Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

18 mei 2008 12:28

Jurrian, dat is volgens mij voor 356_rijder geen probleem als je ziet hoeveel tijd en passie hij al in het chassis heeft gestoken.

18 mei 2008 12:30

Bonder schreef:Jurrian, dat is volgens mij voor 356_rijder geen probleem als je ziet hoeveel tijd en passie hij al in het chassis heeft gestoken.


Geduld is een schone zaak.

18 mei 2008 12:35

een gepoetste auto ook. :lol:

18 mei 2008 19:29

Voor het eerst lees ik dit draadje, altijd weer mooi om een auto zelf op te bouwen.

Er vallen mij wel een paar dingen op. :shock:
Ten eerste de dikke stabilisatorstang die ik zelf niet zomaar onder een lichte en daardoor een van huis uit niet overhellende auto zou hebben gemonteerd.
Je versterkt alleen maar het toch al erg onderstuurgevoelige karakter.
Niet alles wat mooi is en glimt werkt onder elke auto. :roll:

De aandrijfashoezen horen de sluiting horizontaal te hebben staan, als je gaat rijden terwijl ze naar boven zijn gemonteerd zullen ze het geen jaar volhouden.

94 mm cilinders zijn leuk, maar jij noemde ook dat je een betrouwbare motor wilde hebben. In dat geval was 90.5 mm de betere keus geweest.
De cilinders voor een 90.5, 92 en 94 millimeter hebben hetzelfde gietstuk en bij de 92 mm cilinder heb je al na 10.000 km kans dat de cilinder in de cilinderkop drukt door het smalle aanlegvlak. Bij 94 mm is dit probleem vaak nog groter.
De kleppen en kanalen zijn erg groot gekozen, je zult ook een redelijk scherpe nokkenas moeten hebben en minimaal een set 40 mm Webers en een hoog toerental moeten draaien om het effect van deze mooie koppen te merken. En hoge toerentallen zijn niet ideaal met dit zachte oude carter en standaard krukas en drijfstangen.
Het carter ziet er wel mooi uit , maar wat zit er onder de aluminiumlak?
Door de grote kleppen en kanalen zul je onderin wel wat koppel verliezen, dat is ook de reden van de grote cilinders?

Sucses met bouwen, het ziet er allemaal goed uit.


.

18 mei 2008 20:27

Beste Renntech,
leuk dat je dit volgt.

de keus voor mij is een 1915cc met een AS41 carter.Er komen 44IDF Webers op.De nokkenas is een 285'.De bedoeling is om geen hoog toeren motor te maken en dit wordt opgebouwd ( draaiend gedeelte )door Otto
van den Bergh.Dus koppel onderin en in het midden.Er zijn veel vergelijkingen gedaan door Otto en mij voordat mn keus is gevallen op de 1915cc.
De koppen zijn gekozen door OOK veel vergelijkingen te doen met andere koppen.
De stabilistator stang is een keus die iedere Speedster rijder heeft onder zn auto.En de aandrijf hoezen moeten nog anders worden geplaatst.Goed dat je me hier op wijst.



.[/quote]

18 mei 2008 22:31

Ik was al bang dat het 44 mm webers werden.
Die "foute' keus kom ik veel tegen. Op zich is er met de webers niks mee, maar 44 mm is erg groot als je ook aangeeft een 285 graden nokkenas te gebruiken, met als doel een redelijk rustige motor te bouwen.
Tegen de tijd dan de ademhaling het benauwt krijgt ivm de rustige nokkenas willen net de grote carburateus hun werk gaan doen.

44 mm IDF gebruik je bij 2.0 of 2.4 liter motoren die rond de 170 pk moeten gaan leveren. Zelf tot dik over de 200 pk (2.7 T4 motor) is een 44 mm nog goed geschikt. Voor een 2.0 met ongeveer 140 pk is een 40 mm nog steeds voldoende.
Tot 120 pk gebruikte ik altijd 36 mm Webers die geen 'gat' in de overname hadden door de hoge luchtsnelheid in de venturi. Helaas is 36 mm niet meer leverbaar, dus ben ik zuinig op mijn setje die ik eind van de zomer op mijn 1302 monteer.

Vaak is de reden voor grotere carburteurs de geringe meerprijs tov. de 40 mm carburaters en hoe groter hoe beter wordt vaak gedacht. :roll:

Het nadeel van een (te ?) groot gekozen carburateur is de slechte overname van rustig rijden naar het hogere deellast gebied tijdens accelereren. Door in één keer gas te geven valt door de grote inlaat de luchtstroom nagenoeg stil en daardoor krijg je tijdelijk een arm mengsel wat inhouden veroorzaakt.
Veelal wordt dit opgelost door te grote sproeiers te monteren , dit verkleint wel het inhouden, niet het benzineverbruik.

In combinatie met de 285 graden nokkenas moeten niet te zware klepveren worden gebruikt, echt hoge toerentallen worden niet gehaald, en klepveren met te veel voorspanning geven alleen maar onnodige slijtage aan de nokkenas, stoters en tuimelaarassen en bevestiging.

Nu je aangeeft een motor met koppel te willen bouwen in het lagere toeren gebied en daarvoor een rustige nokkenas te kiezen is het 'vreemd' dat je wel grote kleppen hebt gekozen en dubbele klepveren.
Een set 044 koppen met 40/35 kleppen en licht bewerkte kanalen was voldoende geweest.
Een AS41 carter van een transporter of cabrio gebruik ik ook het liefst als basis voor motoren tot 120pk. Als het tenminste een net carter is met doorgeboorde bevestiging van het middelste hoofdlager.
En uiteraard altijd hoofdlagers laten lijnboren!


Ik schrijf dit om jou goed na te laten denken over de keuzes die je maakt met de replica.


.

20 mei 2008 17:33

Hey Renntech,

je hebt me heel veel laten nadenken over de lees stof die je voor me schreef.


Erg leerzaam van je thx.

31 mei 2008 14:36

Gisterenmiddag op weg gegaan naar het hoge noorden om daar mn diverse motor onderdelen op te halen die ik besteld had.En de foto's tja................

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laastste 2 foto's is de nieuwe carterontluchting die Otto in zn asortiment heeft.Ook zullen de pakkingen van de spruitstukken en spruitstukken moeten worden bewerkt.Aangezien de gaten in de spruitstukken te smal zijn worden ze breder gemaakt binnenkort.

10 jun 2008 12:39

Zo na even een stilte weer iets gedaan aan de onderdelen van het blok afgelopen weekend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

15 jun 2008 13:01

Ook gisteren heeft de postbode me niet vergeten.Er kwam weer een pakje binnen......

Tja om stil van te worden........het waren de Webers IDF.44mm.Zulke mooie dingen om te zien.Natuurlijk met K&N luchtfilters erbij.Wil wel een goede adem hebben :cheers:

Kijk mee..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

15 jun 2008 18:13

MOOI!! Ik heb me maar eens geabonneerd op dit draadje, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Succes met de bouw :wink:

Mooi

15 jun 2008 18:26

Vindt het zeker mooi, vraag me alleen af waarom de tips in de wind geslagen worden :?:

20 jun 2008 10:49

Ook heb ik gisteren de laatste spullen opgehaald voor het draaiend gedeelte voor de 1915cc....
De drukgroep staat in back order.
Er rest mis ik nog en dat zijn de koelkap,koelring,draaigas en natuurlijk de uitlaat niet te vergeten :mrgreen:
Laat ik zeggen dat ik dr heel veel zijn in heb als ik al die onderdelen in de zie doos liggen.Tja 4 Juli is het zo ver
en wordt het in elkaar gezet.....kunnen niet wachten :twisted:

Oja morgen gaat mn chassis uit logeren voor 1 dag.....:mrgreen: foto's volgen.......

Afbeelding

20 jun 2008 11:17

leuk!
vooral blijven posten :thumleft:

20 jun 2008 21:35

Ziet er allemaal goed uit, je pakt het grondig aan!

MAAR...... waarom heb je die achterlijke twee-delige aandrijfhoezen genomen????? Je had de steekassen los, monteer dan de originele hele. Die kon je zo over de steekas plaatsen.

:roll: :roll: :roll: :roll:

20 jun 2008 21:37

Is niet meer leverbaar.
Of er is troep in de handel of dr is Bilstein hoezen...

Dus het laatste zit dr op.

20 jun 2008 21:40

356_rijder schreef:Is niet meer leverbaar.
Of er is troep in de handel of dr is Bilstein hoezen...

Dus het laatste zit dr op.


Weet niet waar jij zoekt en koopt, maar gewoon leverbaar hoor! En alles beter dan deze lelijke dingen.

20 jun 2008 21:44

Oki,

ik heb nog nagevraagd bij mn versnellingsbak boer en hij kwam met deze voor me.

20 jun 2008 22:01

Kan ze zo leveren voor je, nu kun je nog makkelijker monteren :lol:

21 jun 2008 15:39

hoe dan ook, blijft een knap projectje :wink: , succes ermee :!:

21 jun 2008 19:44

craze schreef:hoe dan ook, blijft een knap projectje :wink: , succes ermee :!:


Dank je craze :lol:

21 jun 2008 19:45

Vanmorgen in alle vroegte vertrokken naar Deventer om daar de laatste hand te leggen aan mn chassis.Onderweg op de A1 kreeg ik al spontane reacties van mensen die me voorbij reden oa een duim ophoog of een hoffelijke knik.
Aangekomen in de renstal van Richard moest eerst het een en ander worden verschoven na flink gebrom en geronk ging de RSK van zn plek en stond mn chassis op de ere plek om onderhanden te worden genomen.
Er moesten nog diverse dingen worden gedaan o.a.

- remmen ontluchten
- wiellagers afstellen
- de remtrommels nakijken achter
- handremkabels inkorten en hard solderen
- versnellingsbak kabel inkorten en hard solderen
- chassis verlagen aan de achterkant
- versnellingspook nakijken enz enz enz enz enz

Maar ja de enige tegenvaller was de koffiemelk.Ik weet het niet maar dr zaten witte vlokken in of het nu door de pollijskoning van Deventer kwam of door andere redenen ik weet het niet meer :mrgreen:

Kijk en geniet van de foto's

Een persoon wil ik graag enorm bedanken voor de vele tips en aanpak van hulp.Richard bedankt kerel en tot snel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

21 jun 2008 20:24

Leuk die foto's, ik heb even je chassis bekeken. Maar hoe ga jij je stoeltjes monteren????
Alles is gepoedercoat, moet je straks gaten in je mooie chassis boren. dus ook weer kans op roest.
En je kunt zo je rail van de stoel niet kwijt, je moet een verhoging hebben. Anders kun je de stoel niet naar voren en achter schuiven.
En om nu weer te gaan lassen???
Of gaat het zo lukken :roll: ?

21 jun 2008 21:54

porschehenk schreef:Maar hoe ga jij je stoeltjes monteren????
Alles is gepoedercoat, moet je straks gaten in je mooie chassis boren. dus ook weer kans op roest.
En je kunt zo je rail van de stoel niet kwijt, je moet een verhoging hebben. Anders kun je de stoel niet naar voren en achter schuiven.
En om nu weer te gaan lassen???
Of gaat het zo lukken :roll: ?


Dag henk,

nou je hebt goed opgelet kerel :)
Er zijn diverse varanten om de stoelrails en stoelen te bevestigen.
De een die maakt dr een hard houten plaat in en boord daar gaten door en door de bodemplaat.De ander last er strippen in om daar het boeltje vast te monteren.
Ik heb heel veeeeel bouwers en rijders gezien dat ze een houten plaat op de bodem leggen als vlakte en boren door de bodem heen en bouten het vast.En kitten de aan de onderkant de bouten vol voor het roesten.
Nou Henk mn chassis is niet gepoedercoat maar gescopeerd.Ben dr eigenlijk nog niet uit hoe ik het ga doen.Misschien met een srip en de hoogte opvangen met Alu.proppen.
Tja ik zie het wel.

Ga nu helemaal met de gedachten naar het blok.De fase van chassis sla ik nu af als een fase.
Op naar de volgende fase.....

21 jun 2008 22:11

356_rijder schreef:
Dag henk,

nou je hebt goed opgelet kerel :)


Ja, tuurlijk let ik goed op details. Verschillen vallen op.

Maar een bouwer die met hout gaat werken????? Beetje prutserig vind ik dat. Maar ja, het zijn die kleine details die het 't doen.
Raar dat je daar later over nadenkt, chassis is het eerste wat je onder handen neemt. idem dus de bevestiging van de stoeltjes.

Maar ja, de ene bouwt zo en de ander doet het weer anders :lol: :lol:
Plaats een reactie