Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

31 mei 2018 13:24

Hallo mede-Porsche-genieters!

Na jaren van sparen, wikken en wegen, heb ik 2 weken geleden mijn 'droomauto' gekocht.
Het moest een 997, zesbak, 3.8S zijn met leuke opties.
Dat is gelukt, mijn auto heeft PASM en sportstoelen. Helaas geen cruise control maar daar kom ik op terug.
Bouwjaar 2005 en NAP van 132,000 km.

Omdat ik technisch ben (vooral wegmotoren) hoop ik veel zelf te kunnen doen aan onderhoud.
Maar heb besloten om de eerste check en beurt door William Koen te laten doen. Dit is vorige week gedaan en ik ben zeer tevreden!
William heeft een originele cruise control ingebouwd, de remvloeistof is gespoeld, nieuwe bobines en bougies, olie en filter en nieuwe bakolie.
Ik mocht er met mijn neus bovenop staan en heb veel geleerd van William en monteur Brian!! Bijvoorbeeld het oude oliefilter was geheel schoon.
Hun advies was om de onderste draagarmen voor te vernieuwen. En misschien een condensor rechts voor. Ook klopte de banden niet. Ze zweren bij Michelin Pilot Sports. En die lelijke antenne moest van het dak af........ :cheers:

Zelf heb ik het luchtfilter en interieurfilter vernieuwd (Mahle, 62 Euro).
En het slotje van de kofferdeksel, wat af en toe weigerde, gerepareerd. Er bleek een 12v elektromotortje in te zitten wat slecht contact maakte.
Verder heb ik nieuwe remschijven en blokken achter besteld (Brembo, 211 Euro) die ik zelf ga monteren (opletten voor hoog olieniveau in het rempotje!)

De draagarmen voor en banden komen nog. Dan meteen de velgen mooi laten maken en laten uitlijnen (tips voor een goed adres zijn welkom!).
Ook heb ik nieuwe dorpel plaklijsten binnen en er moeten wat kleine lakbeschadigingen bijgewerkt worden (kennen jullie een vakman?).

Deze zomer hoop ik dan probleemloos te rijden. Ga geen grote reizen maken.

Maar........
komende winter komt het 'echte werk'. Dan gaat het blok eruit. Dat is meteen het eerste probleem.
Ik heb thuis geen brug en speciale bok. Hier zou ik graag (betaalde) hulp willen!
Dan het blok naar mijn werkplaats vervoeren en de lege auto naar mij terug.
In een volgend verhaal ga ik hier verder! Plannen genoeg......

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

31 mei 2018 13:35

Waarom het blok er uit??

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

31 mei 2018 13:38

Gefeliciteerd met je auto en succes met het sleutelen! :thumleft:

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

31 mei 2018 14:23

Maarten schreef:Waarom het blok er uit??

Tegen die tijd istie vroegtijdig toe aan een revisie?

:mrgreen:

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

31 mei 2018 16:21

Zelf sleutelen is simpelweg erg gaaf :thumleft:

Vwb je wielen zijn er veel items en ervaringen hier op PF. Heb zelf een goede ervaring met Raats Motorsport net over de grens in Belgie.

Geen groete reizen maken? Dan doe je jezelf en de 997 tekort :wink: . Ga iig een keer naar de Eifel :drive:

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

31 mei 2018 20:34

Sleutelen is leuk, maar if it ain't broke don't fix it :wink: Aangezien je vrij technisch bent en veel zelf wilt doen, kun je de signalen van mogelijke IMS of AOS problemen toch al op tijd spotten? En William maakt altijd een endoscopie van de cilinders, neem aan dat ze dan krasvrij zijn verklaart? Anders heb je inderdaad een goede reden. En als je echt peace of mind wil doe je bij de jaarlijkse oliewissel toch een controle endoscopie, vele malen goedkoper en scheelt je wat moeite :D

Maar het sleutelen aan zo'n blok is ook geen straf, dus dat kan al reden genoeg zijn :D je kunt alleen even niet :drive:

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

31 mei 2018 21:56

Ja, William gaf me het advies de huidige cilinderbussen te laten vervangen door gietijzeren bussen.
In cilinder-6 kon je al wat krassen zien.

Probeer in te schatten wat het kostenplaatje ongeveer is. Kan thuis draaien, frezen en rondslijpen.
- Demontage en montage vh blok?
- Pakking en keerringset, 420 Euro.
- Speciaal gereedschap bijv om de nokkenassen te fixeren, te leen? Namaken?
- Zes nieuwe bussen pas (laten) maken en plaatsen. Welk materiaal? Perlitisch gietijzer of bestaande bussen aanpassen?
- Hopelijk zijn de huidige zuigers te gebruiken maar hoe zit het met de zuigerveren?
- Lagere temperatuur thermostaat monteren?
- Variocam solenoids vernieuwen?
- Drijfstang bouten, carterbouten en kopbouten vernieuwen?
- Waterpomp met extra capaciteit monteren?
- Nieuwe nokkenas ketting geleiders plaatsen?
- Nieuwe koppelingsplaat of complete nieuwe koppeling van 1000 Euro?
- En als laatste het beruchte IMS-lager! Heeft het zin om een keramisch lager met kunststof kooi te gebruiken? Zou het mogelijk zijn om
een bronzen labyrint afdichting aan de motorbinnenzijde te maken zodat er geen kapotte lagerdelen in de motor kunnen komen? Kun je de
opname vh lager verstevigen?

Heeft er iemand een defect blok (bij voorkeur uit een 997, 3.8, MK-I) liggen waarmee ik me wat kan voorbereiden en wellicht nog andere ideeën krijg?
Bedankt voor jullie tips!!

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

01 jun 2018 0:29

Klinkt als een leuk project!

Mocht je zover zijn om de motor eruit te willen hebben, geef gerust een seintje, wellicht kan ik je daarbij van dienst zijn. (de auto en motor weer naar huis transporteren is ook mogenlijk ;))

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

01 jun 2018 8:31

Kijk Martinos, dat zijn berichten waar ik blij van word :ba: Bedankt!!

Mijn voorlopige planning is om deze zomer nog af en toe te genieten van mijn Porsche en komende herfst te starten.
In tussentijd wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden (ook financieel!).

Een defect blok zou super zijn om wegwijs te worden en speciaal gereedschap te maken. Hopelijk weet iemand een blok.....

En ik kan toch rijden met mijn Nissan 350Z (is wel een groooot verschil :D ).

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

01 jun 2018 9:12

Het ontgaat me eerlijk gezegd waarom je dit zou willen. Of je reviseert hem preventief maar dan wel compleet of je wacht tot hij ploft. Optie 1: het kan maar is m.i. geld weggooien. Optie 2: zie optie 1 maar dan met reden.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

01 jun 2018 9:49

Optie 1: omdat het kan en als een leuke klus gezien wordt. Plus je kan alle goede delen sowieso hergebruiken.
Optie 2: short term goedkoper. Long term geen idee, kan alle kanten op.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

01 jun 2018 10:46

Welkom, weer een mooi project om te gaan volgen 8) en foto's zijn altijd meer dan welkom :wink: :thumleft:

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

01 jun 2018 15:12

@Maarten; Ik heb het bij mijn motor ook gedaan. Je doet het preventief omdat het a) leuk is om te doen, b) een zekerder gevoel geeft en c) goedkoper is dan wanneer hij eenmaal ploft.

Daarbij heeft William zo te lezen al een beginnende slijtage vast gesteld, dus is het in deze niet zomaar omdat het leuk is, maar is er ook daadwerkelijk een beginnende slijtage.

@Lblade; een gebruikte/defecte motor zal Nog tegen vallen vrees ik. Ze zijn er wel te koop, maar schrikbarend duur "om op te oefenen".

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

01 jun 2018 19:46

Zo dacht ik er ook over, had er onder motoren zelfs een topic over geopend. De reacties op mijn gedachtengang aldaar waren op zn zachtst gezegd niet heel enthousiast.

Grappig te zien dat ik hier dan weer mensen tegenkom die het best een goed idee vinden de motor beet te nemen vóórdat ie vroegtijdig toe aan een revisie is.

Hier de link naar het gisteren door mij gestarte onderwerp...

viewtopic.php?f=3&t=51321

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

01 jun 2018 20:22

Hou hebt olieverbruik in de gaten. Als dat opeens hard begint te stijgen dan weet je hoe laat het is

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

02 jun 2018 12:25

Even een opmerking over mijn bestelde remschijven:

Let op dat je een linker en rechter schijf besteld anders krijg je universele schijven met een verschillend gatenpatroon na montage!
(een waaier van gaatjes linksom en rechtsom, en dat wil je niet)

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

03 jun 2018 7:06

Gisteren de achterlichten gedemonteerd omdat er speling op zat.
Dit opgelost dmv kleine 1.5 mm rubberen strookjes aan de onderzijde te lijmen.
Ook bleek er 1 ophangoog gescheurd te zijn. Dit ontvet en opgeruwd.
Daarna verstevigd aan de binnen- en buitenzijde met dun glasdoek en 2-componentenlijm. Nog even bijwerken en klaar!

Afbeelding

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

08 jun 2018 20:38

Vandaag bij Michel van Auto-Resto geweest.

De eerste modificatie (AOS afvoer verleggen) is meteen gedaan. Het risico van een hydraulisch slot is hiermee verholpen.
Over een week de rest, koeling verbeteren en IMS lager vernieuwen.
Dan ook een nieuwe koppeling en vliegwiel (auw.....).

De testrit van Michel wees uit dat mijn motor voorlopig kan blijven zitten.
Hij vindt het wel belangrijk om de olie/water temperatuur omlaag te brengen!!

Heb ook een tweedehandse uitlaat van hem gekocht om later om te bouwen naar een kleppenuitlaat!

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

08 jun 2018 22:40

Hoi,
met belangstelling volg ik dit bericht.
leuk en leerzaam.

ik heb even gezocht maar niks gevonden: wat is "AOS afvoer verleggen"?

groet van Paul

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

09 jun 2018 4:04

Air Oil Seperator :idea:

.. als'ie z'n olie niet meer kwijt kan en het uit gaat spugen, dat niet in de verkeerde richting doet, met motorschade als gevolg :|

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

09 jun 2018 9:18

Martinos schreef:@Maarten; Ik heb het bij mijn motor ook gedaan. Je doet het preventief omdat het a) leuk is om te doen, b) een zekerder gevoel geeft en c) goedkoper is dan wanneer hij eenmaal ploft.

.

Waarom dan niet een auto met motorschade kopen?

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

09 jun 2018 22:21

Lblade schreef:Over een week de rest, koeling verbeteren en IMS lager vernieuwen.


IMS ook vernieuwen? Boren ze het uit?

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

12 jun 2018 21:09

Michel heeft dit uitgelegd:
Uit milieu overwegingen word er olie uit de carterdampen afgescheiden en afgevoerd in de linker inlaat aanzuigbuis om te worden verbrand in de motor.
Die aanzuigbuis is bol en daarom kan deze olie zich daar ophopen.
Bij een scherpe bocht kan het voorkomen dat de motor die olie in een keer opzuigt met als gevolg een hydraulisch slot boven de linker zuigers
en een grote ramp daar!
En....
Als de AOS niet goed werkt komt er vacuüm in het carter.
Na een volgas rit en dan gas los kan de motor zich volzuigen met carterolie en met als gevolg dezelfde "Big Bang".......

Door de afvoer van de AOS naar het carter te brengen is dit opgelost.

Michel helpt ons motorschade te voorkomen!!

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

12 jun 2018 21:15

Volgende week gaat de rest van het Resto-pakket gebeuren.

IMS lager vernieuwen, geen lager afdichtingen maar olie aanvoeren vanuit het carter (gaatje in de IMS as maken).
Koeling verbeteren. De olietemperatuur zal dan ongeveer 15° zakken volgens Michel!
Als de bak er vanaf is gelijk nieuwe koppeling en dual mass vliegwiel.
Ook de auto laten uitlijnen en wielen laten her-balanseren.

Als laatste probeer ik zelf een kleppen uitlaat te maken. Andere, gelijke lengte bochten zou zeker een verbetering zijn!
Of heeft er iemand hier RS-bochten te koop?

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

12 jun 2018 21:35

Geen IMS-lager afdichting, daar zijn de meningen over verdeeld!
Ook bestaan er video’s op YouTube dat olie-smering vanuit de Carter door de rotatiesnelheuid van het lager weinig effectief is.
Als het IMS-lager wat vervangen wordt nog 100% is, zou ik een sealed lager blijven gebruiken.
Vermoedelijk bij falen is het niet alleen het lager wat deze problemen veroorzaakt, mogelijk de as zelf ook.
Maar blijft altijd een eigen goed gevoel wat de doorslag moet geven natuurlijk
Plaats een reactie