ATL in de VS gaat de fuelcell maken (met KJ's behuizing), dus daarover volgende keer hopelijk meer.
Op dit moment zijn we druk bezig met het klaarmaken van het chassis voor het spuiten, en dat betekent dat die laatste gekke details nu ineens allemaal opgelost moeten worden. En iedere keer als je iets opziekt, vindt je weer iets nieuws.
Om te bepalen wat er precies aan de fuel cell moest gebeuren zocht ik oude foto's en hoe Maxted Page het heeft gedaan bij hun restauratie van het origineel.
Tot mijn verbazing viel me nu pas voor het eerst op dat R6 helemaal niet de standaard 2 benzine pompen van Bosch had zoals iedere ander RSR, maar iets anders. Uiteraard...
Een Google zoektocht leverde in eerste instantie Tuthill in de UK op, die me wist te vertellen dat deze andere pomp een zogenaamde 'Messerschmidt' was, die ze niet meer gebruiken en verkopen. Verder zoeken dus, enuiteindelijk bleek dat ofwel Messerschmidt door Bosch is opgekocht, of dat Bosch iig een redelijk precieze kopie heeft gemaakt, voor hun jaren zeventig auto's (de Pagode heeft er bv een) en dat Porsche ze ook gebruikte in hun 908 & 917 racers. Goed nieuws dus aangezien ze nog wel te krijgen zijn, maar slecht nieuws omdat ik de 'gewone' pompen al had gekocht.
En in R6 zijn deze twee pompen aan beide kanten met een beugel vastgezet, net voor de strut-brace (geen idee hoe dat in het Nederlands heet).
Vanwege deze beugels moet ik er nu dus iig een kopen, zodat we deze kunnen fabriceren en lassen voordat we gaan spuiten.
Dan is er dit rare detail nog in de motorruimte van R6, wat ik ook tegenkwam bij R7 an R2.
Geen idee wat het was, maar na enkele dagen piekeren schoot me ineens binnen dat R2, R6 en R7 alle drie meededen met de 24 uur LeMans race in 1973, en dat het dus wel eens een licht kon zijn. Vraag is natuurlijk of dit er dus al opzat tijdens de Targa Florio (een aantal weken voor de LeMans race), en via wat experts vond ik en betere detail foto's, en bewijs dat het er tijdens de Nurburg race eerder in het seizoen al opzat.
Lampje zelf lijkt ofwel een 914 interieur lampje of een 911 handschoenvak lampje te zijn, daar komen we dus ook nog wel uit.
De auto zelf is nu zo goed als klaar. Moet nog even wachten op de fuel tank zodat ik weet waar de gaten voor het bijvullen zitten, zodat de twee ronde covers op de juiste plek kunnen komen. En dat is weer nodig om de balsa-hout strip aan de onderkant an de glasvezel klep op de juiste plek te zetten.
Nog zo'n detail; die dekseltjes werken met een mechaniek wat uit een Cessna komt. Heb dus ook twee van die dingetjes op de kop kunnen tikken.
Wat Foto's:
^hier kan je die twee pompen zien (foto: Maxted-Page)
^Hier is dat rare lampje te zien, aan de bovenkant van de motorruimte, net achter de blandblusser rail. (foto: Maxted-Page)
^scharniertjes voor klepjes op de 'hood'
^eindelijk, in de laatste laag primer!