Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 6:08



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Jazzy's 1973 914 2.3 Light Ivory 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Jazzy's 1973 914 2.3 Light Ivory
Twee jaar geleden heb ik mijn eerste Porsche (dat wil zeggen: Volkswagen-Porsche) gekocht, een mooie 1.7 uit 1973. Echt een schitterende auto waar ik ontzettend van geniet, of het nu gaat om woon-werk verkeer, het rijden van een klassieker rally of gewoon lekker toeren in het weekend. Het enige wat me toch een beetje dwars bleef zitten is het bescheiden vermogen van 80 pk, vooral omdat deze lichte auto met zijn middenmotor zo veel meer potentie heeft. Daar heb ik nu wat aan gedaan. De vervanger is er nog niet maar omdat er in eerdere topics veel interesse is voor kopen in en importeren vanuit de US heb ik alvast dit topic gemaakt.

Het gaat om een Porsche 914 die in 1973 als 2.0 geleverd is, buiten de zeldzame 914/6 is dat sowieso al de meest gewilde uitvoering vanwege de 100 pk motor en gewicht wat in de latere jaren alleen maar toenam. Deze is drie jaar geleden in bezit van de vorige eigenaar gekomen en heeft in die periode de volgende aanpassingen gekregen: een Raby Aircooled Technology 2270SR motor, RVS warmtewisselaars e.d., Borla uitlaat, een oliekoeler voorin onder de frunk, alle brandstofleidingen vervangen, remmen en hoofdremcylinder vervangen, etc. En voor zover ik kan zijn is bij alles gebruik gemaakt van onderdelen die beter zijn dan standaard. Volgens eigen zeggen is er in de laatste drie jaar voor $ 60.000 in geïnvesteerd, dat klinkt veel maar alleen de motor en uitlaat kosten al $ 25.000 dus ook weer niet helemaal onrealistisch.

Nadeel is dat hij op z'n Amerikaans gespoten is, compleet met overspray op rubbers en dergelijke. Ik snap niet hoe ze dat voor elkaar krijgen daar, zelfde verhaal met de rode 914 die ik ook uit de US heb. Wat je ook als nadeel zou kunnen noemen is de originaliteit en gebrek aan historie, zeker vergeleken met mijn blauwe '73 1.7. Waarom ik hem dan toch gekocht heb? Dat is simpel: de motor. :) Jake Raby is een legende, hij bouwt schitterende motoren met veel vermogen maar die ook geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Deze 2270SR heeft standaard een dikke 150 pk maar is op verzoek van de klant aangepast en levert nu 178 pk bij 6400 rpm en 222 Nm bij 4900 rpm. Ik ben erg benieuwd!

Ik heb het geld inmiddels overgemaakt, gewoon met een internationale betaling via de Rabobank. Was tot mijn verbazing de zelfde dag al in bezit van de verkoper. Over een week wordt de auto daar opgehaald en dan via Oakland, CA de boot op. Zal al met al dus nog wel een maand of twee duren voordat de auto hier is. Dan de verlichting aanpassen, hopen dat de auto inderdaad in de beloofde goede staat verkeert en langs de RDW.

AfbeeldingP914 White by Jetze Mellema, on Flickr
AfbeeldingP914 White by Jetze Mellema, on Flickr
AfbeeldingP914 White by Jetze Mellema, on Flickr
AfbeeldingP914 White by Jetze Mellema, on Flickr
AfbeeldingP914 White by Jetze Mellema, on Flickr
AfbeeldingJake Raby 2270 SR by Jetze Mellema, on Flickr
AfbeeldingJake Raby 2270 SR by Jetze Mellema, on Flickr
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


27 jan 2019 16:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Ziet er zo op de foto's helemaal niet verkeerd uit.
Dashboard niet gescheurd, stoelen heel, wel wat losse draden aan de onderkant.
Leuk project hoor.
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


Laatst bijgewerkt door @944S2 op 27 jan 2019 17:51, in totaal 1 keer bewerkt.



27 jan 2019 16:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Leuk man zo’n avontuur.

ik kocht ooit een 911 in de USA. Leuk contact en alles was rond. Ik had alleen 1 probleem: Als ik betaal, hoe weet ik zeker met een eerlijke verkoper te maken te hebben. M.a.w: krijg ik mijn auto? Toen voor de zekerheid maar een tussenpartij in de arm genomen. Die maakte er zo’n zooitje van dat mijn geld in de USA stond maar de auto inmiddels aan een ander verkocht was. Uiteindelijk is alles goed gekomen financieel maar heb ik mijn Amerikaanse avontuur toch maar los gelaten: ook al kriebelt het nog steeds.

In ieder geval: veel respect dat je dit zo hebt opgepakt en aandurft!
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


27 jan 2019 17:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Mooi wagen hoor :thumleft: en zeker met de 6 cilinders erin.Gaat de blauwe 914 in de verkoop?
Succes met je nieuwe Porsche
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


27 jan 2019 18:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
@renetrzes:
Dank je! Het zijn maar vier cilinders trouwens. :) Dat de blauwe 914 verkocht gaat worden is wel de bedoeling inderdaad, maar dat beslis is pas als ik de witte hier daadwerkelijk heb.

@@944S2:
Thanks. Al die losse draden viel me ook al op. Dat hoort misschien een beetje bij de charme van een auto uit die tijd maar ik ben zeker van plan om het wat op de ruimen allemaal.

@MPH:
Wat een verhaal! Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen maar het blijft gewoon ontzettend spannend. Niet alleen de gedachte dat je opgelicht zou kunnen worden, maar ook het risico dat je uiteindelijk toch een kat in de zak koopt. Zelf probeer ik zo veel mogelijk scherp te zijn op details, iets spotten wat niet lijkt te kloppen. In dit geval bijvoorbeeld naar de vorige berichten van de verkoper gekeken op zoek naar iets wat niet klopt. Er zit een COA bij dus ook op VIN gezocht en een advertentie van een bedrijf gevonden uit de periode dat verkoper aangeeft de auto gekocht te hebben, et cetera. En uiteindelijk dus bellen en gewoon even met elkaar praten. Koetjes en kalfjes en daarna natuurlijk vragen stellen over de auto. Het gaat me niet eens zozeer om de daadwerkelijke antwoorden, maar meer of je een goed gevoel hebt bij de manier van antwoorden.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


28 jan 2019 12:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Leuk hoor, mooi project. De typ4 motoren zijn uitstekend geschikt om te tunen, in de VW wereld zijn de 2.0 blokken ook het meest gezocht. Je kan er relatief simpel een 2.4 of 2.7 van maken, met vermogens van 250pk+. Maar met 178pk zit je nergens om verlegen in ieder geval :thumleft: :thumleft:

Nu nog even geduld hebben... Ik heb ook een auto gekocht in de VS, via het pelicanparts forum. Ging prima. Het is wel spannend, geld overmaken en hopen dat je auto er komt. Bij mij ging het allemaal goed in ieder geval. Had de export aan Marlog uitbesteed, ging ook via Oakland. Alvast veel voorpret gewenst!
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


28 jan 2019 12:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
De auto staat nog steeds ergens op een schip in een container, maar kreeg vandaag dit via de post van de vorige eigenaar:

Afbeelding

Super Amerikaans natuurlijk, maar ook wel weer heel leuk eigenlijk. :)
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


20 feb 2019 10:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Gisteren was het dan eindelijk zo ver, hij is aangekomen! :)

Het is altijd even een spannend moment, het blijft toch een auto die ik niet in het echt gezien had. Maar alles valt me mee. Ja, het spuitwerk is typisch Amerikaans maar dat wist ik. Verder klopt gewoon alles, de hele auto klopt. Waar mijn andere 914 nog wel wat versleten rubbers en andere aandachtspuntjes heeft kan ik bij deze auto helemaal niets vinden. Je ziet gewoon dat de vorige eigenaar nergens op bespaard heeft.

Dat zie je al aan de overdracht. In de auto hangen instructies om de auto te starten zodat er tijdens transport geen problemen zouden zijn. En er zitten drie dikke mappen bij met extra informatie, alles uit de drie jaar dat de vorige eigenaar hem in bezit had. Natuurlijk de COA, een map met documentatie van de Jake Raby 2270 SR motor en alle rekeningen van de afgelopen 3 jaar. Heb snel even gebladerd en alleen al in 2018 is er 7000 dollar uitgegeven, in 2015 en 2016 zo'n 26.000 dollar aan de motor, uitlaat en andere toebehoren. En verder heel veel rekeningen voor allerlei kleinigheden.

Als het nog niet duidelijk was, ik ben enorm blij en opgelucht! :) Kan niet wachten tot ik de auto echt kan gebruiken, dus snel even voorkeuren en de motor af laten stellen op zeeniveau, dan naar de RDW.

Plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


09 apr 2019 21:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Alleen al die 2 A4-tjes op het dashboard zouden mij al een goed gevoel geven bij de auto :thumleft:

Succes en veel plezier met deze 914 :!:


09 apr 2019 22:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Inderdaad! Zelfs na verkoop nog zorgen dat de 914 niet verkeerd behandeld wordt. Nice :cheers:
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


09 apr 2019 22:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Helemaal top! Ben benieuwd hoe dat rijdt. :drive:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


10 apr 2019 6:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Ziet er goed uit. Dat wordt veel rijplezier. :thumleft:

Zijruiten niet te donker voor de RDW?
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


10 apr 2019 16:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
@944S2 schreef:
Zijruiten niet te donker voor de RDW?


Goed punt! Het lijkt heel donker maar als je er in zit valt het best wel mee eigenlijk, en de voorruit is nog een stuk helderder. Zit me even in te lezen maar zie veel verschillende beweringen, moet even uitzoeken hoe donker het echt mag zijn. En dan heb ik nog geen apparaatje om het te meten...
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


10 apr 2019 17:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Volgens Regeling Voertuigen Artikel 5.2.42:
Citaat:
De lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten mag niet minder dan 55% bedragen.


De vraag is alleen hoe ik dat kan bepalen. Ik heb niet zo'n meetapparaatje en heb eigenlijk ook niet zo veel zin om er iets voor te gaan kopen. De ruiten zien er verder netjes uit dus bij voorkeur zou ik het zo laten.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


11 apr 2019 12:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 986
Westerlo,Belgie
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Zo'n 914's vind ik echt super dik!

Doet me zo'n beetje denken als voorganger voor de Boxster
_________________________________________
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself.


11 apr 2019 13:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Het is schitterend weer, maar ik kan helaas nog niet rijden. Wel heb ik vandaag de folie van de twee zijruiten verwijderd, dat ging best makkelijk. De weinige lijmresten die er overbleven heb ik met een beetje stickerverwijderaar iets week gemaakt en vervolgens met zo'n ruitkrabbertje verwijderd.

Afbeelding

Hier kun je het beginnetje wat ik gemaakt had goed zien, en ook het verschil. In eerste instantie was ik een beetje verward doordat de getinte ruiten rondom ook op het Certificate of Authenticity staan, maar nu de folie er af is zie je duidelijk dat de ramen zelf alsnog getint zijn. De folie op de achterruit heb ik eerst maar laten zitten, als ik er last van krijg of me er aan ga ergeren dan kan het altijd nog weg.

Eerstvolgende actie is een APK-keuring, of in ieder geval een voorkeuring omdat afmelden zonder kenteken natuurlijk niet kan. Dan een afspraak maken bij de RDW, ik weet inmiddels dat dit alleen op vrijdag kan, en in de tussentijd de Webers even laten afstellen op zeeniveau.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


14 apr 2019 16:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 356 Speedster Intermeccanica 1972 1.6
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Schitterend die A4tjes met start instructies, :thumleft: :thumleft:
Lijkt mij een erg goede aankoop, van een super gaaf model, me Like :mrgreen: :mrgreen:


20 apr 2019 22:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Op zich weinig nieuws te melden omdat ik pas over twee weken bij de RDW terecht kan. Technisch is de auto klaar voor APK, er mankeerde helemaal niets aan. Behalve dan de oranje glaasjes voor het stadslicht en richtingaanwijzer, daar zitten nu tijdelijk de witte glaasjes van de Italiaanse uitvoering op zodat hij door de keuring komt.

Wel intussen de motor af laten stellen op zeeniveau.



Vermogen is nu 177 pk bij 5860 toeren, maximale koppel is 234 Nm bij 4500 toeren. Moet zeggen dat ik daar best tevreden mee ben. :)
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


15 mei 2019 23:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Skelter... :mrgreen: :ba:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


16 mei 2019 7:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
De keuring komst steeds dichterbij, aanstaande donderdag mag ik eigenlijk. Het wordt nog wel even spannend want op de testbank bleek dat de accu niet bijgeladen wordt. De afgelopen week eerst de accuklemmen goed aangedraaid (dacht dat ik de oorzaak gevonden had!), spanningsregelaar omgeruild met die van een andere auto, DF en D+ doorverbonden om de dynamo de maximale spanning te laten leveren, etc. etc.

Uiteindelijk met mijn linkerhand aan de voorkant van het blok gevoeld, had gelijk een vrij draaiende poelie vast want er bleek geen snaar meer op te zitten. :) Ben dus erg opgelucht want het uitbouwen van de dynamo is een ramp, kostbaar en niet meer op tijd klaar voor de RDW. Nu kan ik daar ook wel met een aanhanger naartoe, maar dat wilde ik toch graag rijdend doen. Maandag maar eens even kijken of ik de dorpsgarage zo gek krijg om er tussen de bedrijven door een nieuwe snaar op te zetten.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


18 mei 2019 16:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Spannend, lijkt allemaal op tijd goed te komen!
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


19 mei 2019 20:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Ik zag vandaag tussen Houten en Wij bij Duurstede precies zo'n blauwe 914 rijden. Was net te ver weg om het kenteken te kunnen lezen (of mijn ogen zijn te slecht :D )
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


19 mei 2019 20:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Jazzy schreef:
Uiteindelijk met mijn linkerhand aan de voorkant van het blok gevoeld, had gelijk een vrij draaiende poelie vast want er bleek geen snaar meer op te zitten. :)

Dan komen daar al die extra PK's dus vandaan! :mrgreen:

PS Succes met het vervangen en de keuring! :thumleft:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


20 mei 2019 7:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Heerlijk die 177pk uit een luchtgekoelde 4 cilinder! :cheers: :cheers: :cheers:
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


20 mei 2019 14:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Jazzy en zijn derde 914
Brulaap schreef:
Ik zag vandaag tussen Houten en Wij bij Duurstede precies zo'n blauwe 914 rijden. Was net te ver weg om het kenteken te kunnen lezen (of mijn ogen zijn te slecht :D )

Ik was niet niet. :) Was die dag wel met de quad op stap maar vond het weer te wisselvallig om de 914 uit de stalling te halen.
Anne 2.7 schreef:
Dan komen daar al die extra PK's dus vandaan! :mrgreen:

Nee he! Nou moet ik die vermogenstest opnieuw doen, was net zo blij met het resultaat! ;)
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


20 mei 2019 18:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.