Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 11:08

M'n projekt is eindelijk begonnen, na heel veel dromen, een auto kopen, een garage bouwen, lascursus of twee volgen, veel lezen en vooral veel uitstellen.

Ik ga een 1973 RSR bouwen, met de bedoeling zo dicht als mogelijk (lees: zo getrouw als m'n budget toelaat) bij het origineel te blijven. En aangezien ik af en toe al een plaatje heb gedeeld, dacht ik dat er misschien wel interesse was om mijn vorderingen te volgen.

Wat ga ik precies bouwen?
Het is altijd m'n droom geweest om de 1973 Martini 2.8RSR te bouwen die door Muller en van Lennep naar de 1e plaats werd gereden in de Targa Florio.

Afbeelding

Het liefst zou ik willen doen wat Mike Moore (DDK) recentelijk heeft gedaan voor de #107 Martini RSR, maar ik weet nu al dat ik daar nevernooit het budget voor ga ophoesten. Om die reden zal ik betaalde wijzigingen moeten doen, liefst op een manier die niet echt het plan beinvloeden, alhoewel puristen er waarschijnlijk hun twijfels bij hebben.

Ik denk dat het feit dat ik een 1976 chassis gebruik en aanpas bv moet kunnen, terwijl ik het gebruiken van glasfibre of turbo spatborden een no-go vind. Ik wil ook zo veel mogelijk zelf doen, deels omdat dat goedkoper gaat zijn, maar meer nog omdat de reis voor mij belangrijker is dan de bestemming. Als programma manager lijkt het me heerlijk om zelf eens een keer iets te doen ;-)

Vorig jaar werd ik ontslagen bij het bedrijf waar ik al 18 jaar voor werkte, en waarvoor ik destijds naar Melbourne ben vertrokken. Ik kreeg echter een behoorlijke oprot-premie mee, en dat was het ideale begin om een donor-auto te gaan zoeken.
Een hoop mensen begrepen er niks van; ontslagen worden en een 2e Porsche kopen?

Een 1973 donor zoeken zat er niet in; in Australie vragen ze tegenwoordig al AUS$130,000 (~87K Euro) voor een T-tje, dus het moest een impact bumper worden. Het duurde een tijdje, want het aanbod linksgestuurde coupe's is niet al te groot in Australie, dus toen er eindelijk een linksgestuurde 1976 911S zonder sunroof aangeboden werd in een erg on-populaire kleur, was dat mijn kans om redelijk goedkoop m'n slag te slaan.

De auto werd in Goldcoast, Queensland aangeboden, maar een retourtje en zelf terug rijden bleek uiteindelijk nog steeds een goede deal te zijn. de ~2000km terug naar Melbourne verliepen zonder problemen, maar toen kwamen andere prioriteiten.
Een oud huis opknappen is nooit af, en de garage moest ook nog eerst klaar worden gemaakt.

Anyway, 15 maanden later ben ik dan eindelijk begonnen.
Zo zag de 'donor' er uit toen ik 'm kocht:
Afbeelding

En zo ziet ie er nu uit:
Afbeelding

Ik ben een blog begonnen, waar ik de vorderingen meld, maar ik zal dit topic ook regelmatig updaten als er nieuws te melden is.
Kan wel even duren, want ik heb me voorgenomen om in 2020 de auto op de boot naar Sicilie te zetten om de Targa route te rijden. Niet dat ik nou denk zoveel tijd nodig te hebben voor de bouw, maar waarschijnlijk wel om voor de onderdelen te sparen... :shock:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 11:44

wat een gaaf project zeg! ik ga dit zeker volgen. Cool dat je het gaat doen ondanks dat je het niet budgetgewijs niet helemaal zal kunnen doen zoals het 'hoort', maar wat maakt dat nou uit? :res:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 11:50

Super mooi project en die kleur zou ik zelf ook gekozen hebben :cheers: :mrgreen: :res:

Komt ie nog een tikkie lager te staan? Zal een mooie stance geven.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 12:16

Hopelijk tegen die tijd ook een nieuwe baan? ga het zeker volgen :res:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 12:51

Kicke!!
Ga ik volgen!
Sccs met de bouw! :thumleft: :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 12:51

Gaaf, doen! zeker omdat het de droom is.

Veel plezier, ga je blog zeker volgen :thumleft:

Ik ga er vanuit dat dit :arrow: " And after all, if all else fails, the parts can always be sold to the next unlucky fellow with big plans…" niet het eindresultaat zal zijn...... :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Boxy&Boraman op 21 dec 2015 13:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 13:02

chelsea schreef:Hopelijk tegen die tijd ook een nieuwe baan?


Ja hoor, Ik ben alweer een tijdje aan de slag.
In eerste instantie als contractor, maar sinds een paar weken in vaste dienst.
Anders zou het ook wel heel erg ambitieus zijn.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 13:37

Gaaf project, was de 76'er origineel groen? Zoja zonde dat hij ooit in de huidige kleur is overgespoten, maar dat maakt voor het project toch niets meer uit :wink:
enne succes met je nieuwe baan...........

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 13:59

Ja, de 76er 911S is oorspronkelijk in Japan geleverd in Speedway Green, wat volgens mij hetzelfde is als Viper groen.
Sinds de auto in Australie is ingevoerd is ie echter twee keer overgespoten - een maal in blauw en later in de speciale Holden kleur paars: ‘Morpheus Purple’. Tja, iedere sjaak... :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 14:58

Respect mooi project, ga het volgen :-)

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 15:27

Top project! Zo te zien is die groenblauwpaarse 911 S mooi hard, prima basis dus. :thumleft:
Mooie T ook, maar dat terzijde :D

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 16:00

En net nu ik begonnen ben staat er een replica te koop in Australie, op basis van een 88er Carrera. :mrgreen:
Afbeelding

Raar dat er zoveel mensen zijn die de #8 Martini auto bouwen, maar vervolgens de stickers van de museum-auto gebruiken, waarvan we inmiddels weten dat dat toch echt de #9 was. :P

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 16:13

Vet, gaaf :salut: :salut:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 17:20

Paars met groen, nix meer aan doen :thumleft:
Geintje, mooi project en gaaf om er zelf de TF mee te gaan rijden.
Let maar op, die 4 jaren zijn zo om.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 17:50

Met de prijsstijgingen van de onderdelen konden dat er wel eens 8 worden. :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 17:51

Gewoon zelf je handen vies maken :thumleft:
Komt er een "Mary Stuart" achterspoiler op?

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 18:45

een aardige bak met geld voor een `88 Carrera met een (volgens mij) 993 Varioram blok er in, wel een zeer gave auto.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 dec 2015 23:48

Hey Jeroen,
Nee, ik ben niet van plan om er een Mary Stuart op te zetten. Aangezien deze RSR's door het seizoen heen continue aangepast werden, kan ik kiezen hoe ik 'm wil maken. Bij de #8 (chassis: 9113600588) kwam de Mary Stuart er volgens mij pas op voor de Watkins Glenn of Le Mans race later in 't seizoen, net als de centerlock 917 wielen.
Ook is ie via 2.8l naar 3.0l (310pk) gegaan en uiteindelijk naar slidevalve injectie (~330pk). Andere details zijn de grotere frontsplitter en dergelijke.

Toen ie de Targa race reed, had ie twee kleine schotten aan de zijkant van de ducktail maar tijdens de training had ie alleen de ducktail.
Aangezien ik de cleane lijnen van alleen ducktail mooier vind, en denk dat het makkelijker gaat zijn om 'm zo gekeurd te krijgen gaat ie dus worden als tijdens de training. Uiteraard kan ik daar nu net geen plaatje van vinden...

race:
Afbeelding

Gezien het feit dat het een 1976er 2.7 is, met een magnesium case, denk ik dat 3.0 een brug te ver is. Het gaat dus een 2.8 worden met twin spark en MFI.
Ik hoop dat ik een hoop zelf kan doen, maar zoals iemand eerder al zei, "if all else fails, I can still give the parts to an expert" :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

22 dec 2015 2:06

Gaaf om te volgen Patrick, go for it! Succes en vergeet vooral onderweg niet te genieten van het realiseren van je droom...:idea:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

22 dec 2015 7:44

patrick911 schreef:Ik hoop dat ik een hoop zelf kan doen, maar zoals iemand eerder al zei, "if all else fails, I can still give the parts to an expert" :mrgreen:


That's the spirit! :thumleft:

Ik zal dit draadje van begin tot eind volgen!

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

22 dec 2015 8:15

Super project!!
Ga ik volgen natuurlijk.

Veel succes EN plezier (gaat wel lukken :mrgreen: )

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

22 dec 2015 10:17

Super gaaf! Zou willen dat ik er de middelen voor had.... (Niet alleen de financiële maar ook de ruimte, tijd, handigheid!)

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

22 dec 2015 20:34

Met name de ruimte en de tijd :cry: Prachtig project!!

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

22 dec 2015 20:43

Patrick wat een moed! Als je nog nooit zoiets hebt gedaan vind ik dat je een ambitieus project aanpakt! Veel succes!
Als stimulans dan maar een mooi filmpje :mrgreen: Van de Targa Florio (met oude beelden en een deelnemer uit 1964 die herenigd wordt met zijn auto).

Helaas, geen Porsche in de hoofdrol, .....het is wel een mooie RARI....
Friends Reunited: Jean Guichet meets Ferrari 250 GTO

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

22 dec 2015 21:05

Supergaaf! Zet hem op!
Plaats een reactie