| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Handbakconversie 996 C2
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=49502
Pagina 2 van 3

Auteur:  Kheldar [ 05 jun 2017 11:08 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Dit is het antwoord van de RDW op mijn vraag.

Wanneer een gekentekend voertuig wordt gewijzigd is in veel gevallen een technische keuring noodzakelijk. De basis hiervoor is te vinden in de Regeling voertuigen, hoofdstuk 6. De Regeling Voertuigen vind u op de volgende website: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk6/.
In dit hoofdstuk is omschreven welke wijziging tot een keuring bij de RDW leidt. Algemeen geldt dat die toelatings- en permanente eisen welke geraakt worden door de uitgevoerde wijziging opnieuw beoordeeld moeten worden.

Het wijzigen van een versnellingsbak naar handgeschakelde versie is in eerste instantie geen keuringsplicht. U moet zelf controleren of de wijziging welke u uitvoert aan het voertuig voorkomt het hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. Wel moet u er rekening mee houden dat het voertuig moet overeenkomen met het kentekenregister. Wanneer er op uw kentekenbewijs staat dat het voertuig een automaat is. Dan is het noodzakelijk dat u het register laat aanpassen. Dit is dan schriftelijk mogelijk via de afdeling VRD, via het volgende mailadres vrd@rdw.nl

Auteur:  Jens01 [ 05 jun 2017 11:42 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Geweldige conversie Kheldar :thumleft: en gewoon omdat het kan :salut: dat zal een heel andere beleving van het rijden geven. Zat ik bij de 996 ook nog aan te denken, maar ik heb er een belg mee blijgemaakt.

Heb nog wel een stuur van een handbak, maar die moet opnieuw bekleed worden.

Auteur:  Kheldar [ 05 jun 2017 13:21 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Ik ben aan het kijken naar het T96 stuur dat in de VS aangeboden wordt door DCT Motorsport.

Vind ik persoonlijk mooier dan de alternatieven zoals Recasse et al.

Enige punt is dat ik gelezen heb dat DCT Motorsport soms wat communicatieproblemen heeft. Reageert traag of bijna niet op mails. Moet ik dus nog even uitzoeken. Desnoods via Paypal met kopersbescherming als back-up plan.

Auteur:  PTT [ 05 jun 2017 16:17 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

https://www.youtube.com/watch?v=yshxG1KELm0

Ook onze Walter was geen fan van de "Schwuchtelschaltung" :mrgreen:

Auteur:  vaudi [ 05 jun 2017 18:53 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

@Keldhar,
Fantastisch stuk huiswerk en voorbereiding gedaan, petje af.

Een handbak: Om de redenen die jij hiervoor aangaf heb ik destijds ook bewust gekozen voor een 6 bak en .... een schuifdakje en het moest een C2 zijn.
Dat is de sport van de hobby zeg maar. En naar 2-3 jaar regelmatig de sites in de gaten houden is het dit voorjaar gelukt. :D

Auteur:  Kheldar [ 06 jun 2017 18:12 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Nalv de vraag over kentekenbewijs en mogelijk aanpassen na het ombouwen. En door het topic over de RDW raw data set analyse in de Discussie hoek erachter gekomen dat automaat of handgeschakeld toch onrechtstreeks verwerkt zit in de aanduiding Voertuigcategorie (J) en/of type (D.2) op kenteken specificatie

Zo heeft mijn auto op mijn kentekeninformatie de volgende aanduiding
J: M1/AD
D.2: CF12 met op de volgende regel 01

Even wat proberen lijkt CF12 voor te komen bij alle coupés met automaat.

Iemand met een handgeschakelde 996 C2 mk2 die mij kan zeggen wat er precies bij de velden J en D.2 op zijn kentekencard staat?

Edit:
Ik heb wat kentekens van 996jes op marktplaats en autoscout opgezocht bij de rdw.
voor 996 C2 of Targa is xx11 manueel en xx12 automaat
voor 996 C4(S) is het dan weer xx21 en xx22
Bij de recente import autos staat er ook vaak niks geregistreerd. Dus het hangt er dus ook vanaf hoe nauwkeurig de RDW die dag wilde zijn

De mk1 modellen lijken CExx en KExx te hebben voor Coupe en Kabrio
De Mk2 modellen dan weer CFxx en KFxx. De Targa TFxx
De C4S heeft dan weer PFxx voor de coupe. Misschien dus KF voor de cabrio.
Er zit dus wel enige logica in; van E naar F voor facelift en C, K, T voor coupe cabrio en targa ... maar ook niet altijd: PF voor de C4S

Auteur:  JeroenSC [ 06 jun 2017 22:58 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Heb inderdaad KF11 met volgende regel 01 op mijn C2 cabrio handbak Mk2.

Auteur:  Targa Floriaan [ 07 jun 2017 7:19 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Dus alleen register laten aanpassen? T is dus niet zoals met wrappen dat t wordt gezien als tijdelijk en dat je t weer ongedaan kunt maken (en dus geen wijziging nodig)?

Auteur:  Kheldar [ 07 jun 2017 8:07 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Geen idee of deze type aanduiding onder D.2 met een registeraanpassing kan. Want dit zijn zaken die onder conformiteit vallen. In hoeverre dat je daar zonder een check wat aan kan veranderen. Geen idee. Denk dat het een code is die vanuit de constructeurs gegeven wordt.

Valt ook niet rechtstreeks uit af te leiden dat het om handbak of automaat gaat. Heb het nu zelf moeten uitpuzzelen ... er bestaat geen lijst.

Verder staat er bij een aantal auto's gewoon niks ingevuld daar. Dus voor de RDW zal het geen breekpunt zijn. Ik kan ze het een keer vragen.

Met wrappen als je de kleur wijzigt moet je dat l wel doorgeven geloof ik. Elke keer dus. Ook weer bij unwrappen.

Auteur:  vaudi [ 07 jun 2017 12:03 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Kheldar schreef:
..
Iemand met een handgeschakelde 996 C2 mk2 die mij kan zeggen wat er precies bij de velden J en D.2 op zijn kentekencard staat?



Hier onze coupe C2 mk1. (origineel NL geleverd)

J: coupe
D.2: type niet geregistreerd
D.2: Variant: CA11
D.2: Uitvoering: 01

K: type goedkeuringsnummer: e13*98/14*0031*03

Auteur:  resto [ 09 jun 2017 22:19 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

g-loudertje schreef:
Leuk verhaal om te lezen! Weinig dingen die leuker zijn dan zelf schakelen. Begrijp je keuze volkomen! :thumleft:

Hier sluit ik me bij aan!

De conversie zou volgens de geleerden ondoenlijk zijn...de conversie van een 996 of 997 is kinderlijk eenvoudig nu de kennis er is......
Het minst leuke aan de conversie is het aanbrengen van het nieuwe rempedaal en koppelingspedaal.
Qua elektronica dient alleen het instrumentenpaneel even vervangen te worden, de ecu vertellen dat hij geen tip meer hoeft te instrueren (nieuwe mapping ), psm herprogrammeren en verder dien je de bedrading naar de schakelaar voor de achteruitrij lampen aan te sluiten. Dit alles is binnen een paar dagen te voltooien...wel doorwerken!
Mocht iemand dit ook willen gaan doen en vragen hebben dan beantwoord ik die met alle plezier. :drive:

Auteur:  MarkS [ 10 jun 2017 0:03 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Wat kost het?

Auteur:  resto [ 10 jun 2017 0:44 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Dat is een goeie vraag.
Aan tijd kost het ongeveer 22 uur, zeg 1600,-
De onderdelen kun je gebruikt aanschaffen en de tip tronic automaatbak is weer prima te verkopen, daar is best vraag naar. Beetje plussen en minnen dus en per geval verschillend.
Op dit moment dient het instrumentenpaneel vervangen te worden ivm de conversie maar gewerkt word aan een oplossing zodat die kosten bespaard blijven.




(Dit is ook een gunstig moment om het IMS lager te vervangen omdat de bak er toch af moet.)

Auteur:  Kheldar [ 10 jun 2017 9:47 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

In mijn geval voor de 996 zou je de gebruikte onderdelen moeten knn vinden voor 4000-4500euro. Evt voor minder afh of je echt koopjes tegenkomt. Daar komt nog wat klein materiaal bij. Het zal wat duurder zijn als je een volledig nieuwe koppeling en/of vliegwiel monteert.

Ik moet eerlijk bekennen dat de bekende adressen hier in NL echt de hoofdprijs durven vragen. Prijzen die 40-60% hofer lagen dan elders of bijna in de buurt van nieuwprijs voor gebruikte onderdelen. Dus goed zoeken is de boodschap. En het is aan te raden om dan ook eens over de grens te kijken.

Goede adressen zijn eBay.de en teile.com (ook via eBay) voordeel van eBay en Duitsland is dat je de goederen zonder meer terug kan sturen binnen een maand en mogelijkheid voor (negatieve) feedback. Betaal je met Paypal kan je eventueel terugvallen op hun kopersbescherming. En dan FG Porsche, zitten in de buurt van Gent, nog nooit zo een voorraad Porsche spullen bij elkaar gezien!

Het meest cruciale en duurste is de versnellingsbak. Er is niet zo heel veel aanbod voor handbakken. Zeker niet als je ook een G96.01 bak zoekt die op de mk2 is gebruikt. Maar alle versnellingsbakken passen gewoon ook die van de mk1 en waarschijnlijk ook 997.

Ik hoop ergens rond 2500-3000eur te kunnen recupereren. Dus na wat plussen en minnen hoop ik ergens tss 3000-4000euro uit te komen. Work in progress.

Auteur:  vaudi [ 10 jun 2017 17:58 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Weet iemand wat het verschil is tussen een: m96.01 bak van de mk2 t.o.v. de handbak van de mk1?

Auteur:  Kheldar [ 11 jun 2017 9:35 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Uit A. Streather's Porsche 996 - The Essential Companion op p.241

"When the new more powerful 3.6 litre engines were introduced in model year 2002, the 6-speed manual transmissions retained the same dimensions and gear ratios as used from the beginning, but extra robustness was required to handle the new engine's increased power and torque.

To achieve these goals Getrag used higher strength steels and precision shot blasting at the pinion shafts. The aluminium die-cast transmission casing's acoustic and vibration levels were improved by reducing the drag factor through decreased loading on the tapered roller bearings, and converting the input shaft support from a two bearing to a three bearing system.

Improved transmission cooling was achieved by PAG when it changed the design of the directed airflow in the underbody of the 996, and installed an open ventilator with labyrinth sealing and waxed sealing rings. Type numbers were changed for the Carrera and Carrera 4 (AWD) variants from G96/00 to G96/01 and G96/30 to G96/31 respectively,

--NOTE--
The Cardan shaft for the normale aspirated AWD 996 models was replaced with the 996 Turbo version part number from model year 2002."


Geloof dat de behuizing van de G96.01 ook net iets langer is dan de .00

Verder heeft de update nog steeds het zwakke punt van de tweede versnelling.

Auteur:  vaudi [ 11 jun 2017 23:17 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Oké mooi boekje als dat er allemaal al zo gedetailleerd in omschreven is.
Probleem met 2e verse. is toch dat die vaak wat moeilijker schakelt. Synchrone ringen?

Auteur:  Kheldar [ 12 jun 2017 9:50 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Symptomen zijn moeilijker in 2de krijgen. Of de tweede versnelling die er uit springt. Vaak als de bak koud is meer aanwezig en eens warm gereden verdwijnt het.

Overstappen op Swepco 201 bakolie wil ook wel eens helpen om zo lang mogelijk door te kunnen blijven rijden tot revisie noodzakelijk is.

Zijn de synchros die verslijten. En eens ze te ver heen zijn moet de bak gereviseerd worden of op zoek naar een nieuwe. Bij revisie kan het probleem ook definitief opgelost worden.

Bij het rijden kan je het eventueel testen door in zijn twee te schakelen en afwisselend goed gas te geven en weer los te laten. Kan zijn dat dan de tweede versnelling er dan uitspringt.

Dat boek van Streather is een erg goed naslagwerk. Staat heel veel in. Ook '101 projects for your Porsche 996/997' van R. Denpsey is aan te bevelen. Zelfs al sleutel je zelf weinig of nietzo uitgebreid.

Auteur:  Kheldar [ 15 jun 2017 16:54 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Kheldar schreef:
Verder staat er bij een aantal auto's gewoon niks ingevuld daar. Dus voor de RDW zal het geen breekpunt zijn. Ik kan ze het een keer vragen.

Dit is het antwoord wat ik kreeg

Het wijzigen van de versnellingsbak is geen wijziging in constructie. Het is niet van belang dat u dit bij de RDW laat registreren. De RDW houdt dit item niet bij wij kunnen niet voor u nagaan of een voertuig een automaat heeft of een hangeschakelde versnellingsbak.

Auteur:  ClassicGarage [ 31 aug 2017 17:59 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Leuk geschreven artikel en een dappere stap om uit te voeren! Kleine kanttekening, de dynamo van een handbak heeft een vrijloopnaafpoelie en een automaat niet. Dit is voor de snellere verschillen in toerental. Dacht misschien handig om te weten... :thumleft:

Auteur:  Kheldar [ 01 sep 2017 22:39 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Thx voor de tip. Moet ik dus even opletten of de riem niet excessief gaat slijten? Want dat is de functie van de vrijloopfunctie toch? Is een simpele poelie-swap een oplossing. Of toch een hele andere dynamo?

Auteur:  ClassicGarage [ 01 sep 2017 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Idd riem even in de gaten houden. Er is een losse poelie die over te zetten is op de dynamo.

Auteur:  Kheldar [ 02 sep 2017 14:25 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Heb even overlegd en de expert zei me dat hij geen probleem voorziet. Zelfs dat de vaste poelie minder snel stuk kan.

Ik kom ook 2 keer per jaar binnen voor kleine beurt dus dat zit qua inspectie wel goed. Ik houd het tussendoor ook in de gaten.

Auteur:  RuVaRoRacing 996 4S [ 18 dec 2017 0:57 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Mooi verhaal en ook gedurfde actie die heel begrijpelijk is met de reden dat je weet wat je hebt en voor zekerheid gaat. Chapeau ook voor Autoresto met dit project

Auteur:  Martin_d_b [ 21 jan 2019 12:54 ]
Berichttitel:  Re: Handbakconversie 996 C2

Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en haal dit wat oudere topic even naar boven omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een automaatbak :)

Het zou gaan om een 722.6 of de ZF 5HP19 en dan in 2wd uitvoering. Wellicht dat er nog ergens 1 ligt na een conversie.

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/