Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Jazzy's 1972 914 1.7 (verkocht)

27 jun 2018 13:05

Ik heb een tweede 914 gekocht, ditmaal een rode 1.7 uit 1972. Hij is 3 jaar geleden overgespoten, helaas in een andere kleur want de oorspronkelijke kleur was signal orange. Injectie is vervangen door carburateur maar verder lijkt het een originele auto te zijn.

Het transportbedrijf haalt hem vanochtend op en hij gaat dan in een container naar Nederland, vanuit Miami. Dat betekent ook dat het nu wachten is, want dit gaat een maandje duren. Kan ik mooi even op zoek naar Europese achterlichtglaasjes en een setje nieuwe Hella H4 koplampen.

In dit topic zal ik de voortgang bijhouden. Wat betreft klaar maken voor de keuring, de keuring zelf en wat ik er daarna mee ga doen. Dat laatste ben ik nog niet helemaal uit namelijk.

Afbeelding20180508_070155

Afbeelding20180508_070233

Afbeelding20180508_070315

Re: Tweede 914, import uit US

27 jun 2018 20:52

Mooi man!! Altijd een zwak gehad voor de 914

Re: Tweede 914, import uit US

28 jun 2018 19:24

Mooi congrats! Weer een 914, hoe kom je daar zo bij?

Re: Tweede 914, import uit US

28 jun 2018 19:57

Leuk. Succes.

Re: Tweede 914, import uit US

28 jun 2018 20:31

Mooie kleur!!! Blijft toch een schitterend design zo een 914!

Re: Tweede 914, import uit US

28 jun 2018 22:41

Mooi, en niks mis met die kleur (maar goed ik ben niet objectief :) ).

P.S. plezier gehad 14 dagen geleden?
Afbeelding

Re: Tweede 914, import uit US

29 jun 2018 13:06

Gaaf zeg ! Blijven aparte auto's! Vind ze zelf ook erg mooi.

Re: Tweede 914, import uit US

03 jul 2018 14:26

mbembe schreef:Mooi congrats! Weer een 914, hoe kom je daar zo bij?


Tja, hij werd aangeboden op het internationale 914 forum. Hij was aan de vorige eigenaar verkocht als een auto die in concoursstaat verkeert maar dat bleek hij niet te zijn. Die man heeft hem drie jaar laten staan maar niet de zin/tijd/moed om hem aan te pakken. Wel pas nog de motor en remmen aan laten pakken maar toch besloten om te verkopen.

In eerste instantie niet gehapt maar toen hij in prijs bleef zakken toch een bod gedaan en uiteindelijk een deal kunnen maken. Ging niet helemaal zonder pijn omdat de verkoper een stevig verlies moest nemen, maar dat is niet mijn probleem. :)

Er zit wat werk aan maar de belangrijke delen zoals het hellhole is in orde.

marco911_32 schreef:P.S. plezier gehad 14 dagen geleden?
Afbeelding

Haha, dat was ik inderdaad maar dat wist je al. :) Absoluut plezier gehad, was een schitterende rally. We zijn tiende geworden wat eerlijk gezegd wel een beetje teleurstellend was, maar er zaten maar twee gemiste controles tussen de 1e en de 11e plaats dus het zat allemaal gewoon heel dicht bij elkaar.

Eerste rally met de nieuwe uitlaat trouwens. :) Reed je zelf ook mee?

Re: Tweede 914, import uit US

03 jul 2018 20:27

Prima upgrade die uitlaat, klonk heel goed. En een hele mooie strakke 914.

Wij reden inderdaad ook mee, met de 911, maar in de 'elegance' (watjes) klasse. Derde prijs, maar we moesten helaas direct na de finish weg. Dus hebben de prijsuitreiking gemist. Zat inderdaad allemaal heel close, bij ons 1 controle punt tussen 1 en 3 :).
Prijs is overigens netjes thuisgebracht door één van de organisatoren, maar we wonen ook om de hoek.

Re: Tweede 914, import uit US

04 jul 2018 12:52

Leuk! Schiet me volgens jaar maar eens aan, als je er weer bent. :)

Verder kreeg ik net nog twee foto's binnen. De transporteur heeft inmiddels een tweede auto waarmee hij samen een container gaat delen. De titles zijn nu naar de douane gestuurd voor een exportvergunning. Zodra die binnen is wordt een container besteld en weet ik ook ongeveer wanneer hij aankomt.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Tweede 914, import uit US

04 jul 2018 20:38

Ziet er zo op de fotos goed uit :thumleft:

Re: Tweede 914, import uit US

04 jul 2018 20:51

Jazzy schreef:Afbeelding20180508_070315

Ik vind dat interieur altijd zo mooi; laag, mooie stoelen, mooi klokkenspel. Heb ooit eens in zo'n 914 mogen rijden. Aparte en plezierige ervaring.

Re: Tweede 914, import uit US

04 jul 2018 21:33

Die velgen zijn wel "apart". Wet je daar wat meer over?

Re: Tweede 914, import uit US

04 jul 2018 22:17

outletvalve schreef:Die velgen zijn wel "apart". Wet je daar wat meer over?


Geen idee eigenlijk. Fuchs? Empi?

Re: Tweede 914, import uit US

05 jul 2018 0:08

Als het orginele velgen zijn, dan zijn het Fuchs (ook wel baby fuchs) genoemd. Replica's van het model zijn inderdaad o.a. door Empi gemaakt.

Re: Tweede 914, import uit US

05 jul 2018 14:51

Baby fuchs..4x130 Kever steek..
Origineel voor de 914 gemaakt.

Je hebt ze ook in IMMI 17 inch..

Re: Tweede 914, import uit US

31 aug 2018 16:40

Het wachten is bijna voorbij! De auto is gelost in Amsterdam en net ingeklaard. Als het goed is staat hij maandag of dinsdag hier bij huis.

Afbeelding

Re: Tweede 914, import uit US

01 okt 2018 14:18

Zeer leuk die 914 8)

Ik heb altijd een zwak gehad voor dit model :thumleft:

Re: Tweede 914, import uit US

01 okt 2018 17:07

Jay Leno heeft een leuke aflevering gemaakt over een 914/6,leuk om te zien

Re: Tweede 914, import uit US

23 jan 2019 14:27

Het is een paar maand verder en ik heb de auto weer onder de carport staan. In de tussentijd heeft bij bij het garagebedrijfje hier in het dorp gestaan waar ze de remmetjes hebben aangepakt, verlichting en allerlei ander klein grut. Hij zou in principe APK-klaar moeten zijn dus klaar voor de keuring bij de RDW.

Enige probleem is de afstelling van de carburateur, stationair loopt hij wat te arm en in het middengebied juist veel te rijk. Al met al niet echt een pretje om mee te rijden dus hij gaat eerst nog even op de testbank om hem netjes af te stellen. Kosten vallen tot nu toe nog mee dus snel kenteken er op en dan eens kijken of ik er een geïnteresseerde voor kan krijgen.

Re: Tweede 914, import uit US

23 jan 2019 16:50

O je bent gewoon een flipper? Ik dacht dat je de auto's echt leuk vond...

Re: Tweede 914, import uit US

23 jan 2019 22:15

Ik snap dat de wereld een stuk eenvoudiger is als je mensen in een hokje kunt stoppen, maar ik vind het wel een hele kortzichtige opmerking. Waarom zou iemand die een auto importeert en hem weer verkoopt geen autoliefhebber kunnen zijn? Ik heb de afgelopen paar jaar drie auto's uit Japan gehaald (Mercedes 190, Audi 90 en een Mercedes SLK), eentje uit Duitsland (Volvo V70 voor eigen gebruik), deze rode 914 uit Florida en heb net vanmorgen geld overgemaakt voor de volgende 914, ditmaal in Arizona.

Vind ik heerlijk, forums in de gaten houden op zoek naar dat ene buitenkansje. Prijzen vergelijken, wisselkoers naar Yen of Dollar in de gaten houden, inschatten wat verschepen kost, uitzoeken wat de eisen voor invoeren zijn (binnen of buiten EU, tot 31-12-1997 of later), kun je überhaupt Europese koplampen vinden voor dat type auto? Denk dat ik daar elke dag toch snel een half uurtje aan besteed: even kijken op 914world.com, Pelicanparts forum, Bring a trailer, Tradcarview en Carsforsale.com. Meestal blijft het bij kijken en fantaseren, het is allemaal schitterend maar vaak niet rendabel, niet interessant genoeg of gewoon genoeg andere dingen aan mijn hoofd.

Zo kam ook deze rode 914 voorbij. Was door de huidige eigenaar gekocht als "in concoursstaat" maar dat was hij duidelijk niet. Hij had voor meer dan $ 2000 aan onderdelen gekocht maar nooit begonnen met monteren. Nu stond de auto twee jaar stil en had hij hem te koop gezet maar was er weinig belangstelling in de US. Nadat hij al drie keer de prijs met $ 1000 verlaagd had heb ik hem gebeld en na een tijdje over auto's kletsen een bod gedaan, nog een flink stukje onder zijn vraagprijs en er uiteindelijk uitgekomen. Mijn inschatting is dat de prijs, verschepen, verlichting, keuringsklaar maken en de BTW (laag tarief en geen invoerrechten want ouder dan 30 jaar) voldoende ruimte bieden om de auto in Nederland zonder verlies weer kwijt te kunnen. Er staat van alles in Nederland te koop, maar zonder NL kenteken en dan weet je het wel.

Geld overmaken naar een vreemde, zonder contract of de auto maar gezien te hebben blijft spannend. En daarna contact met de verscheper en transport naar Nederland regelen. Dan het grote wachten... Toen de auto hier kwam bleek al snel wat een verschil er kan zitten tussen een hele goede (mijn blauwe '73) en een verwaarloosde. Eerst maar begonnen met het makkelijke werk. Slecht ingebouwde radio verwijderen en bedrading opschonen. Kofferbak aan de voorkant wil niet open dus de voorbumper demonteren om bij de noodontgrendeling te kunnen. Eigen auto uit de stalling gehaald om het mechanisme te vergelijken en bleek dat er alleen een veertje ontbrak. Voor 1 euro een nieuw veertje gehaald, slotmechanisme weer in elkaar gezet, gemonteerd en afgesteld en nu kan de kap gewoon met het hendeltje in het interieur bediend worden.

Nu de voorbumper er toch af was eerst maar het rubber aan de bovenkant vervangen, die zaten toch al bij de auto ($ 600 voor de set!) en het chrome gepoetst. Er zit een deukje in maar dat laat ik zo, alleen al het poetsen en nieuwe rubber doet de auto enorm goed. Daarna het scharnier van de achterklep gerepareerd met nieuwe kunststof rolletjes die al in de auto lagen te slingeren. Was even klooien en filmpjes kijken op Youtube omdat je een sterke veer aan de kant moet krijgen maar uiteindelijk gelukt. Rubbertjes van de achterlichten sloten niet goed meer aan dus die even losgehaald, schoongemaakt en weer netjes gemonteerd.

Toen de auto bij de lokale garage op de brug gezet om de roestsituatie te bekijken. Hellhole was al een keer gerepareerd en de langsdragers waren ook prima, laswerk was alleen nodig op het laatste stuk bij de firewall. Dat was een mooie meevaller, ik had gerekend om erger. Inmiddels was het te koud om te sleutelen dus de auto daar achtergelaten.

Inmiddels had ik Hella H4 koplampen gehaald en die ook maar bij de monteur neergelegd. Ben ik achteraf blij mee want de verlichting allemaal goed krijgen bleek nog heel wat werk, draadbreuken en zelfs een stukje doorgesmolten bedrading. Ook hebben ze de remmen rondom gangbaar gemaakt, blokjes vervangen en de oude benzine af laten lopen en vervangen door nieuwe.

De auto terugrijden van de garage naar huis ging al een stuk beter dan er naartoe, het motortje start direct maar de afstelling van de carburateur lijkt nergens op. Wilde eigenlijk weer naar Kaagkevers omdat ik daar een prima ervaring had met mijn blauwe 914 maar op advies van mijn monteur contact gelegd met Jaap van Speedcentre in Geldermalsen. Heerlijke ouderwetse vent die me niet uit liet praten aan de telefoon maar gelijk onderbrak met vragen als wat voor motor, welk merk carburateur. :) Tarieven vallen ook nog eens mee en we hebben afgesproken dat hij de auto hier binnenkort een keer oppikt. Als de auto klaar is wil ik hem zelf ophalen en met het ééndagskenteken direct door naar de RDW.

Restpunten zijn dan nog de cosmetische dingetjes. Interieur even goed reinigen, achterbumper los en zelfde behandeling geven als de voorkant, overlegding voor het gescheurde dashboard regelen en dan moet hij er aardig bij staan. Dat is dan ook waar ik stop want dit is echt zo'n auto waar je steeds wel weer iets nieuws aan ziet, perfect zal hij dus nooit worden. En dat hoeft ook niet, met deze rij je zometeen net zo lekker met de wind in je haren als een exemplaar van 20k of meer.

Dit is wat ik leuk vind en waar ik mijn tijd en geld graag aan besteed. Of ik er wat winst op maak of hem zonder verlies kan verkopen maakt me eigenlijk geen klap uit, ik heb er van genoten en zou het zo weer doen. Of ik auto's echt leuk vind mag je zelf beoordelen.

Re: Tweede 914, import uit US

24 jan 2019 5:13

Leuk verhaal, snap ook dat je hem weer gaat wegdoen. Succes met eventuele verkoop.

Re: Tweede 914, import uit US

24 jan 2019 7:36

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: top reactie.

Re: Tweede 914, import uit US

24 jan 2019 8:50

Heel mooi. :thumleft: Ik heb zelf 2 jaar in een 914-6 rondgereden. Wat een wegligging en een heerlijk gegrom achter je rug. Veel plezier ermee.
Plaats een reactie