Project Jubi
Geplaatst: 31 jan 2015 23:55
Het leuke van een gebruikte Porsche is dat ie nooit af is: is er altijd wel iets te verbeteren. Toen ik de mijne ruim 4 jaar geleden kocht, maakte ik gelijk een lijst met verbeteringen/veranderingen die ik wilde uitvoeren. Naast het reguliere onderhoud zijn de afgelopen jaren de volgende zaken gedaan: stuurhuis, draagarmen voor, voorpootbrug, RVS remleidingen, PSS10 onderstel, dynamo, Becker Indi Pro, Momo Prototipo, RS motorsteunen en een Recaro Pole Position. De Jubi stond bij aanschaf op Cup II's, daar zitten nu Toyo R888's om. Verder heb ik 18" Speedline's met (nu) Michelin PS's en Cup I's met Nokian winterbanden er bij gekocht. Op de wishlist staat nog een set BBSen.
Verder zijn de nodige cosmetische ingrepen van zowel in- als exterieur uitgevoerd. Jaarlijks laat ik m'n Jubi uitgebreid poetsen door een professional. Wekelijks was ik m'n Jubi met de hand en pak iedere keer een extra deel mee dat ik eventueel demonteer. Ik heb daarvoor een schema opgesteld zodat alles minimaal 1x per jaar aan de beurt komt. Het interieur hou ik zelf bij door het leer 4x per jaar grondig te reinigen en te behandelen met een lederprotector.
Toen ik m'n Jubi kocht stond er ongeveer 218k op de teller en in het serviceboekje en ik heb er ongeveer 40k km's bijgereden. Hoewel het M64/01 blok volgens deskundigen met gemak de 500k km zou moeten halen heb ik besloten om het blok in z'n geheel te reviseren. Er is geen overmatig olieverbruik of sprake van lekkage dus is het zuiver een preventieve revisie. Maar het is toch ook wel enigszins gedreven door de wens om het blokje iets sportiever te maken.
Bij het totaal opnieuw opbouwen van het blok worden alle lagers, keerringen, pakkingen, zuigerveren, bouten en ringen vernieuwd. Alle onderdelen worden gereinigd en nagemeten op speling, balans en toleranties. De cilinders worden gehoond, zuigers ontkoold, nieuwe 993 tapeinden, polijsten krukas, zuigerpenbussen vervangen, uitdraaien cilinderkoppen, nieuwe distributiekettingen. Als upgrade heb ik gekozen voor titanium klepveren, schotels en zittingen samen met een sportnokkenas. De motorbeplating was op 1 deel na nog goed en wordt gepoedercoat en in 1 geval vervangen. Ook de uitlaatsteun was aan vervanging toe en ook het dynamohuis wordt gespoten. Verweerde motorstickers worden vervangen zodat het er allemaal weer als nieuw uit ziet.
Nu de motor er toch uit ligt laat ik er gelijk maar een RS koppeling in zetten en er komt ook een 100 cel Sportkat op. Verder nog wat zaken zoals kachelslangen, isolatiebekleding motorcompartiment die ook aan vervangen toe zijn. De kers op de taart wordt het aangepaste gasklephuis, hittedraad, sportluchtfilter met aangepast motormanagement.
Alles bij elkaar best wel een ingrijpende opknapbeurt waarmee ik weer jaren vooruit kan en die m'n Jubi een sportiever karakter zal geven. Momenteel wordt de revisie al uitgevoerd en ik hoop dat ik m'n Jubi over zo'n 2 weken weer terug heb. Ik zal proberen regelmatig een update te geven en af en toe wat foto's te plaatsen.
Verder zijn de nodige cosmetische ingrepen van zowel in- als exterieur uitgevoerd. Jaarlijks laat ik m'n Jubi uitgebreid poetsen door een professional. Wekelijks was ik m'n Jubi met de hand en pak iedere keer een extra deel mee dat ik eventueel demonteer. Ik heb daarvoor een schema opgesteld zodat alles minimaal 1x per jaar aan de beurt komt. Het interieur hou ik zelf bij door het leer 4x per jaar grondig te reinigen en te behandelen met een lederprotector.
Toen ik m'n Jubi kocht stond er ongeveer 218k op de teller en in het serviceboekje en ik heb er ongeveer 40k km's bijgereden. Hoewel het M64/01 blok volgens deskundigen met gemak de 500k km zou moeten halen heb ik besloten om het blok in z'n geheel te reviseren. Er is geen overmatig olieverbruik of sprake van lekkage dus is het zuiver een preventieve revisie. Maar het is toch ook wel enigszins gedreven door de wens om het blokje iets sportiever te maken.
Bij het totaal opnieuw opbouwen van het blok worden alle lagers, keerringen, pakkingen, zuigerveren, bouten en ringen vernieuwd. Alle onderdelen worden gereinigd en nagemeten op speling, balans en toleranties. De cilinders worden gehoond, zuigers ontkoold, nieuwe 993 tapeinden, polijsten krukas, zuigerpenbussen vervangen, uitdraaien cilinderkoppen, nieuwe distributiekettingen. Als upgrade heb ik gekozen voor titanium klepveren, schotels en zittingen samen met een sportnokkenas. De motorbeplating was op 1 deel na nog goed en wordt gepoedercoat en in 1 geval vervangen. Ook de uitlaatsteun was aan vervanging toe en ook het dynamohuis wordt gespoten. Verweerde motorstickers worden vervangen zodat het er allemaal weer als nieuw uit ziet.
Nu de motor er toch uit ligt laat ik er gelijk maar een RS koppeling in zetten en er komt ook een 100 cel Sportkat op. Verder nog wat zaken zoals kachelslangen, isolatiebekleding motorcompartiment die ook aan vervangen toe zijn. De kers op de taart wordt het aangepaste gasklephuis, hittedraad, sportluchtfilter met aangepast motormanagement.
Alles bij elkaar best wel een ingrijpende opknapbeurt waarmee ik weer jaren vooruit kan en die m'n Jubi een sportiever karakter zal geven. Momenteel wordt de revisie al uitgevoerd en ik hoop dat ik m'n Jubi over zo'n 2 weken weer terug heb. Ik zal proberen regelmatig een update te geven en af en toe wat foto's te plaatsen.