Ziet er geweldig uit, ben benieuwd hoe dat gaat rijden. Heb jij trouwens een goed adres voor die klepstoters? Heb het idee dat er bij mij ook een of twee niet helemaal lekker meer zijn.
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo CS project ; hij loopt !
07 dec 2011 14:45
Gisteren op de vermogensbank was een lange middag en avond zonder veel resultaat. Begonnen met de injectiegalerij en injectoren wisselen voor grotere 675 cc exemplaren, de dumpvalve monteren en bougies wisselen. Bij de eerste start bleek de VEMS niet in orde ; firmware opnieuw geïnstalleerd en toen was ie Ok, maar toen waren we al een hele middag bezig geweest met draadjes meten en niet begrijpen. Vervolgens tot 3000 rpm afgesteld totdat ie druk begon te verliezen, naar nu blijkt waarschijnlijk door een niet vlakke inlaat met lekkage bij de inlaat tot gevolg. Al met al geen goede poging maar morgen over een week is de 2e .... we gaan het winnen. Overigens had ie bij 2500 rpm al 0,4 bar druk, wat heel ( fijn ) vroeg is en bij 3000 rpm maakte ie al dik 200 pk, 2 keer zoveel als een goede atmosferische motor. Dus veelbelovend is het wel ...
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar
15 dec 2011 20:13
Vandaag voor de 2e maal op de vermogensbank geweest voor de afstelling ; de resultaten zijn ruim bevredigend. Ik ga zo, na het eten, de vermogensuitdraaien ff scannen en plaatsen ...
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar
15 dec 2011 22:05
Nou daar benne ze dan :
+
Het grappige aan de eerste chart is dat 'in het dun' de resultaten van mijn atmosferische motor erbij staan ( vóór de ombouw gemeten ). Zoals je ziet is de karakteristiek van de vermogenscurve min of meer overeenkomstig, alleen de waarden zijn, door de drukvulling, toenemend hoger. De koppeltoename is helemaal indrukwekkend ; van net 260 tot 440 Nm bij 3500 toeren. Het maximum koppel van de turbo motor zit ook nog eens 1000 rpm lager dan bij de atmosferische variant, die meer tijd en toeren nodig heeft om 'wakker te worden'. Op de 2e chart zie je hoe snel de ( relatief kleine ) turbo op druk komt. Al bij 2600 rpm zit ie op zo goed als maximum druk wat 'm enorm 'driveable' maakt. Door de juiste, lichte veer in de wastegate regelt ie 'm keurig af op 0,4 bar overdruk ... overigens zijn de 320 pk die je daar ziet staan de wiel-pk's terwijl de 1e chart de krukas-pk's aangeeft ... ( Krukas pk's = wiel pk's + ~15 % ). Ikki blij !
Nu even een paar Kkm 'losrijden' en dan door naar de 1 bar druk en ( naar verwachting ) 525+ pk ...
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar
15 dec 2011 22:37
indrukwekkend !
ik weet dat je ooit hebt gezegdd dat je een GT-3 RS wou evenaren in vermogen, maar dat je nu de RS 4.0 voorbij gaat met je viercilindertje, had je vermoedelijk zelf ook niet verwacht : ofwel ?