Restaureren 3.2
Geplaatst: 21 jan 2007 22:02
Vandaag ben ik dan eindelijk begonnen met het demonteren van verschillende delen ivm het compleet overspuiten van de auto. Eerst begonnen met het kaal maken van de motorkap. De boutjes van het rooster draaide prima los, en de achterruitenwissermotor ook maar gelijk eraf gepakt. Daarna was de achterreflector aan de beurt. Aangezien ik die vorig jaar had aangepast stelde dat niets voor. En de gaten die ik daarin had uitgezaagd voor de mistlampen waren nog geheel roestvrij. Lang leve de tectyl
De bouten van de achterbumper en de achterste zijpaneeltjes draaiden allemaal wonderbaarlijk ook zonder problemen los. Alleen een tapeindje van een harmonicastuk draaide ik af
, maar voor zover ik nu kon zien gaat dit bij de montage geen probleem opleveren.
Vervolgens waren de ruiten aan de beurt. Voorzichtig eerst alle metalen strippen uit de rubbers gehaald, waarbij die van de achterruit er toch iets gebobbeld uit kwamen. Gelukkig kon ik het nog terug recht buigen, dus maar hopen dat je hier straks niets meer van ziet. Het rechter achterruitje lekte wel eens wat water, maar nu weet ik waarom. Het rubber was helemaal gescheurd. De binnenrand zat klem op de carrosserie, terwijl het buitenste deel op z'n plek werd gehouden door het metalen lijstje. Links is nog wel in orde. Toen begon het feest met de achterruit. Voorzichtig in de rechter bovenhoek begonnen met eruit drukken, totdat ik ineens een aansluiting van de achterruitverwarming tevoorschijn zag komen
. Maar gelijk een schroevendraaiertje gepakt om de stekkertjes los te duwen voordat ze af zouden breken. Toen de ruit eruit was gekeken of er ergens een stekker aan het rubber zat, maar achter het brandstoffilter in de motorruimte zitten volgens mij alle losse draden aan de juiste stekkertjes. Ik laat voorlopig het rubber maar los in de auto hangen met de stekkers gewoon aangesloten.
Bij het schuifdak een tegenvaller; ik weet nu dat deze afdichtingen maar voor eenmalig gebruik zijn. Nieuwe afdichtstrippen hiervoor bestellen dus. Het is gewoon een metalen stripje met daar omheen een linnen bandje. Maar dat mag de pret niet drukken.
De voorbumper was een ander verhaal. Eerst de zijkantjes losgemaakt, en daarna de grote rubberen strip eraf gehaald. Daarna de 4 moeren los gedraaid, maar geen bewegin in de bumper te krijgen
. Terug naar binnen in m'n Haynes boek gekeken, maar er staan toch echt maar 4 moeren afgebeeld. Terug naar de garage en nogmaals geprobeerd. Nog steeds muurvast. Daarna een oude schroevendraaier tussen de steun en de bumper geslagen en uiteindelijk kwam er beweging in. Richtingaanwijzers los, geen probleem. Koplampsproeiers, groot probleem! De slangklem draaide goed los, maar de slang wilde met geen mogelijkheid van de sproeier af. Daarom maar even geprobeerd bij het T-stuk, en daar lukte het wel om hem los te koppelen. En zolang ik deze slang omhoog hield ging het goed, maar als ik hem los liet bleef de ruitensproeiervloeistof rijkelijk stromen. Gelukkig had ik een paar weken gelede maij achterremmen vervangen, en daardoor lag er nog een mooi stekkertje van een slijtageindicator in m'n prullenbak. Deze zijn van rubber en passen na enig aandringen perfect in de slang, zodat de ruitensproeiervloeistof in het reservoir kan blijven.
Tot op heden sta ik er van te kijken dat alles zonder problemen netjes heel los kwam. Niet slecht voor een auto die 21 jaar geleden de fabriek heeft verlaten. Hieruit blijkt toch wel weer de degelijkheid van een P
Binnenkort zal ik eens wat foto's maken van mijn vorderingen tot nu toe en ook de rest van het project zal ik van foto's en tekst voorzien.
De bouten van de achterbumper en de achterste zijpaneeltjes draaiden allemaal wonderbaarlijk ook zonder problemen los. Alleen een tapeindje van een harmonicastuk draaide ik af
Vervolgens waren de ruiten aan de beurt. Voorzichtig eerst alle metalen strippen uit de rubbers gehaald, waarbij die van de achterruit er toch iets gebobbeld uit kwamen. Gelukkig kon ik het nog terug recht buigen, dus maar hopen dat je hier straks niets meer van ziet. Het rechter achterruitje lekte wel eens wat water, maar nu weet ik waarom. Het rubber was helemaal gescheurd. De binnenrand zat klem op de carrosserie, terwijl het buitenste deel op z'n plek werd gehouden door het metalen lijstje. Links is nog wel in orde. Toen begon het feest met de achterruit. Voorzichtig in de rechter bovenhoek begonnen met eruit drukken, totdat ik ineens een aansluiting van de achterruitverwarming tevoorschijn zag komen
Bij het schuifdak een tegenvaller; ik weet nu dat deze afdichtingen maar voor eenmalig gebruik zijn. Nieuwe afdichtstrippen hiervoor bestellen dus. Het is gewoon een metalen stripje met daar omheen een linnen bandje. Maar dat mag de pret niet drukken.
De voorbumper was een ander verhaal. Eerst de zijkantjes losgemaakt, en daarna de grote rubberen strip eraf gehaald. Daarna de 4 moeren los gedraaid, maar geen bewegin in de bumper te krijgen
Tot op heden sta ik er van te kijken dat alles zonder problemen netjes heel los kwam. Niet slecht voor een auto die 21 jaar geleden de fabriek heeft verlaten. Hieruit blijkt toch wel weer de degelijkheid van een P
Binnenkort zal ik eens wat foto's maken van mijn vorderingen tot nu toe en ook de rest van het project zal ik van foto's en tekst voorzien.
Double G