Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 22:21



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Porsche 944 van Bart 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Porsche 944 van Bart
Hallo allemaal,

Ik ben Bart en ben 17 jaar oud - ja echt waar . Ik ben al een aantal jaar helemaal gek van Porsche en ben nu bezig met een MBO opleiding tot Technisch Automotive Engineer. Afgelopen week heb ik mijn eerste auto mogen ophalen bij de Loods. Namelijk een Porsche 944 type 2. Aan de auto moet nog het een en ander aan gebeuren maar het is allemaal te doen. Ik zal in dit topic de vorderingen bijhouden en zo nodig jullie om advies vragen. En ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen.

Ik zal nu wat vertellen over de auto. De auto komt uit 1987 en is dus een type 2 waar mijn voorkeur ook voor ging. Hij is bordeauxrood en is een Amerikaanse uitvoering. De auto is in 1993 geïmporteerd naar Nederland. Hij heeft de laatste jaren niet veel meer gereden, maar helaas weet ik dit niet 100% zeker omdat de km-teller sinds vervangen van de distributieriem 7 jaar geleden is gesneuveld. De verdere historie van de auto wil ik ook een keer achterhalen, maar is voor nu geen prioriteit. Wat ik wel weet is dat er door vorige eigenaren de laatste 10 jaar redelijk wat besteed is aan onderhoud. Onder andere de koppeling is al een keer vervangen en ook zijn de remschijven en remblokken een paar jaar geleden vervangen en zien er nog top uit! Bijna als nieuw, dus dat bewijst dat er de laatste jaren niet veel mee is gereden. De bedoeling is om hem eerst weer op de weg te krijgen en later hem helemaal in topconditie maken.

Afbeelding

Afgelopen vrijdag heb ik de auto met mijn vader en neef van mijn vader de auto gehaald bij de Loods. Henk heeft voor mij nog twee dingetjes aangepakt zodat ik daar geen zorgen over hoef te maken. Hij heeft de fanschakkelaar vervangen en de deuren gerepareerd die niet open wilde gaan. Dus daar was ik blij mee en konden we naar huis met een Porsche. Ben trouwen erg te spreken over de Loods en ze zijn daar echt gastvriendelijk! Waarschijnlijk weten de meeste van jullie dat wel, maar is toch het vermelde waard!!!

Afbeelding


Ben van het weekend meteen aan de slag gegaan met mijn vader aan de remmen die waren wat vastgelopen door het wat lange stilstaan. En heeft mijn vader de relais wat schoongemaakt bij de contactpuntjes en na het controleren van de zekeringen deed het meeste het weer!!! Het traag dak doet het helaas nog niet en daar is de zekering ook van kapot gesprongen, dus dat heeft later nog de nodige aandacht nodig. Verder ging de rechterspiegel niet naar rechts of links maar wel omhoog en omlaag. Oja en de achterklep valt soms niet mooi in het slot. Dus er zijn nog wel wat aandachtspuntjes.

Vandaag heb ik thuis voor het eerst de auto gestart - de accu was beetje heuuul erg leeg - en hij starte gelijk en liep gelijk weer mooi. Iets wat Henk ook al opviel. Ik ging gelijk even testen of alles het nog deed alleen dat was helaas niet helemaal het geval. De lampen en de ruitenwissers etc. gingen niet aan nadat ik heb had gestart. Toen ik hem een paar minuten later weer uitzette, deden het lampen het gelijk weer. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn. Of moet ik gewoon even wachten ofzo? :scratch:


20 maart 2017 20:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Lang stilgestaan, ik zou beginnen met alle massapunten aan te pakken! En een haynes manual aanschaffen!
_________________________________________
924 fun!


20 maart 2017 21:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Welkom, wat een supergave eerste auto zeg! Leuk dat je zelf kunt sleutelen en meteen in de praktijk kunt brengen wat je op school leert.

Mbt tot je lichten: Ik had ook zoiets bij mijn 924. Er zat sluiting ergens bij de kabels in mijn stuurkolom. Het werd steeds erger en onregelmatiger. Wellicht is het bij jou ook zoiets
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


Laatst bijgewerkt door mbembe op 27 maart 2017 19:46, in totaal 1 keer bewerkt.



20 maart 2017 21:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Gefeliciteerd.
Mijn eerste auto was een Daf44 :drive:
Kun je hem niet op school neerzetten als project voor de hele klas?
Leren jullie allemaal wat van en jij hebt straks weer een top auto voor nop.


20 maart 2017 21:58
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Op je 17e al een Porsche, er zijn een heleboel mensen die je dat niet nadoen. :D

Gefeliciteerd met de aanwinst en veel plezier en succes met het sleutelen!

Groet, Toeter


20 maart 2017 23:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'78 911SC Targa - Champagne Metallic
Delft
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Leuk, nog een jonge Porsche-eigenaar erbij :salut:
Als je 944 zo ver is dat je ermee op pad kan moet je t maar laten weten, misschien kunnen we een keer een studenten cars&coffee doen :wink:
_________________________________________
'78 911SC Targa - Champagne/Beigegrau Metallic 514-9-3


20 maart 2017 23:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Bedankt voor alle goede reacties tot nu toe!
Wat betreft het probleem met de lampen: we hebben de waarschijnlijke oorzaak gevonden.
Als je de lampen van te voren aanzet doen ze het gewoon, maar zodra ik de auto start gaat het dimlicht uit. Maar als ik een stukje terug draai - niet te ver, anders slaat hij af - dan doen ze het wel weer. Dus iets zit er niet lekker in het contact. Ga ik verder even na kijken. Maar ben al heel blij dat ik weet waar het aan ligt. :cheers:

@Niels911SC kunnen we zeker een keer doen! :D


21 maart 2017 11:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Dat is het witte blokje achter je contactslot
_________________________________________
924 fun!


21 maart 2017 13:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Afgelopen week weer lekker bezig geweest met de Porsche. Hebben zaterdag de remmen ontlucht en dat is nu gelukt. Mooi van de gelegenheid gebruik gemaakt om de remvloeistof te wisselen. Deze was aardig op leeftijd volgens mij.

Zaterdag ook even de auto nog een keer gestart en gekeken of alles werkte en daarbij viel op dat alle tellers in een keer allemaal dood waren. Eerst deden ze het wel, maar nu niet meer. Toen hebben we even in het handboek en op het forum lopen zoeken en daarbij kwam naar voren dat het een relais moest zijn. Daarbij zou het remlicht het ook niet doen en inderdaad het remlicht deed het ook niet. Toen even relais gewisseld met die van de toeter en toen deden de tellers het weer! Dus was blij dat die weer werken. Nu even kijken of het relais weer aan de praat krijgen of anders een nieuwe bestellen.


27 maart 2017 8:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'78 911SC Targa - Champagne Metallic
Delft
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Ik weet niet of de relais van de 944 t zelfde zijn, maar de ronde relais in een oude 911 hebben een heel klein verbindingsdraadje waarvan de verbinding kan smelten en wat je dus ook weer terug kan solderen. Echter als het gesmolten is, dan is dat omdat er iets achter dat relais teveel stroom trekt, zoals een (gedeeltelijke) kortsluiting. Het nieuwe of gerepareerde relais zal dan op termijn ook weer kapot gaan. Als je een multimeter pakt dan kun je de lekstroom via de accu meten, of specifieker via t relais zelf, dan weet je of er iets aan de hand is.
_________________________________________
'78 911SC Targa - Champagne/Beigegrau Metallic 514-9-3


27 maart 2017 11:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
De relais zijn niet het zelfde als ze van jouw rond zijn. Relais wat ik moet hebben zit er 3x in en komt ook voor bij Volkswagens en Audi's. In de volksmond ook wel relais 53 genoemd. (staat er ook groot op) :mrgreen:
Het probleem komt vaker voor dat het ineens uitvalt. Heb mij ook laten vertellen door Henk van de Loods dat er haarscheurtjes op den duur vormen bij de gesoldeerde puntjes. Dus ik ga wel even voor de gein het relais openmaken.


27 maart 2017 17:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'78 911SC Targa - Champagne Metallic
Delft
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Ok! Als het een algemeen VAG relais is zal t ook wel niet zo duur zijn om te vervangen :wink:
Mijn auto gaat trouwens volgende week ook naar De Loods :cheers:
_________________________________________
'78 911SC Targa - Champagne/Beigegrau Metallic 514-9-3


27 maart 2017 17:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Mooi ding.
Zou wel als eerste de distributie riem aanpakken, als hij 7 jaar oud is.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


27 maart 2017 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Gefeliciteerd met je mooie 944. Welkom op het forum waar je met al je vragen terecht kunt. :thumleft:


27 maart 2017 17:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
@Cazzo Super Veloce
Citaat:
Mooi ding.
Zou wel als eerste de distributie riem aanpakken, als hij 7 jaar oud is.

Ik denk als ik de auto apk gekeurd heb, meteen de distributie aanpak. Heb ook het idee dat hij olie lekt bij de distributie. Dus daar wil ik dan ook meteen naar kijken. Heb het vermoeden dat er een/meerdere keerringen lek zijn. Dus als ik de distributie aanpak gelijk die vervang. Ik weet niet of dat een lastig klusje is of dat het goed te doen is. En heeft iemand tips wat er dan allemaal vervangen moet worden? Moet de waterpomp ook preventief worden vervangen? Ik vind dit lastig in te schatten ook omdat hij de laatste jaren niet veel gereden heeft. Waardoor ook de keerringen misschien zijn gaan lekken. :scratch:

Verder is alles goed alleen vraag ik mij af of mijn auto wel een mistachterlicht heeft. Voor doen ze het namelijk wel gewoon, maar achter niet. Misschien is het lampje wel kapot, maar geen een mistlamp doet het achter. Ik weet niet hoe dit zit bij een Amerikaanse auto. :scratch: En ik kan ook zo snel niet terugvinden wat welke lamp is bij de achterlichten, dus kon ik niet vinden welke het mistlicht moet zijn.


28 maart 2017 8:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Volgens mij moet je ook voor de 944 speciaal gereedschap hebben voor de distributie om die op tijd te zetten. Die van mij heb ik zojuist terug van een distributiewissel. Toen de auto daar stond werd ik netjes gebeld met de vraag of ik wilde dat ze ook de olie lekkages achter de distributie verhielpen. Uiteraard heb ik ja gezegd. Zodra alles toch open zit, kun je meteen even alles meenemen. Geldt ook voor de waterpomp. Die hoeft ook niet altijd vervangen te worden. Ik wilde hem wel graag vervangen hebben omdat het toch een aantal jaar geleden is dat die vervangen was.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


29 maart 2017 15:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Sommige zullen me waarschijnlijk afschieten maar ag het is dan maar zo.

Speciaal gereedschap voor het op tijd zetten en het demonteren van de riemen is niet specifiek nodig, wel super makkelijk!
Het vliegwiel blokkeer gereedschap kan je ook vervangen met een inbus erin te houden en iemand die hem even recht vast houd.
De bouten van de balansassen kan je los krijgen met de oude riem erom en een grote waterpomp tang en iemand die de 17mm bout los draait, maar ook hier is speciaal gereedschap voor wat het natuurlijk makkelijker maakt (vooral met het op moment draaien van deze bouten)

Zover over het gereedschap.
Wat je nodig heb kwa onderdelen:

Distrubutieriem
Balansasriem
Alle loop en spanrollen, kijk of je een automatische spanner heb!
Keringen van zowel de balans assen als kruksas en nokkenas.
De flinter dunne kunstof ringen die achter de balansassen en nokkenas moeten (het zijn er 3), vergeet deze niet!!!!!

Optie:
Waterpomp met thermostaat, je kan deze natuurlijk ook laten zitten het is maar net wat je wil gokken. Porsche adviseert om deze de eene keer niet te doen en de keer erop wel.
Als je dan toch hiermee bezig ben kijk dan gelijk of je nokkenashuis pakkingen niet zweten, dit is namelijk een mooi moment om die even mee te pakken!

Mocht je nog vragen hebben of iets kan je me altijd even een pb doen!


29 maart 2017 23:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Jaime944 bedankt voor de informatie. :thumleft: Heb van de onderkant wat foto's gemaakt zodat ik misschien wat advies kan krijgen. Want heb namelijk sterk het vermoeden dat de keerringen lek zijn. Gelukkig is de distributie ook aan de beurt dus dat komt goed uit. Alleen vroeg ik me af hoe snel ik dan de keerringen moet vervangen. Wilde het richting de zomer gaan doen, maar ik weet niet of dat kan. Wat is jullie advies? Of moet ik gelijk stoppen, niet meer rijden en vervangen? Benieuwd naar jullie advies.
Afbeelding
Afbeelding


30 maart 2017 12:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Hoe lang geleden is de riem vervangen?

Ik lees net 7 jaar. Vervangen dus!


30 maart 2017 13:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Helemaal mee eens. Gewoon meteen vervangen.

@Jaime: Petje af dat je zo je riem vervangen hebt. Ik durfde het zelf niet aan. Zo een goede sleutelaar ben ik helaas niet.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 maart 2017 16:05
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Hier nog iemand in het "vervangen kamp". Zeker in combinatie met de olielekkage loop je een behoorlijk risico. Of je de auto nog wil starten/gebruiken moet je zelf invullen. Ik zou het iig niet meer doen. Sommigen klappen na 6 jaar, andere na 8 en, maar het risico is groot.

Tijdens het demonteren van de keerringen ook goed de loopbussen inspecteren, die zijn vaak ingeslagen en dienen dan vervangen te worden.

Leuk trouwens, een 944 als eerste auto op je 17e! Mijn eerste was een 944 type 1 uit 1983, ook op m'n 17e :P .


31 maart 2017 14:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 944 van Bart
Zo even weer een update.
Gisteravond ben ik samen met mijn vader bezig geweest aan de achterklep. We waren aan het kijken waarom hij aan de ene kant wel op slot ging en de andere kant niet. Daar zijn we uiteindelijk uitgekomen en weten waaraan het probleem zit en hebben we het op kunnen lossen. :cheers:

Toen wilden we gaan kijken waarom de accu elke keer leeg liep. Wij hadden eerst zelf gemeten met de multimeter tussen de min pool van de accu en de massa. Toen hebben we geen lekstroom gemeten, maar het kon bijna niet anders dat er een lekstroom was. We hebben toen gevraagd aan kennisen/familie wat het zou kunnen zijn en hebben nogmaals gemeten met een andere multimeter. Daar kwam uit dat er een lekstroom was van 0,5A. Dat verklaarde de leeglopende accu dus. :D Daarna zijn we begonnen met het kijken waar de lekstroom zit. Dat hebben we gedaan door een voor een alle zekeringen er uit te trekken. We begonnen bij zekering 1 en toen we deze er uit hadden gehaald, was de lekstroom opeens weg. Dus dat hebben we gevonden, maar toen we de zekering er weer in wilde zetten, ging de zekering gelijk kapot. Na een paar keer geprobeerd te hebben was de moed op. We weten maar niet wat het kan zijn. :scratch: De zekering is van het targadak en van de achterklep ontgrendeling en is 25A dus die klapt er niet zo maar uit denk ik. :shock: Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Het gekke is dus dat we zeker wel uurtje bezig zijn geweest met die achterklep en toen deed alles het elke keer.


04 apr 2017 9:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.