| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=47294
Pagina 14 van 20

Auteur:  horn [ 30 maart 2020 12:02 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Neppert schreef:
Ooit zag ik eens een steeksleutel maat 32 van Gedore op een rommelmarkt.
Direct gekocht,ook al had ik niet echt iets waarvoor ik hem moest gebruiken.

... daarna speciaal allemaal dingen in mijn huis vastgezet met bouten maat 32 ... :mrgreen: :cheesy:

Auteur:  Neppert [ 30 maart 2020 12:43 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Precies! :mrgreen: :mrgreen:

Auteur:  WillemB [ 30 maart 2020 13:15 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Legendarische uitspraak van een van m'n klanten op de vraag wat hij met het bewuste stuk gereedschap wilde
gaan doen....

"Ik heb het eigenlijk niet eens nodig, maar het is wel makkelijk om te hebben" :mrgreen:

Auteur:  Johann [ 30 maart 2020 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Zo is het Willem, beter gereedschap die ik niet nodig heb in de la dan een klus niet kunnen klaren omdat ik een stuk gereedschap niet heb.

Vandaag moest ik weer uitgebreid achter de webcam aan de slag :mrgreen:

Daarom heb ik alleen de wisser armen van drie lagen satin black voorzien gedurende mijn koffie pauzes.

Afbeelding

Ik ben zeer tevreden met het resultaat 8)

Helaas is er geen onderdelen binnen gekomen vandaag, dus er kan niet zo veel meer gedaan worden. wellicht dat ik iets gaan poetsen...

Auteur:  Johann [ 01 apr 2020 21:28 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Vandaag heb ik weer enkele uren in mijn garage doorgebracht. Door alle drukte bij PostNL is mijn pakketje met onderdelen vanuit Alpo nog niet binnen gekomen. Gelukkig heb ik een voorraad onderdelen die continue verzamelen en had ik een mini projectje aangepakt.

Een algemeen probleem met de 924/944/968 is dat de achterklep op den duur gaan rammelen. Vroeger kon je gewoon een nieuwe slotmechanisme monteren en het probleem is opgelost. Maar zoals met vele onderdelen voor de transaxles is de slot mechanismes niet meer leverbaar,

Gelukkig is er een Duitsland het bedrijf Partswerks die is begonnen met oplossingen voor transaxles 8)

Als eerst heb ik de slotmechanismes losgehaald. Ze waren best vies. In de grote gat hoort een rubberen propje/busjete zitten. Dat propje/busje is bedoeld om de pen van de achterklep te dempen. Ze rotten gewoon weg met de jaren en daarom onstaan er trilling die je continue horen terwijl je rijden
AfbeeldingAfbeelding

Eerst maar de boel grondig schoongemaakt van binnen en buiten met all purpose cleaner en remreiniger. Daarna ingevet met cheramische vet.
Afbeelding Afbeelding

Hier een foto van wat over was van de oude bussen en een foto van de nieuwe bus :shock:
Afbeelding Afbeelding

En zo ziet een gereviseerde slotmechanisme er uit
Afbeelding

Hierna heb ik ze weer ingebouwd en de klep opnieuw afgesteld. Nu maar hopen dat de gerammel van de klep is verholpen :drive:

Auteur:  997 4S 2006 [ 02 apr 2020 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Blijf je vorderingen posten: ik vind het genieten!

Auteur:  kristof [ 02 apr 2020 11:33 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Ik vind het frustrerend : ik wou dat ik ook die tijd had om aan onze 931 te werken :mrgreen:
Nee, leuk en inspirerend om volgen :thumleft:

Auteur:  Flash [ 02 apr 2020 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Goed bezig Johann! Heb de link van het bedrijf meteen opgeslagen in favorieten voor onze 944. Hoe stel jij eigenlijk de klep af..?

Auteur:  Johann [ 02 apr 2020 21:18 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Je kan alleen maar aan twee dingen stellen. Je kunt de pennen langer of korter maken en je kunt de slot mechanisme links-rechts en naar voren en achteren verplaatsen. Ik heb het al heel veel gedaan, dus ik kan het in ongeveer 10 minuten doen, maar als je onervaren is kan het enkele uren in beslag nemen. Dat omdat je wil dat de klep open springt als je de sleutel draaid 8)

Helaas door de drukte bij PostNL is mijn pakketje vanuit Alpo nog steeds niet binnen, dus vandaag bar weinig kunnen doen.

Ik heb wel de oorzaak van mijn niet werkende achterste ruimte wisser gevonden. Het lijkt erop dat de motor de aluminium bevestiging van de wisser arm hebben uit gewoeld. Ik hoop snel een andere motor en arm te kunnen scoren.

Afbeelding

Ik gaan morgenavond kijken of ik het aluminium van de asje van de motor kunnen pulken, maar ik heb geen hoge verwachtingen van.

Ik heb ook de reservewiel en gereedschap weer een keer uitgepakt en ook maar goed dat ik dat heb gedaan want de reserve wiel heeft de lak kaal geschraapt. Inmiddels heb ik het met een koperen borstel opgeschuurd en in de Noverox gezet. Morgen kijk ik even of er ook nog een laagje verf overheen moeten.

Afbeelding

Morgen weer verder, dan neem ik ook de reservewiel onder handen.

Auteur:  horn [ 02 apr 2020 23:22 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

:mrgreen: :mrgreen: niks is veilig voor die man :thumleft:

Auteur:  Ticcie [ 02 apr 2020 23:35 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

T is maar goed dat we wat auto projectjes hebben, anders zouden de aantallen ruzies in huis een stuk hoger liggen.

Ik heb net mn pekel autootje (A2) helemaal gepolijst en gepoetst en ziet er weer helemaal als nieuw uit :lol:

Auteur:  Targa Floriaan [ 03 apr 2020 8:10 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

@Johann, misschien nu even tijd om het ventieldopjesschroefdraad schoon te maken ;-)

Auteur:  Johann [ 03 apr 2020 8:37 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Hahaha, zo erg is het niet jongens :D

@Targe Florian...ik bewaar de ventielschroefdraard werkzaamheden voor mijn uitgebreide DIY om vetntieldoepjes te vervangen. Watch this space :mrgreen:

Gisteravond heb ik op eBay een afgeragde wisser motor en arm voor enkele tientjes op de kop kunnen tikken. Zodra die binnen is gaan ik kijken hoe ik een goeie set kan bouwen door onderdelen uit te wisselen met mijn huidige setje.

Afbeelding Afbeelding

Maar nu gaan ik eerst weer voor een uur of zes achter de webcam mijn centjes verdienen.

Auteur:  Johann [ 03 apr 2020 20:15 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

En we gaan doorrrrrrrrr

Vanmiddag is mijn onderdelen eindelijk binnen gekomen

Afbeelding

Maar vanmorgen voor mijn eerste meeting ben ik bezig geweest met de ruimte waar de reservewiel en gereedschap wonen. Ik ben even de garage ingedoken om te kijken of de Noverox zijn werk heb gedaan. Nadat ik het met een natte doek hebben afgenomen Was ik heel blij met het resultaat; glimmende plaatwerk.

Afbeelding

Daarna heb enkele laagjes Satin Black van Hamerite aangebracht. Het resultaat mag er zijn 8)
Afbeelding

Daarna ben ik weer naar binnen gegaan om keurig op tijd voor de webcam te zitten. Maar toen mijn laatste sessie voorbij was om 15:00 ben ik gewoon weer door gegaan met het volgende klusje. Dit topic deed me herinneren dat ook mijn wisser een beetje lui is. Daarom heb ik even mij wissermotor gereviseerd.

Hij zit aardig verstopt, maar niet zo erg als op de latere 944 en 968. Eerst moet je een kunststof kapje uitbouwen dan zie je dit.

Afbeelding

Daarna is het 1 moer en drie bouten loshalen, de wisser mechanisme af wippen met een beetje belied en na 15 minuten had ik hem uitgebouwd en op de werkbank.

Afbeelding
Afbeelding

Hij was wel heel erg vies, dus eerst maar de boel grondig schoon gemaakt

Afbeelding

Toen heb ik motor zelf open gemaakt om de contactpunten na te lopen en eventuele roest weg te halen. Ik heb de rotor licht opgeschuurd met 600 grit schuurpapier en afgespoten met contactspray.
Afbeelding

Daarna de uitgeharde vet uit de "versnellingsbak" gepeuterd en vervangen voor verse vet.
Afbeelding

Daarna de boel weer opgebouwd, ingebouwd en gestest en hij deed het :cheers:

Toen was het tijd om de reservewiel aan te pakken. Zoals jullie zien is deze wiel in zijn leven nog nooit gebruikt en ook best smerig.

Afbeelding Afbeelding

Dus eerst maar kijken of de band nog lucht houd
Afbeelding

En daarna grondig poetsen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna rijkelijk ingesmeerd met Meguairs Endurance Tyre Gel. Morgen zal ik weer alle gereedschap en de reservewiel terugplaatsen waar ze horen.
Afbeelding
Afbeelding

Morgen gaan ik de bak en motor olie aftappen :salut:

Auteur:  Anne 2.7 [ 04 apr 2020 6:26 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Ik wilde dat ik een garage had,
.... en een bult gereedschap,
.... en wat handiger was,
.... en een oude 924 Turbo om aan te sleutelen,
.... en de puf had om alles wat ik deed op het forum te zetten.

:res:

Auteur:  MPH [ 04 apr 2020 9:31 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Helmaal mijn dingen die details! Leuk om te volgen!

Auteur:  MarcoB [ 04 apr 2020 9:45 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Erg leuk om alle dingen die je aanpakt te volgen :ba: .

Ik zou de aanname hebben geplaatst dat de band nog goed is en deze vervolgens netjes opgepoetst. Maar jij controleert ook nog ff of de band niet lek is :thumleft:

Auteur:  Johann [ 04 apr 2020 22:31 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Dank heren, ik probeer ook maar gewoon om bezig te blijven.

Vandaag heb ik de motor olie en bak olie gewisseld. Voor de rest heb ik ook een paar kleine klusje gedaan. Een beetje van alles dus.

Als eerste heb ik de accu uitgebouwd omdat ik even wou controleren of er roest in de accubak is. Gelukkig viel het reuze mee en was alleen de lak een beetje door geschuurd. Dus meteen de boel opgeschoond en enkele lagen met de Hammerite gegeven.

Afbeelding

Ook de klem van de batterij is in de Hammerite gegaan.

Afbeelding

Hierna heb ik even een "Special tool" gemaakt om de vuldop van de versnellingsbak los te halen. Je hebt nodig; een M10 bout van 40mm lang en twee bouten. Even de boel aan elkaar schroeven en je hebt een stukje gereedschap om de dop er uit te draaien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De olie in de versnellingsbak heb ik vier jaar gelende en ongeveer 20kkm geleden ververst. Ik was daarom zeer verbaasd over hoe vies de olie was. Zo zie je maar weer dat je niet genoeg je bak olie kunnen verversen.

Links is de olie die uit de bak kwam en rechts is de verse olie
Afbeelding

De drein en vul plugs heb ik even gepoetst . Er zat gelukkig weinig metaal op de magneet, zeker gezien de hoeveelheid keer dat ik aan het begin van mijn eigenaarschap mis heb geschakeld van 1 naar 2 en dan per ongeluk achteruit heb aangeraakt.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna kon ik mijn nieuwe olie pomp proberen :D wat ging dat makkelijk zeg! Vanaf nu gaan ik elke jaar mijn bak olie verversen.
Afbeelding

Ik heb ook mijn boord gereedschap schoon gemaakt en ingevet waar nodig en de etuitje ook een grondige schoonmaakbeurt gegeven.
Afbeelding

En ook de bandenpomp heeft een opfris beurt gekregen
Afbeelding

Daarna heb ik de spaar wiel weer op zijn plek gedaan, de pomp in een handdoek gedraaid. De gevaren driehoek weer op zijn plek gedaan en de boord gereedschap ook weer een plekje gegeven .
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik bijna alle mechanische werk achter de rug. Volgende week kan ik beginnen aan de cosmetische werk i.e. interieur aanpakken en de lak corrigeren.

Auteur:  Peter S [ 05 apr 2020 8:27 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

wat een geweldig topic om te lezen Johann.
Ben benieuwd waar de andere afleveringen over gaan. :study:
Dank je wel!

Auteur:  Neppert [ 05 apr 2020 9:50 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Lekker bezig weer Johan!
Mooie oplossing voor die vuldop, dit zijn echt van die dingen waar je zelf echt blij van kan worden ofnie?
Het verbaast me altijd hoe smering bepaalde dingen kunnen worden ondanks dat ze ze weggestopt zijn.
Johann schreef:
Afbeelding

Auteur:  horn [ 05 apr 2020 14:05 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Johann schreef:
Ik heb ook mijn boord gereedschap schoon gemaakt en ingevet waar nodig en de etuitje ook een grondige schoonmaakbeurt gegeven.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mijn glimlach van de dag.

“Niets is veilig voor deze man” :twisted: Nee joh, zo erg is het niet. :lol: :lol:

Auteur:  Johann [ 05 apr 2020 14:14 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

:lol: Ok, misschien was ik ietsje pietsje door geslagen met de boord gereedschap...maar het is allemaal uit te leggen hoor. Uh, nee, laat maar...mijn uitleg maakt het erger :mrgreen:

Neppert schreef:
Lekker bezig weer Johan!
Mooie oplossing voor die vuldop, dit zijn echt van die dingen waar je zelf echt blij van kan worden ofnie?


Jazeker! Dit stukje gereedschap heb ik nu bij mijn andere speciaal gereedschap opgeborgen 8)

Auteur:  Maarten [ 05 apr 2020 20:01 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Blijft een mooie draadje Johann!!

Johann schreef:
. Maar eindelijk gelukt bij de Hubo waar ik een veel te dure Bahco heb kunnen scoren.

Bij de Praxis hadden ze hem ook. Zag ik vanmiddag toen ik een 2 mm inbussleutel kocht omdat ik de mijne kwijt was (en verplicht rond liep met een platenkar want elke klant moest een kar mee :mrgreen: )

Auteur:  MPH [ 05 apr 2020 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Briljant! Die bout-oplossing voor de pluggen in je versnelllingsbakhuis.
Ik heb hier ontzettend mee lopen kl****. Je hebt te weinig ruimte om er een gewone dop op te zetten. Uiteindelijk is het niet tijdig gelukt en is de turbo vertrokken zonder frisse bakolie.

Auteur:  André [ 05 apr 2020 21:05 ]
Berichttitel:  Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

Vanmorgen in het eggi kunnen bewonderen, is straks beter dan nieuw :res:

Bedankt voor de sleepoog

Pagina 14 van 20 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/