Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

12 jun 2018 22:25

Hallo Lblade,

ik volg met belangstelling je topic.

ik heb een vraag:
mijn 997 heeft een olietemp van 100 gr c, bij 2600 rpm, watertemp 80 gr c en een oliedruk 3,1 bar.
dat lijken mij geen verkeerde waardes alhoewel ik me besef dat ik in dit geval een stukje A1 heb gereden waar je niet harder mag dan 100...
echter ook na een wat langer stuk in NL en wat harder, max 150 kmh, blijven die waardes stabiel, alhoewel dan de oliedruk wat oploopt.
nu mijn vraag:
waarom kies jij, of je specialist, ervoor om de olietemp 15 gr c lager te laten zijn? de watertemp zal daardoor ook wat zakken? en de oliedruk wat hoger worden?

ik ben benieuwd naar je antwoord.
dank alvast.

PS. ter info: mijn motor is net vervangen (gelukkig garantie) want daar had cilinder 6 last van bore scoring.....

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

12 jun 2018 23:41

Mijn waarden (996) zijn ongeveer hetzelfde. Mijn gevoel is dat extra koeling alleen dan zin heeft als je heel vaak en heel lang heel hard kluunt op de Autobahn. Pas dan zie ik de waardes oplopen...

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

13 jun 2018 9:41

In het 997 blok zit het grotere IMS lager. Kan niet zomaar vervangen worden. Ofwel moet het blok gesplitst worden of anders met een zelfgemaakte tool het gat waar de IMS flens op bevestigd wordt groter boren zodat het grotere lager er wel uit kan.

Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren is controle van het lager en de verzegeling er af zodanig dat het probleem van insijpelende olie die in het lager blijft verholpen wordt. Dit zou bij d 997 meer dan voldoende moeten zijn om eventuele problemen te voorkomen.

Daarbovenop wordt bij de oliepomp een gaatje gemaakt waardoor olie in de IMS as loopt en zo naar het lager loopt om voor extra smering/koeling te zorgen met verse olie. Er wordt daarbij een sleufje in de aandrijfas van de oliepomp gemaakt zodanig dat er een beetje olie vanuit de pomp naar het gaatje kan.

Nadelen hiervan zijn dat er ongefilterde olie in het lager komt. Als je dus ergens in het blok wat slijtage hebt en hele kleine metaaldeeltjes in de olie gesuspendeerd worden kunnen die zo toch het lager komen en daar voor abrasieve slijtage van de kogels en kooien, dus weer meer metaaldeeltjes in de olie enz enz enz ... Het is een afweging van het ene tegenover het andere. Maar is wel van belang dat je het ene misschien grotere risico misschien wel vervangt door wat kleinere andere.

De mooiste oplossing zou zijn om dan een directe olie-aanvoer naar een aangepaste IMS afdichtingsflens te maken en olie van na het oliefilter af te tappen en zo toe te voeren. Ook niet helemaal 100% safe want het oliefilter heeft een bypass die vooral bij koude start opent.

Ook hier is weer een work-around. Je kan de oliefilterbehuizing aanpassen door de veer vast te zetten en zo de bypass permanent uit te schakelen. Zaak is on dan zeer regelmatig bv. elke 8.000-10.000km het oliefilter te vervangen om zeker te zijn dat het goed genoeg blijft doorstromen.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

13 jun 2018 9:47

@lagunamak: die waardes die jij ziet zijn niet de werkelijke temperaturen op de hotspots in bank 2 bv. Door de globale temperatuur wat naar beneden te halen gaat dat ook ten goede komen van de hotspots. Koeling is tot dusver het meest opvallende probleem van de 997’s. Veelal cilinderschade/schrapers en ovale cilinders. Dat zijn typisch de symptomen van te warm lopen.

En hoe harder je rijdt hoe meer rijwind en ook de waterpomp die op volle toeren draait dus er kan desnoods maximaa debiet door de radiatoren gestuurd worden die op dat moment ook maximale koelingscapaciteit hebben door de rijwind. Schakel maar eens terug van 2000 naar bv 4000-5000 toeren op de snelweg en je zal in het begin een lichte daling van de temperatuur zien omdat er plots meer koelwater circuleert. Na een tiental seconden zie je dan dat de thermostaat bijsteld.

Heb bijna een half jaar dagelijks de olie en watertemperatuur in de gaten gehouden in alle mogelijke rijomstandigheden. Hard rijden met hoge toeren is nooit echt een probleem qua temperatuur. Het is na zo een harde rit plots trager rijden, stilstaan voor een stoplicht dat de temperatuur plots laat oplopen.

Het is net met lage toerentallen en trager rijden dat de koelingscapaciteit te kort schiet. Waterpomp draait minder snel. Er is veel minder rijwind die door de radiatoren stroomt. Op een gegeven moment gaat dan de thermostaat vol open en loop je tegen de maximale koelingscapacitieit Voor die omstandigheden aan terwijl er meer koeling nodig is.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

13 jun 2018 10:37

Lblade schreef:Hallo mede-Porsche-genieters!

Ook klopte de banden niet. Ze zweren bij Michelin Pilot Sports.


Die bestaan dus niet meer. Kan beamen, top banden, wil zelf niks anders. Liggen onder de 911 en A6 van mij. Dikke prima.
Heten volgens mijn nu Michelin Pilot Sport 4S -> weet iemand toevallig waar die 4S voor staat?? (gokje 4 season)

Wat ook frappant is, dat als ik mijn auto op de Michelin site invul (997.2 4S), komt er alleen Pilot Sport Cup 2 uit. Klote site van Michelin

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

13 jun 2018 11:57

De PS4S is Michelins 4de generatie Pilot Sport ultra high performance band. Pilot Sport > Pilot Sport PS2 > Pilot Super Sport gingen hier aan vooraf. De PS4S heeft ook een stukje technologie van de Pilot Sport Cup 2 in zich.

Voor de Porsches is het de eerste nieuwe Pilot Sport met N codering sinds de PS2.

Waar de S precies voor staat weet ik niet. Maar zeer zeker is dat de 4S in de benaming niet te interpreteren is als 4 seizoenen.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

13 jun 2018 15:26

Ga toch eens kijken wat er [precies op mijn banden staat. De banden op de 911 zijn nog geen 2 jaar oud en volgens mij staat er alleen pilot sport op (en geen PS2 of super sport)

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

13 jun 2018 15:33

Kheldar schreef:Voor de Porsches is het de eerste nieuwe Pilot Sport met N codering sinds de PS2.


Wat bedoel je hiermee? De super sport heeft dus geen N codering?

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

13 jun 2018 19:10

Klopt. Er zijn geen Super Sports met N-codering.
Erger nog voor degene die geen 19inch of grotere velgen heeft blijft de PS2 de enige N code optie als Michelin straatband. Dus geen nieuwe PS4S

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

16 jun 2018 22:57

Hallo Lblade,

Weet niet waar je woont en of je al een goed adres hebt voor het uitlijnen.
Mijn 911, net als al mijn auto's, is uitgelijnd bij Lammert van der Meulen in Dokkum.
Een compleet andere auto, na het uitlijnen.
Beter stuurgedrag, wegligging etc..
Ze komen vanuit het hele land bij hem met veel Porsches en de meest exotische auto's .
Hij luistert naar je wensen en lijnt aan de hand van die info de auto voor je uit, evt. met uitwegen etc..
Hij heeft veel ervaring in de racewereld, raced zelf.

Groet,

Voske911

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

17 jun 2018 8:13

Artikel mbt revisie

http://www.cartronic-motors.com/timeover/

Gr Hans

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

17 jun 2018 10:14

benjdevos schreef:Hallo Lblade,

Weet niet waar je woont en of je al een goed adres hebt voor het uitlijnen.
Mijn 911, net als al mijn auto's, is uitgelijnd bij Lammert van der Meulen in Dokkum.

Voske911


Dan moet de nood toch wel hoog zijn, helemaal naar Dokkum :drive:
Volgens mij uit de geschiedenisboeken, Bonifatius of zoiets :scratch:

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

17 jun 2018 22:11

@kheldar

https://www.michelinman.com/img/store/m ... 015_EN.pdf

Uit deze folder maak ik toch op dat de PSS een N0 codering heeft, zie de Carrera GT en Panamera, dit zijn hiervoor de geadviseerde banden

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

17 jun 2018 23:22

Juist, goed gezocht ... het was maar omdat we het hier over een 997 hebben! Geen rekening gehouden met buiten de context denkende mensen. Mijn excuses voor mijn onjuiste info.

Ok dan, correctie van mijn stelling : voor een 911 kan je geen juiste PSS met n-code voor/achter combinatie vinden.

:salut:

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

19 jun 2018 9:45

Mijn 997 is nu twee dagen bij Michel, Auto-Resto.

Heb van hem een jonge gebruikte uitlaat demperset gekocht. Moest 997.1 zijn, andere types passen niet.
Het zou mooi zijn zelf een betere bochtenset te maken met bochten van gelijke lengte.

Uiteindelijk hoop ik met hulp van kennissen een betaalbare kleppen uitlaat gemaakt te hebben!

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

19 jun 2018 22:26

Lblade schreef:Uiteindelijk hoop ik met hulp van kennissen een betaalbare kleppen uitlaat gemaakt te hebben!


Wat is je plan? Vacuumkleppen of electrisch bediende kleppen? Merk spul of Ali express?

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

20 jun 2018 20:36

Kheldar schreef:De PS4S is Michelins 4de generatie Pilot Sport ultra high performance band. Pilot Sport > Pilot Sport PS2 > Pilot Super Sport gingen hier aan vooraf. De PS4S heeft ook een stukje technologie van de Pilot Sport Cup 2 in zich.

Voor de Porsches is het de eerste nieuwe Pilot Sport met N codering sinds de PS2.

Waar de S precies voor staat weet ik niet. Maar zeer zeker is dat de 4S in de benaming niet te interpreteren is als 4 seizoenen.


Kheldar, saga continues, vandaag bij William Koen langs, liggen daar 4s banden ZONDER n-codering. Die is er dus (nog) niet!!!
Dat verklaart ook waarom als ik op de michelin site mijn 997.2 invoer, alleen de cup 2 banden als optie naar boven komen!

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

20 jun 2018 22:52

ik vind hier en daar dat er wel 4s zijn met N0 codering, dan ziet Porsche het dus als een compleet nieuwe band.
Wat ik ook niet begrijp is dat de pilot sport (tweede generatie) een N2 code heeft, en dan de opvolger pilot super sport weer een N0, evenals de 4s.

Ik begrijp er steeds minder van.....
Laatst bijgewerkt door Guy op 20 jun 2018 23:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

20 jun 2018 23:08

Post eens welke 997.2 je hebt en welke velgenmaat je hebt?

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

20 jun 2018 23:11

997.2 4S cabrio PDK sport chrono, PSE, PSAM, zwart, zwart, 2009, 60k km :cheers:

Bandenmaat R19 255 voor, 305 achter (weet niet exact de getallen, heb de turbo velgen)

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

20 jun 2018 23:13

Beedte van de velgen, kan zijn dat je al
niet de juiste standaardmaten hebt.

Edit:
Juiste oem wiel-bandenmaten staan hier https://files3.porsche.com/filestore/do ... dellen.pdf
Voor: 235/35/19 Achter: 305/30/19

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

20 jun 2018 23:26

Ik zei 255, maar zal wel 235 hebben. Heb OEM turbo velgen met de standaard maat, kunnen gewoon op een 4S nieuw geleverd worden.
Ik ben er vrij zeker van dat ik de standaardmaten heb! Maar op de michelin site hoef je dat niet eens in te vullen, je krijgt 3 keuzes (waarvan 1 18 inch en 2 19 inch)

Vul voor de gein eens in, dan zie je wat ik bedoel:

http://www.michelin.nl -> mijn auto 997.2 4S uit 2009 -> dan krijg je 2 opties voor R19:
optie 1) 235/35 en 295/30 -> GEEN GESCHIKTE BANDEN
optie 2) 235/35 en 305/30 -> alleen PS CUP 2 (geen normale pilot sport, omdat deze nieuw/huidig niet meer te krijgen is met N codering (lees PS4s)). De PS2 worden immers niet meer geleverd nieuw

Mijn conclusie: Enige nieuwe/huidige Michelin N codering voor de 997 is op DIT MOMENT de PS CUP 2

Dit is uit de originele optielijst van de 997, turbo velgen:
Gesmede lichtmetalen velg in bi-color look met titaankleurig gespoten spaakflanken en gepolijste voorzijde.
911 Carrera modellen: vooras: 8J x 19 ID 57 met banden 235/35 ZR 19, achteras: 11J x 19 ID 67 met banden 295/30 ZR 19.
911 Carrera 4 en 911 Targa 4 modellen: vooras: 8J x 19 ID 57 met banden 235/35 R 19, achteras: 11J x 19 ID 51 met banden 305/30 ZR 19.


En heb eens goed gekeken:
-> Mijn 997.2 heeft idd pilot sport PS2 MET N2 codering
-> Mijn audi heeft pilot super sport ZONDER N codering (maar dat heeft natuurlijk met de maat te maken), duidelijk is dat ze wel een N0 spec hebben voor o.a. panamera en 918.

Die N-codering is dus veel specifieke dan een 'merk' en 'type' band, maar ook de maatvoering. Vandaar dat er wel een N0 super sport voor de 918 en panamera is, maar niet voor de 997.

Ondertussen ben ik professor in de N-codering. De 991 wordt wel geleverd met 4S banden, maar dan de 20 inch, daar komt wel de 4S naar boven (245 / 35 R20 91 ZR(Y) en 305 / 30 R20 103 ZR(Y)). De N codering is dus afhankelijk van merk, model en MAAT!
Dus in R19 PS4S geen N codering en in de R20 is die er wel!

Als ik inderdaad op een bandensite zoek op:
Michelin Pilot Sport 4S 235/35 ZR19 (91Y) XL band voor de 997, geen N codering
Michelin Pilot Sport 4S 235/35 ZR20 (92Y) XL N0 zelfde band, alleen 20 inch en voor de 991, WEL N codering

Aldoende leert met (langzaam). Hele avond weg om me te verdiepen in de N codering. Je moet wat....
Laatst bijgewerkt door Guy op 21 jun 2018 0:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

21 jun 2018 0:10

Je kan ook zonder n code rijden. Veel keus en goede banden.

Als je enkel een mooi weer rijder bent gewoon een setje sport Cup 2. No brainer!

Ik rij in de zomer ook met zo een soort stijvere sportievere band. Erg lekker. Grip. En in de regen moet je met elke auto je rijstijl aanpassen daar gaat geen enkele band je veel bij helpen. Het is gewoon zo dat met de hoeveelheid pk’s dat men gauw denkt dat een band niet goed in nat is. Klopt ook ten dele. Maar de grootste variabele die invloed heeft is je voet op het gaspedaal en de onaangepaste snelheid.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 21 jun 2018 0:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

21 jun 2018 0:13

Kheldar schreef:Je kan ook zonder n code rijden. Veel keus en goei banden.

Als je enkel een mooi weer rijder bent gewoon een setje sport Cup 2.

Ik rij in de zomer ook met zo een soort stijvere sportievere band. Erg lekker. Grip. En in de regen moet je met elke auto je rijstijl aanpassen daar gaat geen enkele ban je veel bij helpen.


Hele avond gestudeerd, krijg ik zo'n kort antwoord terug :cry: :cry: :cry: :cry:

Maar conclusie dus voor de 997 is er dus NU GEEN HUIDIGE PILOT SPORT (PS4S) IS MET N-codering!

Dat is mijn uitspraak en hier moet u het mee doen :ba:
Laatst bijgewerkt door Guy op 21 jun 2018 0:20, in totaal 3 keer bewerkt.

Re: Porsche 997 gekocht en nu betrouwbaar maken.....

21 jun 2018 0:14

Moet je zo hard roepen. Lijkt wel of je boos bent. Als er geen PS4S met n-code is dan moeten we wachten tot Michelin misschien beslist om die euro’s stuk te slaan om voor de oudere modellen de homologatie te doen. ik Vrees er voor maar de tijd zal het zeggen.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 21 jun 2018 0:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Plaats een reactie