Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

06 apr 2021 19:47

Na vijf jaar was ik de krakkemikkige italiaans gebeunde wiswas op mijn 931 zat. Als ik aan de hendel trok kon ik soms 10 seconden wachten op een flauwe straaltje. Het kwam er op neer dat er aan de installatie was gerommeld en de terugslagkleppen waren tussenuit gehaald en de koppelstukjes waren soweiso niet van Porsche/VW. In het kort, het deugt niet.

Dus op een avond had ik veel geduld en heb ik all onderdelen van de wiswas opgezocht en over de afgelopen weken is de onderdelen van verschillende leveranciers binnen gedruppeld :D

Ik heb besteld:

- 3 meter aquariumslang met 5mm binnendiameter en 7mm buitendiameter
- nieuwe blauwe dop
- een kunsstof bochtje
- een kunsstaf T-stuk
- een filter
- een t-stuk met terugslagklep
- een bochtje met terugslagklep
- twee nieuwe sproeikopjes
- nieuwe clips

Ik heb dit keer wat weinig foto's gemaak, waarvoor mijn excuses maar hier enkele voor en na foto's.

Zo was het dus..
Afbeelding

Oud vs. Nieuw
Afbeelding

Nog meer nieuwe zooi
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Zo is het geworden
Afbeelding

Het lijk niet alleen fabrieksnieuw, maar het werkt ook weer zoals een nieuwe auto 8)

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

06 apr 2021 21:09

Netjes hoor en je kan er altijd nog wat goudvissen in doen met die aquarium slang. :(

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

06 apr 2021 22:16

Het zijn de details die er toe doen... Top!

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

07 apr 2021 6:41

Johann schreef:Afbeelding
Waaaaat?? Zo'n oud onderdeel op een nieuwe auto? Heb je geen garantie meer? :mrgreen:

Mooi werk weer Johan! :cheers: Ben erg nieuwsgierig naar de 924. Hopelijk snel weer een meeting...

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

08 apr 2021 9:14

Johann schreef:Na vijf jaar was ik de krakkemikkige italiaans gebeunde wiswas op mijn 931 zat. Als ik aan de hendel trok kon ik soms 10 seconden wachten op een flauwe straaltje.

Ha ha ja brings back Alfa memories . Dan is dit nog luxe uit die tijd. De Alfa's hadden gewoon waterzakken hangen. :lol:
Laatst bijgewerkt door 2000 gtv op 08 apr 2021 9:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

08 apr 2021 9:17

Dit is heeeel ver van mijn belevingswereld...

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

08 apr 2021 16:31

Ha! Ja die hing achter de accu links voorin. Mooie blauwe zak

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

08 apr 2021 17:48

Dat had je ook bij de vroege kevers, dan moest je de zak koppelen aan de reserveband voor druk....en als je dan naast de weg stond met een lekke band had je geen hol aan je reserve band want je was vergeten hem op te pompen :mrgreen:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

08 apr 2021 21:13

Idd die kever met zijn platte reserveband in het vooronder, naast de drie stoeptegels voor de wegligging :cheesy:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

16 apr 2021 19:01

knap om te zien hoe deze vertroeteld word!

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

04 mei 2021 16:23

Ik heb de laatste tijd last van een motor die best veel zoeken als ze stationair liep. De ene keer zat ik op 1200 toeren, en dan 10 minuten later weer op 900 te zitten. Ik heb alle trucjes geprobeerd maar ik kon het niet stabiel krijgen.

Nu is de K-jet injectie systeem zeer gevoelig voor een lekkage in de inlaat traject. Dus heb ik alle slangen en dichtingen nagelopen maar kon geen problemen vinden. Zo wist ik dat de tijd was aangebroken om weer een stukje gereedschap te scoren :cheers:

Ik heb mijn keuze laten vallen op een stukje gereedschap die best een mondvol is...
De AUTOOL SDT-202 EVAP lekdetector, 12 V Automotive Fuel Leak Detector Auto Pijplek Locator Machine Ondersteuning Pijpsystemen/Motorfiets/Auto's/SUV's/Boot met drukmeter :mrgreen:

Afbeelding

Hier te koop voor de liefhebber

Ik had een vermoeden dat de aanzuigbuis tussen de luchtweger en de turbo niet meer best was en ik heb enkele jaren gelden een reserve NOS buis gekocht zou mijn huidige buis het begeven.

Eenmaal de AUTOOL SDT-202 EVAP lekdetector, 12 V Automotive Fuel Leak Detector Auto Pijplek Locator Machine Ondersteuning Pijpsystemen/Motorfiets/Auto's/SUV's/Boot met drukmeter aangesloten zag ik drie lekkages.

1) Op de gasklep kwam een heel klein beetje rook naar buiten, niets ernstigs, maar duidelijk was de o-ringetjes om de schacht van de klep versleten. Om de gasklep te reviseren heb ik een revisieset van Arnworx besteld. Die is inmiddels binnen en wacht nu voor mij om de revisie van de gasklep uit te voeren.

2) Bij de aanzuigbuis kwam wolken met rook naar buiten borrelen... op drie plekken was hij lek :shock: Die was duidelijk op, maar gelukkig had ik een reserve want dit onderdeel is sind 2010 niet meer leverbaar :ba: MAAR....die pijp die ik had liggen paste niet, hij was aan beide zijden 3cm te kort :scratch: Ik heb van alles geprobeerd maar duidelijkheid heb ik een miskoop gedaan en was mijn NOS aanzuigbuis niet NOS en was er aan gerommeld :bang: :bang: Gelukkig laat ik mij niet onder krijgen en heb de hoek van de pijp gemeten en de diameter en heb ik een siliconen bocht gekocht en op maat gemaakt. Niet Original Teilen zoals ik dat zou willen, maar hij is in ieder geval nu weer helemaal dicht.

Mijn oude versleten aanzuigbuis
Afbeelding

Mijn tijdelijke oplossing totdat ik de juiste pijp op de kop kan tikken.
Afbeelding Afbeelding

3) Op de oliegallerij van mijn Turbo zit ook een kleine lekkage. Voor nu gaan ik dit zo laten want ik denk dat als het motor loopt en de olie daar vloeit dat er dan geen lucht doorheen zullen komen.

Mijn auto loop nu weer netjes stationair met ca. 950 toeren :drive:

En natuurlijk een filmpje :salut:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

04 mei 2021 16:31

Wat een cool apparaat! Ik wil er ook een

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

04 mei 2021 17:18

Dat mambo muziekje er bij :compress: :cheesy: :bounce: :^:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

04 mei 2021 18:59

:popcorn: :popcorn: :popcorn: :thumleft:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

05 mei 2021 9:50

Niet normaal hoe schoon die motor is. Wat een maniak.

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

05 mei 2021 10:03

Mooi om te lezen Johann! ik heb destijds exact dezelfde pijp vervangen bij mijn Turbo van weleer. was op dezelfde plek gescheurd. Ook ik wilde een originele slang plaatsen. Omdat deze nieuw niet meer gemaakt wordt alles afgezocht en uiteindelijk ook maar een siliconenslang geplaatst, precies wat jij gedaan hebt. Alleen die van mij was felblauw.. :scratch: Gelukkig zie je het ding amper van boven.

3 dagen na de plaatsing ontving ik van de Fa. Lik uit Duitsland (een sloper die erg actief is op kleinanzeige..) een bericht dat ik een gebruikte originele slang kon overnemen voor de hoofdprijs. :bang: Ik heb het toen maar zo gelaten. Maar had ik hem een week eerder gehad was de originele er toch op gegaan. :D

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

05 mei 2021 10:22

Johann, welke autolift/ poetsbrug gebruik jij?
Ben ook aan het kijken naar een degelijk / praktisch exemplaar.

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

05 mei 2021 10:51

Slangklemmen niet vervangen tsssssssss :mrgreen:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

05 mei 2021 13:41

Dank jullie heren :thumleft:

dirty gertie schreef:Niet normaal hoe schoon die motor is. Wat een maniak.


Het is ook een genot om aan een schone blok te sleutelen :D

PaulW schreef:Johann, welke autolift/ poetsbrug gebruik jij?
Ben ook aan het kijken naar een degelijk / praktisch exemplaar.


Ik heb een Quickjack BL-5000SLX. Hij past ook prima onder mijn GT3 en is ook sterk genoeg de Macan te tillen.

Cazzo Super Veloce schreef:Slangklemmen niet vervangen tsssssssss :mrgreen:


Ik schaam me kapot, op mijn nieuwe 924 Safari zal dat niet meer gebeuren :mrgreen:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

26 jun 2022 23:09

Wow, het is al meer dan een jar geleden dat ik hier een update heb geplaatst. Dat is zeker niet omdat mijn 924 Turbo geen aandacht krijgen, ik was gewoon vergeten hier te posten!

Sinds mijn vorige update heb ik weer de nodige updates gedaan. Ik heb bijvoorbeeld de deursponning aangepakt. Ik vond ze altijd een beetje afsteken bij de rest van mijn auto. En zoals Larry van AMMO NYC altijd zeggen; Je deur sponningen is zoals je oksels...het is fijner als ze er netjes uitzien :mrgreen:

We ging van dit
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Naar dit
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Ik heb ook een prachtige setje 930 stoelen op de kop getikt en die in de auto gebwouwd 8)

We ging van dit
Afbeelding

Naar dit
Afbeelding

Vandaag ben ik ook weer aan de slag gegaan met de 931, want ze mag voor het eerst mee naar Le Mans Classic :drive:

Op mijn agenda is de vervanging van de baksteunen, de bijrijders raammechanisme opnieuw maken, de bougies vervangen en als laatste de motorsteunen vervangen. Het is een aardige lijstje, maat het is me gelukt om vandaag twee zaken af te vinken...morgen en overmorgen moet de rest ook nog even gedaan worden, en dan gaan we naar Le Mans Classic 2022! :ba:

Uiteraard is daar een filmpje van :D

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

16 jul 2022 18:52

Even een korte update. Mijn 924 Turbo heeft zich voortreffelijk gedragen gedurende ons roadtrip naar Le Mans Classic. In totaal heb ik net geen 1900km afgelegd sinds ik haar weer van stal heeft gehaald een kleine maand geleden. Na ruim 4000km met mijn GT4 door de Franse Alpen gereden te hebben begin juni, was de 924 Turbo wel wennen. Voor ik NL uit was had ik de smaak weer te pakken. Wat is dit toch een geweldig communicatief en leuke auto om mee te scheuren :drive:

Helaas had mijn 924 Turbo gedurende mijn terugreis vanaf Le Mans Classic ineens, na een tankbeurt, een hele luide en diepe brom ontwikkeld. Ik had ook een stuk minder boost, dus ik wist al dat het ergens rond de spruitstuk niet lekker was en dat er een flinke lek was ontstaan :pale:

Eenmaal thuis heb ik de auto op mijn mini brug geplaatst en het was vrij snel duidelijk wat aan de hand was. Mijn J-pipe was in zijn geheel doorgescheurd vlak onder de watsegate :?

Hier had ik even geen zin in :bang:

Ik had nog even gedacht, dat een J-pipe vervangen wel mee zou vallen...maar nee hoor, het viel vies tegen.

Ben je fan van schadenfreude? Dan heb ik een filmpje voor je :popcorn:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

16 jul 2022 19:48

Pfffff Johan, dat zit even tegen :scratch:

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

18 jul 2022 12:18

Prima filmpje maar (inderdaad) minder goed nieuws...

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

18 jul 2022 12:46

Ja, ik ben niet echt blij met de huidige stand van mijn wagenpark. All mijn auto’s op één na heeft allemaal problemen.

Maar volgens mij is ze gewoon aan’t rebelleren, ik had nooit moeten zeggen dat ik aan’t overwegen was haar te verkopen.

Gelukkig heb ik reeds 4 jaar geleden een midden demper etc. op de kop kunnen tikken, en een jong gebruikte J-pipe is inmiddels ook onderweg.

Dus zodra de moersplijter is aangekomen hoop ik dat ik de boel snel weer kunnen maken.

Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.

18 jul 2022 13:30

Ik vind dit juist een verademing t.o.v. de programma's op tv waar ze in een paar weken een hele auto weer als nieuw opknappen zonder noemenswaardige tegenslagen.
En mooi om te zien wat goed gereedschap doet,en hoeveel geduld en vakmanschap je ten toon spreid.
Ik volg je vorderingen op de voet,blijf het knap vinden.
Plaats een reactie