Na vijf jaar was ik de krakkemikkige italiaans gebeunde wiswas op mijn 931 zat. Als ik aan de hendel trok kon ik soms 10 seconden wachten op een flauwe straaltje. Het kwam er op neer dat er aan de installatie was gerommeld en de terugslagkleppen waren tussenuit gehaald en de koppelstukjes waren soweiso niet van Porsche/VW. In het kort, het deugt niet.
Dus op een avond had ik veel geduld en heb ik all onderdelen van de wiswas opgezocht en over de afgelopen weken is de onderdelen van verschillende leveranciers binnen gedruppeld
Ik heb besteld:
- 3 meter aquariumslang met 5mm binnendiameter en 7mm buitendiameter - nieuwe blauwe dop - een kunsstof bochtje - een kunsstaf T-stuk - een filter - een t-stuk met terugslagklep - een bochtje met terugslagklep - twee nieuwe sproeikopjes - nieuwe clips
Ik heb dit keer wat weinig foto's gemaak, waarvoor mijn excuses maar hier enkele voor en na foto's.
Zo was het dus..
Oud vs. Nieuw
Nog meer nieuwe zooi
Zo is het geworden
Het lijk niet alleen fabrieksnieuw, maar het werkt ook weer zoals een nieuwe auto
Johann schreef:Na vijf jaar was ik de krakkemikkige italiaans gebeunde wiswas op mijn 931 zat. Als ik aan de hendel trok kon ik soms 10 seconden wachten op een flauwe straaltje.
Ha ha ja brings back Alfa memories . Dan is dit nog luxe uit die tijd. De Alfa's hadden gewoon waterzakken hangen.
Laatst bijgewerkt door 2000 gtv op 08 apr 2021 9:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Dat had je ook bij de vroege kevers, dan moest je de zak koppelen aan de reserveband voor druk....en als je dan naast de weg stond met een lekke band had je geen hol aan je reserve band want je was vergeten hem op te pompen
Ik heb de laatste tijd last van een motor die best veel zoeken als ze stationair liep. De ene keer zat ik op 1200 toeren, en dan 10 minuten later weer op 900 te zitten. Ik heb alle trucjes geprobeerd maar ik kon het niet stabiel krijgen.
Nu is de K-jet injectie systeem zeer gevoelig voor een lekkage in de inlaat traject. Dus heb ik alle slangen en dichtingen nagelopen maar kon geen problemen vinden. Zo wist ik dat de tijd was aangebroken om weer een stukje gereedschap te scoren
Ik heb mijn keuze laten vallen op een stukje gereedschap die best een mondvol is... De AUTOOL SDT-202 EVAP lekdetector, 12 V Automotive Fuel Leak Detector Auto Pijplek Locator Machine Ondersteuning Pijpsystemen/Motorfiets/Auto's/SUV's/Boot met drukmeter
Ik had een vermoeden dat de aanzuigbuis tussen de luchtweger en de turbo niet meer best was en ik heb enkele jaren gelden een reserve NOS buis gekocht zou mijn huidige buis het begeven.
Eenmaal de AUTOOL SDT-202 EVAP lekdetector, 12 V Automotive Fuel Leak Detector Auto Pijplek Locator Machine Ondersteuning Pijpsystemen/Motorfiets/Auto's/SUV's/Boot met drukmeter aangesloten zag ik drie lekkages.
1) Op de gasklep kwam een heel klein beetje rook naar buiten, niets ernstigs, maar duidelijk was de o-ringetjes om de schacht van de klep versleten. Om de gasklep te reviseren heb ik een revisieset van Arnworx besteld. Die is inmiddels binnen en wacht nu voor mij om de revisie van de gasklep uit te voeren.
2) Bij de aanzuigbuis kwam wolken met rook naar buiten borrelen... op drie plekken was hij lek Die was duidelijk op, maar gelukkig had ik een reserve want dit onderdeel is sind 2010 niet meer leverbaar MAAR....die pijp die ik had liggen paste niet, hij was aan beide zijden 3cm te kort Ik heb van alles geprobeerd maar duidelijkheid heb ik een miskoop gedaan en was mijn NOS aanzuigbuis niet NOS en was er aan gerommeld Gelukkig laat ik mij niet onder krijgen en heb de hoek van de pijp gemeten en de diameter en heb ik een siliconen bocht gekocht en op maat gemaakt. Niet Original Teilen zoals ik dat zou willen, maar hij is in ieder geval nu weer helemaal dicht.
Mijn oude versleten aanzuigbuis
Mijn tijdelijke oplossing totdat ik de juiste pijp op de kop kan tikken.
3) Op de oliegallerij van mijn Turbo zit ook een kleine lekkage. Voor nu gaan ik dit zo laten want ik denk dat als het motor loopt en de olie daar vloeit dat er dan geen lucht doorheen zullen komen.
Mijn auto loop nu weer netjes stationair met ca. 950 toeren
Mooi om te lezen Johann! ik heb destijds exact dezelfde pijp vervangen bij mijn Turbo van weleer. was op dezelfde plek gescheurd. Ook ik wilde een originele slang plaatsen. Omdat deze nieuw niet meer gemaakt wordt alles afgezocht en uiteindelijk ook maar een siliconenslang geplaatst, precies wat jij gedaan hebt. Alleen die van mij was felblauw.. Gelukkig zie je het ding amper van boven.
3 dagen na de plaatsing ontving ik van de Fa. Lik uit Duitsland (een sloper die erg actief is op kleinanzeige..) een bericht dat ik een gebruikte originele slang kon overnemen voor de hoofdprijs. Ik heb het toen maar zo gelaten. Maar had ik hem een week eerder gehad was de originele er toch op gegaan.
Wow, het is al meer dan een jar geleden dat ik hier een update heb geplaatst. Dat is zeker niet omdat mijn 924 Turbo geen aandacht krijgen, ik was gewoon vergeten hier te posten!
Sinds mijn vorige update heb ik weer de nodige updates gedaan. Ik heb bijvoorbeeld de deursponning aangepakt. Ik vond ze altijd een beetje afsteken bij de rest van mijn auto. En zoals Larry van AMMO NYC altijd zeggen; Je deur sponningen is zoals je oksels...het is fijner als ze er netjes uitzien
We ging van dit
Naar dit
Ik heb ook een prachtige setje 930 stoelen op de kop getikt en die in de auto gebwouwd
We ging van dit
Naar dit
Vandaag ben ik ook weer aan de slag gegaan met de 931, want ze mag voor het eerst mee naar Le Mans Classic
Op mijn agenda is de vervanging van de baksteunen, de bijrijders raammechanisme opnieuw maken, de bougies vervangen en als laatste de motorsteunen vervangen. Het is een aardige lijstje, maat het is me gelukt om vandaag twee zaken af te vinken...morgen en overmorgen moet de rest ook nog even gedaan worden, en dan gaan we naar Le Mans Classic 2022!
Even een korte update. Mijn 924 Turbo heeft zich voortreffelijk gedragen gedurende ons roadtrip naar Le Mans Classic. In totaal heb ik net geen 1900km afgelegd sinds ik haar weer van stal heeft gehaald een kleine maand geleden. Na ruim 4000km met mijn GT4 door de Franse Alpen gereden te hebben begin juni, was de 924 Turbo wel wennen. Voor ik NL uit was had ik de smaak weer te pakken. Wat is dit toch een geweldig communicatief en leuke auto om mee te scheuren
Helaas had mijn 924 Turbo gedurende mijn terugreis vanaf Le Mans Classic ineens, na een tankbeurt, een hele luide en diepe brom ontwikkeld. Ik had ook een stuk minder boost, dus ik wist al dat het ergens rond de spruitstuk niet lekker was en dat er een flinke lek was ontstaan
Eenmaal thuis heb ik de auto op mijn mini brug geplaatst en het was vrij snel duidelijk wat aan de hand was. Mijn J-pipe was in zijn geheel doorgescheurd vlak onder de watsegate
Hier had ik even geen zin in
Ik had nog even gedacht, dat een J-pipe vervangen wel mee zou vallen...maar nee hoor, het viel vies tegen.
Ben je fan van schadenfreude? Dan heb ik een filmpje voor je
Ik vind dit juist een verademing t.o.v. de programma's op tv waar ze in een paar weken een hele auto weer als nieuw opknappen zonder noemenswaardige tegenslagen. En mooi om te zien wat goed gereedschap doet,en hoeveel geduld en vakmanschap je ten toon spreid. Ik volg je vorderingen op de voet,blijf het knap vinden.