Dank jullie heren, ik vind het ook enorm fijn aan mijn auto's te werken en het process met jullie te delen
Ik merk dat er een misconceptie bestaan over de hoeveelheid tijd die ik aan't sleutelen ben. Hoewel ik soms (enkele dagen per jaar) een hele dag aan het sleutelen ben, is het meestal in de gestolen uurtjes tussen meetings, na avondeten of vroeg in de ochtend. Gemiddeld ben ik 3 uren per week in de garage te vinden. Ook ik heb een zware baan met veel reizen en een jong gezin met alle logistieke uitdagingen van dien. Maar ik heb lang geleden geleerd dat er geen betere manier is om mijn hoofd leeg te halen dan even aan een auto te knutselen . Of ik nu een onderdeeltje poetsen of een motortje weer gangbaar maken, de genot om iets te verbeteren is ongeëvenaard. Als ik een specialist of dealer moest betalen om mijn auto's te perfectioneren was ik al lang failliet
Ik zie ook dat jullie vaak zeggen dat jullie niet kunnen sleutelen. Er zal wel hier een daar iemand zijn die echt geen mechanische gevoel hebben, maar dat zal de uitzondering zijn. Als je IKEA kunt bouwen kan je aan een Porsche sleutelen. Het grootste probleem is de vrees dat je iets kapot maakt. Dat gebeurt soms, maar 98% van de tijd maak je dingen beter. Dus, ga gewoon sleutelen aan je auto. Het is leuk, ontspannend, je leer je auto beter kennen en de kleine dingen die je irriteren is juist de dingen die een auto leuker maak om ee te rijden als ze gefixed zijn.
Terug naar het projectSinds ik de 931 heb is er iets waar ik me mateloos aan irriteren. De Radio blijf niet op zijn plaats
Dat komt door een of andere 80's boombox die ze ooit hebben ingbouwd en daarvoor moest ze kennelijk de sleuf voor de radio vergroten
Het gevolg is dat geen enkele radio goed past.
Na twee jaar is een van mijn geautomatiseerde zoekfuncties teruggekomen met een resultaat; Een NOS middenconsole in het zwart voor een '83 924. Ik heb het meteen gekocht en het lag de afgelopen anderhalf jaar rustig in de stelling te wachten voor mij om het in te bouwen. Alleen al om naar het doos te kijken gaf me al enorm plezier. Hoe vaak kom je dit nog tegen?
[
Het uitbouwen van de oude middenconsole is best eenvoudig. Als eerst moet je de klimaatregelingsplaatje uitbouwen. Je doen dat door de hefboompjes er af te trekken en de ventilatorknop er ook uit te trekken. Daarna kan de afdekplaatje losgehaald worden
Nu is de schroeven voor de behuizing van instrumenten toegangbaar. Die zit met vier plaatschroeven bevestigd. De radio zat al los, dus die heb ik ook meteen losgekoppeld.
Nu is het een kwestie van stekkers loshalen achter de middenconsole, de asbakje uitbouwen en zes schroeven loshalen.
En na een beetje voorzichtig trekken en duwen heb je de oude middenconsole er uit.
Ja, ik weet het, het is smerig onder de middenconsole. Dat ga ik uiteraard op poetsen
En nu komt het spannende deel, de tapijt loshalen van de middenconsole en weer monteren op het nieuwe middenconsole zonder allebei middenconsole's te verpesten
Het verwijderen van de tapijt is inmiddels gelukt, maar nu moet ik eerst goed nadenken over een methode om de tapijt weer te bevestigen aan de nieuwe middenconsole op een manier die lijk of het af fabriek is.
Ik heb wel een elektrische nietmachine in de kast, dus wellicht dat ik eerst het nieten gaan proberen op het oude middenconsole. Een tweede uitdaging is dat de sponsachtige spul aan de binnenkant van de middenconsoles helemaal us vergaan, dus hier moet ik een oplossing voor vinden.
To be continued