8 maart schreef ik voor het laatst over mijn 924. Ja hoor, ze is er nog steeds. En ik ben nog steeds aan het sleutelen

. Maar het eind komt in zicht, hoewel je dat met een 924 nooit weet.
In april hebben we voor het eerst een grote trip met de 924 gemaakt. We zijn voor de eerste keer mee geweest voor een weekendtrip met de 924 vriendenkring. Het was gelijk een maidentrip voor onze 924 naar noord Duitsland. Alles goed gegaan? Mwah. Ja ze liep geweldig. Schakelde als boter en stuurde heerlijk (jaja nog steeds een beetje zwaar..). Alleen met een raam of het dak open meurde het interieur naar benzine en niet zo'n klein beetje ook. Dak dicht, ramen dicht. Benzinelucht weg. Nu had ik de tank helemaal volgegooid. Mogelijk dat het daar aan lag, maar fijn was het niet. Wat ook niet zo fijn was, was dat de bak met name bij het uit laten rollen in de 2e en 3e versnelling een behoorlijk zagend geluid maakte. Hoe warmer de bak, hoe luider. Last but not least maakt de uitlaat op lange stukken toch wel erg veel geluid wat nog eens versterkt werd door de metalen resonantie, waar ik het al eerder over heb gehad. Kortom er moest weer gesleuteld worden. Nu dus aan de achterzijde en dat kwam goed uit, want daar had ik nog niks gedaan.
Maar eerst zijn we 10 weken op pad geweest met de 997 voor een reis door Spanje Portugal, Zuid-Spanje en weer omhoog naar Agde, naar ons zomer verblijf om daar in 7 weken een beetje kleur op te doen aan de Middellandse zee. Dat is goed gelukt en na ruim 7700 km waren we half juli weer thuis.
En toen begon uiteraard het sleutelen aan de 924. Als je 10 weken niet aan een auto hebt gesleuteld krijg je onwennings verschijnselen.
Veel gelezen op internet over de beide klachten van jankende bakken en benzinelucht in de auto. Blijken bekende kwalen/euvels te zijn. Kan wel zijn, maar ik vond het niks. Dus uitlaat eronder vandaan, bak weg, tank eruit. Vooral de ontluchtingsleidingen stonken naar benzine. Het is een ingewikkeld ontluchtingssysteem, waar velen een verschillende uitleg aan geven. De slangen zijn natuurlijk 40 jaar oud. Een ontluchtingsventiel had het mogelijk begeven. Kortom alle slangen zijn nu vernieuwd, nadat ik na lang zoeken ongeveer de goeie had gevonden. Ook een beluchtingsventiel is niet meer leverbaar, dus moet terugegrepen worden op een (goeie????) gebruikte. De ophangrubbers van de bak waren compleet aan het einde. Dat kon nooit meer gewerkt hebben. Metalige resonantie, weten jullie nog. daar heb ik al eerder over geschreven. Daar was geen enkele demping meer tussen bak en chassis. Ik had nog een reservebak liggen die goed zou moeten zijn. Zou, maar dat weet ik niet zeker........

Die ligt klaar voor montage uiteraard compleet met nieuwe ophangrubbers, die gelet op hun prijs van een soort edelmetaal moeten zijn gemaakt. Ik zit nog op een paar kleine onderdelen te wachten en dan kan het spul weer gemonteerd worden. Eind september staat er weer een rit met de 924 club op het programma. Dat gaan we zeker halen, hoewel we tussentijds nog even een paar weken Agde doen. Eerst nog maar eens wat kilometers maken als proefrit. Ben benieuwd hoe het dan in de Eifel gaat met de 924. Ik zet toch nog even de huidige uitlaat er weer onder. Die zit vast aan de bak. Misschien dat ie nu ook minder resoneert nu alle rubbers, ook die van de uitlaat, zijn vervangen. Je weet het maar nooit.
Volkomen versleten ophangrubbers

Reservebak is klaar voor montage

De tank in al zijn glorie