04 jan 2019 15:16
05 jan 2019 13:52
05 jan 2019 22:45
hagen111 schreef:Goede opsomming.
Wat voor de keuze mijnsinziens ook belangrijk is...met welke optie slaap je het beste cq maak je je het minste zorgen.
De lagers met vet & afdichting...kan prima werken, maar inderdaad de vraag houdt de afdichting het uit ja of nee....en hij moet werken onder zeer lastige omstandigheden; lees motorolie die tot 130 graden kan oplopen. Het probleem met de IMS af fabriek is dat het zo willekeurig is wanneer ze kapot gaan. Sommige motoren liepen er na 20k kms al door kapot, andere halen 200k kms zonder problemen, waarbij het lager nog fris is.
Een ding weet je wel...als de afdichting het opgeeft...dan ben je in 99% van de gevallen er niet snel genoeg bij. Het vet loopt er uit, olie komt er in, maar belangrijker nog het vuil kan er niet uit spoelen...en dan is het een kleine tijdboom. Een venijnige Gremlin die in je motor huist en klaarstaat om veel schade aan te richten.
Het originele lager zonder dichting, vuil kan er uit, hij is altijd voorzien van smering. En ja het is een compromis, wat inderdaad inhoudt elke 8-10k km motor olie wisselen en het filter inspecteren op metaaldeeltjes. Maar er rijden er inmiddels honderden mee rondt, zonder noemenswaardige problemen (in de orde van een grote motorschade). Het lager loopt niet meer binnen zeer korte tijd kapot, omdat het slijpsel er uit kan en je er waarschijnlijk op tijd bent met regelmatige oliewissels.
En daar slaap ik zelf een stuk fijner door.....
My few cents.
Pondje schreef:Waarom wordt zelden de tolerantie van de IMS zelf niet genoemd?
4-8% van de IMS-lagers geven problemen en het is de vraag of dit uitsluitend aan dit lager ligt en niet ook, of misschien wel m.n. aan de "rechtheid", ik weet even niet hoe dit anders te omschrijven, van de IMS zelf !
Indien de IMS niet 100% "recht" is, is de belasting op het lager ook anders en tel uit je winst/verlies.
Kortom als dit lager prevetief na 200.000km wordt vervangen en ziet er nog perfect uit, zie ik gaan reden waarom het er niet weer 200.000km mee zal gaan en echt niet elke 40.000km preventief moet worden vervangen
Robbierob schreef:Mooie en leuke topic om te volgen Nick
Kheldar schreef:Denk dat het een complexer probleem is dan enkel lager. Nog wel wat meer dingen die meespelen. Als je kijkt naar de belasting van de tussenas zie je dat deze ook niet helemaal optimaal is, symmetrisch.
Reken dan dat er nog wat afwijkende toleranties zijn in het blok waardoor de as net niet helemaal goed ligt en dat de krachten op het lager net wat hoger zijn dan voorzien.
Een verzegeling die niet optimaal is en in sommige gevallen op termijn motorolie binnenlaten. De extra belasting door een net niet goed zittende tussenas. Of onbalans in de tussenas kunnen al snel voor veel hogere temperaturen zorgen. Versneld degraderen van de verzegeling om maar te zwijgen over het gebruikte lagervet.
Het is gewoon een gevarieerde cocktail van dingetjes die fout knn gaan. En bij elkaar opgeteld zorgen voor een versneld falen van de lagers.
Daarom denk ik dat een wat steviger lager met een betere verzegeling (bestand tegen hogere temperaturen) een mooie oplossing is. Wat kost dat FVD lager? 450Eur? Ook niet goedkoop.
Of anders als je oude lager er met een hoge km stand mooi en gaaf uitkomt gewoon vervangen door een standaardversie en over 30.000-40.000km weer kijken. Wil zeggen dat je blok en tussenas niet zorgen voor een snellere slijtage van het lager.
Ik wacht eigenlijk nog op iemand die eindelijk een glijlager ontwerpt met (gefilterde) oil feed. Voor de helft van de prijs als de IMS solution. Kom op Michel!
Ruud81 schreef:Nick,
Heel goed bezig!
ps; vind het ims topic altijd leuk om te volgen
AirBus schreef:Mooie wagen Nick, en goed bezig!
06 jan 2019 0:48
06 jan 2019 2:15
06 jan 2019 12:56
06 jan 2019 22:17
06 jan 2019 22:56
07 jan 2019 20:39
07 jan 2019 20:47
hagen111 schreef:Ja klopt je kan een set kopen waarmee je het gat groter kan frezen zodat het lager er toch uitkan. Maar ik moet de eerste expert nog vinden die op dat punt een gat in het carter gaat lopen frezen en die het aandurft dat er geen enkele spaan achterblijft die door de motor gaat zwerven.
The key to preventing the shaving from falling inside the engine is the boring tool used. The shaving are pushed out as the mill tool is cutting by the air that is exiting through the cutting flutes. The engine is pressurized from the inside through the oil drain hole with approx 15 PSI. The pressurized engine will have a constant air flow exiting at the boring site prohibiting any shaving from entering the engine. Therefore, our EPS IMS Bearing can be the external solution without dissembling your engine.
07 jan 2019 22:07
08 jan 2019 0:27
08 jan 2019 11:15
nickdoesburg schreef:Luchtmassameter is inderdaad vaak de moeite. Anders dan mensen vaak denken is het echt een slijtage deel (heatcycle)
Heb die tool ook ergens langs zien komen om het grote lager te kunnen vervangen, lijkt me ook een vrij spannende operatie..
10 jan 2019 23:46
vaudi schreef:Aanvulling schoonmaken wielkasten achter:
Ik zou zeker de kunststof kappen demonteren. In de felsnaad achter die kappen kan lichte roest ontstaan.
Omdat de lak op die felsnaad door het kunststof binnenscherm wegschuurt.
11 jan 2019 2:39
11 jan 2019 7:22
11 jan 2019 7:53
11 jan 2019 10:19
11 jan 2019 11:57
11 jan 2019 15:43
11 jan 2019 16:18
12 jan 2019 10:21
12 jan 2019 12:45
23 jan 2019 23:16
Evan_S schreef:Mooie auto en mooi topic, goed bezig!
Heb je originele draagarmen gemonteerd of after-market?
@944S2 schreef:Mooi kluswerk.
En ook mooie sleutelruimte, zo wit. Of heb je e.e.a. bewerkt?
Foto IMS?
MPH schreef:Man, man. Wat een kennis en handigheid! Echt mooi om te volgen!
Vraag. Hoe / waarmee heb je de wielkasten gereinigd?
996Tom schreef:Hoi Niek, volgens mij kun je na het verwijderen van de wiekuipen, de portiervangers aan de binnenkant zien zitten. Omdat 996 (997?) daar gevoelig is voor roest wellicht met ML te behandelen oid. (Je kunt natuurlijk ook de vanger zelf demonteren).
Wat voor merk draagarmen heb je gemonteerd (Febi/ Biltein, Meyle etc.?).
Ga vooral door met dit topic, leuk om te volgen.
23 jan 2019 23:43