Het is al weer een tijdtje geleden dat ik een update heb geplaatst.
De afgelopen maanden ben ik veel met de 931 op pad geweest. Sinds de APK keuring van vorig jaar heb ik nu bijna 10 000km mee gereden en met elke kilometer ben ik deze auto meer gaan waarderen. Ik kan maar een ding zeggen, de 924 (Turbo) is een enorm ondergewaardeerd sportwagen.
De afgelopen jaar heb ik een onderbuikgevoel dat de benzinehuishouding niet 100% was. Gedurende de restauratie heb ik de WUR al schoongemaakt en nieuwe injectoren, pomp en accumulator geplaatst. Daarmee heb ik grote verbetering geboekt, maar ik wist dat alle componenten niet helemaal met elkaar in balans waren. Veel kleine dingetjes die niet helemaal klopte telde op tot een motor die soms wat ruw klonk en soms rommelig stationair loopt.
De eerste meest duidelijke probleem was dat de vacuumleidingen niet juist gekoppeld waren. Dat ze verkeerd gekoppeld waren wist ik vanaf het begin, maar om uit te vogelen hoe ze moeten lopen viel best tegen. Ik was ruim een jaar bezig om uit te zoeken hoe het hoort. Je zou denken dat het niet zo moeilijk is maar de K-jetronic systeem is enorm gevoelig en het moet echt kloppen, gokken heeft geen zin. De 924 Turbo heeft in zijn korte tijd in productie enorm veel ontwikkeling gekend, met elke jaar een verbetering in de blok, vacuumleidingen en K-jetronic onderdelen. PET was geen hulp want daar is alleen informatie over series 1 in, de Porsche fabriekshandleiding gaf ook geen duidelijkheid. Eindelijk is het me gelukt met behulp van een vacuum diagram voor een US model en en foto van een nieuwe ROW motor waar de leidingen net zichtbaar is.
Zo loopt mijn leidingen op dit moment
Zo hoort ze te lopen
Dus alle vacuum hoort van achter de gasklep te komen, en op mijn auto was de leiding naar de WUR voor de gasklep. De nieuwe vacuumleidingen zijn inmiddels binnen en ik verwacht morgen enkele T-stukken om de nieuwe circuit mee te kunnen bouwen. Ook moet ik een kleine aanpassing aan de charge tube aanbreng waar de Italiaanse beunhaas het jaren geleden hebben verprutst
De tweede probleem was een zeer slechte koude start. Het is een probleem die ik eerder reeds heb verholpen door de WUR te reinigen in een hypersonische bad maar het is teruggekeerd in de afgelopen weken. De hoofverdachten was opnieuw de WUR, maar voor de zekerheid heb ik besloten alle K-Jetronic componenten uit te bouwen en te laten testen door Bart Mulder (
K-jetronic guru van NL). Gedurende de demontage kwam ik wel wat dingetjes tegen. De houders voor de injectoren zaten los en zou dus een oorzaak kunnen zijn van false lucht. Inmiddels heb ik de juiste LOCTITE binnen om ze opnieuw af te dichten.
Afgelopen vrijdagavond heb ik alle componenten van de K-jetronic, na een gezellige babbel en lekkere koffie, bij Bart achtergelaten. Ook heb ik de extra injectoren, WUR en lunctkleppen achtergelaten om zodoende alles te diagnoseren.
Zaterdagmorgen kwam de eerste resultaten al vroeg binnen...
De verdeling van de benzine over de vier poorten van de spin waren prima, alleen was de systeemdruk van 5.3 Bar te laag. Bart heeft enkele shims geplaatst waardoor de druk opgevoerd is naar 5.7 Bar
Daarna waren de WUR's aan de beurt. De WUR die uit de auto kwam was verstopt, maar gelukkig was mijn backup WUR prima, dus deze gaan nu in de auto.
Bart heeft de WUR's getest als ze koud zijn (10℃), warm zijn en ook hoe ze reageren onder boost met een warme en koude motor. Dus, nu weet ik zeker dat de blok voldoende benzine krijgt onder alle omstandigheden.
Daarna was het de beurt van de injectoren.
De oude injectoren waren conform mijn verwachting waardeloos. Ze ging veels te snel open, de verneveling was ook erg slecht met een injector die alleen maar druppelde.
De nieuwe injectoren zijn mooi in balans met gelijke hoeveelheden benzine. Alleen gaan ze wat snel open, maar daar valt voor nu mee te leven.
Vanavond haal ik weer alle spullen op bij Bart en dan heb ik de uitdaging om de 931 weer rijdend te krijgen voor zaterdagmorgen