Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 22:01



Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Ik ga een uitlaat project starten voor mijn 987. Het idee is om het standaard geluid te behouden maar ook te kunnen schakelen naar een (nog) sportiever geluid. De 987 3.4 PSE uitlaat kan volgens de dealer niet de 3.2 gemonteerd worden (kost dan ook nog 2800,-). Ik wil 2 zogenaamde electric cut-outs op mijn originele uitlaat zetten. Ik had ze op mijn vorige auto al zitten en heb ze bij de verkoop gedemonteerd. 5 jaar veel plezier (en geen probleem met de apk) van gehad. Op het web gespeurd naar foto's van een opengewerkte demper om het plan te trekken. De demper bestaat uit 3 kamers. Het idee is om bij de 2e kamer een met de klep te openen uitgang naar buiten te creeren in beide dempers. De 2 extra uitlaatmonden komen net voor de demper gelijk aan de onderkant vd demper uit. De 987 heeft erg veel ruimte op die plek omdat de versnellingsbak daar maar 40 cm breed is. De kleppen zijn direct aangestuurd met een schakelaar dus er gaat niets dicht tussen de 30 en 70 kmph zoals bij het PSE systeem.

Afbeelding
DMH kleppen


Afbeelding
Voorbeeld van de opengewerkte uitlaat vd 3.2 Boxster S


Afbeelding
Zo moet het er onder komen


Afbeelding
De bediening heb ik al in de asbak geplaatst. De stroom zal van de sigaretten aansteker gehaald worden


19 jun 2015 13:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Hoop voor je dat de kleppen tegen de warmte kunnen, bij mijn projectje heeft de klep al na 500km de geest gegeven vanwege de warmte ontwikkeling (vlinderklep eruit gebrand)
Maar ja dat is dan ook een 'Luftie" en heel kort op het blok. :wink:

Afbeelding
_________________________________________
8600cc & 18 cylinders


19 jun 2015 13:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Apart. Ze zitten inderdaad dicht bij de motor ja. Ik zie dat jouw klepframe met een grote bonk aluminium direct op de electromotor zit. Alu is een goede warmte geleider dus de electromotor zal superheet geworden zijn.

Ik heb mijn kleppen al 5 jaar op een Supercharged Jaguar XKR 4.0 gehad. Ook geen lieverdje maar wel pas na 3 meter uitlaat dus het zal wel schelen in warmte ja. Hopelijk heeft DMH het warmte geleidingsverhaal beter onder controle want in de Boxster zit het allemaal veel dichter bij de motor.

Zal wel hard geklonken hebben met de kleppen open: Alsof de uitlaat er af is!


19 jun 2015 13:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Octaaf schreef:
Zal wel hard geklonken hebben !


Nogal....
met starten (zonder gas geven) gingen de autoalarmen al af bij de buren :mrgreen:
_________________________________________
8600cc & 18 cylinders


19 jun 2015 14:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Daarom ga ik aftappen in de middelste kamer van de demper. Ik heb filmpjes gehoord van Boxsters met een straight pipe (als je de e-cutout voor de demper zou zetten). Als de auto al een tijdje uit beeld was stopte ze maar met filmen want het geluid leek toch niet zachter te gaan worden. :ba: :ba: :ba:


19 jun 2015 15:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Het project vordert. Het verwijderen van de uitlaat is een redelijke ramp want na 9 jaar zitten de bouten van het spruitstuk naar de achterdemper helemaal vast. Erger nog het schroefdraad is aangetast. Aan elke kant braken 2 bouten af en de binnenste die minder verteerd was kwam nog wel netjes los.

Afbeelding

Voor het uitboren heb je goede boren nodig. Zelfs Cobalt boren hebben het er erg moeilijk mee. Wellicht gaat het met boren met een hardmetalen snijkant nog beter

Afbeelding

De astappen zijn met een soort spline in op de flens van het spruitstuk gelaste bussen geperst. Als je er met 8,5mm doorheen boort komen ze er pas uit.

Afbeelding


04 jul 2015 20:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
De onderdelen
Afbeelding

Ik heb de uitstroom openingen in de standaard demper nu gemaakt. Na het aftekenen het patroon boren zodat er materiaal over blijft om een mooie vloeiende rand te maken. Je kan met een beitel de bruggetjes doortikken. De uitlaat is overigens dubbelwandig.

Afbeelding

Opstaande rand gebogen met een waterpomp tang

Afbeelding

Zicht op de middelste kamer van de demper

Afbeelding

De pijpjes zijn op de uitlaat geplaatst en de positie is afgetekend. Het is nu klaar voor het lassen op de uitlaat en het lassen van de flenzen op het pijpjes

Afbeelding


04 jul 2015 21:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Gelderland
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Mooi, best wel benieuwd naar de filmpjes als het klaar is. :salut:
_________________________________________
Blue Beast Porsche 951-ls376/550 widebody 1986 there is no substitute for cubic inches


04 jul 2015 21:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=191594950158&globalID=EBAY-NL

Misschien zo'n eindstuk wat? Maakt het lekker makkelijk om de uitgangen direct op het eindstuk te zetten...
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


04 jul 2015 22:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Zou wel cool zijn. Bedankt voor tip. De extra uitmondingen worden niet zo sexy ben ik bang. Ze zijn ook niet zichtbaar als je achter de auto staat.

Voor wat betreft het geluid ben ik zelf ook erg benieuwd. Ik zal een filmpje maken als het af is.


04 jul 2015 23:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Gaat om de sound niet de looks, dat begrijp ik. Vandaar ook de suggestie. Dit eindstuk heeft dezeflde looks als wat je alhebt, echter een stuk meer materiaal om de nieuwe route op aan te sluiten omdat het laatste stuk van de eindtip lekker breed is, kun je aan de achterzijde je extra uitmondingen erop lassen lijkt me.

Infeite heb je dan geen extra uitmondingen en behoudt je de standaard looks.

Dit geeft misschien ook de mogelijkheid de kleppen helemaal achteraan te zetten waar de gassen het minst warm zijn.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


05 jul 2015 8:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Het niet samenbrengen van de beide nieuwe uitlaten moet gaan bijdragen aan de andere sound. Het schijnt dat normaliter alleen al het monteren van de RS 60 Spyder eindtip al een andere sound geeft. Deze heeft 2 losse pijpen op de eindtip ipv een enkel T-stuk met daarop een dubbele uitloop. Schijnt dan minder te rochelen etc.


05 jul 2015 11:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Brabant - Westland
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Vraagje. Je hebt het over een 987S waar je de uitlaat van een 3.2 op wil monteren. Is die dan zoveel beter?
_________________________________________
924 Track '84

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.


14 jul 2015 7:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Mijn Boxster 987 is een 3.2 (de 3.4 met PSE optie kwam pas in het 2e jaar vd 987) en ik ben mijn originele uitlaat aan het aanpassen. Het ligt nu stil vanwege de vakantie en de auto staat zonder uitlaat in de garage. Mijn lasser had helaas pas na mijn vakantie weer tijd.

Er zit denk ik wel verschil in de uitlaat van de 3.2 en de 3.4. De 3.4 heeft niet die bocht die door de middelste kamer heen loopt. Ik denk dat de bocht er uit moest om de PSE mogelijk te maken. Ik vond op het web foto's van doorsnedes met 3 verschillende binnenkanten van een uitlaat die er aan de buitenkant steeds hetzelfde uitzag. Ik heb helaas geen foto's gevonden van een opengewerkte Boxster 987 uitlaat met PSE. Er zijn gelukkig wel veel foto's van opengewerkte 911 uitlaten te vinden. Ik heb dan ook geen idee hoe mijn aanpassing geluidstechnisch gaat uitpakken. Luider of minder luid dan PSE? Ik zal tzt een filmpje maken.


14 jul 2015 10:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
De flenzen zijn nu op de standaard uitlaat gelast en zo komen de electrisch bediende kleppen er op.
Afbeelding

Hier is het linker uitlaatstuk achter de klep al geplaatst maar nog niet afgekort. Hoe hij afgezaagd gaat worden bepaal ik na de montage op de auto. Dan pas kan het goed afgetekend worden zodat hij niet te veel onder de auto uitsteekt.
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Octaaf op 24 jul 2015 0:36, in totaal 1 keer bewerkt.



22 jul 2015 23:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Brabant - Westland
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Ben benieuwd. Worden het dan twee losse eindpijpen onder de auto?
_________________________________________
924 Track '84

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.


23 jul 2015 23:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
leander schreef:
Worden het dan twee losse eindpijpen onder de auto?

Er komen inderdaad 2 extra uitlaatpijpen onder de auto. Dat is het principe van cutouts, zie hier wat voorbeelden:

http://www.dmhperformance.com/photogallery.htm

Normaliter tak je echter af in de pijp voor of tussen dempers. Omdat de Boxster maar 1 demper per bank heeft dacht ik af te tappen in de demper. Het kan dus helemaal waardeloos uitpakken maar ik hoop op een mooi geluid


24 jul 2015 0:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een echte Nee-T3
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Kleine tip (zal je waarschijnlijk wel weten, maar toch even vermelden) bij de APK even je kleppen
vervangen door een blindflens.

Na verloop van tijd bestaat de kans dat de vlinderkleppen niet meer 100% gasdicht zijn, dit zou tot APK afkeur kunnen leiden.

In ieder geval een leuk project en erg benieuwd naar het geluid. :thumleft:
_________________________________________
I have sexdaily, I mean dyslexia, fcuk


24 jul 2015 7:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Scooby-R schreef:
Kleine tip (zal je waarschijnlijk wel weten, maar toch even vermelden) bij de APK even je kleppen
vervangen door een blindflens

Bedankt voor de tip. Bij de kleppen worden inderdaad blindflenzenen meegeleverd. Met mijn vorige auto nam ik die altijd mee naar de APK keuring voor als hij er op afgekeurd zou worden. Dan kon ik ze nog even monteren. Het is echter nog niet nodig geweest. Hopelijk is dat bij de Boxster nu ook zo.


24 jul 2015 8:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Ik moest even een maandje wachten op het laatste eindstuk maar de kleppen zijn nu klaar. De auto is met de kleppen gemonteerd (natuurlijk wel gesloten) gewoon APK goedgekeurd :ba: .

Hier de laatste plaatjes en een video

Afbeelding

Afbeelding

Hier een filmpje van het openen en weer sluiten van de kleppen bij stationair draaien
http://youtu.be/6OQDW-D8h6I

Ik heb nog een schakelaar toevoegd zodat ik desgewenst 1 of 2 kleppen bedien. Het openen van maar 1 klep geeft een andere sound. Ik moet zeggen dat 2 kleppen helemaal open alleen leuk is met de kap open en/of in een tunnel. Met de kap dicht is het gewoon f****g loud. Meestal zet ik beide kleppen 1 tikje open. Dat is volgens mij al vergelijkbaar met het geluid van een "gewone" sportuitlaat


30 aug 2015 20:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Klinkt goed :thumleft: Mooi weggewerkt ook!


30 aug 2015 20:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Kun je misschien een filmpje maken met de kleppen open buiten de auto? :mrgreen:
Ben benieuwd hoe het klinkt!


31 aug 2015 10:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
IT / photographer
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Top gedaan. Genieten met zo'n sound.
_________________________________________
Current ride: Boxster S 3.4


31 aug 2015 11:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Gelderland
Bericht Re: Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2
Zal wel te oud zijn om dit te horen :mrgreen: of het ligt aan de ipad
_________________________________________
Blue Beast Porsche 951-ls376/550 widebody 1986 there is no substitute for cubic inches


31 aug 2015 14:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Electric uitlaat cutout kleppen op Boxster 987S 3.2 Fase II
Na bijna 2 jaar met de aangepaste uitlaat met electrisch bediende kleppen te hebben rondgereden ga ik een 2e experiment doen. Het geluid met de kleppen gedeeltelijk open is wel mooi en luider. Echter met de kleppen meer dan een beetje open is er onder de 2800 RPM een resonantie en stoelmassage.

De standaard uitlaat heeft per cilinderbank één 3-kamer demper in het systeem zitten. De huidige setup gaat er van uit om in de 2e (middelste) kamer direct naar buiten te gaan. Fase 2 van het project heeft als idee om voor de demper en de katalysator een uitlaatpijp in dezelfde maat als het systeem zelf (50mm) een klep en bypass pijp te zetten. Deze pijp wordt dan aangesloten op het laatste compartiment van de uitlaat. Dit betekent dat de 2e katalysator en schotten in het systeem ge-bypassed worden. Er wordt immers direct kortgesloten naar de kamer waar het eindstuk aangesloten is. Met de kleppen dicht klinkt het systeem weer als standaard. Omdat er nu anders een starre verbinding onstaat zal een deel van de tussenpijp met een flexibel RVS deel uitgevoerd worden. Zie tekening voor het idee.

Afbeelding

Dit scenario kan overigens alleen bij de 987 M96 3.2 gedaan worden waarbij uitlaatgassen door de geperforeerde schotten van de buitenste via de middelste naar de binnenste kamer lopen. De 987 M97 3.4 heeft ivm de toen leverbare PSE een heel andere inrichting van dezelfde kamers. Bij die uitvoering lopen de uitlaatgassen direct via een pijp naar de binnenste kamer. Daar vandaan lopen de gassen via de schotten via de midddelste kamer naar de buitenste kamer. Daar vandaar lopen ze met een pijp naar het eindstuk. Bij de standaard uitlaat zit er een kleine opening die direct naar de laatste kamer loopt. De versie met PSE heeft die opening niet en is dus met gesloten kleppen stiller dan de standaard uitlaat. Met geopende kleppen is er een directe volledig opening naar de laatste kamer en is hij luider.


18 apr 2017 16:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.