Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Point of no return...

14 jun 2011 16:44

Jeroen914 schreef:Of kan je ook met gewone slijp/schuur middelen uit de voeten?



ik weet niet wat je in gedachte hebt, maar als je het over een slijpschijf zou hebben; deze loopt dicht door de combinatie warmte & tin - tevens krijg je fijnstof dat lood bevat :| :idea:

MI gewoon met de rasp en vijl en het allerlaatste stukje afwerking dan toch maar met een goede plamuur ....

Re: Point of no return...

14 jun 2011 17:13

Als je het randje waar de dakgoot heeft gezeten wil plamuren dan zou ik dat gewoon met staalplamuur doen en niet met tin/lood. Het lijkt mij zo weinig te zijn dat het niet de moeite waard is om te doen.
En het tin/lood kan je inderdaad het beste raspen en vijlen.

Re: Point of no return...

14 jun 2011 17:46

Thanks for the input ;)
D'r hoeft idd niet zo heel veel aan geplamuurd/vertint te worden, dus misschien toch maar gewoon een potje plamuur
Dat het lood stof niet zo erg gezond is om in te ademen wordt ook overal met dikke letters vermeld. Ik zal me er braaf aan houden
Anyway, 'k ben nog niet zo ver, dus ik gaat er nog effe over epibreren :mrgreen:
Eerst de rest maar eens aflassen

Zo'n tin setje ga ik zo-ie-zo nog kopen, al was het maar om een keer ergens op te proberen...

Re: Point of no return...

14 jun 2011 19:16

Olaf schreef:MI gewoon met de rasp en vijl en het allerlaatste stukje afwerking dan toch maar met een goede plamuur ....



Het kán wel zonder plamuur ; destijds ook gedaan via vertinnen.

Afbeelding

Re: Point of no return...

14 jun 2011 20:07

Écht wel handig die datum.............tijd vliegt,net als die Ruf :D

Re: Point of no return...

14 jun 2011 22:51

Jezus...is dat alweer zó lang geleden? 2005 , toen hadden we nog geen idee van de crisis die eraan zat te komen 8)

Re: Point of no return...

14 jun 2011 23:10

Jeroen914 schreef:Thanks voor de tip :thumleft:
Was idd al aan het rond neuzen geweest. Zuurvrije pasta en een staven met een 75/25 verhouding, als ik m'n huiswerk goed gedaan heb...
Is zo'n rasp/vijl aan te bevelen? Of kan je ook met gewone slijp/schuur middelen uit de voeten?


Rasp is echt aan te bevelen, zeker niet met slijpschijf. :idea:
Dan verhouding tin waar wij met werken is lood/tin verhouding 73/27 loopt net wat minder, en meer vormbaar.

roondejong schreef:Als je het randje waar de dakgoot heeft gezeten wil plamuren dan zou ik dat gewoon met staalplamuur doen en niet met tin/lood. Het lijkt mij zo weinig te zijn dat het niet de moeite waard is om te doen.


Ik zou dit zeker doen (tin) al was het om de poreusheid van lassen echt luchtdicht te maken.
De reden daarvan is, dat er via de hemel altijd zuurstof bij kan en dit kan dan op termijn tot opwerking leiden. (oxyderen)

Re: Point of no return...

14 jun 2011 23:25

Jurgen schreef:Het kán wel zonder plamuur ; destijds ook gedaan via vertinnen


Las ergens dat de max. 95% is (qua strakheid)

Beetje lasser/plaatwerker hoeft MI (daarom) niet met tin/lood aan de gang, maar dat ter zijde ;)

Re: Point of no return...

14 jun 2011 23:56

ff de knuppel in het hoenderhok: de plamuursoorten van tegenwoordig zijn zo goed en besparen zoveel tijd dat je niet eens aan tin/lood wil denken (afgezien van het milieuaspect).
Kommmmm maarrrrr

Re: Point of no return...

15 jun 2011 8:24

Ga er maar een kort en eenmalig antwoord opgeven. :wink:

Dit vormt een volledig afsluitend en absoluut roestvrij laagje, anders moet je voor de plamuur minimaal zandstralen, want epoxy is ook niet meer wat het geweest is. En tin is dan ook de beste afwerking van lasnaden die je je kunt bedenken. Tin krimpt namelijk niet (plamuur wel) en kan ook niet af barsten, vooral op een plek waar veel torsi op komt tijdens het rijden.
Tin kan namelijk meebuigen en plamuur niet. :idea:

Re: Point of no return...

16 jun 2011 10:35

Uit alg. interesse:
Hoe gaat dit in zijn werk, eerst 10cm wegslijpen en dichtlassen en zo stukje voor stukje langs het dak zonder deze te ontzetten?

Re: Point of no return...

16 jun 2011 10:47

Vroeger hadden wij een oude rot in het vak rondlopen in de plaatwerkerij. Die kon dat echt goed en relatief snel dat vertinnen. Ik heb het ook geprobeert te leren maar op een of andere manier lukte mij dat gewoon niet. Heeft alles te maken met temperatuur van het te verwerken product maar kreeg nooit de juiste swing te pakken. Vooral de vertikale delen is heel lastig. Vanaf dat moment heb ik dat ook maar niet meer geprobeerd. Overigens begrijp ik Wim heel goed. Een heel plausibele uitleg van de voordelen maar er zijn ook genoeg andere restauratie specialisten die zweren bij de moderne plamuursoorten. Voor en tegen heeft natuurlijk alles te maken met kennis, kunde en specificaties van de gebruikte plamuursoorten.
Hier komen we niet uit denk ik ...

Re: Point of no return...

16 jun 2011 11:34

DeniS2 schreef:Uit alg. interesse:
Hoe gaat dit in zijn werk, eerst 10cm wegslijpen en dichtlassen en zo stukje voor stukje langs het dak zonder deze te ontzetten?


Lijkt me wel - anders ligt de dakplaat los en krijg je het helemaal niet meer strak :idea:

Die goot is namelijk een zogeheten felsrand - en houdt de boel bij elkaar ;)


Als Jeroen uitgeoefend is - en weet of tin/lood al dan niet plamuur de rest van het werk goed doet, mag hij mijn 993 onder handen nemen :mrgreen:

Re: Point of no return...

16 jun 2011 11:58

Betekent dit ook, dat wanneer niet goed gedaan, de constructie van de auto er onder lijdt?

Re: Point of no return...

16 jun 2011 12:58

Nee,dan krijg je een cabrio. :wink:

Re: Point of no return...

16 jun 2011 13:52

DeniS2 schreef:Uit alg. interesse:
Hoe gaat dit in zijn werk, eerst 10cm wegslijpen en dichtlassen en zo stukje voor stukje langs het dak zonder deze te ontzetten?


Moet je inderdaad met beleid doen.

Maar als wij zulke werken uitvoeren, b.v nadien geplaatst Hollandia glazendak verwijderen en dicht lassen, gebruiken wij ook hittestop pasta, deze voorkomt dat de warmte in het materiaal trekt, en zo vervorming tegen gaat.
Anders kan het wel eens een golfbaan worden. :wink:

Re: Point of no return...

12 maart 2012 3:32

Vandaag aan m'n "custom fender flares" gewerkt
Na lang wikken en wegen besloten om het subtiel te houden: de "vouw" die rondom de wielopening zit eruit geklopt

Was de eerste keer plaatwerk timmeren, dus eerst wat geoefend op een oud voorscherm en daarna aan het achterscherm aan de passagierskant begonnen.
De dood of de gladiolen 8)

Kan hier en daar nog wel wat tikjes gebruiken, maar niet ontevreden over het eerste resultaat.
Lastig te beoordelen op de foto's, maar zelfs zoals het nu is zou er maar heel weinig plamuur op hoeven om 't strak te trekken
(minder dan de 2x laklaag + spuitplamuur die er al op zat :mrgreen: )

Ziet er net wat minder modern uit dan standaard. Ga dit met de voorspatborden ook zo doen

Verder ook de teerlaag van de vloer aan de bestuurders kant gestoken...

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Re: Point of no return...

12 maart 2012 7:42

mooi, weer een dagje in het knutselhok gezeten :thumleft: heb er geen verstand van, maar ziet er goed uit. dapper!

Re: Point of no return...

12 maart 2012 9:52

leuk project! .....even offtopic, wat doe je met de fuchsen?

Re: Point of no return...

12 maart 2012 14:15

In iets meer dan een jaar tijd heeft ie van z'n 914 een 911 gemaakt :res:

Re: Point of no return...

12 maart 2012 14:37

horn schreef:mooi, weer een dagje in het knutselhok gezeten :thumleft:

was al weer veel te lang geleden... effe een middagje lekker m'n hoofd leeg maken
zou ik vaker moeten doen :mrgreen:

hisolid schreef:...even offtopic, wat doe je met de fuchsen?

die gaan bij de verzameling 8)

Re: Point of no return...

12 maart 2012 14:39

"wie bewaard, die heeft wat!" , zei de maagd van tachtig....

Re: Point of no return...

12 maart 2012 14:54

ben nog lang geen tachtig ;)

Re: Point of no return...

12 maart 2012 15:30

maar nog wel maagd?

Re: Point of no return...

12 maart 2012 15:58

ja, en dat zal nog wel effe zo blijven :mrgreen:
Plaats een reactie