Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Gesloten onderwerp

Re: 1969 project R op mijn manier

12 jan 2012 9:30

Ah ... nu begrijp ik dat je iets meer materiaal rondom het deel wat je bij van Kessel hebt gekocht had willen hebben i.v.m. het beter kunnen bepalen van de positie van de nieuwe tunnel. Nu moet je voor mooi een andere auto opmeten of de bak er in maken voordat je dat kan doen.
Overigens zou ik zelf dan toch eerst de bak er in maken en dan de tunnel hierop aanpassen.

Re: 1969 project R op mijn manier

12 jan 2012 9:36

Precies wat je zegt; bij een 912 is dit deel wat krapper bemeten (901 bak?) en ik wil een 915 kunnen monteren.

Re: 1969 project R op mijn manier

12 jan 2012 14:00

Net zo krap als een 911 van hetzelfde jaar met ook een 901 bak.

Re: 1969 project R op mijn manier

12 jan 2012 14:58

Op zich wil je eigenlijk ook wel zo min mogelijk ruimte daar hebben i.v.m. het liftend effect op hoge snelheid.

Re: 1969 project R op mijn manier

12 jan 2012 17:25

Mooi, gaan met die :ba:

Re: 1969 project R op mijn manier

09 feb 2012 17:52

Zoals eerder in dit topic aangegeven heb ik voor mijn auto een Wiechers rolbeugel aangeschaft, echter levert Wiechers geen installatievoorschriften, tekening of iets dergelijks voor de montage van het ding. Nu komt mijn monteur niet uit een kleurboek maar hij is ook geen Porschespecialist en dus vraagt hij mij om input voor het juist plaatsen van het ding. Is er iemand die mij hiermee kan helpen met wellicht een foto of tekening? Bij voorbaat dank. Ik ga er sowieso heen vanavond en zal dus ook weer eens wat voortgang kunnen delen.

Re: 1969 project R op mijn manier

09 feb 2012 18:04

hebbie fotootjes van dat apparaat?

Re: 1969 project R op mijn manier

09 feb 2012 18:07

Nee nog niet.

Re: 1969 project R op mijn manier

09 feb 2012 23:36

Het probleem geillustreerd met foto's. Zoals te zien komt de rolbeugel op de vloer en dat lijkt mij dus niet heel stevig. Kan mij bijna niet voorstellen dat de fabrikant (Wiechers in dit geval) dit zo bedacht heeft.
AfbeeldingAfbeelding

Re: 1969 project R op mijn manier

09 feb 2012 23:47

en daar komt geen dwarsbalk?

zo heeft de kooi bij een zij impackt weinig nut

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 0:01

WM550spyder schreef:Zoals te zien komt de rolbeugel op de vloer en dat lijkt mij dus niet heel stevig.


... doorslijpen en omzetten, zodat'ie op de kokerbalk komt :?:

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 2:12

@wm550spyder: +1. Je ziet vaker dat soort kooien. Snel gemonteerd.
Maar ook van weinig waarde bij echte problemen.
Is de kooi niet bovenin bij te buigen nog zodat hij op de kokerbalken terechtkomt Dan de montage platen wat hoger monteren en
vastzetten op de kokerbalken. Zou hem persoonlijk sowieso lassen. Als je de vloer niet stevig genoeg vindt, zijn die lasjes wel van meerwaarde.

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 10:35

Ik zou niet doorzagen en weer lassen aan de kooi. Voor wat hij waard is verminder je dan de sterkte van de constructie. Onder de kooisteun op de bodem zou ik een grotere (min 3 mm) plaat lassen aan de bodem en deze aan de dorpel aan laten sluiten. Vervolgens de aansluiting aan de dorpel met een 3 mm strip verstevigen zodat je afsteuning op de bodem en op de dorpel krijgt. Voordeel hiervan is dat je ook je gordeloog fatsoenlijk kan vastmaken. De afsteuning op de binnenschermen zou ik dan ook voorzien van een grotere onderplaat.
Ik neem aan dat de "looks" prefaleren bij de keuze van deze halve kooi maar ik geef je even aan dat een kooi gevaarlijk kan zijn als er op de straat iets gebeurt en je er zonder helm in zit. Zonder afdoende bescherming (celpadding) om de staande buis doet deze bij side impact meer kwaad aan je hoofd dan goed voor je is. Een mooi stuk is hierover geschreven op het 356 registery. Ik zou zeggen lees dat stuk eens door.
Afbeelding

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 12:31

sorry dat ik het zeg maar ik persoonlijk vind het maar een dun buisje :shock:

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 14:51

Het gaat niet altijd om de dikte knauf.. :wink:

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 15:14

hallo,

mooi project!

Zit even het plaatje te bekijken van de rolkooi.. Je kunt gewoon een 3 mm hoek blikje op de bodem lassen en het opstaande deel tegen de binnendorpel. De kooi kun je wel uitelkaar duwen, een rolkooi of een rolbeugel is nooit helemaal passend namelijk.
Ik heb diverse ingebouwd in een R5 alpine en elke keer moest ik iets aanpassen en nooit hetzelfde..

Als je nog een verbinding maakt tussen de twee hoofbuizen van links naar rechts dan zul je ook zien dat die vaak geleverd worden met maar aan één kant de bevestigings beugel vast gelast en met een overlengte.. en een losse beugel.

Wiechers is trouwens over het algemeen één van de best passende.

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 18:46

Zo iets? Het lijkt wel of je de poten (links en rechts) verder uit elkaar moeten, zodat ze dichter tegen de kokerbalk aan staan.


http://farm8.staticflickr.com/7155/6671868889_37caaed479_b.jpg

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 21:14

volgens mij is dit een andere. Volgens mij gaat het hier om een rolbeugel type B en is de foto van een rolkooi type E

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 21:29

Bedankt allemaal voor de input, hier kan ik wel wat mee en ik zal maandag nog even contact opnemen met iemand die hier nog wat meer ervaring mee heeft. Ik denk dat mijn plaatwerker wel iets kan knutselen; zoals jullie wellicht is opgevallen hebben ze de versnellingsbaktunnel er ook netjes in gemaakt en we weten hoe die er uit zag. Bottomline is dat ik de beugel zo veel mogelijk "verbinding" wil geven met de (sterkste delen van de) auto. We moeten het ook niet meer maken dan wat het is; de rolbeugel krijgt primair een esthetische functie en wellicht nog wat extra stijfheid. Ik vind dat als je zo'n ding monteerd moet je dat wel zo goed mogelijk en veilig proberen te doen. Voor de goede orde; ik zal niet echt gaan racen met de auto.

p.s. de dikte van de buizen is echt geen issue en zijdelingse impact op dit punt van de auto denk ik ook niet. Volgens mij is de auto op die plaats in zijwaartse richting juist al wat sterker bijvoorbeeld omdat de "torsiebuis" (hoe noem je zoiets?) daar zit.

Re: 1969 project R op mijn manier

10 feb 2012 22:44

je zou er goed aan doen als je de plaatjes vastlast (op een paar punten) als de rolbeugel in de auto staat. Vaak is de hoek van de bodem net iets anders dan die van de buizen, als je dan de plaatjes klakkeloos recht op de bodem last moet je de grondplaat van de beugel in "vorm" trekken met de bouten en moeren. Dit heeft dan als gevolg dat het plaatje op de buis aansluit maar dat er in het midden ruimte is ontstaan. daarna kun je hem dan rondom dicht proppen..

Dus.. de onderplaat in dezelfde hoek als de rolbeugel vastlassen aan de bodem en de dorpel.. de bodemplaat trek je wel in de vorm van de grondplaat.. is vaak ook maar een paar milimeter..

Re: 1969 project R op mijn manier

31 maart 2012 12:52

Helaas zijn we er bij de afronding van het plaat en laswerk achter gekomen dat het linker voorscherm toch wel flink verroest is en de voorbumper die ik eerder hier op de kop heb getikt blijkt toch wel zo slecht dat deze eigenlijk niet voor goed herstel geschikt is. Nu zoek ik dus met enige spoed een goed linker voorscherm en een goede originele voorbumper. Het gaat nog steeds om een 1969 912 voor de goede orde. Ik hoor graag wanneer iemand iets heeft of iets weet. Bij voorbaat dank!

Re: 1969 project R op mijn manier

26 apr 2012 14:26

We zijn weer wat verder en ik loop weer tegen een vraag aan. Het nieuwe scherm (wat niet geweldig past overigens) heeft nog geen gat voor de antenne en nu is dus de vraag of ik dat wil of niet. Origineel zat linksvoor een telescoop-antenne en ik weet niet of ik die straks nog nodig heb. Ik heb er een originele radio bij die ik zo onwijs mooi vind dat ik die sowieso niet zou willen vervangen maar daar zal wel weinig geluid uit komen. Thoughts anyone?

Re: 1969 project R op mijn manier

26 apr 2012 14:38

radio :shock: antenne :shock: :shock:
als je per sé een radio wilt, neem een latere voorruit met geïntegreerde antenne :idea:

hoe/wat/waar past het nieuwe scherm niet lekker?

Re: 1969 project R op mijn manier

26 apr 2012 14:42

Ik zou dat gat dichtlassen, en de radio voor spek en bonen laten zitten.
The engine is your music man!

Re: 1969 project R op mijn manier

26 apr 2012 14:44

De flens waarmee hij wordt vastgezet aan de kofferbak, het scherm lijkt wat boller en niet geheel vlak. de afwijkingen verlopen van een paar milimeter tot een centimeter. Kan absoluut pas gemaakt worden maar mijn plaatwerker vond het echt niet kunnen voor het geld. na wat rondbellen ben ik er van overtuigd dat dit toch bijna wel als normaal beschouwd mag worden. Ik heb weinig keus. hadden de racertjes van vroeger eigenlijk nog een antenne of werd het gat dan gewoon afgedicht.
Gesloten onderwerp