Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:06



Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Handbakconversie 996 C2 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Dit is het antwoord van de RDW op mijn vraag.

Wanneer een gekentekend voertuig wordt gewijzigd is in veel gevallen een technische keuring noodzakelijk. De basis hiervoor is te vinden in de Regeling voertuigen, hoofdstuk 6. De Regeling Voertuigen vind u op de volgende website: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk6/.
In dit hoofdstuk is omschreven welke wijziging tot een keuring bij de RDW leidt. Algemeen geldt dat die toelatings- en permanente eisen welke geraakt worden door de uitgevoerde wijziging opnieuw beoordeeld moeten worden.

Het wijzigen van een versnellingsbak naar handgeschakelde versie is in eerste instantie geen keuringsplicht. U moet zelf controleren of de wijziging welke u uitvoert aan het voertuig voorkomt het hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. Wel moet u er rekening mee houden dat het voertuig moet overeenkomen met het kentekenregister. Wanneer er op uw kentekenbewijs staat dat het voertuig een automaat is. Dan is het noodzakelijk dat u het register laat aanpassen. Dit is dan schriftelijk mogelijk via de afdeling VRD, via het volgende mailadres vrd@rdw.nl


05 jun 2017 11:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Geweldige conversie Kheldar :thumleft: en gewoon omdat het kan :salut: dat zal een heel andere beleving van het rijden geven. Zat ik bij de 996 ook nog aan te denken, maar ik heb er een belg mee blijgemaakt.

Heb nog wel een stuur van een handbak, maar die moet opnieuw bekleed worden.
_________________________________________
6 platte groeten, René


05 jun 2017 11:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Ik ben aan het kijken naar het T96 stuur dat in de VS aangeboden wordt door DCT Motorsport.

Vind ik persoonlijk mooier dan de alternatieven zoals Recasse et al.

Enige punt is dat ik gelezen heb dat DCT Motorsport soms wat communicatieproblemen heeft. Reageert traag of bijna niet op mails. Moet ik dus nog even uitzoeken. Desnoods via Paypal met kopersbescherming als back-up plan.


05 jun 2017 13:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
https://www.youtube.com/watch?v=yshxG1KELm0

Ook onze Walter was geen fan van de "Schwuchtelschaltung" :mrgreen:


05 jun 2017 16:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
@Keldhar,
Fantastisch stuk huiswerk en voorbereiding gedaan, petje af.

Een handbak: Om de redenen die jij hiervoor aangaf heb ik destijds ook bewust gekozen voor een 6 bak en .... een schuifdakje en het moest een C2 zijn.
Dat is de sport van de hobby zeg maar. En naar 2-3 jaar regelmatig de sites in de gaten houden is het dit voorjaar gelukt. :D


05 jun 2017 18:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Nalv de vraag over kentekenbewijs en mogelijk aanpassen na het ombouwen. En door het topic over de RDW raw data set analyse in de Discussie hoek erachter gekomen dat automaat of handgeschakeld toch onrechtstreeks verwerkt zit in de aanduiding Voertuigcategorie (J) en/of type (D.2) op kenteken specificatie

Zo heeft mijn auto op mijn kentekeninformatie de volgende aanduiding
J: M1/AD
D.2: CF12 met op de volgende regel 01

Even wat proberen lijkt CF12 voor te komen bij alle coupés met automaat.

Iemand met een handgeschakelde 996 C2 mk2 die mij kan zeggen wat er precies bij de velden J en D.2 op zijn kentekencard staat?

Edit:
Ik heb wat kentekens van 996jes op marktplaats en autoscout opgezocht bij de rdw.
voor 996 C2 of Targa is xx11 manueel en xx12 automaat
voor 996 C4(S) is het dan weer xx21 en xx22
Bij de recente import autos staat er ook vaak niks geregistreerd. Dus het hangt er dus ook vanaf hoe nauwkeurig de RDW die dag wilde zijn

De mk1 modellen lijken CExx en KExx te hebben voor Coupe en Kabrio
De Mk2 modellen dan weer CFxx en KFxx. De Targa TFxx
De C4S heeft dan weer PFxx voor de coupe. Misschien dus KF voor de cabrio.
Er zit dus wel enige logica in; van E naar F voor facelift en C, K, T voor coupe cabrio en targa ... maar ook niet altijd: PF voor de C4S


06 jun 2017 18:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Heb inderdaad KF11 met volgende regel 01 op mijn C2 cabrio handbak Mk2.


06 jun 2017 22:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Dus alleen register laten aanpassen? T is dus niet zoals met wrappen dat t wordt gezien als tijdelijk en dat je t weer ongedaan kunt maken (en dus geen wijziging nodig)?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


07 jun 2017 7:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Geen idee of deze type aanduiding onder D.2 met een registeraanpassing kan. Want dit zijn zaken die onder conformiteit vallen. In hoeverre dat je daar zonder een check wat aan kan veranderen. Geen idee. Denk dat het een code is die vanuit de constructeurs gegeven wordt.

Valt ook niet rechtstreeks uit af te leiden dat het om handbak of automaat gaat. Heb het nu zelf moeten uitpuzzelen ... er bestaat geen lijst.

Verder staat er bij een aantal auto's gewoon niks ingevuld daar. Dus voor de RDW zal het geen breekpunt zijn. Ik kan ze het een keer vragen.

Met wrappen als je de kleur wijzigt moet je dat l wel doorgeven geloof ik. Elke keer dus. Ook weer bij unwrappen.


07 jun 2017 8:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Kheldar schreef:
..
Iemand met een handgeschakelde 996 C2 mk2 die mij kan zeggen wat er precies bij de velden J en D.2 op zijn kentekencard staat?



Hier onze coupe C2 mk1. (origineel NL geleverd)

J: coupe
D.2: type niet geregistreerd
D.2: Variant: CA11
D.2: Uitvoering: 01

K: type goedkeuringsnummer: e13*98/14*0031*03


07 jun 2017 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
g-loudertje schreef:
Leuk verhaal om te lezen! Weinig dingen die leuker zijn dan zelf schakelen. Begrijp je keuze volkomen! :thumleft:

Hier sluit ik me bij aan!

De conversie zou volgens de geleerden ondoenlijk zijn...de conversie van een 996 of 997 is kinderlijk eenvoudig nu de kennis er is......
Het minst leuke aan de conversie is het aanbrengen van het nieuwe rempedaal en koppelingspedaal.
Qua elektronica dient alleen het instrumentenpaneel even vervangen te worden, de ecu vertellen dat hij geen tip meer hoeft te instrueren (nieuwe mapping ), psm herprogrammeren en verder dien je de bedrading naar de schakelaar voor de achteruitrij lampen aan te sluiten. Dit alles is binnen een paar dagen te voltooien...wel doorwerken!
Mocht iemand dit ook willen gaan doen en vragen hebben dan beantwoord ik die met alle plezier. :drive:
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


Laatst bijgewerkt door resto op 10 jun 2017 0:54, in totaal 1 keer bewerkt.



09 jun 2017 22:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Wat kost het?
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


10 jun 2017 0:03
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Dat is een goeie vraag.
Aan tijd kost het ongeveer 22 uur, zeg 1600,-
De onderdelen kun je gebruikt aanschaffen en de tip tronic automaatbak is weer prima te verkopen, daar is best vraag naar. Beetje plussen en minnen dus en per geval verschillend.
Op dit moment dient het instrumentenpaneel vervangen te worden ivm de conversie maar gewerkt word aan een oplossing zodat die kosten bespaard blijven.




(Dit is ook een gunstig moment om het IMS lager te vervangen omdat de bak er toch af moet.)
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


10 jun 2017 0:44
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
In mijn geval voor de 996 zou je de gebruikte onderdelen moeten knn vinden voor 4000-4500euro. Evt voor minder afh of je echt koopjes tegenkomt. Daar komt nog wat klein materiaal bij. Het zal wat duurder zijn als je een volledig nieuwe koppeling en/of vliegwiel monteert.

Ik moet eerlijk bekennen dat de bekende adressen hier in NL echt de hoofdprijs durven vragen. Prijzen die 40-60% hofer lagen dan elders of bijna in de buurt van nieuwprijs voor gebruikte onderdelen. Dus goed zoeken is de boodschap. En het is aan te raden om dan ook eens over de grens te kijken.

Goede adressen zijn eBay.de en teile.com (ook via eBay) voordeel van eBay en Duitsland is dat je de goederen zonder meer terug kan sturen binnen een maand en mogelijkheid voor (negatieve) feedback. Betaal je met Paypal kan je eventueel terugvallen op hun kopersbescherming. En dan FG Porsche, zitten in de buurt van Gent, nog nooit zo een voorraad Porsche spullen bij elkaar gezien!

Het meest cruciale en duurste is de versnellingsbak. Er is niet zo heel veel aanbod voor handbakken. Zeker niet als je ook een G96.01 bak zoekt die op de mk2 is gebruikt. Maar alle versnellingsbakken passen gewoon ook die van de mk1 en waarschijnlijk ook 997.

Ik hoop ergens rond 2500-3000eur te kunnen recupereren. Dus na wat plussen en minnen hoop ik ergens tss 3000-4000euro uit te komen. Work in progress.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 10 jun 2017 10:12, in totaal 2 keer bewerkt.



10 jun 2017 9:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Weet iemand wat het verschil is tussen een: m96.01 bak van de mk2 t.o.v. de handbak van de mk1?


10 jun 2017 17:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Uit A. Streather's Porsche 996 - The Essential Companion op p.241

"When the new more powerful 3.6 litre engines were introduced in model year 2002, the 6-speed manual transmissions retained the same dimensions and gear ratios as used from the beginning, but extra robustness was required to handle the new engine's increased power and torque.

To achieve these goals Getrag used higher strength steels and precision shot blasting at the pinion shafts. The aluminium die-cast transmission casing's acoustic and vibration levels were improved by reducing the drag factor through decreased loading on the tapered roller bearings, and converting the input shaft support from a two bearing to a three bearing system.

Improved transmission cooling was achieved by PAG when it changed the design of the directed airflow in the underbody of the 996, and installed an open ventilator with labyrinth sealing and waxed sealing rings. Type numbers were changed for the Carrera and Carrera 4 (AWD) variants from G96/00 to G96/01 and G96/30 to G96/31 respectively,

--NOTE--
The Cardan shaft for the normale aspirated AWD 996 models was replaced with the 996 Turbo version part number from model year 2002."


Geloof dat de behuizing van de G96.01 ook net iets langer is dan de .00

Verder heeft de update nog steeds het zwakke punt van de tweede versnelling.


11 jun 2017 9:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Oké mooi boekje als dat er allemaal al zo gedetailleerd in omschreven is.
Probleem met 2e verse. is toch dat die vaak wat moeilijker schakelt. Synchrone ringen?


11 jun 2017 23:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Symptomen zijn moeilijker in 2de krijgen. Of de tweede versnelling die er uit springt. Vaak als de bak koud is meer aanwezig en eens warm gereden verdwijnt het.

Overstappen op Swepco 201 bakolie wil ook wel eens helpen om zo lang mogelijk door te kunnen blijven rijden tot revisie noodzakelijk is.

Zijn de synchros die verslijten. En eens ze te ver heen zijn moet de bak gereviseerd worden of op zoek naar een nieuwe. Bij revisie kan het probleem ook definitief opgelost worden.

Bij het rijden kan je het eventueel testen door in zijn twee te schakelen en afwisselend goed gas te geven en weer los te laten. Kan zijn dat dan de tweede versnelling er dan uitspringt.

Dat boek van Streather is een erg goed naslagwerk. Staat heel veel in. Ook '101 projects for your Porsche 996/997' van R. Denpsey is aan te bevelen. Zelfs al sleutel je zelf weinig of nietzo uitgebreid.


12 jun 2017 9:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Kheldar schreef:
Verder staat er bij een aantal auto's gewoon niks ingevuld daar. Dus voor de RDW zal het geen breekpunt zijn. Ik kan ze het een keer vragen.

Dit is het antwoord wat ik kreeg

Het wijzigen van de versnellingsbak is geen wijziging in constructie. Het is niet van belang dat u dit bij de RDW laat registreren. De RDW houdt dit item niet bij wij kunnen niet voor u nagaan of een voertuig een automaat heeft of een hangeschakelde versnellingsbak.


15 jun 2017 16:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 carrera coupe 1998 Land Rover series 2.5 Saab 900 classic
Leiden
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Leuk geschreven artikel en een dappere stap om uit te voeren! Kleine kanttekening, de dynamo van een handbak heeft een vrijloopnaafpoelie en een automaat niet. Dit is voor de snellere verschillen in toerental. Dacht misschien handig om te weten... :thumleft:


31 aug 2017 17:59
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Thx voor de tip. Moet ik dus even opletten of de riem niet excessief gaat slijten? Want dat is de functie van de vrijloopfunctie toch? Is een simpele poelie-swap een oplossing. Of toch een hele andere dynamo?


01 sep 2017 22:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 carrera coupe 1998 Land Rover series 2.5 Saab 900 classic
Leiden
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Idd riem even in de gaten houden. Er is een losse poelie die over te zetten is op de dynamo.


01 sep 2017 22:42
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Heb even overlegd en de expert zei me dat hij geen probleem voorziet. Zelfs dat de vaste poelie minder snel stuk kan.

Ik kom ook 2 keer per jaar binnen voor kleine beurt dus dat zit qua inspectie wel goed. Ik houd het tussendoor ook in de gaten.


02 sep 2017 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Mooi verhaal en ook gedurfde actie die heel begrijpelijk is met de reden dat je weet wat je hebt en voor zekerheid gaat. Chapeau ook voor Autoresto met dit project
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


18 dec 2017 0:57
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Handbakconversie 996 C2
Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en haal dit wat oudere topic even naar boven omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een automaatbak :)

Het zou gaan om een 722.6 of de ZF 5HP19 en dan in 2wd uitvoering. Wellicht dat er nog ergens 1 ligt na een conversie.


21 jan 2019 12:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vlaanderen


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.