Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 23:52



Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3" 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Bij deze een poging om de 4 cilinder transaxle waterkokers een klein beetje meer te vertegenwoordigen op dit forum tussen al het 6 cilinder geweld. :mrgreen: Het project loopt al een tijde (2 jaar ofzo) en heeft voor een deel op een ander forum gestaan, daar de interesse verloren en gestopt met het bijhouden, maar mede door de veel gestelde vraag "hoe is het er nu mee" en "kan ik het verslag ergens terugvinden" toch weer een digitaal verslagje bijhouden. Hoop dat het lezen een beetje pleziert.

Even inleiden, sinds mijn 17e heb ik mijn eerste 944 (type 1 uit 1983), in navolging van mijn opa en vader, en vanwege de beperkte financiële middelen van een scholier moest en wou ik zelf sleutelen en de wagen onderhouden en terugbrengen in oude glorie. Lang verhaal kort, de leercurve voor wat betreft het sleutelen was vrij stijl, de wagen stond de eerste 500km meer stil dan dat hij reed en een remrevisie, koppakkingswissel en stevig stukje storing zoeken en sensor wissel verder bleek het sleutelen gegroeid tot een grote passie/hobby.

Op dat moment heb ik altijd gezegd dat, wanneer dat financieel mogelijk was, een 944 turbo de type 1 op moest volgen, immers de meest vlotte en potente wagen in de 944 reeks en tevens degene met nog een beetje "aura" i.p.v. de immer vergruisde HEMA Porsches, de kale 944/924.

Een paar jaren en proefritten later werd echter duidelijk dat de turbo niet de rijeigenschappen had die mij het meest aanspraken. De constante vermogensafgifte van de dikke 3 liter uit de 944S2 en (nog beter) 968 spraken mij meer aan dan het meer piekerig gedrag van de 944 turbo. De 968 vind ik alleen als model absoluut minder geslaagd dan de 944 en dus moest het beste (in mijn optiek) van 2 werelden gezocht worden, de looks van de 44, met het blok van de 68.

Op dat moment had ik een 944S staan waar redelijk eenvoudig het 968 blok ingebouwd kon worden (een stuk eenvoudiger dan in een vroege type 1). De bewuste wagen op dat moment:
Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Na heel wat nachtjes slapen, peinzen, uitdenken, uitzoeken en inventariseren moest het project er als volgt uit gaan zien:
- 944s Body
- 968 blok, laat model, met de versterkte drijfstangen, zodat deze niet vervangen hoefde te worden indien de big-ends uit elkaar zouden moeten.
- 944 aandrijflijn
- 944 S2/ Turbo 4 pods brembo klauwen
- Geen nodeloos gewicht in de vorm van airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen etc. Een beetje in de Club Sport geest dus en vrij dicht naar het gevoel van de simpele 944 type 1.
- De carrosserie zou initieel ongewijzigd blijven, afgezien van het bijwerken van een aantal kleine schades, dit plan is alleen later iets bijgesteld :mrgreen: .

Dussss....
Knoopje doorgehakt, zoektocht begonnen en een 968 blok gescoord.
Afbeelding
Met lage kilomterstand, maar wel schade aan de carterpan
Afbeelding

Vrij vlot de beslissing genomen om het blok volledig te strippen en nieuw op te bouwen.
Afbeelding Afbeelding
Nokkenasboutje lossen... "trust me... I'm an engineer..."
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Blokje wordt steeds kleiner, cilinderwanden nog keurig:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Behoorlijk verregaande en onregelmatige slijtage van de krukaslagers (big-ends van de drijfstangen waren nog keurig), vreemd, zeker om stukken aluminium onder en in de lagerschalen aan te treffen van een blok wat nog nooit uit elkaar is geweest. Lijkt op een slordige maandagmorgen in elkaar te zijn gezet...
Afbeelding Afbeelding
Stukjes aluminium die onder de lagerschalen vandaan komen:
Afbeelding

Bij gebrek aan het juiste meetgereedschap, specifieke kennis en machinewerk het onderblok naar Garage de Loods gebracht. Die hebben de deelrevisie verzocht welke inhield:
-Nameten van cilinderwanden: diameter was nog keurig binnen spec voor std maat zuigerveren en onrondheid ruim binnen spec :)
- Lijnhonen krukaslagering
- Polijsten krukas
- zuiveren vliegwiel
- Balanceren van de roterende delen (krukas, poellies, vliegwiel, koppeling etc.)

Revisiewerk klaar en rechts de 944 S2 delen die montage van het 968 blok in de 944 mogelijk moeten maken (dynamopoellie, vliegwiel en koppeling/drukgroep):
Afbeelding Afbeelding

Tevens maar wat nieuwe onderdelen gesprokkeld :lol:
Afbeelding Afbeelding

Inlaattraject en kleppendeksels laten waterstralen, is een aanrader overigens, resultaat is (of vind ik iig) super en een stuk duurzamer dan alleen glasparelen.
Afbeelding Afbeelding

Met alle nieuwe delen voor de heropbouw aanwezig was het tijd om de handjes vies te maken (naja liever zo schoon mogelijk te houden natuurlijk, brandschoon, eerst de werkbank maar eens een beetje opruimen en het een en ander klaar zetten).
Afbeelding Afbeelding
Alle nieuwgeplaatste lagerschalen na gemeten met plastigauge, gelukkig alles binnen spec :D :
Afbeelding Afbeelding
Krukas mocht dus weer op zijn plekje:
Afbeelding
Zuigers met zuigerveren weer klaarmaken, drijfstang er weer aan.
Afbeelding Afbeelding
Klaar voor montage op de krukas:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Ook de kop weggebracht voor controle, bleek ook een redelijke beurt nodig te hebben, alle 16 klepseals te ver uitgesleten en dus een deelrevisie van de kop nodig (kleppen en zittingen waren gelukkig nog goed genoeg).
Afbeelding
Torentje bouwen van aluminium en de oliepomp weer op zijn plek, tevens met de juiste loctite, evenals de krukasbrug:
Afbeelding Afbeelding
Klepstoters en nokkenassen erin met nieuwe glijplaten en ketting:
Afbeelding Afbeelding
Door met de balansassen:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Oliekoelerhuis, uitlijnen met het juiste gereedschap.
Afbeelding Afbeelding
Door knutselen:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Timing van de nokkenassen instellen:
Afbeelding
En door, alles natuurlijk met nieuw verzinkt origineel ijzerwaren:
Afbeelding Afbeelding
Bijna klaar voor montage/plaatsing:
Afbeelding Afbeelding

Zo hier en daar dus een redelijke financiële tegenvaller gehad (zeker als student zijnde is het zo hier en daar best eeeeehhhh pittig :| ) met lagerschalen en kop van het blok, maar voorlopig in ieder geval (optisch) een geslaagd resultaat, but the proof is in the pudding, dus totdat hij loopt en ingelopen is blijft het spannend.

Tot zover het verhaal voor vanavond, zal op een volgend vrij momentje verder verslag doen.


22 maart 2016 0:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Mooi project, met mooie :thumleft: duidelijke foto's. Compliment. :res:


22 maart 2016 0:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Mooi project! Lekker bezig.

Blijf vooral veel foto's en updates posten!


22 maart 2016 8:19
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Dat ziet er goed uit :thumleft:


22 maart 2016 9:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Volvo S80 2.4 170pk aut. (2000) / Volvo C70 2.0 T aut. (2001) / Fiat barchetta (1996) / Fiat Coupé 2.0 Turbo 20V Plus (2000) Ex: Porsche 924S (1986)
Dordrecht
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Ik heb in verleden eens, gezeten in de bijrijdersstoel, met Johan van der Gugten in zijn 944 met 3l motor een rondje industrieterrein gedaan. Mijn big smile was een mengeling tussen genot en angst...

Hoewel ik ook een fan ben van de 968, begrijp ik je project en ben ik nu al benieuwd naar het eindresultaat!!
_________________________________________
Geniet van je Porsche


22 maart 2016 9:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Schitterend om te zien!!!
Ik kan echt uren turen naar de revisie van een motor! :thumleft: :thumleft: :res:
Wat is straks het verschil in vermogen ten opzichte van de oude motor?
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


22 maart 2016 10:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Jammie! :cheers:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


22 maart 2016 11:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Prachtig hoe je het blok zo weer op aan het bouwen bent! Ga zo door!
_________________________________________
Boxster S '04


22 maart 2016 13:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Mooi topic! Succes
_________________________________________
You've only got one life, live it!


22 maart 2016 13:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Geweldig Rm4s3m of zoiets...

Wat een k.... Forumnaam overigens :shock:

Ik weet wat je kan en dit gaat een bijzondere auto worden. Ik ben heel benieuwd naar het vervolgtraject. Dus... Nog meer foto's!

Succes met de opbouw!
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


22 maart 2016 15:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
MPH schreef:
Geweldig Rm4s3m of zoiets... Wat een k.... Forumnaam overigens :shock:

Ramses? Heel mooi resultaat trouwens! Compliment :thumleft:
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


22 maart 2016 15:44
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
R4MS3S schreef:
but the proof is in the pudding

The proof of the pudding is in the eating.... :wink:

Gaaf project man, wanneer wordt hij erin gelepeld?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 maart 2016 16:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Mooi project zeg. Ben een tijdje geleden eens bij je geweest ivm wat 944 onderdelen. Zag toen al dat je echt de ruimte had om lekker te sleutelen, en bovendien de nodige projecten :thumleft:

Hou ons op de hoogte van je vorderingen, wordt erg gewaardeerd. :cheers:

Ben, net als de rest, erg benieuwd naar het eindresultaat..
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


22 maart 2016 21:44
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Bedankt voor de leuke reacties mannen! :) Ik blijf mijn best doen en zal proberen (on)regelmatig wat updates te schrijven. Om een aantal vragen/reacties te beantwoorden:

@ Marcel M: Was dat mogelijk een donkerblauwe S? Heb een paar jaar terug bij een door Van der Gugten opgebouwde 944S gestaan met 968 blok, had serieuze interesse, maar er zat mayo in de kvs tank en samen met een paar andere zaken ging dat niet mijn auto worden.

@ Neppert: Het S blok leverde 190pk en 230 Nm koppel en dat bovenin het toerengebied, qua beleving zit die onderin niet ver van de 163pk (205Nm) sterke type 1. Het 968 blok zou straks weer 240pk en 305 Nm moeten leveren, mits ik alle paarden natuurlijk weer netjes op stal krijg :lol: In de 968 vond ik dat al een mooi blok, het lagere gewicht van de 944 (nog een reden dat ik niet op de 968 ben uitgekomen, ik vind hem te zwaar en de echte CS is financieel niet binnen bereik) zou nog extra moeten helpen bij de ervaring :drive:

@ MPH, neeeuj die 3 medeklinkers zijn een schoonheid :wink: Ga jij nou maar eens rijden met die oude rommel :mrgreen:

@Horn, uuh tja, de klepel horen luiden maar niet weten waar de klok hangt :wink: , een zwak momentje :oops: Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, maar omdat het een redelijk verhaal is en er al vrij veel is gebeurd (maar nog lang niet af) is het topic niet helemaal up to date met de realiteit. Stiekem hangt het blok er net in, updates volgen.

Nogmaals bedant voor de leuke reacties iedereen, zal kijken of ik voor vanavond nog wat foto's kan sprokkelen voor een updateje.


22 maart 2016 22:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Dat is een behoorlijke vermogenswinst zeg!
Zeker meegenomen dat de 944 ook nog een stuk lichter is!
:thumleft:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


22 maart 2016 22:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Ramses aka Dennis.
goed bezig man
groeten van rens914
_________________________________________
speed costs money, how fast do you want to go ?

Alpine 310 gr 4, Bmw E91, Merc 171, een Campert en een grasmaaiert.


22 maart 2016 23:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Ik kijk dit topic nu pas.
Dat ziet er idd geweldig uit. Respect!
Mooi dat het blok er inhangt. Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.


22 maart 2016 23:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Carrera 3.2 Cabrio (!987)
Over de grens bij Venlo
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Mooi project om te volgen. Ik ben benieuwd waar jet het waterstralen hebt laten uitvoeren.


23 maart 2016 9:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Mooi project! Ga zo door en verwen ons maar met lekker veel foto's. :wink:
Maar wat ben je ongeveer kwijt aan de aanschaf van zo'n blok? Ik hoef niet te weten hoeveel exact te weten wat je hebt betaald, maar was benieuwd.


23 maart 2016 19:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Gaaf om te zien. Plastigauge: had er nog nooit van gehoord. Mooie video op Youtube van gevonden. Mooie tip.
Succes verder :thumleft: :thumleft:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


23 maart 2016 20:30
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Zooo jij bent goed bezig! :res:


23 maart 2016 21:17
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Gisteravond een tijdje aan het tikken geweest, druk je op opslaan en vervolgens loopt het hele vrotje vast... het zal wel aan mij liggen :roll: Poging 2 dus:

Met het blok nog aan de motorsteun was er geen ruimte om koppeling e.d te monteren en dus was het werk wat dat betreft klaar. Tijd dus om de aandacht te richten op de carrosserie, eerst het oude blok er uit gepeuterd.
Afbeelding Afbeelding

Blijkbaar moet in het ontstane gat dat "nieuwe" stuk alu :scratch: . Ook even een blik werpen onder de achterkant, ziet er allemaal helemaal niet gek uit 30 jaar oude rommel :P
Afbeelding

Toen stond er "plots" een 944S2 cabrio een paar dorpen verderop die redelijk aan het vergaan was. Voor het project een ideale kandidaat, want bruikbaar zijn de remmerij, fusees, versnellingsbak (sterker dan die van de S) en al het turbo/S2 plaatwerk. Persoonlijk vind ik dat een stuk beter passen bij het rondere type 2 interieur. Deze wagen uiteindelijk over kunnen nemen en dus gesloopt. Een kleine impressie van de staat waarin de wagen verkeerde:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Oja en aardig om op te merken, in deze staat reed de wagen de afgelopen jaren gewoon rond... hij kwam stil te staan door brand aan de katalysator en een slepende achterrem.

Hiermee kreeg ook de aanstaande spuitklus een andere vorm, in plaats van wat klein herstel werk en het behoud van het zilvergrijs werd het een totale spuitklus en dus in elke gewenste kleur :mrgreen:

Eerst maar eens alles demonteren:
Afbeelding Afbeelding
Daarna een kleine testfit of de nieuwe neus probleemloos zou passen, gelukkig geen oude schades tegen gekomen en dus een prima resultaat.
Afbeelding Afbeelding

Als alles dan toch gedemonteerd is is het een goed moment om aandacht te besteden aan de kabelboom, onnodige kabels verwijderd en geknutsel van een vorige eigenaar hersteld, als laatste de aanpassingen gedaan die nodig zijn voor de ombouw naar het 968 blok.
Afbeelding Afbeelding

Motorruimte kaal, alle losse delen eruit en waar het kon de slijptol in de ongebruikte steuntjes en houdertjes.
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Goed zichtbaar is dan los latende oude zilveren verf, deze in overleg met de spuiter er af geschuurd... en als het dan los moet zit die troep nog vast ook.... Oja en ook de rest van de losse carrosserie delen moeten er natuurlijk ook nog af.
Afbeelding Afbeelding

Nadat alles gedemonteerd was konden de voorschermen er definitief op gekit worden en was de wagen klaar voor de spuiter, laatste fotootjes vlak voor vertrek:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Het vinden van een spuiter was trouwens nog een redelijke uitdaging, er zit nogal wat verschil in kwaliteit tussen de leasebakken hersteller en de top restaurateur (en alles daartussen natuurlijk). Het doel van de auto is dat hij er netjes bij moet staan, maar dat ik niet in de stress wil schieten als hij langs de weg of op een openbare parkeerplaats staat. Het spuitwerk moet daar een beetje bij passen, helemaal kaal trekken en 7k (en meer) neertellen was dus niet de bedoeling, maar sinaasappel huid of hobbel/plamuur boot ook absoluut niet! Uiteindelijk de juiste spuiter (weer :lol: ) bij Garage de Loods gevonden. Daar enkele auto's van bekeken en ik was zeer onder de indruk van het geleverde werk, zeker gezien de prijs. Begin februari is de carrosserie dus vertrokken naar Den Dolder.

More to come!

@ Quickstep: waterstralen is gedaan bij Wetblast in Almere: http://www.wetblast.nl/, aanrader!
@ Burdy: blok kostte in aanschaf 2k, maar zoals hij er nu staat is de aanschaf er nog een paar keer in gegaan.

Iedereen weer bedankt voor de positieve reacties! :)


24 maart 2016 0:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
:res: En mooi dat je ons meeneemt!
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


24 maart 2016 7:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
gaaf project en leuk om te volgen :thumleft:


24 maart 2016 8:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Black 993 ex 911 2.7S Targa bj. 77
N-br
Bericht Re: Aan de knutsel, 944s met 968 motor "S3"
Mooi project, goed bezig, volg het met belangstelling.


24 maart 2016 21:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.