Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 16:03



Antwoord op onderwerp  [ 496 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 20  Volgende
Johann's 924 Turbo - een cult in de dop. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Ik zou lekker alles vernieuwen voor dat geld
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


25 aug 2016 9:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
ondertussen staat er al bijna een nieuwe auto 8)
_________________________________________
Picasa album


25 aug 2016 9:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Utrecht
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Sterkte v/d verlichting kun je evt. ook verhogen door aan de schuif te draaien bij de lichtschakelaar, de schakelaar te vervangen en de massapunten (o.a. bij zekeringkast) schoon te maken.

Het kan natuurlijk nooit kwaad voor de betrouwbaarheid om de vacuümleidingen te vervangen, maar ik vraag me af of je daar het onrustig stationair lopen mee gaat oplossen. Een beetje onrustig stationair lopen is niet ongewoon voor de 924, maar de mate waarin kan verschillen. Als het slechts een beetje is zou ik mij daar geen zorgen over maken. Het is al-met-al een mechanisch injectiesysteem dat werkt met brandstofdruk, en niet computergestuurd. Kijk voordat je de injectoren vervangt even na of ze gelijke opbrengst hebben en goed vernevelen. Als 'ie met nieuwe injectoren beter loopt heb je weer een stukje v/d puzzel opgelost.

Gasklephuis is helemaal schoon en goed afgesteld?


25 aug 2016 10:17
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Bedankt voor de tips Thijsch!

De dim functie werkt prima, het is alleen dat zelfs op maximum sterkte de lampjes dof zijn. Ik moet nog de drie grote tellers doen, de rest heb ik al gedaan en er is een mega verbetering. ook gewoon omdat de lampjes allemaal onder de stof zat :D

Gasklephuis heb ik nog niet mee gerommeld, dus ik ga even kijken of alles daar wel goed is. Wat me opval is dat als ik de klep van de luchtmeter heel ietsjes naar beneden drukken max 1-2mm de auto meteen rustig lopen (toeren gaan dan ook ietsjes omhoog. Dus het zou ook kunnen dat de wagen te weinig lucht krijgen? Dan zou het aan mijn ISV of vacuum limiter kunnen liggen denk ik maar dat zijn dure onderdelen :shock:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


Laatst bijgewerkt door Johann op 25 aug 2016 12:52, in totaal 1 keer bewerkt.



25 aug 2016 12:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Grondige aanpak! Respect!
_________________________________________
924 fun!


25 aug 2016 12:32
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
De 924 Turbo heeft niet alleen een heel special dogleg versnellingsbak maar alles aan de transaxle was specifiek ontworpen voor deze model. Zo is de aandrijfas dikker, de bak is volledig anders en de schakelmechanisme is ook uniek aan de 924 Turbo met als gevolg dat onderdelen best lastig te vinden zijn. Helaas staan de 931 ook bekend om zijn vage schakelpatroon als de mechanisme versleten is, en mijn turbo had daar best veel last van. Schakelen ging wel prima maar je kon de pook alle kanten opduwen zelfs als de wagen in een versnelling stond. Dus ik ben de afgelopen weken druk bezig geweest onderdelen op te sporen op de interwebs en het is me gelukt alle slijtage gevoelige onderdelen te vinden. :D

Gisteravond ben ik dan ook aan de slag gegaan met het vernieuwen van de toegankelijke delen van de schakelmechanisme.

Bij Motron heb ik een NOS en inmiddels NLA lagerblok gevonden voor de 931. Deze lagerblok stabiliseer een van de twee stangen aan de voorkant van de transaxle. Ik vind het enorm leuk en een kick om onderdelen geleverd te krijgen in oude Porsche doosjes 8)

Afbeelding Afbeelding

Bij Porschecentrum leusden heb ik 4 nieuwe busjes besteld en deze is gistermiddag op de deurmat gevallen

Afbeelding

Dus gisteravond in mijn garage wat tijd met de 931 doorgebracht...het was gelukkig niet koud en met 40 graden celcius in mijn garage voelde het echt zomers :mrgreen:

Afbeelding

schakelpook en busjes verwijderd
Afbeelding

Oude lagerblok verwijderd en nieuwe geplaatst. Dat was heel even spannend maar met beleid is alles vrij gekomen en is de nieuwe op zijn plek gegaan.
Afbeelding

Oud vs. nieuw busjes
Afbeelding

En de opbouw is weer begonnen
Afbeelding

En alles weer op zijn plek en de pookhoes ook goed in de leervet
Afbeelding

Ik heb nog onderdelen in bestelling om de kruiskoppeling vlak bij de bak te reviseren en ook nog een busje die een van de schakelstangen op de transaxle bevestigen. Zodra deze binnen is en de wagen van de koekhapper is gemaakt ga ik deze onderdeeltjes ook vervangen. En dan verwacht ik weer een messcherpe schakelmechanisme te hebben :cheers:

Maar er is nog genoeg te doen, ik zal me niet vervelen. Morgen of zondag ga ik aan de slag met de spoorstok en als ik zin heb weer verder poetsen 8)
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


26 aug 2016 21:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Lekker bezig Johann ! Het wordt een :thumleft: 931 . Als ik in de buurt ben kom ik zeker weer langs in het koekhaphuis.


26 aug 2016 22:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Johan,
Zat er geen veer tussen die stangen?
Ik heb ook hetzelfde gedaan...maar ik had nog een veer in het mechanisme zitten.


26 aug 2016 22:33
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Klopt ja, ik heb twee plaatjes van springmetaal die tegen elkaar duwen en zo de boel op spanning houd.

Afbeelding

Deze plaatjes kan ik helaas nergens vinden, maar de mijne waren gelukkig niet versleten.

minics schreef:
Lekker bezig Johann ! Het wordt een :thumleft: 931 . Als ik in de buurt ben kom ik zeker weer langs in het koekhaphuis.


Je bent altijd welkom :thumleft:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


26 aug 2016 22:41
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Gisteravond weer geknutseld na wat advies te hebben opgehaald hier op onze mooie forum

Eerste taak was het vervangen van de embleem. De oude is gelukkig heel van de auto gekomen dus als ik ooit weer zin heb in patina is hij zo weer terug op de wagen. Ik ben heel blij met het resultaat. 8)

Oud
Afbeelding

Nieuw vs. Oud
Afbeelding

Resultaat
Afbeelding

Volgende taak was het vervangen van alle rubberen bochtjes in de vacuum huishouding. Dat waren acht in totaal. Daarna heb ik de "Vacuum limiter" goed onder handen genomen met remreiniger en hij functioneert nu weer een hele stuk beter nu alle viezigheid er uit is :ba:

Een vacuum limiter voor de mensen die zich afvroeg "Wat is een Vacuum limiter?"
AfbeeldingAfbeelding

"Wat doen zo'n vacuum limiter?" hoor ik jullie vragen...Ik heb echt geen flauw idee, dus iemand dat weet hoor ik dat graag :thumleft:

Als laatste heb ik ook de kering in de rembekrachtiger vervangen en de terugslagklep gecontroleerd.

Gisteren is ook een nieuwe "Hatch pin set" op de deurmat gevallen. Waarom vraag jullie? Nou, omdat de achterklep met de nieuwe afdichtingcsrubber veel te strak in de sloten zitten. Nou kan je de pennen afstellen maar helaas is mijn oude pennen helemaal vastgeroest en hebben ze na een week in de WD40 niet losgelaten.

Nieuwe Setje
Afbeelding

Restaureren van oude bevestigingsplaatjes en opbouw
Afbeelding

En alles weer mooi op hun plaats
Afbeelding Afbeelding

Ik heb helaas nog niet de stuurstok vervangen, maar daar hoor jullie een volgende keer over. :D
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


31 aug 2016 10:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Brabant - Westland
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Echt mega bijzonder Johann. Hoe meer ik jouw topic lees, hoe banger ik wordt van mijn 931 haha. Dat wordt nog wat.

Ik volg het met veel plezier :res:
_________________________________________
924 Track '84

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.


02 sep 2016 18:35
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Dank je Leander!

Als je maar genoeg budget hebt gereserveerd voor je 931 komt het helemaal goed. :lol:

Ik heb nu ongeveer 200 uren geïnvesteerd en ben aardig euries kwijt aan onderdelen (sommige onderdelen moest ik vervangen, sommige was slim om te vervangen en enkele heb ik gedaan omdat ik dat wou)

Wil je het goed doen, en zou je de werkzaamheden uitbesteden denk ik dat je de 931 niet voor onder 10k weer op de weg hebt.

Natuurlijk staan de PBVH voor je klaar, dus kom een keertje op de koffie, misschien kunnen we je helpen :idea:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


03 sep 2016 10:07
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
De afgelopen tijd heb ik veel kleine zaakjes aangepakt. Ik had last van een rommelig stationair lopende motor en na veel zoeken en verhelpen van vacuum lekkages was de laatste probleem een WUR die onvoldoende functioneren. Uit Engeland heb ik een gebruikte WUR laten komen van een gerenomeerd sloper en nu loopt mijn auto eindelijk zoals het zou moeten.

Een andere grote irritatie was mijn schakelmechanisme. Het was gewoon een drama om te schakelen. Als eerst heb ik de makkelijke klusje gedaan, namelijk de busjes in de schakelpook vervangen. Ik wist wel dat er meer aan de hand was maar ik had stiekem gehoopt dat het de schakelen zou verbeteren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas heeft de nieuwe busjes amper verbetering opgeleverd :cry: .Door de slechte schakelmechanisme vond ik de auto ook minder prettig rijden. Een Porsche hoort gewoon goed te schakelen en alle tests is ook altijd vol lof over de schakelmechanisme van een Porsche. Op mijn 924 was het zo beroerd dat je in alle versnellingen de pook een volledig 360° rondje kunnen draaien met een diameter van ±10cm. Daarnaast rammelde de stangen zo veel als ik rijd dat ik daar helemaal gek van worden :bang:

Het enige oplossing was het schakelblokje reviseren. Maar omdat het een Turbo is, is alles natuurlijk moeilijk en om de schakelblokje te reviseren met onderdelen van €20 moet de bak en uitlaat vanaf :roll: Gelukkig kan ik een aardig potjes sleutelen want als ik het moest laten doen was ik zo €600 kwijt aan arbeid.

Het is ook geen klus die je in je eentje willen doen, dus heb ik de PBVH leerjongen gevraagd mij te assisteren en zo zijn we vanmorgen om 8:30 begonnen aan een marathon sleutelsessie. De bak moest af, uitlaats onderuit, schakelmechanisme gereviseerd worden dan weer de bak terug bouwen en uilaat wee hangen zodat ik 17:00 weer naar huis kon rijden met een functionerend auto...

Challenge accepted :mrgreen:

Ik heb deze stappen gebruikt om mij een beetje op weg te helpen.

Afbeelding

Tegen 12:00 hadden we de bak op de IKEA wagen geladen om in de wasplaats schoon te maken

Afbeelding

De schakelblokje was in een veel slechter staat dan ik eerst had gedacht. Er was gewoon geen enkele stukje van de rubberbusjes over. Hoe dat is gebeurt in mij een raadsel, de enige wat ik me kan voorstellen is "dry rot". De zonneklep bevestigingspunten van Porsches uit de 70'er en 80'er jaren kunnen hier ook last van hebben.

Gelukkig is de schakelblokje vrij eenvoudig te reviseren en was zo gedaan. Daarna hebben we de bak en uitlaat flink toegetakeld met ontvetter en een hogedrukspuit. Het resultaat mag er zijn, niet perfect maar zeker een flinke verbetering 8)

Afbeelding

Tegen 13:30 waren we begonnen de boel weer op te bouwen. Door alle frustrerende momentjes kon ik mijn scheldwoordenverzameling aardig gebruiken, sommige zinnen bestond zelfs alleen maar uit scheldwoorden :lol: . Ik denk echt dat de 931 engineers sadisten waren. Waarom zou ze het zo moeilijk maken om aan een auto te werken?. Er is nergens ruimte om je handen tussen te krijgen en je moet altijd met veel pijn en contorsie dingen monteren. Gelukkig hebben we bij de PBVH een zeer uitgebreid assortiment gereedschap en kunnen we aardig creatief zijn met verlengstukken, gewrichtjes en ducttape :D

Het was even spannend tegen het eind van de middag maar 17:00 heb ik de 924 van de brug gereden 8) . Ik ben echt super blij met het resultaat!! Ik heb ergens gelezen dat een 931 even goed moeten schakelen als een 911 met G50 bak, en na vanavond kan ik zeggen dat het waar is. Het gaat super makkelijk en heel precies, een wereld van verschil met vanmorgen. Ik heb zelfs een extra rondje gereden naar huis gewoon om meer te kunnen schakelen. Gewoon subliem

Wat een machine zo'n 931 :drive: 8)
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


Laatst bijgewerkt door Johann op 23 okt 2016 12:25, in totaal 1 keer bewerkt.



22 okt 2016 20:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
:res: :res:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


22 okt 2016 22:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
:res:

Citaat:
Door alle frustrerende momentjes kon ik mijn scheldwoordenverzameling aardig gebruiken, sommige zinnen bestond zelfs alleen maar uit scheldwoorden

Afbeelding


22 okt 2016 22:57
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
:lol: precies zo ja! :thumleft:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


23 okt 2016 0:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Goed bezig Johann !!


23 okt 2016 9:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
mooi verhaal. het reviseren van de bevestigingspunten van de zonnekleppen zou mij ook wel lukken. de rest echter :^:

respect voor de pbvh sleutelclub! :thumleft:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


23 okt 2016 9:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Mooi verhaal weer Johann! En, mooi resultaat dus ook :thumleft: :drive:
_________________________________________
You've only got one life, live it!


23 okt 2016 10:18
Profiel
PorscheForum Rakker
991 C2C / ex 997 4S / ex 981 GTS / ex 993 4S / ex. 991 C2S / ex Boxster S
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Ik ben er eens lekker voor gaan zitten, en heb zojuist het hele verhaal gelezen. Heerlijk, een jongensboek...
Indrukwekkend hoe je alles aanpakt, met oog voor detail. Vroeger vond ik de 924 helemaal niet bijzonder, de Turbo dan weer wel. Ze worden in mijn ogen echter steeds mooier, een erg pure auto.

Heel plezier met je 924 Turbo !


23 okt 2016 13:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Heel plezier met je 924 Turbo !

nou dat heeft hij zeker, dagen nee zelfs weken lang hier aan de gang, als ik Johann was kocht ik een Mammalouhuisje om hier neer te zetten :cheers: :cheers: :res:
_________________________________________
Picasa album


23 okt 2016 14:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Wow Johann,heel veel respect voor hoe je dit allemaal aanpakt. Ziet er echt super uit! Wat ga je doen als je straks alles hebt gedaan/verbeterd?


23 okt 2016 15:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Je gaat lekker Johann!
Tempo zit er nog steeds goed in! :thumleft: :thumleft:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


24 okt 2016 10:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Zo zie je maar dat je met veel inzet, een beetje kennis, hulp en door alleen de nodige zaken te vernieuwen weer een hele mooie 924 op de weg kunt zetten. Al met al een leuke renovatie. Ik heb bewondering voor je. :res:


24 okt 2016 11:08
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Avonturen met mijn 924 Turbo
Dank jullie wel. Ik heb deze auto gekocht als een hebbe dingetje en heb in 20 jaar niet achter de stuur van een 924 gezeten. Bij mij leeftde een beetje het idee dat een 924 na al die jaren niet heel spannend of leuk zou zijn om mee te rijden, zeker gezien alle varianten van Porsche’s die sindsdien op mijn oprit heeft gestaan.

Maar niets is minder waar, ik ben echt verbaasd over hoe fijn een goed afgestelde 924 rijd, en hoe dankbaar zo'n auto is voor een beetje onderhoud en aandacht. Met de 177 paardjes en flinke turbo gat is het enorm leuk en zelfs een beetje spannend om mee te rijden. Mijn 924 kan nog menige moderne auto's een poepie laten ruiken :mrgreen: :drive:

Daarom denk ik dat er zoveel mensen zijn die nu weer de 924 (her)ontdekken. Als je even over de imago stapt en de 924 niet vergelijk met een 911 zal je zien dat ze bij Porsche in de zeventigerjaren donders goed wist hoe je een sportauto hoort te bouwen 8)

Kortom, ik kan jullie allemaal een 924 aanbelvelen. :cheers: :ba:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


24 okt 2016 12:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 496 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 20  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.