Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:50



Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Handbakconversie 996 C2 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Handbakconversie 996 C2
Ik heb mijn 996 C2 uit 2002 onlangs laten ombouwen van automaat naar handbak. Dat dit mogelijk is werd reeds op dit forum vermeld in een ander draadje.

Ik heb deze conversie niet zelf gedaan maar laten uitvoeren bij Auto Resto in Nijmegen. Over de technische en mechanische uitdagingen die daarbij komen kijken kan ik zelf verder niet zoveel zeggen. Misschien dat het als project niet dusdanig hier in deze rubriek past. Maar misschien toch leuk om rond deze conversie wel wat meer duiding te kunnen geven over hoe het in grote lijnen in zijn werk gaat. Er zullen vast wel praktische vragen en overwegingen aan bod komen waar ik wel een antwoord op kan geven.

Na bijna 2jr en 40.000km met de 996 was ik toch een beetje uitgekeken op de tiptronic en met name de manier van schakelen van de auto. De automaat is prima voor het cruisen en voor mensen die geen zin hebben in handmatig schakelen. Maar hoe je het draait of keert, het neemt toch een groot gedeelte van het karakter van de 6 cilinder boxermotor weg. Met name bij het handmatig schakelen met de toetsen op het stuur begon de vertraging tss knop indrukken en het eigenlijke schakelmoment mij het meest te storen. Eigenlijk schakelt de bak in automatische stand beter dan met de toetsen zolang hij maar in één van de sportievere mappings van de tiptronic computer rijdt.

Er speelden verschillende mogelijke scenarios door het hoofd: nu al uitkijken naar een mooie 996 / 997 turbo? De turbo-optie is voorlopig qua budget een andere categorie en valt op dit moment toch af.

Het laten aanpassen van de tiptronic vernsellingsbak? Er zijn mogelijkheden om de bak mechanisch (kleppenhuis, magnetische kleppen, oliepomp, etc.) en elektronisch (herprogrammeren van de schakelcomputer) te laten aanpassen waardoor de schakelkarakteristiek sterk verbeterd kan worden. Kosten hiervoor liggen rond de 4000-5000Euro (feitelijke revisie en aanpassen van de bak zelf + flash van TCU). Over deze aanpassingen is verder weinig informatie te vinden en echte feedback van mensen die het al eens eerder gedaan hebben zijn er al helemaal niet. Dus blijft veel geld voor iets waarvan je niet weet wat het resultaat gaat zijn.

Dan misschien toch een handgeschakelde 996 of 997? Wat kosten die tegenwoordig? Het prijsverschil met de automaten is toch navenant. De handbakken zijn gewild. Een eerste blik op de tweedehands vraagprijzen geeft toch een redelijk prijsverschil aan. Voor een goede 996 toch al snel 4000-6000 Eur. Verkoop van mijn huidige auto met toch al een respectabel aantal kilometers (170.000km) op de teller en aankoop van een goede handgeschakelde versie betekent dat ik toch serieus wat geld er bovenop ga moeten leggen.

Dan nog het volgende. Met mijn huidige 996 weet wat ik heb. Auto heeft bij 125.000km een motorrevisie gehad, cilinders verstevigd, nieuwe krukas enz. Daarnaast is ook een koel- en AOS modificatie uitgevoerd. Auto heeft sinds in mijn bezit verder een motorsport oliecarter, spin-on oliefilter, upgrade van oliepomp aandrijfas , Cargraphic einddempers, RVS gewoven remleidingen, nieuwe motorsteunen, Ohlins Road & Track onderstel gekregen. Is uitgelijnd en uitgewogen. De meeste slijtage gevoelige delen van de auto die wel eens meer voorkomen zijn dus aangepakt. De wegligging van de auto is supergoed. Als ik overstap naar een andere 996 of 997, is het zelfs na een grondige AKK maar de vraag waar ik opnieuw allemaal tegenaan loop op middellange termijn. Het overzetten van bepaalde onderdelen zoals carterpan, einddempers en onderstel is ook een niet te onderschatten extra kostenpost.

Een paar weken geleden sprak ik met Michel van Auto Resto en hij vertelde mij over zijn 997 projectauto die hij had omgebouwd van automaat naar handbak. Dat het verder prima te doen is. De grootste uitdaging is de elektonica en het aanpassen van de computers in de auto. Dit is mogelijk met de Porsche PIWIS software en wat extra handigheidjes. De mechanische transformatie is verder redelijk straightforward sleutelwerk.

Mijn huidige auto laten ombouwen naar een handbak? De investering hiervoor is het zoeken van de benodigde onderdelen op de tweedehands markt en ongeveer 3 dagen arbeid om alle aanpassingen te doen. De weken die volgden heb ik de tijd genomen om te onderzoeken wat het financiele plaatje voor zo een uitdagende en voor mij toch ook een beetje onbekende stap zou zijn. De meeste spullen zijn goed te verkijgen bij de meeste bekende slopers of E-Bay. Een ruwe schatting kwam ik uit op een initiele investering die toch in de buurt ligt van het prijsverschil tussen handbak en automaat als ik een andere auto koop en het één en ander laat overzetten.

Nog een aspect van het kostenplaatje is dat onderdelen die uit de auto komen ook nog best wat waard zijn en bij verkoop een deel van de kosten kunnen gerecupereerd worden. Dus netto onder aan de lijn kunnen de kosten een stuk lager uitvallen dan de optelsom van onderdelen en arbied. Houd daarbij rekening dat ik nu een auto heb die technisch in tiptop conditie is. De handbakconversie die op eerste zicht toch als erg duur lijkt is opeens niet meer zo onrealistisch om te doen.

Hieronder de benodigde onderdelen voor de conversie.
- koppeling met vliegwiel
- tellerhuis handbak
- versnellingsbak en ophangbeugel
- aandrijfassen
- schakelbak met pook en kabels
- middenconsole voor handbak
- waterleidingen kachel onder de motor
- koppelingleidingset
- koppelingspedaal met bevestiging en rempedaal
- koppelcilinder (zit vaak nog op de vernsellingsbak)

Het blijft natuurlijk spannend. Er zitten antuurlijk nog wel wat addertjes onder het gras. Een tweedehands versnellingsbak, in welke staat verkeerd die? Je bent nooit zeker van wat je koopt. Het gevaar van tegen extra onvoorziene meerkosten aan te lopen is wel daar.

Het hele project is gaan rollen toen ik op E-bay.de een op het oog (en volgens beschrijving van verkoper) goede en modelcorrecte G96.01 versnellingsbak tegenkwam en heb gekocht. Heb vervolgens een dag rondgereden en met mijn boodschappenlijstje die ik van Michel ahd meegekregen bij een aantal slopers langsgeweest. Ben erg goed geholpen bij FG Porsche in de buurt van Gent: zeer nette prijzen, hebben veel spullen liggen, vriendelijke en meedenkende mensen. Op e-bay prima ervaringen met Teile.com. Ook bij Van Kessel ben ik goed geholpen met een koppeling en vliegwiel in zeer goede staat voor een prikje. Uiteindelijke alle spullen afgeleverd in Nijmegen waar de 996 al stond.

Nu kon het wachten op het resultaat beginnen. Dat wachten ging toch ook wel gepaard met dichtgeknepen billen, klopt alles, gaat het wel goed, komen er geen onvoorziene problemen om de hoek kijken. In de tussentijd regelmatig op de hoogte gehouden door Michel ivm de stand van zaken.

Na een goede anderhalve week was de auto klaar. Behalve een paar praktische problemen zoals een leuke zoektocht naar een exotische stekker voor de achteruitrijlichtschakelaar en een kapot instrumentenpaneel dat teruggestuurd moest worden is alles redelijk vlekkeloos verlopen. De versnellingsbak bleek gelukkig in zeer goed staat en schakelt perfect.

Het rijden met de handbak is echt super! Big smile. Heb de laatste 1,5 week bijna 1000km gereden. en al een goed idee gekregen dus kan al wel wat feedback geven. Deze is natuurlijk subjectief, je moet het eigenlijk zien als de ervaring van een ervaren tiptronic rijder die nu met een handbak onderweg is.

De auto is werkelijk helemaal anders geworden qua rijden. Waarom heb ik nooit direct een handbak gekocht? Waarom kopen mensen eigenlijk een tiptronic? De reden dat het comfortabel is en dat schakelen met de toetsen op het stuur ook vlug werkt vind ik vanaf nu een drogreden, we hebben onszelf maar wat wijs proberen te maken :mrgreen:

Verder niet vergeten dat de tiptronic versnellingsbak met koppelomvormer en bakolie bijna 120kg weegt tov 60kg van de handbak die er nu in zit. Serieus aantal kilootjes lichter dus. Ook de inertie van de koppelomvormer en de vloeistof die de turbines in de koppelomvormer op gang moet draaien is veel groter dan de inertie van het tweemassavliegwiel van de handbak. De auto komt rapper op toeren en heeft daardoor een veel vinniger karakter. Op papier is de handbak ook bijna een seconde sneller dan de automaat. Die extra gretigheid merk je goed.

De overbrengingen van de handbak zijn ook beter zijn afgesteld op de karakteristiek van de motor. Je rijdt in zijn 4 en 5 veel makkelijker in de 3000-4000 toeren waar het koppel van de motor zich duidelijk manifesteert. De overbrenging van de tiptronic zijn eerder op zo zuinig mogelijk rijden gebaseerd. En dan nog verbruikt de tiptronic 10-20% mee. Op een teststuk van 15km waar ik vaak rijd (120-130km/h) heb ik voorheen heel vaak steeds hetzelfde stuk met de boordcomputer geklokt en haalde ik met de tiptronic een verbruik van 10,5-11liter/100km en nu met de handbak een verbruik van 8,5-9l/100km. In hoeverre dit representatief is laat ik in het midden.

Het geluid van de auto verandert ook substantieel. De last in de lagere toerentallen wordt anders overgebracht. Geen slippende koppelomvormer meer vooraleer de lock-up ingeschakeld wordt. Komt het geluid dat uit de uitlaat komt ten goede.

Wat betreft de conversie is alles dus goed gegaan en werkt alles prima, geen storingen. Ik moet enkel het stuur nog vervangen door een exemplaar zonder de schakeltoetsen. Voor de rest kan je optisch en technisch aan de auto bijna niet zien dat het ooit een automaat was, tenzij je de optiesticker bekijkt. Ook het ontluchtingsslangetje dat op de luchtinlaat tss luchtfilterhuis en gasklep zit verraadt visueel nog dat het een automaat is geweest. Alles qua leidingwerk en elektra is verder zoveel mogelijk als een originele handbak aangepast.

Mijn 996 is geen speciale auto, daarmee bedoel ik dat er zoveel 996-en zijn gemaakt, dat de meeste daarvan dus niet zo bijzonder zijn. Nu met 170.000km op de teller is het een auto waar met veel plezier mee gereden gaat worden. Het argument dat de auto niet meer in 'originele' staat verkeerd is voor mij niet van belang. Dus ik ga de tiptronic onderdelen die tijdens de conversie uit de auto zijn gehaald gewoon verkopen. Daar ga ik nu een beetje werk van maken. Afhankelijk van de verkoopprijs hoop ik om een gedeelte van de gemaakte kosten te kunnen recupereren, afwachten hoe vlot dat gaat.

Ik zal ook eens kijken of ik hier wat foto's kan plaatsen. Maar eerlijk gezegd veel bijzonders is er niet aan te zien. Het ziet er uit als elke andere handgeschakelde 996 :wink:


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 30 mei 2017 20:45, in totaal 8 keer bewerkt.



30 mei 2017 13:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Wat enorm leuk en interessant om te lezen! Ook waardering dat je dit project hebt aangedurfd.

Kom graag eens een keer bij je kijken.


30 mei 2017 14:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'78 911SC Targa - Champagne Metallic
Delft
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Leuk dat je dit verhaal deelt! En (voor wat het waard is) denk ik dat je een goede afweging hebt gemaakt, je weet wat je hebt met je huidige auto, en je hebt hem niet als verzamelobject of investering, maar om in te rijden :drive:
_________________________________________
'78 911SC Targa - Champagne/Beigegrau Metallic 514-9-3


30 mei 2017 15:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Goed en mooi geschreven verhaal. Fijn dat je weer een nieuwe ongekende band hebt opgebouwd met je "nieuwe" 996.


30 mei 2017 16:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Wauw wat een verhaal.
Weet je wat ik nu zo mooi vind. Het is jouw auto en niet die van een ander. Je maakt je eigen auto met voor jou het optimale rijplezier. Top!


30 mei 2017 19:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Leuk verhaal om te lezen! Weinig dingen die leuker zijn dan zelf schakelen. Begrijp je keuze volkomen! :thumleft:
_________________________________________
Boxster S '04


30 mei 2017 19:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Limburg
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Mooi geschreven. Ik verlang meer dan ooit naar een handbak nu... :mrgreen:
_________________________________________
993 Carrera 2 1995 (verkocht)


30 mei 2017 20:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Thx. Voor de reacties. Achteraf terugkijkend is het gelukkig allemaal goed gegaan. Of het uit financieel oogpunt zinvolle operatie is geweest wil ik in het midden laten.

Eigenlijk ben ik er met een beetje onbezonnen enthousiasme ingerold. Mede aangestoken door Michel. Mijn auto was de eerste auto van een klant die omgebouwd is. Hij was er zelf ook heel enthousiast over om zo te kunnen sleutelen en aan de elektronica te programmeren.

Denk dat hijzelf ook erg tevreden was over het resultaat.


30 mei 2017 20:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW E30 M3
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Inderdaad erg aardig van je om je gedachten over de switch met ons te delen. :)


30 mei 2017 21:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Mooi verhaal, duidelijk geschreven !

In het verleden zijn de meeste sportomatic bakken ook omgebouwd naar 5 bak.

Liefhebbers hé :wink:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


30 mei 2017 22:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
In mijn zoektocht naar mogelijkheden om de Tiptronic aan te passen heb ik contact gehad met verschillende automaatbak reviseurs in NL en DE alsook in de VS. Ben daardoor veel over de automaatbaktechniek te weten gekomen. De meesten reviseurs in NL hebben geen ervaring met mogelijke modificaties van de versnellingsbak.

Henry van Power-transmissie in Landgraaf weet veel over tweaken van de 722.6 mercedes bak die ook in de facelift modellen van de 996 zit.

Thomassen mobiliteitsservice in Lunteren kwam bij mij ook over als een echte eerlijke vakman met passie voor wat hij doet. Hij doet ook alle revisies voor een nabijgelegen Porsche centrum. Mensen met eventuele versnellingsbakproblemen lijken mij daar prima terecht te kunnen. Kosten voor een volledige revisie liggen maximaal rond 2500eur. Pittige prijs maar een gebruikte bak kost ook al gauw 2000-2500euro


30 mei 2017 23:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Kheldar schreef:
.... Waarom heb ik nooit direct een handbak gekocht? Waarom kopen mensen eigenlijk een tiptronic?....

Dat heb ik eigenlijk nooit begrepen.... :mrgreen:

Mooi project! En vooral gedurfd! Je beweegredenen zijn overduidelijk: je bent een échte Petrolhead!!! Respect.....écht respect!!! :thumleft:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


31 mei 2017 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Hi Kheldar,
Tijdens jouw conversie stond mijn (nieuwe) 996 ook bij Resto voor de bekende IMS/koel modificatie en liep ik met de mannen van Resto even door de showroom waar ook jouw auto stond!
Leuk om nu zo te lezen hoe de eigenaar dit heeft bedacht en ervaren, mooi opgeschreven trouwens!

Ik begreep wel dat dit wel vaker gaat plaatsvinden, een mooie modificatie om een 996 leuker en ""meer Porsche" te maken!

Veel plezier met je handbak, ik was trouwens ook erg blij met mijn 996 na de Resto mod. , rijdt een stuk lekkerder en met alle werkzaamheden kreeg ik een heel andere auto terug!
_________________________________________
nobody needs one....everybody wants one.....Porsche


01 jun 2017 19:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Thx. Ben benieuwd hoeveel mensen het gaan doen.

Veel rijplezier! De 996 is gewoon een heel goed rijdende auto. Mensen ... nogmaals koop geen Tiptronic meer :)

Wat bedoel je verder met 'rijdt stuk lekkerder' en 'een andere auto' terug gekregen? De mods veranderen de auto toch niet qua rijden. Of verwijs je naar het gevoel tss de oren ;)


04 jun 2017 7:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
De heenreis zat ik (achteraf onterecht) met gedachtes achter het stuur over gevoelige IMS Lager motoren en stukgelopen IMS lagers....allemaal het gevolg van teveel internet-onderzoek en horrorverhalen op de diverse fora.....Achteraf allemaal niet nodig, maar het zat me niet helemaal lekker toen en rijden was nou niet echt onbezorgd.

Ja, dus vooral tussen de oren en de modifiactie verandert niets aan het rijden, alleen hebben ze ook mijn versnellingsbak nagekeken en de olie ervan ververst waardoor het schakelen wel merkbaar beter ging.

GArantie heb je nooit, ook na deze modificatie kan er nog van alles gebeuren maar de check en bevestiging van RESTO dat mijn blok kerngezond is maakt het wel een stuk relaxter en we weten allemaal dat Porsche rijden vooral emotie is....

Met mijn emoties gaat het dus een stuk beter nu en dat rijdt stukken beter!
_________________________________________
nobody needs one....everybody wants one.....Porsche


04 jun 2017 10:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Kheldar schreef:
Veel rijplezier! De 996 is gewoon een heel goed rijdende auto. Mensen ... nogmaals koop geen Tiptronic meer :)


En toch ben ik uitermate tevreden met mijn 997s-1 Tip. Tuurlijk een kwestie van gewenning maar een ritje met 997S-2 met PDK heeft me niet overtuigd. Zit er misschien nog een groot verschil tussen een 996 en 997 tip?
Overigens zodra ik iets of wat sportief wil rijden zet ik hem in sportmodus wat een wezenlijk verschil lijkt.
_________________________________________
2005 997S Tiptronic - Bahrain


04 jun 2017 11:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
De automaat (tip) rijders hoeven zich geen zorgen te maken. Velen hebben destijds de keuze gemaakt om de automaat boven de handbak te kiezen. Dat is vast niet zonder reden geweest. Destijds moest men voor een automaat ruim €4500,- extra dokken. Dat doe je niet als er geen voordelen zijn.


04 jun 2017 12:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Mooie conversie en ook mooi beschreven :salut:
Zou zelf voor de makkelijke route zijn gegaan, namelijk inruil op en handbak-auto, maar respect voor deze actie! :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


04 jun 2017 15:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Als je tip hebt wil je hand en als je hand hebt wil je tip!
Dus neem je beide werelden :mrgreen:


04 jun 2017 16:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
vaudi schreef:
Velen hebben destijds de keuze gemaakt om de automaat boven de handbak te kiezen. Dat is vast niet zonder reden geweest. Destijds moest men voor een automaat ruim €4500,- extra dokken. Dat doe je niet als er geen voordelen zijn.

Van de 996 zijn er gewoon veel meer auto's gemaakt dan eerdere modellen. Dat betekent dat het clientèle dat toen nieuw ook een 911 heeft gekocht, het geld er ook voor kon neertellen ook meer en meer een ander soort profiel had. Dus liever een automaat ipv de koppeling van een sportauto te bedienen en te roeren met een pook.

En je kan er niet om heen dat de handbak voor de 996 en (misschien in mindere mate) voor de 997 sneller lichtvoetiger is dan de automaat.
Ik heb veel kilometers gemaald met de Tiptronic. 40.000de laatste twee jaar. Die had ik met even veel plezier gereden in een handbak. Hoeveel van jullie staan er in de file met de 911. Volgens mij zijn dat allemaal excuusje om ons geweten te sussen dat we die handbak die een paar duizend euro te duur was maar hebben laten staan :shock:

driesvh schreef:
En toch ben ik uitermate tevreden met mijn 997s-1 Tip. Tuurlijk een kwestie van gewenning maar een ritje met 997S-2 met PDK heeft me niet overtuigd. Zit er misschien nog een groot verschil tussen een 996 en 997 tip?
Overigens zodra ik iets of wat sportief wil rijden zet ik hem in sportmodus wat een wezenlijk verschil lijkt.

Precies wat je aangeeft. Denk dat de sportknop in de 997 al veel verschil maakt.In de 997 kan je met de sportknop dus de bak in automaat laten staan en de auto toch blijvend in de sportievere mappings houden. De tiptronic schakelt in deze sportiever mappings WEL heel goed. Het probleem is dat de 996 sportmode niet heeft en dus telkens automatisch weer snel in de minder sportieve schakelmap terecht komt. Met de tiptoetsen handmatig schakelen helpt daarin niet veel want ik vind dat daar toch te veel vertraging opzit. De Tip computer is daar toch wel erg goed in. Misschien dat een herprogrammering van de tiptronic computer daar wat soelaas in geboden. Maar daar was helaas niet zoveel informatie over te vinden.


04 jun 2017 22:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Stoere actie zeg zo een TIP2H6 swap. Knap werk!
_________________________________________
Do I look like I give a damn?


05 jun 2017 0:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Kheldar schreef:
Volgens mij zijn dat allemaal excuusje om ons geweten te sussen dat we die handbak die een paar duizend euro te duur was maar hebben laten staan :shock: .


De tip was toch duurder dan de handbak?


05 jun 2017 9:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Ik snap de verwarring. tweedehands zijn de tips een stuk goedkoper.

En ja, nieuw was het duurder. Maar denk dat iemand die 120.000Euro aftikt voor een nieuwe 911 als auto voor erbij die extra 4.500 relatief gezien minder 'duur' vind dan vergeleken bij iemand die een meer doorsnee wagen koopt.


05 jun 2017 10:35
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Moet je nu langs de RDW voor een aanpassing op kenteken?


05 jun 2017 10:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Frits77 schreef:
Moet je nu langs de RDW voor een aanpassing op kenteken?


Op het kenteken staat het niet vermeld. En de auto is met handbak ook nog lichter geworden. Als hij nu in een hogere belastingklasse zou vallen zou het volgens mij een ander verhaal zijn.


05 jun 2017 11:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ehombie


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.