Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2024 8:05



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
Bericht Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Nu de transaxles, in het bijzonder de Porsche 924, op dit forum steeds meer aandacht krijgen, heb ik besloten om jullie extra te gaan vervelen met nog een 924 restauratie.

Een korte inleiding: Mijn 937, ja het is echt een originele, had bij aanschaf in oktober al 11 jaar stilgestaan (sinds 2007). Na wat noodzakelijke olieverversingen en controles was hij in feite rijdend en kwam hij zonder problemen door de APK keuring. Wel had ik besloten dat de motor, juist vanwege de lange stilstand, preventief aangepakt moest worden. Ook de body heeft een makeover nodig. Het polyurethaan is niet overal meer zoals het 38 jaar geleden aan de auto gemonteerd was (bekend euvel, dat het polyurethaan door de tijd kan vervormen) en de lak is ook niet super meer (understatement).

Dit jaar ligt de focus op de motor, de body wordt later aangepakt. De zoektocht naar diverse originele onderdelen (oud en nieuw) begon dus meteen in oktober. Ook heb ik mij goed ingelezen. Zowel op de weinig aanwezige literatuur, als ook op de draadjes van MPH en Johann met hun 924 turbo's en (deels op advies van Johann) heb ik diverse tutorials op youtube uitvoerig bekeken. In de basis is de 937 immers een 924 turbo, hoewel er behalve de intercooler, toch ook nog wel andere kleine verschillen zijn.

Gedurende de winterstop zijn er slechts wat kleine klusjes gedaan, maar dit weekend is een begin gemaakt aan het echte werk. Samen met mijn zoon Michiel en met onze goede vriend Leon, zijn wij begonnen aan het deel onder de motorkap. Het doel was het losmaken van diverse onderdelen, zodat de staat daarvan bekeken kon worden. Ook moest de oude radiator eruit en is er een begin gemaakt aan het losmaken van de draagarmen. De nieuwe draagarmen en bijbehorende onderdelen lagen al klaar, maar konden nog niet gemonteerd worden. De rubbers van de stabilisatorstang bleken namelijk ook hun beste tijd gehad te hebben en die worden nu eerst besteld (tezamen met een nieuwe waslijst aan onderdelen die toch ook beter preventief vervangen dienen te worden, vanwege zichtbare krimpscheuren, vervorming, uitdroging etc.)

Afbeelding Afbeelding
De O-ring bleek klem gezeten te hebben, hopelijk behalen wij met het monteren van de nieuwe O-ring weer wat winst op de turbodruk.

Afbeelding Afbeelding
Johann had mij al geadviseerd om de injectoren op Bosch art. nummer 0437 502 017 te zoeken en te bestellen. Dat kan daadwerkelijk behoorlijk wat geld schelen in aanschaf t.o.v. het Porsche artikel nummer. Bestel ook meteen de koperen pakkingringen, die worden niet standaard meegeleverd.

Afbeelding
Van wat ik van andere 937 eigenaren begrepen had, was dat Porsche lange tijd geen radiatoren voor de 937 geleverd heeft. Ik had blijkbaar geluk in de timing, de radiator was (opnieuw) leverbaar (Porsche art. nr. 477 121 251 D). Een iets ander uiterlijk en door het gebruik van andere materialen ook een stuk lichter dan de oude, maar alle aansluitingen hadden dezelfde maat.

Afbeelding
Ehh, dit rubber is echt overleden...

Afbeelding
En natuurlijk nog een foto van de nieuwe draagarmen, montage aansluitingen en rubbers. Dit type draagarm is van het vroege model, met een bevestigingsoog voor de ophanging aan de stabilisatorstang in het midden van een van de zijden. De nieuwere armen (na 1981?) hebben een andere ophanging. Helaas waren die nieuwe armen wel goedkoper in aanschaf geweest, mede omdat ze ook op VW artikelnummer besteld konden worden. Het oude model is helaas wat duurder.

Het laatste klusje van de dag was het vervangen van de verlichting (helaas geen foto's van voor en na). De zwakke achterlampen zijn vervangen door 10w lampjes en de koplampen heb ik vervangen door H4 Osram Night Breaker Unlimited halogeen lampen. Zowel voor als achter veel meer zicht(baarder). N.B. Op de 924S van Michiel hebben wij de koplampen vervangen door Philips H4 xtreme vision lampen. De eerste indruk is dat beide type lampen gelijkwaardig helderder en ook meer licht geven. Na verloop van tijd kunnen wij jullie wellicht meer info geven over het verschil in beide typen / merken lampen (levensduur etc.).

De komende week ga ik aan de slag met het opzoeken / bestellen van de te vervangen onderdelen en in de tussentijd worden een aantal andere onderdelen gezandstraald en opnieuw in de lak gezet. Ik hoef dus niet bang te zijn dat ik mij ga vervelen.
_________________________________________
Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...


04 maart 2019 0:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Jammie! :popcorn:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


04 maart 2019 8:45
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Goed bezig Sylvia :cheers:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


04 maart 2019 10:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Super project! Bijzondere auto en ondertussen ook al bijna onbetaalbaar :wink:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


04 maart 2019 12:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Geweldig. Ben heel benieuwd! Top auto zo’n 924 Carrera GT


04 maart 2019 18:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Dit project ga ik zeker volgen. Succes Sylvia!
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


04 maart 2019 22:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Hoogvliet
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Heel veel succes met het project, ik zal zo nu en dan ook volgen. Zeer benieuwd.


05 maart 2019 7:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Mooi draadje om te volgen, succes. :thumleft:

Overigens heb ik nog wat docu over van mijn 924 project, boek van Peter Morgan (924/944/968) en 924 brochure (mocht je interesse hebben)


05 maart 2019 20:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Succes met de restauratie Sylvia :salut: . Zeker een bijzondere wagen. Je weet als geen ander hoe fijn het is als je klassieker betrouwbaar is tijdens mooie roadtrips.


05 maart 2019 21:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
Bericht Re: Originele 937 (924 Carrera GT) restauratie
Dank jullie wel voor de leuke reacties.

De meeste onderdelen zijn al weer besteld en die kan ik later deze week ophalen en een deel wordt thuis bezorgd. Het valt mij op dat er toch nog heel veel origineel te verkrijgen is. Helaas nog wel een viertal rubbers die niet meer geleverd worden door zowel Porsche als bijv. Rosepassion, dus die zoektocht gaat nog even verder.

Maar om dit berichtje nog een beetje aan te kleden, wat foto's van wat kleine (cosmetische) klusjes die ik en Michiel de afgelopen maanden hebben gedaan.

Afbeelding Afbeelding
Het verwijderen van de verpulverde geluidsisolatie van de motorkap. De nieuwe isolatie ligt al in de garage, maar die wordt pas gemonteerd als de auto overgespoten is. Maar nu kan het afbrokkelende materiaal in ieder geval niet meer bij/in de motor komen.

Afbeelding
Er was een ruitenwisser op het achterraam gemonteerd die er niet origineel opzat. Die heb ik gedemonteerd en vervangen door een "dop". Iemand nog interesse in een ruitenwisser? Hij is compleet met beschermkap en wisser, staan beiden niet op de foto, maar het is in gebruikte staat.

Afbeelding Afbeelding
Het rubber van de tankdop vertoonde ook krimpscheurtjes en is vervangen.

Afbeelding
Kunststof drukpinnen voor bevestiging van de tapijt "wangen" in de kofferbak (oude waren afgebroken).

Afbeelding
De binnenverlichting (let op het VW / Audi logo :wink: ) van de kofferbak wilde ik in de eerste instantie ook vervangen. Ik heb er uiteindelijk echter voor gekozen om de originele te behouden. Na grondig reinigen was het daarna nog steeds wat grijzer dan de nieuwe, maar het is werkend en daarbij, het zit toch achterin bevestigd.

En (voor mij) goed nieuws: Het geboortecertificaat had ik bij Porsche opgevraagd en zowel de motor als de versnellingsbak zijn "matching numbers". Dat maakt het des te belangrijker om de restauratie zo origineel als mogelijk te doen.

Master Ken schreef:
Overigens heb ik nog wat docu over van mijn 924 project, boek van Peter Morgan (924/944/968) en 924 brochure (mocht je interesse hebben)

De brochure is net niet voor ons. Ik heb even snel in de link gekeken en zowel de CGT als de 924S staan daar niet in vermeld.

Het Peter Morgan boek is mogelijk wel interessant. Er zal waarschijnlijk weinig over een CGT instaan, daarbij heb ik al het ultieme CGT boek in huis :wink: , maar voor algemene 924 kennis is het denk ik wel erg geschikt.
_________________________________________
Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...


05 maart 2019 22:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maarten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.