMS en dergelijke. Dit blok is een M97 en dat betekent dat het grotere lager erin zit. Ik heb toch het deksel ervan gelift en de stofkap van het lager verwijderd. Tevens heb ik gekeken, gevoeld, of er speling ook zat en hoe mooi het lager loopt. Ik heb niets kunnen vast stellen. Het is mijn bedoeling om er een 3.8 blok van te maken. uiteindelijk zal het dus uit elkaar moeten. Ik heb voor nu besloten om eerst de auto af te bouwen en hem te laten rijden. Vandaar alleen pakkingen e.d. Het carter is ook open geweest en ik heb geen vreemde dingen kunnen vaststellen. Geen aluminiumdeeltjes of wat dan ook.
Ook een nieuwe koppeling en drukgroep heb ik erin gezet, een originele, en een nieuwe keerring voor de krukas. Het centreren van de koppeling is altijd belangrijk anders krijg je de bak er niet op. Ik heb geen gereedschap hiervoor dus dat moest ik zelf maken. Ik heb een verlengstuk van mijn doppenset genomen en op twee plekken met tape ringen opgebouwd die dik genoeg waren voor het lager en het vertande gat van de koppelingsplaten. Werkte top. Wel bij het terughalen even checken of de tape niet is beschadig. Er moet niets in het lager achterblijven. Bak erop nadat ik met de hand alle versnellingen had geprobeerd, liep mooi. Een nieuwe cilinder voor de koppeling gemonteerd. Iemand had lekker op het koppelingspedaal getrapt terwijl de cilinder niet gemonteerd was. Dit was al bij de vorige eigenaar gebeurd. Voor het geld was een nieuwe de beste oplossing.
Al deze werkzaamheden heb ik uitgevoerd met de motor op een hondje, je weet wel een plank met draaiwieltjes eronder. Dat is het makkelijkste om met het geheel door je garage te rijden. Nadeel is dat je er op deze manier geen krik onder krijgt. Echter de motor met bak, op een krik, in je eentje, onder de auto maneuvreren vond ik niet echt een goed idee. Je kunt een opleg plaat maken voor zo'n krik en het geheel vastbinden maar dat had ik allemaal niet. Ik heb gekozen voor het volgende:

De auto heeft in z'n geheel al die tijd op as steunen gestaan. Ik heb de achterkant een flink stuk omhoog gezet. dat is op zich al spannend. Uiteraard moeten de dwarssteunen onder de auto eruit. Toen de motor met bak, op het hondje, eenmaal in positie onder auto stond, heb ik de auto aan de achterkant weer wat omlaag gehaald zodat hij niet zo scheef stond. Daarna moest het geheel op de krik komen. Drie potkrukjes brachten uitkomst. Als je een object op drie punten laat steunen liggen de steunen altijd in 1 vlak. Het geheel blijft stabiel. Beide cilinder banken kregen een brede houten steun eronder om het gewicht te verdelen en aan de achterzijde nog een steun voor de bak. Ik kon alle 3 de potkrukjes plaatsen omdat ze allemaal naast het hondje kwamen. Voorzichtig elke krik steeds een beetje hoger. Het blijft spannend, er moet niets gebeuren. Dan is het voordeel dat je dit alleen doet. Je kunt je volledig focussen op wat moet gebeuren en je hoeft niemand anders in de gaten te houden. Wel zorgen dat je er nooit onder gaat met je handen of iets dergelijks. Uiteindelijk kon ik het hondje eronder vandaan rijden en de garage krik plaatsen. Ik heb een grote hard houten balk genomen welke van voor naar achteren onder het geheel doorliep. Dan is het zaak om het zwaartepunt te vinden zodat je met weinig kracht het geheel in balans kunt houden. Voordat de motor en bak hierop lagen heb ik alle bouten uitgezocht welke nodig waren om het geheel vast te zetten in de auto. Ik heb ze met het bijbehorende gereedschap klaar gelegd op de desbetreffende posities. Alles nog een keer extra gecheckt en toen omhoog. Stukje bij beetje heb ik het geheel rustig omhoog gekrikt tot de hele boel in positie zat. De steunen van de versnellingsbak zaten er nog niet aan. Ik had bedacht om de zwarte dwars verbinding onder do motor door te gebruiken. Eerst de bouten aan de voorzijde vast en daarna de zwarte dwarsverbinding erin. Alles bij elkaar zijn dit 6 bouten. De motor met bak kon nu gewoon blijven liggen op de dwarssteun en hangen aan de originele ophanging aan de voorzijde. Tussen de dwarsbalk en de bak heb ik een stuk hout gedaan zodat niets kon beschadigen. Hierna de krik weggehaald en onder de versnellingsbak geplaatst. Vervolgens de steunen voor de bak erin en het lompe ding zat op zijn plek.
Toen kwam er nog iets bijzonders, de steekassen. Normaal gesproken is dit redelijk rechttoe rechtaan. De rechter ging prima. De linker wilde van geen kant. Ik snapte er niets van. Om een lang verhaal kort te maken. Degene die de vorige motor had uitgebouwd heeft naderhand de aandrijfassen verkeerd om gemonteerd. De rechter zat links en de linker zat rechts. Welke idioot doet zo iets? Ik kwam erachter door de part nummers eens op te zoeken. Zoals ik het nu opschrijf lijkt het allemaal simpel maar het heeft wel enkele uren gekost voor ik erachter was wat er nu aan de hand was. Ik dacht in eerste instantie dat ik wat fout deed, maar nee. Ik heb zelfs de steunen van de bak gecontroleerd of die op de juiste plek zaten. Maar het zou een knap iemand vergen om die om te wisselen.
Ik was blij dat alles goed was gegaan en dit zware stuk techniek veilig en wel in de auto lag. Het was een mooi gezicht om aan de bovenkant de aanzuigbuizen weer op hun plek te zien liggen.