Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 13:24



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn.. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn..
Dag allemaal,

Na 2 jaar irritatie over mijn deurspeakers en mijn, in een onnozele bui, gekochte pioneer met glimmend front en handsfree funtie, toch maar eens besloten de zaak weer eens beetje een originele uitstraling te geven. Hieronder mijn oude luidspreker;
Afbeelding

Na een beetje rondneuzen op dit forum ben ik op Focal speakers (de 165V "expert" (dat klinkt alvast goed)) uitgekomen met een diameter van 16.5cm. Deze hebben als voordeel dat ze de afdrukken van de huidige luidsprekers overlappen, goed geluid geven en redelijk het origineel benaderen. Tegelijkertijd ook maar even besloten om de rest van de deur aan te pakken (gammele deurvangers, raamrubber en raamsnor). Na het verwijderen van de deurvanger zag ik dit:
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je een paar kleine scheurtjes, op het forum van Pelican las ik al wel dat het verstandig is om altijd de verstevigingsset te monteren, ik kon hem alleen nergens vinden in Nederland. Uiteindelijk dus maar even laten maken van RVS door een handige collega:
Afbeelding

Na montage ziet dat er dan zo uit:
Afbeelding Afbeelding

Ik heb het gat voor de plaat aan de buitenkant nog iets groter gevijld omdat daar het tegendeel invalt. Handige tip: als je het plaatje niet in de tussenruimte van de deur laat vallen dan scheelt je dat 20 minuten hengelen. (Ik was dus niet zo handig)

Voor de luidsprekers heb ik een PE plaatje laten maken (door diezelfde handige collega) volgens een tekening op het forum van Pelican. Allereerst nog even wat anti-dreun folie in de deur geplakt en een standaard baskap gebruikt om eventueel vocht uit de luidspreker te houden. Ik heb de baskap aan de onderkant ingeknipt (anders past hij ook niet) en deze tussen de deur en de PE plaat geklemd. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Het voordeel van de opengewerkte onderkant is ook dat je hem kunt draaien om zo de boutjes (nylock) op de lastige plaatsen te krijgen. Ik heb er ook nog maar een beetje lijm tussen gedaan om trillen te voorkomen. De tweeters waren net iets te groot om in het standaard gat te passen, ik heb met de Dremel het gat ietsje groter gemaakt en vervolgens de tweeters erin gelijmd en een connector tussen de kabel gezet zodat ik ze los kan koppelen bij verwijdering van de bekleding. Het gat van de binnenbekleding van de grote luidspreker moest iets groter gemaakt worden, dit is goed te doen. De nietjes kun je zo verwijderen en de ingeperste boutjes zijn met een beetje gepiel ook te verwijderen. Het gat in het hardboard hoeft nog geen centimeter groter te worden, dit gaat prima met een nijptang en een beetje schuurpapier om het weer netjes te maken. Daarna weer even vastlijmen en hupsakee, weer een onderdeel klaar:
Afbeelding

De luidsprekers hebben per kant 2 scheidingsfilters, ik wilde ze eerst in de deur bouwen maar ik kreeg dat met geen mogelijkheid voor elkaar, uiteindelijk heb ik ze toch maar op de deurbekleding geschroefd en een gaatje gemaakt voor de kabeldoorvoer. Je ziet ze niet want ze zitten in de deurbakken.
Vervolgens de folie weer gemonteerd en een paar nieuwe raamschakelaars en natuurlijk de luidsprekers op de PE plaat geschroefd en dan ziet het er zo uit:
Afbeelding

Kleine domper op de feestvreugde, ik zou zweren toen ik ze kocht dat de roosters zwart waren, nou moet ik van de week nog maar even met een spuitbus aan de slag.
Ik heb inmiddels op marktplaats een Becker Indianapolis pro op de kop getikt, deze heeft als voordeel dat hij redelijk origineel lijkt en een handsfree functie heeft (wat mijn vereiste was). Bijkomend voordeel is dat hij ook navigatie heeft en dat deze ook werkt zonder input van de kilometerteller (wordt lastig op een 3,2).

Al met al is deze klus goed te doen als je een beetje handig bent, en ik moet zeggen; het geluid klinkt erg goed.

Groeten,
Luc

mod by horn - foto's zichtbaar gemaakt (eigenschappen van foto ipv pagina gebruikt) :salut:


Laatst bijgewerkt door Luc21 op 09 maart 2014 22:40, in totaal 1 keer bewerkt.



09 maart 2014 21:30
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn..
Horn bedankt voor het plaatsen van de foto's, ik was al druk aan het zoeken!

Gr.
Luc


09 maart 2014 21:52
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn..
graag gedaan. heb je gezien wat ik veranderd heb?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


09 maart 2014 22:37
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn..
Yep, ik heb het nu door.

Gr. Luc


09 maart 2014 22:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn..
Goed bezig :thumleft:


09 maart 2014 23:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn..
Leuk project(je)

:thumleft: :thumleft:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


10 maart 2014 8:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn..
Heb dezelfde speakers in m'n SC gemonteerd, klinkt erg goed!, moest ook even met de spuitbus aan de gang...
_________________________________________
911 SC 1978; 930 1976; 930 cabrio 1988


10 maart 2014 22:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Project(je) Luidspreker en nu we er toch zijn..
Leuke uitleg wat je gedaan hebt.

:thumleft:
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


11 maart 2014 0:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 911RPM, Cazzo Super Veloce, Deathtrap, JanCarrera3.2, Johann, Ruudje, Tilt!


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.