Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

18 jun 2020 10:23

Wat een gave remklauwen zeg. :!: :shock:
Mooi spul. :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

18 jun 2020 10:33

Mooi werk met oog voor detail! elke keer weer genieten wat je hebt gedaan :ba:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

18 jun 2020 19:00

Prachtig! Keep up the good work :res:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 jul 2020 6:38

ATL in de VS gaat de fuelcell maken (met KJ's behuizing), dus daarover volgende keer hopelijk meer.

Op dit moment zijn we druk bezig met het klaarmaken van het chassis voor het spuiten, en dat betekent dat die laatste gekke details nu ineens allemaal opgelost moeten worden. En iedere keer als je iets opziekt, vindt je weer iets nieuws.

Om te bepalen wat er precies aan de fuel cell moest gebeuren zocht ik oude foto's en hoe Maxted Page het heeft gedaan bij hun restauratie van het origineel.
Tot mijn verbazing viel me nu pas voor het eerst op dat R6 helemaal niet de standaard 2 benzine pompen van Bosch had zoals iedere ander RSR, maar iets anders. Uiteraard... :roll:

Een Google zoektocht leverde in eerste instantie Tuthill in de UK op, die me wist te vertellen dat deze andere pomp een zogenaamde 'Messerschmidt' was, die ze niet meer gebruiken en verkopen. Verder zoeken dus, enuiteindelijk bleek dat ofwel Messerschmidt door Bosch is opgekocht, of dat Bosch iig een redelijk precieze kopie heeft gemaakt, voor hun jaren zeventig auto's (de Pagode heeft er bv een) en dat Porsche ze ook gebruikte in hun 908 & 917 racers. Goed nieuws dus aangezien ze nog wel te krijgen zijn, maar slecht nieuws omdat ik de 'gewone' pompen al had gekocht.

En in R6 zijn deze twee pompen aan beide kanten met een beugel vastgezet, net voor de strut-brace (geen idee hoe dat in het Nederlands heet).
Vanwege deze beugels moet ik er nu dus iig een kopen, zodat we deze kunnen fabriceren en lassen voordat we gaan spuiten.

Dan is er dit rare detail nog in de motorruimte van R6, wat ik ook tegenkwam bij R7 an R2.
Geen idee wat het was, maar na enkele dagen piekeren schoot me ineens binnen dat R2, R6 en R7 alle drie meededen met de 24 uur LeMans race in 1973, en dat het dus wel eens een licht kon zijn. Vraag is natuurlijk of dit er dus al opzat tijdens de Targa Florio (een aantal weken voor de LeMans race), en via wat experts vond ik en betere detail foto's, en bewijs dat het er tijdens de Nurburg race eerder in het seizoen al opzat.
Lampje zelf lijkt ofwel een 914 interieur lampje of een 911 handschoenvak lampje te zijn, daar komen we dus ook nog wel uit.

De auto zelf is nu zo goed als klaar. Moet nog even wachten op de fuel tank zodat ik weet waar de gaten voor het bijvullen zitten, zodat de twee ronde covers op de juiste plek kunnen komen. En dat is weer nodig om de balsa-hout strip aan de onderkant an de glasvezel klep op de juiste plek te zetten.
Nog zo'n detail; die dekseltjes werken met een mechaniek wat uit een Cessna komt. Heb dus ook twee van die dingetjes op de kop kunnen tikken.

Wat Foto's:
Afbeelding
^hier kan je die twee pompen zien (foto: Maxted-Page)

Afbeelding
^Hier is dat rare lampje te zien, aan de bovenkant van de motorruimte, net achter de blandblusser rail. (foto: Maxted-Page)

Afbeelding
^scharniertjes voor klepjes op de 'hood'

AfbeeldingAfbeelding
^eindelijk, in de laatste laag primer!

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 jul 2020 7:59

Had je post van de remklauwen even gemist :shock:

Die zijn echt prachtig 8) , idd jammer dat ze straks (bijna) niet meer zichtbaar zijn :cry:

Respect voor je aandacht voor detail :!:

Succes verder met opbouwen en sterkte m.b.t. je werksituatie :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 jul 2020 9:42

:popcorn: :popcorn: :popcorn: :res:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 aug 2020 1:50

Niet veel te melden, voornamelijk doordat we hier in Melbourne in een zogenaamde 'stage-4 lockdown' zitten.
Dat betekent dat we er alleen voor werk, boodschappen, een keer per dag lopen en voor dokterafspraken en zo uit mogen, en dat we tussen 20:00pm and 05:00am echt in een 'curfew' zitten. Verder is alleen essentieel werk toegestaan, en daar valt het sleutelen aan oude Porsches niet echt onder, dus Jason zit ook stil. Bizar. Dit gaat nog bijna 5 weken duren... :(

Anywho, ik heb zo'n Mercedes/Messerschmidt pomp besteld vanaf Ebay, zodat ik in ieder geval de brackets zelf kan maken, en ATL in de VS heeft m'n fuel cell klaar. Die komt dus over een week of twee binnen, en ik ben erg benieuwd uiteraard.
We zullen zelf de 'dry breaks' en vul-halzen er nog op moeten lassen, want bij ATL weten ze uiteraard niet wat de afstand is tussen cell en motorklep (er is ook nog een hoek om rekening mee te houden). Ik zit zelf te denken aan een schroefdraad principe, zodat ik de dry-breaks er voor de sier (en sluiting) op heb zitten, maar ook nog normaal kan tanken door ze als een soort van tankdop te gebruiken.

Verder is m'n Gijs van Lennep helm klaar. Weet niet of ik het al gemeld had, maar de artiest had het verkeerd gelezen en een fantastische helm gemaakt, maar met de naam "Gus van Lennep". Niet echt acceptabel als het hele idee een tribute is aan de beste man ... :mrgreen:
Hij heeft 't gefixed, maar ik kan 'm alleen nog niet ophalen, want we mogen ons niet verder dan 5km buiten huis bevinden, tenzij je een goede reden hebt. Boetes zijn er vanaf $1,652 tot $5000 (duizend to drieduizend euro) dus niet echt de moeite waard om 'n risico te nemen. We wachten dus gewoon af....

Afbeelding

Hopelijk gauw meer....

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 aug 2020 6:36

Succes met wachten :!: en sterkte met de lockdown :pale:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 aug 2020 7:01

patrick911 schreef: .. maar met de naam "Gus van Lennep". Niet echt acceptabel als het hele idee een tribute is aan de beste man ... :mrgreen:


Als tribute vind ik 'm juist wel acceptabel :wink:

Jammer dat de lockdown invloed heeft op je werkzaamheden :|

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 aug 2020 12:05

Kwestie van een klein stukje rode tape in de U plakken ;-)

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 aug 2020 13:43

Blijft een indrukwekkend project, niet normaal die attention to detail :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 aug 2020 14:50

Absoluut! Erg leuk om weer een nieuwe foto te zien. Zelfs aan de helm is gedacht!

Als Gijs een keertje downunder is dan zal hij onder de indruk zijn van het resultaat!

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

14 aug 2020 12:35

Prachtige helm man :salut:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

14 aug 2020 16:36

Targa Floriaan schreef:Kwestie van een klein stukje rode tape in de U plakken ;-)

Ik ben bang dat deze oplossing hier niet zal worden toegepast!

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 sep 2020 7:12

bjft schreef:Ik ben bang dat deze oplossing hier niet zal worden toegepast!


Tja, ik had daar op zich best nog wel mee kunnen leven, maar de helm-artiest zelf vond het niks, dus die nam zelf de beslissing om het goed te doen.

We zitten hier in Melbourne, nadat hier door slechte beveiliging in quarantine-hotels voor terugkerende inwoners een 2e Covid uitbraak ontstond, nog steeds in 'stage-4', en dat gaat zeker nog 2 weken duren, afhankelijk van de curve van nieuwe besmettingen.
Zoals eerder vermeld betekent dit dat alle niet-essentiele bedrijven stil liggen; er kan dus niet aan de auto gewerkt worden voorlopig.

Verder is m'n Messerschmidt/Bosch pomp ofwel kwijtgeraakt of nog door Covid vertraagd, want USPS geeft nu al 2 weken aan dat ie zich in Chicago bevindt...
Goed nieuws is er echter ook; m'n fuel cell is er!

AfbeeldingAfbeelding

Na zo'n 18 maanden zeuren & smeken en bijna 2 maanden bij ATL is ie eindelijk hier. Nog niet klaar, want de vul-halzen moeten er nog opgezet worden, en dat kan alleen als de tank in de auto ligt en ik kan meten wat & waar. Weet niet of het ik nog een keer zou doen op deze manier, maar ja, gezien ik maar van een handjevol 2.8 RSRs weet dat ze zo'n tank hadden, is het toch wel een behoorlijke 'milestone'.

Nu maar hopen dat we snel weer wat vrijheden terug krijgen, zodat we de laatste paar klusjes kunnen afmaken en de auto de verf in kan...

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 sep 2020 7:35

Top! :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

20 sep 2020 21:45

Gave beelden van "73. Geluid is er later bijgezet, dus klopt niet helemaal

Kijk hier: 1973 Targa Florio [60fps HD] Ferrari 312PB, Alfa Romeo 33TT12, Porsche 911 RSR, Lancia Stratos, etc

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 sep 2020 1:33

Super! :drive:
Ik had dit filmpje nog niet eerder gezien. Thanks! :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

24 sep 2020 8:23

M'n Bosch benzinepomp is eindelijk binnen, en daardoor kan ik nu de maten nemen en de benodigde brackets fabriceren, terwijl ik op Ebay verder zoek naar het benodigde 2e exemplaar.

Er wordt weer - mondjesmaat - aan de auto gewerkt, maar ik kan er nog niet heen vanwege de 5km van huis Covid restricties.
Hopelijk worden die per eind oktober opgeheven; met maar 12 nieuwe corona gevallen vandaag, gaat het iig de goede kant op.

Ik ben me maar eens gaan verdiepen in de versnellingsbak en onderstel, waarbij ik besloten heb het 'suspension' deel de prioriteit te geven.

De 2.8RSR in 1973 had nog steeds torsionbars, en de RSR had 19mm 'voor' en 26mm aan de achterkant.
De RSR had kortere draagarmen (trailing arms) aan de achterkant, met verplaatste ophangingpunten, om zo de camber te kunnen vergroten en bochtgedrag te verbeteren. Ik heb deze kortere armen een aantal jaren geleden al gekocht, maar al het andere spul nog niet.
Verder heeft de RSR een iets andere voorophangingn met het as-punt (raised spindle) 26mm hoger, zodat de auto wat lager komt te liggen.

De vraag was echter of de '73er RSR nu alleen Bilstein schokbrekers had of dat deze ook uitgevoerd waren met veren (coilovers).
De 3.0RS van 1974 had ze zeker,maar die auto had ook verbrede 'torens' voor de achterste schokbrekers, om aanloop van de veren met chassis te voorkomen. De 1973 auto heeft echter de gewone smallere torens.
Maxted-Page, die recentelijk de echte R6 - voor een vermogen en na maandenlang research - hebben gerestaureerd naar de uitvoering zoals ie de Targa destijds reed, besloten dat de RSR geen coilovers had.

Een beetje speurwerk van mijn kant vond echter deze foto, die volgens de fotograaf is van de #107 auto van Pucci/Steckoning.
Deze foto laat R8 zien met duidelijk wel veren. #107 werd tijdens de training door graaf Pucci tegen een boom gezet en moest vervangen worden. De vervanger #107 was een 1972 chassis (geen 'echte' RSR) en had geen coilovers. Maar de auto op deze foto heeft duidelijk een zwarte knipperlicht omlijsting en is dus een 1973 model. En als R8 coilovers had, is het dan niet logisch dat de nummer 1 auto van het Porsche fabrieksteam (de R6 van Van Lennep) hetzelfde uitgerust zou zijn? Vooral na Monza, waar Barth ter plekke besloot de fabrieks autos als (grp5) prototypes te registreren, nadat een RSR klant geklaagd had bij de scrutineering over de ophanging van de fabrieks-auto's, die ze voor grp4 prompt diskwalificeerde.
Als prototype had Porsche veel meer mogelijkheden om met de wagens te experimenteren.

Afbeelding

Anyway. Duidelijker bewijs kwam van deze foto die ik vond van de registratie voor de Targa Florio.
De tweede regel zegt 'schraubfedern' (links beneden staat 'R6') en Jurgen Barth's boek zegt dat Porsche coilovers al op Paul Ricard getest had in laat 1972, maar het vanwege grp4 nog niet kon toepassen. Na de beslissing op Monza om in groep 5 deel te nemen, kon dat - als prototype - dus wel.

Afbeelding

Vandaag dus maar een lijstje van mooie spullen samengesteld en bij Elephant Racing de boel besteld.
"watch this space" :D

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

24 sep 2020 9:09

:res:
Wat een drive naar perfectie en originaliteit.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

24 sep 2020 9:41

Mooie speurtocht. Heb ook nog wel een paar boeken waar deze RSR in moet staan maar die staan helaas allemaal opgeslagen

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

14 okt 2020 8:12

Nu het duidelijk was dat de fabrieks RSRs for de Targa Florio waren uitgerust met coilovers, was het lijstje voor 'Elephant Racing' snel klaar.
Holle torsion bars (19mm voor en 26mm achter), nieuwe verstelbare spring-plates, Bilstein RSR schokbrekers, aangepast voor gebruik van zowel veren als torsies, met verhoogde 'spindle' voor, verschillende veren, maar ook zaken als de turbo tie-rods en alle benodigde bushings.
En hoewel de RSR 'Delrin' bushings had, ben ik voor de standaard rubber bushings gegaan; de auto wordt straks voornamelijk op de openbare weg gereden, dus ik wil niet te veel aan comfort inleveren. Voor de spring-plates heb ik wel voor de polybronze variant gekozen; we zullen zien hoe dat uitpakt want de ervaringen lopen daarmee nogal uiteen.
Mooi spul allemaal, en tonutoe niks dan lof over Elephant; ze zijn niet bepaald goedkoop, maar verzenden was 'gratis' en hun support was enorm goed.
Ik had 'm aan de telefoon verteld dat de Martini auto eigenlijk 'groene' bilsteins had (de huidige RSR variant van Bilstein is geel) en ze hebben de moeite genomen om deze voor het versturen nog even groen over te spuiten (moest zowiezo vanwege de verplaatste spindle - maar toch, mooi detail).

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Maar helaas... we zitten nog steeds (dag 73 alweer) in lockdown met de 5km restrictie van kracht, dus het duurt nog wel even voordat ik dit moois kan monteren... :(

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

18 okt 2020 12:04

goed nieuws voor je Patrick :thumleft:

Maatregelen Melbourne voor het eerst in maanden versoepeld
In de Australische stad Melbourne worden voor het eerst in maanden maatregelen om het coronavirus in te dammen versoepeld. Vanaf morgen mogen inwoners van de stad weer langer dan de maximale twee uur wegblijven van huis voor onderwijs of recreatie. Daarnaast is de cirkel waarin mensen mogen bewegen rond hun thuisadres vergroot van 5 kilometer naar 25 kilometer

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

19 okt 2020 0:35

Het gaat hier inderdaad de goede kant op; dagelijks gemiddeld nog maar een handjevol corona-gevallen, maar dat mag ook wel na 100 dagen stage-4 lockdown. Probleem met de 25km regel is dat je nog steeds maar voor 4 redenen je huis uit mag; exercise, werken, boodschappen en medische emergencies; werken aan m'n auto die net binnen de 25km cirkel staat hoort daar helaas niet bij, dus we wachten nog een week of twee waarna we hopen dat de lockdown er echt op zit.
We maken ons echter wel zorgen om familie in Nederland; hoe snel het bij jullie nu gaat hebben wij hier zelfs voor de lockdown niet gehad en het gaat hier nog maanden duren voordat we het land uit mogen, dus we houden ons hart vast voor ouders en andere bekenden/familie met hoger risico.
Sterkte daar allemaal!

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

20 okt 2020 0:03

Net het hele project gelezen knap hoor en super leuk om te lezen!
Plaats een reactie