Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 1:01



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Carbon handrem en middenconsole vervangen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Carbon handrem en middenconsole vervangen
Hallo allemaal,
Nadat ik een aantal weken terug mijn remmen heb vervangen was het tijd voor een nieuw project. Mijn auto was standaard uitgerust met een aluminiumpakket. Zo was ook mijn handrem voorzien van aluminium accenten. Helaas was de vorige eigenaar hier wat minder zuinig op wat erin heeft geresulteerd dat er aardig wat krassen op zaten. Dus tijd voor een upgrade:

Via een forumlid heb ik vorige week een supermooie carbon handrem kunnen kopen die ook was voorzien van dezelfde aluminium accenten. Waarvoor dank :thumleft:
Dit leek me wel wat en ik dacht dat het mooi zou aansluiten bij de rest van mijn interieur. Voor het stappenplan heb ik gebruik gemaakt van de beschrijvingen en foto's op de pelicanparts website. Ter bescherming van de handrem heb ik een gat in een oud washandje geknipt en deze om de handremhendel getrokken, vervolgens nog een washandje om de rest van de hendel gedaan.

Om de handrem te kunnen verwijderen moet je toegang hebben tot de 4 bouten waarmee deze vast zit. Om dit te doen zal de middenconsole los moeten. Zo gezegd zo gedaan, eerst begonnen met het demonteren van de schakelpook. Het hoefijzer waar de schakelzak omheen zit trek je aan de achterkant omhoog. Dit zit aan de voorzijde namelijk met 2 palletjes in de middenconsole geklikt. Toen dit los was kon ik het hoefijzer met de schakelzak er nog aan over de pook trekken. Hierbij werd een imbusbout zichtbaar waarmee de pookknop op de schakelpook zat bevestigd. Deze iets losgedraaid en toen kwam het hele zaakje ervan af. Aan de voorzijde van middenconsole zit 1 torxschroef, deze eruitgehaald. Daarna door met het verwijderen van het asbakje (2 schroeven). Onder de asbak zit ook nog 1 torxschroef. Die eruit en nu til je het bakje met de knoppen voor de raambediening eruit.
Voorzichting de connectors van de raambediening eraf trekken en de connector van het asbaklampje en het bakje is los. De kabels van de connectoren zijn geklikt in een houdertje aan de bekleding onder de middenconsole. Deze kun je losklikken waardoor je wat meer speling krijgt.
In het opbergvak zitten de laatste 3 schroeven. 1 onder het rubber matje waarmee het het klepje omhoog kan waaronder de handremkabels zitten en het mechanisme om hem te kunnen stellen. 1 zit verborgen onder het muntenhoudertje in de hoek (ik heb behoorlijk geworsteld met het muntenhoudertje omdat dit vasthaakt in de middenconsole en niet echt wilde meewerken) uiteindelijk vanaf de achterkant van de middenconsole met een schroevendraaier gewrikt terwijl ik er vanuit het opbergvak met mijn hand aan heb getrokken. De andere torx zit hoog in de andere hoek. Met het klepje verwijderd in het opbergvak heb je zicht op het handrem-mechanisme. Je zit de staaf waaromheen het kabelmechanisme zit, hier zitten 2 moeren op bevestigd waarmee je de spanning op de kabels kan aanpassen. Ik heb gemeten wat mijn instelling was (hoeveel groeven schroefdraad zichtbaar waren tot aan de bevestigingsmoer en dit gemarkeerd). Vervolgens zit er aan de zijkant van de middenconsole (naast de handremhendel zelf) een kunststofplaat. Deze trek je eraf in de richting van het bestuurdersportier. Vervolgens draai je de moeren af van het handremmechanisme onder het opbergvak (sleutel 13). Als dit erg vastzit gewoon even de handrem paar klikjes omhoog trekken en door de spanning op de kabels gaan de moeren er makkelijker vanaf. Met de moeren verwijderd kun je de handremhendel helemaal omhoog zetten. Hiermee kun het mechanisme waaraan de handremkabels vastzitten van de staaf afschuiven. Nu merk je dat er beweging zit in de middenconsole. De achterkant kun je omhoog tillen en nu kun je de connector van de handremwaarschuwing eraf halen. Ook moet de connector van het slot van de middenconsole losgemaakt worden. Dit is gekoppeld aan je alarm en zorgt ervoor dat je claxon een signaal geeft wanneer je de auto op slot zet en het opbergvak niet helemaal dicht is. Ik zie hier de toegevoegde waarde niet van in maar er zal wel een reden voor zijn die ik niet begrijp.

Terwijl ik de middenconsole bewoog merkte ik dat er nog steeds te weinig bewegingsruimte was aan de voorzijde van de middenconsole. Hierdoor toch maar besloten om ook de aircobehuizing te gaan verwijderen. Deze komt los door aan de zijkanten de 2 leren panelen los te trekken. Hierachter zitten 2 torx schroeven per kant. Verwijder ook de stoffen panelen die eromheen vastzitten. Deze zitten vastgeklikt aan de voorzijde van de auto en schuiven er richting de voorzijde van de auto uit. Aan de voorkant van het aircopaneel zit aan de onderkant de zogenaamde batwing, deze kun je eruit klikken door deze naar de achterkant van de auto te trekken (dit moest met behoorlijk wat kracht) Vervolgens maak je de connectoren aan de achterkant van het aircopaneel los (1 zwarte en 1 rode in mijn geval) en schuif je de hele unit eruit. Nu wordt de metalen houder zichtbaar waarop het aircopaneel zit bevestigd. Deze zit met 4 moeren onder middenconsole vastgemaakt. Nu je de middenconsole kunt optillen heb je wel wat ruimte om hier een dop op te zetten. Je kan ook vanaf de zijkant van de middentunnel een steek/ringsleutel erop zetten. Ik heb deze moeren alleen losser gedraaid (niet verwijderd) om de houder wat te kunnen tillen zodat ik genoeg ruimte had om de middenconsole eruit te manouvreren.
Dan nu het moment supreme, door de console aan de achterzijde op te tillen en over de schakelpook te bewegen kon ik de console naar de achterkant eruit schuiven. Met wat beleid en geduld lukt dit wel. Nu zie je de 4 moeren waarmee de handrem is bevestigd, deze kunnen nu worden losgedraaid en de hendel kan verwijderd worden.

Aangezien ik al een jaar een zilveren middenconsole in de schuur had liggen was dit een mooi moment om deze te plaatsen. Na analyze bleek dat de oude console langer was dan de nieuwe. Mijn gedachte was dat die Duitsers echt geen 2 compleet verschillende consoles zouden maken dus dat het waarschijnlijk wel mogelijk zou zijn om het verlengde stuk over te zetten naar de nieuwe console. Dit bleek ook het geval. Alleen om dit te doen moesten de zijpanelen van de oude middenconsole worden verwijderd. Deze kun je lostrekken maar dit kost echt belachelijk veel kracht en wat schade aan je vingers. Toch maar doorgezet en uiteindelijk schroef je het verlengstuk er met 4 torxschroeven uit. Deze vervolgens overgezet naar de nieuwe console. Doorgegaan met overzetten van de leren klep van het opbergvak. Dit is simpel door de torxschroeven aan de onderzijde los te maken en het leer schuift er naar de voorkant van de console uit. Dan komt het tricky gedeelte door het overzetten van het scharniergedeelte. Eerst bekeken hoe dit gefabriceerd was. Zoals bij vele 996'en begeeft dit scharnier het na een tijdje en wordt er een aftermarket houdertje tussengezet gemaakt van metaal ipv plastic. Dit was ook bij mijn oude console het geval. Beetje handige harrie kan dit waarschijnlijk ook zelf maken maar het is ook beschikbaar als porsche onderdeel 996.552.507.00. Aangezien mijn nieuwe console wel nog goede scharnieren had heb ik een soort van hybride versie gemaakt waardoor het in de toekomst makkelijk is om het scharnier te vervangen als dat nodig is.

Nu dit allemaal met succes gelukt was heb alle lederen panelen/onderdelen schoongemaakt en met colourlock/Gliptone weer netjes ingevet. Ziet er weer helemaal top uit! Installatie was de omgekeerde route maar redelijk goed te doen als je zelf losgemaakt hebt. Let er even op dat alle connectoren goed vastzitten en test de werking van ramen/alarm/waarschuwing handrem voordat je alles weer terugzet. Zie ook de fotorapportage van mijn ervaringen. Uiteindelijk heeft het me denk ik een uur of 10 gekost (incl. schoonmaken etc.) maar het doel was voor mij niet snelheid. Ik ben blij met het eindresultaat en heb weer wat meer kennis van mijn auto opgedaan. Ik heb nog wel wat ideeën voor nieuwe projecten maar die zal ik later met jullie delen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding


Laatst bijgewerkt door grad14 op 04 sep 2016 21:24, in totaal 3 keer bewerkt.



03 sep 2016 14:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Carbon handrem en middenconsole vervangen
Lekker bondig! :D

Altijd goed zo'n DIY! :thumleft:


Laatst bijgewerkt door RichardP op 03 sep 2016 20:20, in totaal 1 keer bewerkt.



03 sep 2016 15:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Carbon handrem en middenconsole vervangen
Haha, ja ik begon met schrijven en voor ik het wist was het een aardig verhaaltje geworden :D


03 sep 2016 15:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Carbon handrem en middenconsole vervangen
Eind resultaat ziet er goed uit :cheers:

als je nog eens zo'n verhaal tiept gebruik dan een keer een extra alinea, dat leest wat lekkerder.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


03 sep 2016 18:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Carbon handrem en middenconsole vervangen
RichardP schreef:
Lekker bondig!
:mrgreen:

Maar een mooie DIY
Hier kan ik wat mee :thumleft:


03 sep 2016 21:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Carbon handrem en middenconsole vervangen
Wauw wat een verhaal :thumleft: ik kan dat alu pakket wel waarderen. Mijne zit helemaal vol met carbon :(
_________________________________________
6 platte groeten, René


05 sep 2016 9:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.