Nieuw aflevering. van mijn belevenissen met de 924.
Ik had het stuurhuis uit elkaar gehaald voor inspectie, schoonmaak, nieuw vet, nieuw lagertje en dat soort dingen. Ik had echter gemerkt dat bij het verder dan een halve omwenteling doorsturen, er een zwaar punt in de besturing zat. Bij nadere bestudering van de tandheugel bleek, dat er een behoorlijke sluitplek te zien was. Net op het punt waar de speling van de tandheugel aangepast kan worden. Toen ik de tandheugel op de werkbank had liggen, merkte ik, dat hij niet recht was. Sterker nog, je kon met het blote oog bijna vaststellen, dat die tandheugel niet recht was. En dan loopt het natuurlijk ergens in het stuurhuis aan, waardoor dus vermoedelijk dat zware punt ontstond. Kortom een nieuw, lees gebruikt stuurhuis op de kop getikt samen met een andere stuuras, waarvan de kruiskoppelingen geen speling hadden. Alleen nog even een lagertje vernieuwen voor het asje van het rondsel en het is weer klaar
Het is met gebruikte onderdelen natuurlijk altijd een gok, maar je moet wat als er nieuw helemaal niet meer of alleen tegen absurde prijzen aan te komen is. Aan de andere kant heeft het ook wel weer wat om die ouwe meuk te reviseren naar nieuw als dat kan en nog zinvol is.
De troosteloze aanblik van de aangetaste cilinderwanden na de demontage van de cilinderkop had ik al gemeld. De meningen en oplossingen hieromtrent liepen zeer uiteen.
De eigenaar van het motorrevisie Peters uit Epse is gisteren bij me geweest en heeft de schade opgenomen. Gelukkig valt het mee. Honen van de cilinders is voldoende en dan nieuwe zuigerveren. Uiteraard worden drijfstang- en krukaslagers ook bekeken en zonodig vernieuwd (als het te verkrijgen is), alsmede de keerringen die zo her en der gemonteerd zitten.
Aan de staat/verkleuring van de cilinderkop te zien, was er kennelijk zeer weinig olieverbruik geweest. Wel vertoonde de koppakking op twee plaatsen sporen van lekkage.
Aha. Nu dus wél mogelijk de oorzaak van het warmlopen en het verlies van koelvloeistof gevonden. Het leek erop alsof de koppakking nog de eerste montage was.
Nokkenas zag er prima uit, evenals de plekken waar de nokkenas in de cilinderkop draait. Aan de stand van de stelbouten van het klepstelmechanisme was te zien, dat de kleppen nog lang niet uitgesteld waren. De kleppen worden wel opnieuw ingeslepen en voorzien van nieuwe klepgeleiders. De kop wordt gevlakt.
Aan de staat van de diverse onderdelen werd geoordeeld, dat het zeer wel mogelijk is, dat het blok inderdaad zo rond de 225000 km heeft gelopen.
Uiteindelijk lijkt het met de motor dus mee te vallen, al is er natuurlijk altijd het risico dat je onverwachte zaken tegenkomt die nog aangepakt moeten worden. Voorlopig ziet het er goed uit en heb ik straks een nieuwe (originele!) motor. Voor wat dat waard is natuurlijk.
Toen de motor uit de auto was gehaald bleek, dat de rechter motorsteun of lager zo je wilt aan het einde van zijn werkende bestaan was gekomen. De veer die erin zat leek niet gebroken, maar de centrale bout of pen rammelde volkomen doelloos in het huis. Nieuwe steun is niet meer verkrijgbaar, dus ben je aangewezen op, ja daar gaan we weer

, gebruikt of alternatieve, nieuwe steunen. Nu had ik daar wel oren naar, maar heb me eerst ingelezen op het forum van Pelicanparts. En wie kom ik daar tegen? "Onze" Johann

. En die vertelde daar in niet mis te verstane (nette) bewoordingen hoe hij uit eigen ervaring over die steunen dacht. Dat heeft me doen besluiten om die steunen toch maar niet te kopen. Ik ben toch maar weer voor een goeie gebruikte gegaan. De wereld is klein. Ik moet zeggen dat ik mooi geholpen ben met de filmpjes van Johann en de informatie die ik van hem krijg over de 924. Bedankt Johann.