Persoonlijk vind ik die Singers ook ernstig overgewaardeerd. Ik vind ze wel mooi en tof, maar lang het geld niet waard. Dat is -nogmaals- een persoonlijke mening.
Verder is er ook nog zoiets als 'de waarde wordt bepaald door wat de gek ervoor wilt geven' en er zijn kennelijk gekken die tonnen overhebben voor een omgebouwde Porsche door een bedrijf met de naam van een naaimachine. De vraag is of iemand voor jouw creatie bereid is € 50k neer te leggen (ongeacht hoe mooi hij ook geworden is!).
Backdaten is nu 'hot', maar eigenlijk is het gewoon 'verbouwen'.
Zo zijn tal van G-tjes omgebouwd tot 993's ('forwarddaten'?) en is zo'n auto:

Zo geworden:

De kenner ziet meteen dat het een omgebouwde 911 is en geen 'echte' 993. Dat zal -ongeacht het werk en de centen die erin gestoken zijn- ook z'n weerslag vinden in de (taxatie)waarde van die auto.
Bovendien wordt de waarde van de auto niet bepaald door de nota's en de (waarde van de) onderdelen.
Nog een tweetal voorbeelden om dat duidelijk te maken:
Ik heb een hele mooie Ford Fiasco... eeeehhh.... Fiesta... die weliswaar al 20 jaar oud is, maar nog steeds prima voldoet. De dagwaarde is zo'n € 2.500,00 en om 'm door de apk te laten komen, moesten de remschijven vervangen worden (€ 1.000), een nieuwe uitlaat moest eronder (€ 500), er moesten 4 nieuwe banden onder (€ 500) en achter moesten er ook nieuwe schokbrekers onder (€ 500). Vervolgens komt de auto glansrijk door de apk. Ik rij de auto naar buiten en iemand verleent me geen voorrang en jetst vol in de flank van de auto... Total loss...
Welk bedrag denk je dat ik vergoed krijg? € 5.000? Ik krijg waarschijnlijk een bedrag om en nabij de € 2.500...
Het wrak wordt vervolgens opgekocht door een handelaar en die gaat de onderdelen (hetgeen ik natuurlijk ook zelf had kunnen doen) los verkopen. Het interieur wordt verkocht voor € 750, de (nieuwe) uitlaat voor € 250, de motorkap voor € 250, de achterklep voor € 250, het rechter portier (niet beschadigd) met elektrische raambediening € 500, de (verwarmde) spiegels € 100, de banden met velgen voor € 500, het stuur (met airbag) voor € 250, de versnellingsbak voor € 500, de motor voor € 750, de koplampen voor € 100, de grille voor € 100, de geïntegreerde radio met navigatie € 250 en nog wat klein grut voor een totaalbedrag van € 500. En zo levert mijn autootje -met een dagwaarde van € 2.500- uiteindelijk in losse onderdelen bijna het dubbele op...
Laatst bijgewerkt door
Black Betty op 30 dec 2014 13:45, in totaal 1 keer bewerkt.