Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 18:07



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
voorpijp 996 demonteren, probleempje 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht voorpijp 996 demonteren, probleempje
Ik ben bezig mijn 996 is smetteloze staat te krijgen. Gaat helemaal de goede kant op, uitlaat is nu aan de beurt. Deze is over de hele lengte gecorrodeerd (16 jaar oud), aan één vd einddempers is ook gelast.
Ik heb op eBay een knappe set gekocht die beide bestaande dempers gaat vervangen.

Ik wil de hele uitlaat demonteren en laten behandelen (gezien temperatuur voorpijp waarschijnlijk keramisch poedercoaten). Voordat ik ga demonteren heb ik graag een oplossing hoe ik de voorpijpen het best los kan krijgen (flinke corrosie op de M8 x 28 bouten)
69717 69718
Ik kan ze uiteraard dagelijks inspuiten met WD40 oid, maar daarna.. ik zie op internet allerlei filmpjes, incl het eerst nóg vaster zetten en pas daarna lossen..
https://www.youtube.com/watch?v=H4jLK_-X5f4
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Klap met hamer erop ? Luchtsleutel? Trillen? Flink warm stoken?
Alle hulp is welkom :thumleft:
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


13 nov 2016 15:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Als je tijd hebt zou ik het elke dag insprayen met kruipolie (of WD40).
Extra vastzetten maakt de kans op afbreken groter.

Vraagje: waarom wil de de uitlaat poedercoaten? Voor het mooie? Uitlaten roesten toch meestal van binnenuit?

Suc6
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


13 nov 2016 16:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Poedercoaten inderdaad voor het mooie. Zal eerst alles moeten zandstralen, maar dat is zelf prima te doen. Materiaal is dik genoeg, zal er niet doorheen gaan. Keramisch coaten helemaal compleet is rond de 700 euro, wel weer relatief veel geld voor iets dat je normaal gesproken niet ziet. Ben gewend om met de Porsche de glimmende kant boven te houden :mrgreen: Met de daily trouwens ook

Alternatief is om bijv. de dempers te doen met Rust-Oleum. Iemand daar ervaring mee? :popcorn:
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


13 nov 2016 19:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Ik zou de motor lekker warm laten draaien en dan de bouten los draaien. Succes verzekerd
_________________________________________
6 platte groeten, René


13 nov 2016 22:27
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Jens, heb jij er ervaring mee want ik durf het niet aan omdat ik overal lees dat er een aantal bouten afbreken.


21 nov 2016 21:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Ja zat. Menig lambda sonde en bouten die muurvast zaten, kwamen prima los door de motor lekker op te stoken. Wel uitkijken voor je handjes, want alles is heet :mrgreen:
_________________________________________
6 platte groeten, René


22 nov 2016 21:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Hoe gaat het met de demontage? En met het keramisch coaten? Missie geslaagd?


24 jan 2017 21:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Ben flink opgeschoten, einddempers en katalysatoren gedemonteerd. Samen met de extra set einddempers alles zelf gezandstraald bij een zelfsleutelgarage. Resultaat is verbluffend :cheers: . Zal later wat fotootjes plaatsen. Keramisch coaten werd me net even te duur (€ 800). Ga een hittebestendige metaalkleurige industrielak aanbrengen, maar moet de uitlaat langzaam opwarmen voor een optimale hechting.

Kreeg de lambda sondes zelfs met speciaalgereedschap (opengewerkte krachtdop 22mm) en verhitten niet los.

Veel los montagemateriaal nieuw besteld (Alpo), bumpersteunen in de zinkspray gezet etc. Eindtips nog netjes maken en daarna alles weer monteren. Bij één vd 2 sets einddempers laat ik mogelijk een Gundo hack inlassen (1,5"). Food for thought.. :lol:
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


24 jan 2017 23:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Welke nieuwe uitlaatdelen gaan er op? Waar gehaald, evaluatie over kwaliteit.


25 jan 2017 1:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Apart dat je na stoken de lambda's niet los kreeg. Gingenen de m8 boutjes van het spruitstuk wel zonder problemen?
En natuurlijk willen we foto's :mrgreen:
_________________________________________
6 platte groeten, René


25 jan 2017 8:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Ik kreeg de tip dat WD40 geen echte kruipolie is. IMAL (Ik Maak Alles Los) is wel een echte kruipolie. Werkte goed op het onderstel van de Jag.


25 jan 2017 10:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Jens01 schreef:
Apart dat je na stoken de lambda's niet los kreeg. Gingenen de m8 boutjes van het spruitstuk wel zonder problemen?


Als het motorblok van aluminium is is het wel verklaarbaar: dat zet namelijk meer uit dan staal.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


25 jan 2017 11:04
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
50% acetone + 50% ATF is de beste en goedkoopste kruipolie. Vele malen beter dan alle merken die je kunt kopen.

Keramisch coaten is niet alleen voor de sier. Uiteraard is het mooi om te zien, maar ze doet het vooral omdat je uitlaatspruitstuk beter met hitte omgaan. Zonder coating hebt je hot spots and dat creëert een beetje turbulentie in je uitlaat. Door de keramische coating zal je spruitstuk egaal warm worden waardoor de uitlaatgassen makkelijker naar buiten kunnen waardoor je een beetje PK's wint. Het zal geen wereld van verschil maken maar elke klein beetje helpt :idea:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


25 jan 2017 11:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Lekker bezig Tom :thumleft:
Ik ben benieuwd naar de Foto"s


25 jan 2017 19:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Dank voor jullie tips, even een update. Lang verhaal kort: ik heb het vermoeden dat als ik de M8 bouten waar de voorpijpen mee vastzitten ga losdraaien, er diverse zullen afbreken. Ik heb wel een setje van HBM met linkse tappen om ze uit te boren, maar mis de ervaring (vaardigheid). Overigens zijn ze wel relatief goed bereikbaar, dus geen man overboord als ik enkele zou afdraaien.

Ik heb dus de einddempers en tussendempers/ katalysatoren gedemonteerd en onderhanden genomen. Voorpijpen zitten er nog op, als ik de M8 bouten los wil hebben, moet ik eigenlijk flink verhitten, lees: motor laten draaien. Dit kan nu niet: er zal een storingsmelding komen omdat de lambda sondes geen signaal geven. Katalysatoren monteren en lambda's weer aansluiten (en vervolgens motor laten draaien en warm laten worden) is natuurlijk een optie.

Ben wel heel tevreden over het resultaat tot nu toe:
Rechts de dempers die er af komen, links de dempers die ik er bij heb gekocht. (de rechter set ga ik waarschijnlijk op latten knappen en evt voorzien van de Gundo hack)
70160
Na stralen en behandelen van de linker set:
70166
70167


Katalysatoren:
70165
Na stralen en behandelen
70168

Ik twijfel dus nog over wat te doen met de voorpijpen :scratch:
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


26 jan 2017 23:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Ondanks dat je er straks niet veel van ziet : MOOI resultaat !


27 jan 2017 0:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Wauw, lijkt wel nieuw :thumleft:
_________________________________________
6 platte groeten, René


27 jan 2017 0:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Ziet er erg mooi uit Tom!

Kans is er natuurlijk wel dat je de nieuwe dempers na experimenten met de Gundo Hack op de oude dempers niet meer gebruikt als je met een grijns van oor tot oor rondrijdt :mrgreen:


27 jan 2017 1:31
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Op marktplaats zit iemand die verkoopt nieuwe Dansk rvs dempers voor 600 euro die heb ik gekocht hebben ook een beschaafd geluid en zien er prachtig uit je krijgt er zelfs een poets doekje bij maar die zal ik niet gebruiken.


27 jan 2017 10:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Dank voor jullie reacties/ complimenten! Als ik ooit nog eens over iemand heen rijd, ligt die persoon toch tegen de mooiste onderkant van Nederland te kijken :mrgreen:

:arrow: Zoek dus eigenlijk iemand met 2 rechterhanden die mij even wil helpen met de M8 bouten (evt. uitboren). Kan zelf wel de voorbereidingen (kruipolie ieder avond) treffen. Uiteraard tegen vergoeding, no problem.. anybody :?: :D reacties kunnen ook via PB
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


27 jan 2017 20:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Hey Tom,
Had je graag willen helpen echter met mijn twee linker handen lijkt me dat niet wijs :(
Succes met het vinden van de juiste man.
Je noeste arbeid ziet er top uit! :thumleft:


27 jan 2017 21:45
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje
Denk er niet te makkelijk over, want een gaatje precies in het midden van een afgedraaide bout boren valt niet mee en als de boor verloopt zit je half in het aluminium motorblok te boren en komen de gaten niet meer uit op het spruitstuk.


29 jan 2017 18:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Toby


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.