Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 13 mei 2024 13:33



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Boxster 986 2 din navigatie beschrijving 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S ex Boxster 3.2 S
Bericht Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
Goedendag allemaal,

Na bezoek aan de Porschemeeting van afgelopen zondag waar ik én een mooie gemodificeerde Boxster zag (een zwarte uit Belgie, kenteken 1-*U*-*5*; eigenaar, bezoekt u toevallig dit forum?), én ik weer geconfronteerd werd met het feit dat mijn originele navigatie zo oud is dat 'ie de weg bij Eindhoven niet kent, weet ik het zeker: Ik wil een nieuw navigatiesysteem. 2DIN. Ik bezocht een aantal (internationale) fora en onderdelenverkopers (on- en offline). Al zoekende stuit ik op zo veel versnipperde informatie, dat het me zinvol leek om hier een plan de campagne te smeden en daarmee meteen de stof voor andere belangstellenden samen te vatten. Hopelijk willen jullie meedenken en/of je ervaring delen!

Om het geheel overzichtelijk te houden zet ik bij elke vraag een nummer. Het zou fijn zijn dat als je op een bepaald aspect reageert, er even het corresponderende nummer bij zet. Scheelt ook in de benodigde hoeveelheid quotes!

Het betreft een Nederlandse Boxster S uit 2001. In de auto zitten dashboardspeakers en deurspeakers (optie Hifi pakket 6 speakers + versterker voorin, code 490), en voorin zit tevens een 6 cd-wisselaar (code 692) gemonteerd. Deze wil ik niet (per se) behouden, daarover later meer. Als navigatiesysteem is de (Becker equivalent van de) Porsche CDR-22 geplaatst (code 695).

Allereerst de 2DIN modificatie. Het eindresultaat dat ik voor ogen heb ziet er zo uit:

Afbeelding

Bij mijn auto zijn de zilveren 'wangen' waar de bedieningsknoppen en de luchtroosters in zitten echter ook in leder uitgevoerd. Ik denk dat dit voor de installatie niets uitmaakt.

De conversiekit heb ik gevonden op eBay. De prijsverschillen (zonder verzendkosten) lijken echter enorm. Zo kost de kit bij een seller in UK omgerekend ca. 36,- ( http://www.ebay.nl/itm/CONNECTS2-PORSCH ... 296wt_1397 ) en in Duitsland ca. 75,- ( http://www.ebay.nl/itm/2-DIN-Auto-Radio ... 3937wt_932 ). Vraag 1: Zijn dit exact dezelfde kits en zo nee, waarin zit het verschil?

Vervolgens stuit ik op een kit die nog een stukje duurder is, maar waar wel een extra onderdeel (de 'climate control bezel') bij zit: http://www.ebay.com/itm/221214952610?it ... a2&vxp=mtr Vraag 2 is dan ook: Is dit onderdeel ook los te koop en zo ja, wat is de prijs?

Het 'bakje' (ook wel 'cubby bin' genoemd) dat uit de plaats komt waar de airco-bediening gemonteerd gaat worden, is niet rechthoekig en kan dus niet worden hergebruikt. Vraag 3: Kan dit uitsluitend worden vervangen door een origineel Porsche bakje (zoals http://www.ebay.com/itm/320593651898?it ... ba&vxp=mtr ) of kan ik ook universeel spul zoals deze http://www.navaudio.nl/products/ISO-opv ... -cm.-.html kiezen? Vraag 4: Het universele bakje wordt geleverd in 3 diepten, te weten 7, 9 en 10 cm. Wat is de juiste diepte?

Vraag 5: Er van uitgaande dat de originele versterker niet meer gebruikt gaat worden, heb ik dan alle benodigde onderdelen compleet indien ik de goedkope 2DIN kit + de 'climate control bezel' + een rechthoekige 'cubby bin' aanschaf?

Vraag 6: Bij de duurste kit zit een bedradingssetje. Als ik de originele versterker niet wil gebruiken heb ik deze bedrading dan nodig?

Naar ik heb begrepen hebben de originele speakers een lage impedantie, waardoor ik ze niet zonder meer vanuit een andere versterker dan de standaard gemonteerde kan aansturen. Vraag 7a: Wat is de impedantie van de standaard dashboardspeakers? Vraag 7b: Wat is de impedantie van de standaard deurspeakers?

Ik begreep dat voor de dashboardspeakers geen directe vervangers te koop zijn. Om andere speakers te monteren dient een adapter te worden aangebracht. Ik vond een adapterset voor Alpine speakers en een voor JL speakers, beiden op http://www.jmgshop.com/boxstercayman-au ... s-63-c.asp . Vraag 8: Betekent dit dat de keuze beperkt blijft tot deze 2 merken speakers, of zijn er andere passende speakers, al dan niet met adapter, te koop en zo ja, welk merk/type?

Indien voor de set voor EU Alpine speakers http://www.jmgshop.com/porsche-boxster- ... -157-p.asp wordt gekozen, kunnen de volgende typen Alpine speakers worden gemonteerd: SXE 1025S, SPE 10C2 en SPG 10C2. Qua prijs zijn deze speakers min of meer gelijk. Vraag 9: Zijn er onderlinge verschillen tussen deze 3 speakers?

De originele dashboardspeakers bevatten een midden- en hogetoonspeaker, zie http://s1114.photobucket.com/user/thsto ... 1.jpg.html . Vraag 10: Is het zinvol om de hogetoonspeaker na plaatsing van een van de Alpine speakers terug te plaatsen?

Over de originele deurspeakers ben ik het minst te weten gekomen. Naar ik aanneem zijn ze 5 1/2", fungeren ze uitsluitend als lagetoonspeaker en wordt de filtering geregeld door de originele versterker. Vraag 11: Is deze aanname juist en zo nee, hoe zit het wél in elkaar?

In verband met de vermoedelijk te lage impedantie zullen de deurspeakers ook moeten worden vervangen. Vraag 12: Zijn deze speakers wel te vervangen zonder de deur te moeten modificeren en zo ja, door welk merk/type speaker? Vraag 13: Dient er, als de originele versterker niet meer wordt gebruikt, filtering plaats te vinden om uitsluitend lage tonen naar deze speakers te sturen en zo ja, waarmee?

Om de nieuwe speakers aan te sturen moet ik waarschijnlijk nieuwe bedrading trekken. Vraag 14: Kan ik dan ergens 'inbreken' op de bestaande bekabeling, of moet ik een compleet nieuwe kabelboom inclusief ISO connector maken?

Vraag 15: Zijn de genoemde componenten ook in Nederland verkrijgbaar en zo ja, waar?

Dat was het voor dit moment.... gaandeweg rijzen er vast nog meer vragen.... Alvast enorm bedankt voor het delen van jullie kennis!


01 mei 2013 21:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Boxster 986 Speaker Upgrade Afgerond
Da's een hele lijst met vragen...beter eigen topic wellicht?
Heb vorig jaar een 2DIN in laten bouwen, ben blij dat ik er zelf niet aan begonnen ben.
Nou ben ik een tamelijke leek op dit gebied dus dat scheelt.
Werkt als een tierelier, reed dit jaar niet fout naar Best :mrgreen: en heb nog geen misser van de navi kunnen ontdekken.
USB-aansluiting in het vakje en voor de veiligheid gekozen voor een afneembaar scherm.
Afbeelding

Succes
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


01 mei 2013 22:54
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Re: Boxster 986 Speaker Upgrade Afgerond
ik zou nieuwe bedrading trekken voor de speakers. weet je zeker dat er niets uit het "oude systeem" kan (ver)storen.


02 mei 2013 7:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S ex Boxster 3.2 S
Bericht Re: Boxster 986 Speaker Upgrade Afgerond
Hi, ik had jou een paar dagen geleden al 'opgespoord' tijdens mijn zoektocht naar info op het forum (pb gestuurd) omdat je volgens mij én het hele project zelf al hebt gedaan én in de buurt woont. Zou ik jou eens mogen bellen om wat vragen te stellen? Zou je me dan je contactinfo willen pb'en / emailen?

|\/|


02 mei 2013 9:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S ex Boxster 3.2 S
Bericht Re: Boxster 986 Speaker Upgrade Afgerond
3AE '99 schreef:
Da's een hele lijst met vragen...beter eigen topic wellicht?
Heb vorig jaar een 2DIN in laten bouwen, ben blij dat ik er zelf niet aan begonnen ben. Succes


Eigen topic: Ik deed het bewust niet omdat er al een bestaand draadje was... Maar als een van de mods het wil verplaatsen naar een nieuw topic heb ik daar geen moeite mee.

Je foto ziet er prachtig uit. Het is precies wat ik voor ogen heb, waarschijnlijk zelfs incl. het gekozen merk nav. Ik zal echt blij zijn als ik zo ver ben; maar daar ben ik nog lang niet.

Wil je aangeven wie bij jou de aanpassing heeft gedaan en wat er is aangepast? Alleen de 2din, of zijn er ook nieuwe speakers geplaatst en zo ja, welke?

Benieuwd,

|\/|


02 mei 2013 19:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Boxster 986 Speaker Upgrade Afgerond
Heb alleen de 2DIN laten plaatsen, vond de luidsprekers prima. Ben niet zo'n audiofreak, althans niet in de auto :mrgreen: .
Ik wilde gewoon een goede duidelijke navigatie zonder zuignap-losse draadjes-sigarettenaanstekerstekker gedoe.
Heb het bij de Bredase Autoshop laten doen. (Eigenaar en Porscheliefhebber Frank heeft trouwens een hele fraaie 2.4 Targa) De CDR-22 is verwijderd, airco-unit naar beneden in nieuw frame, 2DIN geplaatst, micofoontje bovenin bij de binnenspiegel. Het frame wat aangepast omdat anders het kantelbare scherm aanliep aan de bovenkant, dit was even prullen maar is goed opgelost. Bij een vast scherm zal je hier geen last mee hebben.
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


02 mei 2013 22:12
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Boxster 986 Speaker Upgrade Afgerond
3AE '99 schreef:
Da's een hele lijst met vragen...beter eigen topic wellicht?

goed plan :thumleft: - done :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 mei 2013 22:28
Profiel
PorscheForum Rookie
arts
den haag
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
voor mijn 996 uit 2000 heb ik hier ook over zitten denken, aan de andere kant vindt ik het jammer als je de origenele set eruit gooit maar idd een nadeel van de verouderde navigatie is er wel. ik heb ook nog geen set gevonden die tegelijkertijd de rit registratie doet zoals de origenele set wel doet iemand daar ook een oplossing voor gevonden?


04 mei 2013 8:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S ex Boxster 3.2 S
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
OK,

Weer een heleboel wijzer.

In het kader van 'better safe than sorry' twee vraagjes:

1) Is deze kleur "Savanna beige"?

Afbeelding

2) Is de artikelcode van het 'vleugelvormige' (= niet rechthoekige) paneel dat is benodigd om de airco-unit op de onderste plek te monteren: 996.552.339.000.1c ?


06 mei 2013 12:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
ad.1 Yep, dat is Savanna
ad.2 Volgens mij wel klik of klik
:salut:
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


07 mei 2013 21:38
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S ex Boxster 3.2 S
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
Zo,

Het project is afgerond en het eindresultaat is schitterend.

Als er een beetje interesse is kan ik een uitgebreide beschrijving posten. De mod kan op vrijwel dezelfde manier in een 996 worden gedaan.

Zo ziet het er bij mij uit:

Afbeelding


26 jul 2013 13:44
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
sjiek de friemel! :thumleft: Mooi gedaan!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 jul 2013 14:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
Het is altijd leuk om verhalen van 'handige harrys' te lezen die zoiets aankunnen en durven, dus laat maar komen!
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


26 jul 2013 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 968, nu BMW, toekomst..9??
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
Ditto, kom maar op met de beschrijving :D

Mooi gedaan overigens :thumleft:

Albert
_________________________________________
Banden - Velgen - Onderhoud, tegen een zeer goede prijs kwaliteit.
http://www.bandenenautoserviceassen.nl


26 jul 2013 15:14
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
Ik sta ook op het punt om mijn Porsche radio met nav te vervangen met een dubbel din systeem.
Ik had gehoopt, en doe dat nog steeds ;-), dat het een kwestie was van radio eruit schroeven, verloop kabeltje plaatsen en een conversie kit om alles passend te maken.
Maar hier komt dus iets meer bij kijken begrijp ik.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom het airco controle paneeltje aangepast moet worden, in mijn Booster S uit 2000 zit deze namelijk al beneden, onder de cd drive voor de navigatie.
Kun je ook aangeven welke onderdelen (converter kabel en conversie kit) je hebt aangeschaft en waar?


10 aug 2013 7:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 968, nu BMW, toekomst..9??
Bericht Re: Boxster 986 2 din navigatie beschrijving
Volgens mij staan de linkjes naar de diverse onderdelen in Post # 1 ?
_________________________________________
Banden - Velgen - Onderhoud, tegen een zeer goede prijs kwaliteit.
http://www.bandenenautoserviceassen.nl


11 aug 2013 11:42
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.