Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 jun 2024 14:13



Antwoord op onderwerp  [ 324 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Motor revisie 2.2T 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
ik zie nu dat je s zuigers gebruikt. Was de compressie niet te hoog?


24 sep 2012 18:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Theoretisch is het met S zuigers 9.6 : 1 . Wat het echt is zal ik nog eens meten voordat ik hem helemaal uitelkaar haal. De overige cilinders van de rechterzijde worden nu opgemeten. Het revisie bedrijf denkt nu in eerste instantie aan het verschil in uitzetting van de gesmede S zuiger en de gegoten gietijzeren T cilinders. Normaal worden er bij S zuigers nikasil cilinders gebruikt. Meten is weten


24 sep 2012 20:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Dat begrijp ik niet. Zuigers en cilinders worden in sets geleverd. Wanneer dat niet het geval is geweest en je hebt zelf wat bij elkaar gezocht dan zou zo maar eens de passing niet goed kunnen zijn. En inderdaad is de algemene aanname dat gesmede zuigers meer uitzetten dan gegoten, al zie je dat niet terug in de toleranties die Porsche hanteert, in beide gevallen ongeveer 4 - 6 honderdsten.


24 sep 2012 21:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Bovendien worden die S zuigers origineel in combinatie met Biral cilinders (gietijzeren bus met alu koelvinnen) gebruikt. Lijkt mij dus niet dat het aan de combinatie gietijzer -gesmede zuigers ligt, waarschijnlijker is dat de toleranties in jouw specifieke geval te klein zijn.

Beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom heb je niet gewoon een complete set gekocht met biral of nikasil cilinders?


25 sep 2012 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Verschil tussen gietijzer en alu is de snelheid waarmee warmte overdragen wordt. Alu doet dit drie keer sneller, wellicht daarom de alu koelvinnen op de Biral. Anderenkant denk ik dat porsche hier wel over nagedacht heeft en dat het in de praktijk geen issue is . Klein beetje te kleine gap zorgt wel voor verbroken smeerfilm en krassen.

Zeker mosterd na de maaltijd, blijft erg sneu.


25 sep 2012 18:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
zeker sneu. Is dit nu een gevalletje goeie koop is...?
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


26 sep 2012 11:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Door dit pechverhaal heb ik gelijk deze JE set besteld mèt Biral cilinders.
http://www.ebay.co.uk/itm/Porsche-911-8 ... 27c46591d5
Voor mij geen Mahle meer. :pale:


26 sep 2012 18:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Heb dit probleem vaker gezien bij motoren .//oorzaak ///niet de slotruimte van de veren opgemeten en ervan uitgegaan dat dit goed is vanuit de leveransier.misschien heb je er wat aan. :wink:


05 okt 2012 20:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Nog nieuws betreffende zuiger en cilinders ,,,ben zeer benieuwd naar de oorzaak :scratch:


19 okt 2012 20:11
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Vandaag na lang wachten het verslag van Mahle ontvangen mbt mijn vastgelopen zuiger. Helaas voor mij geen productiefout maar een probleem met de smering. Aan de hand van de structuur van de beschadiging stellen ze vast dat de oliefilm is verbroken door te veel brandstof. Dit kan wijzen op een slechte ontsteking of een verkeerde afstelling van de carberateur. Ik heb vandaag ook nog uitgebreid gebeld met de ingenieur die het onderzoek heeft uitgevoerd en die heeft mij verzekerd dat het niet ligt aan de maatvoering of de combinatie van zuigers en cilinders.
Vraag blijft hoe nu verder. De nieuwe zuiger en cilinder worden hopelijk na Pasen geleverd, maar als ik het blok weer in elkaar heb wil ik niet dat hetzelfde weer gebeurt. Ik wil er dus zeker van zijn dat de carberateur en onsteking goed zijn voordat ik ga starten, maar het goed afstellen hiervan doe je op een warme draaiende motor. Als er iemand ideeën heeft hoe ik deze puzzel kan oplossen hoor ik het graag. :scratch:


26 maart 2013 22:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Heinz schreef:
Aan de hand van de structuur van de beschadiging stellen ze vast dat de oliefilm is verbroken door te veel brandstof. Dit kan wijzen op een slechte ontsteking of een verkeerde afstelling van de carberateur.


Hier geloof ik helemaal niets van, ik ben al zoveel vroege 911jes tegen gekomen waarvan de ontsteking minstens 20 graden verkeerd stond,
en het mengsel hopeloos te arm of te rijk ( dat was vroeger met die Solexen erg makkelijk )
En die auto's liepen redelijk, mssn alleen wat gevoelige IMS Lager of stoterig bij weinig gas.
Dit ligt toch ècht aan de zuiger - cilinder combinatie.


28 maart 2013 18:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Heinz schreef:
Vandaag na lang wachten het verslag van Mahle ontvangen mbt mijn vastgelopen zuiger. Helaas voor mij geen productiefout maar een probleem met de smering. Aan de hand van de structuur van de beschadiging stellen ze vast dat de oliefilm is verbroken door te veel brandstof. Dit kan wijzen op een slechte ontsteking of een verkeerde afstelling van de carberateur. Ik heb vandaag ook nog uitgebreid gebeld met de ingenieur die het onderzoek heeft uitgevoerd en die heeft mij verzekerd dat het niet ligt aan de maatvoering of de combinatie van zuigers en cilinders.
Vraag blijft hoe nu verder. De nieuwe zuiger en cilinder worden hopelijk na Pasen geleverd, maar als ik het blok weer in elkaar heb wil ik niet dat hetzelfde weer gebeurt. Ik wil er dus zeker van zijn dat de carberateur en onsteking goed zijn voordat ik ga starten, maar het goed afstellen hiervan doe je op een warme draaiende motor. Als er iemand ideeën heeft hoe ik deze puzzel kan oplossen hoor ik het graag. :scratch:


Idd vind dit echte prutpraat van mahle.. Als dit een ontstekings geval zou zijn dan hebben bij mijn inziens meerdere cilinders dit probleem.


28 maart 2013 19:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
De beste monteurs zitten altijd achter het toetsenbord .. daar heb je niet zo veel aan op dit moment.
Mij komt de verklaring op zich wel een beetje vreemd over aangezien je in de verbrandingsruimte eigenlijk helemaal niet kan spreken van smering.
Het lijkt mij juist te zijn dat de smering en koeling aan de onderzijde van de zuiger niet goed op orde is geweest.
Ik heb al eerder opgemerkt dat mij de alu glittering die je aantrof vrijwel direct na het starten zorgen baarde. Ik heb dat nooit na revisies gehad of gezien.
Ooit heb ik een getunde Kevermotor met zo'n zuiger aangeboden gekregen en toen bleek dat de drijfstang van de bewuste zuiger verkeerd om was gemonteerd waardoor er verkeerde krachten ontstonden ...
Het zit dus vaak in een klein detail dat over het hoofd is gezien.
Wees blij dat je de motor nu nog weer voor de tweede keer kan reviseren aangezien deze zuiger de hele boel op een hoop had kunnen laten draaien.
Uit elkaar dus weer, ultrasoon reinigen, inspecteren, meten en weer in elkaar zetten is het devies. Een mooi moment om ook alle verbrandingsruimten uit te klokken en alles op hetzelfde gewicht te brengen. SUC6.


29 maart 2013 8:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Ja gelijk heb je haha de beste staan aan de wal . Maar ja we denke maar hardop mee en hopen wat verder tekomen
Maar blijft altijd moeilijk op afstand
Voor verder advies ga ik met roon de jong mee
Gewoon afbouwen reiningen en weer monteren


29 maart 2013 16:54
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Staat je verhaal nu in klassieke 911 /912 clubblad??
Als dit zo is staat daar dat er wel een productie fout was bij mahle
Of klopt dit niet?????


03 apr 2013 20:46
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997 turbo 993 4S 911 T Targa
Peer
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Hallo allemaal, heb mijn 2.2 t motor ook laten reviseren ( 10 jaar geleden ). Ze hebben daar s nokkenassen ingestoken en rally carburators van weber, motor draait heel slecht als hij koud is, maar ik bij Porsche Eindhoven hadden ze geen fout gevonden, PRS uit Peer ( Ronny Paesen had deze revisie uitgevoerd ). Kan een motor wel werken met deze aanpassingen?


03 apr 2013 23:03
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
piewie schreef:
Staat je verhaal nu in klassieke 911 /912 clubblad??
Als dit zo is staat daar dat er wel een productie fout was bij mahle
Of klopt dit niet?????


Verhaal is geschreven vóór het contact met Mahle...
Dus gebaseerd op de eigen conclusie.

Wel een enorm mooi verslag hier...
Jammer dat één cilinder dan zo veel roet in het eten gooit.
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


04 apr 2013 8:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Inderdaad. Stukje voor clubblad was al geschreven voor uitslag van Mahle. De Duitse leverancier had een afwijkende maat gemeten vandaar nog mijn hoop in het artikel, maar helaas bij Mahle vonden ze van niet. :cry:


04 apr 2013 9:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Oja ,,,,,,,, leuk artikel :D :thumleft:


05 apr 2013 19:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Gisteren eindelijk de nieuwe zuiger en cilinder ontvangen. Ik heb ze direct naar het revisiebedrijf gebracht waar ik alle cilinders iets laat uithonen om zo de speling tussen zuiger en cilinder te vergroten van 0,05 - 0,06 mm naar 0,08 - 0,09 mm. Hiermee hoop ik de extra uitzetting van de de gesmede zuigers te compenseren. Hopelijk kan ik dit weekend weer beginnen met de opbouw van het blok.
Iemand nog een idee hoe ik het functioneren van de carberateurs en ontsteking goed kan testen voordat ik de motor weer opnieuw start?


07 mei 2013 9:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
???????? nu ben ik de weg kwijt
waarom ga je nu honen tegen afkeurmaat ????
heb je bij de rest van de 5 cilinders toch ook niet gedaan. :scratch:


07 mei 2013 9:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Ik volg hierin het advies van het revisiebedrijf, die van mening zijn dat de huidige speling te weinig is voor gesmede zuigers. De minimale speling bij gesmede "S" zuigers in biral cilinders in 0,065 mm. Aangezien mijn stalen cilinders minder uitzetten dan de aluminium biral cilinders wil ik iets meer speling hebben. Dit ga ik doen bij alle cilinders dus niet alleen bij de nieuwe. De afkeur specificatie van 0,1 mm gaat uit van gegoten zuigers met stalen insert die minder uitzetten dan gesmede zuigers.
Het is geen garantie natuurlijk, maar het lijkt mij de meest veilige optie om te voorkomen dat het opnieuw mis gaat.


07 mei 2013 10:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Heinz schreef:
...het verschil in uitzetting van de gesmede S zuiger en de gegoten gietijzeren T cilinders.


Het zal wel aan mij liggen maar ben van mening dat je een groot risico hebt genomen in eerste instantie door met deze combinatie te gaan werken.
In theorie (uitzettingscoefficienten, spelingen) zal het allemaal wel moeten kunnen.
Maar als het mijn wagen was geweest, had ik het niet aangedurfd...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


07 mei 2013 10:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Achteraf misschien wel, maar zelfs nu nog geven Mahle en ook Wahl aan dat de combinatie van zuigers en cilinders gewoon moet kunnen. Ik twijfel hier nu aan vandaar de extra marge die ik wil inbouwen.


07 mei 2013 11:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Heinz schreef:
Achteraf misschien wel, maar zelfs nu nog geven Mahle en ook Wahl aan dat de combinatie van zuigers en cilinders gewoon moet kunnen. Ik twijfel hier nu aan vandaar de extra marge die ik wil inbouwen.


Als je er maar in gelooft .... wordt het straks weer "fingers crossed".

Er zitten zo wie zo al meerdere fouten in de opbouw van je motor dus waarom zou het nu wel goed gaan dan?

Het begon al met het stralen van de olietank, het niet meten, het niet uitliteren en gelijkzetten van de compressie op alle cilinders.

Heb je het hele blok weer uit elkaar getrokken en ultrasoon laten reinigen na doorspoelen? Doe je dit niet dan ben je misschien zo weer bij af en loopt hij direct weer op een hoop. Het ijzer slijpsel kan op andere punten ook in het blok zitten en schade hebben veroorzaakt.

Laat je verder niks wijsmaken over het wegspoelen van de oliefilm in de verbrandingsruimte want daar hoort helemaal geen oliefilm te zitten. De schraapveren en compressie veren houden dit tegen.

Leuke verhalen allemaal maar pas op dat je straks niet verder van huis bent ...
just my 2 cents.


07 mei 2013 18:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 324 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DStout


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.