toerental relais 911 2.4MFI
Geplaatst: 24 maart 2019 21:15
Vandaag begonnen met het oplossen van het rare probleem in de opwarmperiode van de 911 t/e
Als eerst het mechanische thermostaathuis schoon en goed werkend gemaakt en daarna
de onsteking op tijd gezet !
De slang naar vacuumdoos was afgestopt met een klein pinnetje in de slang en daardoor draaide de motor bijna 1250 toeren stationair omdat hij te vroeg bleef staan -/+ 5 voor BDP.
Nieuwe slangetjes gekocht en de vacuumpoorten op de gasklephuizen schoon gemaakt ,rechts zat verstopt met kool en moest doorgeprikt met een klein 2 mm inbussleuteltje
(moest redelijk hard drukken ook nog eigenlijk) maar goed , het lukte en dus heb ik weer van beide cilinderbanken een vacuumsignaal .
Het ontstekingtijdstip moet afgesteld worden met de vacuumslang aangeloten op 5 graden NA het bovenste dode punt ik merkte gelijk al een groot verschil ... zodra ik de slang er op stak viel de motor gelijk terug naar 950 rpm mooi ,een stap in de goede richting ! en gelijk naar 5 Graden Na BDP.
Op naar het volgende probleem de motor loopt al wel een stuk regelmatiger maar raast af en toe ineens naar 3500 rpm en valt dan terug naar 0 rpm..ik dacht even dat het bij de MFI pomp hoorde,maar de motor moet als je met de hand naar 3000 toeren gaat en dean links microschakelaar met je vinger in drukt gaan pendelen tussen 1350 rpm en +/- 2000 rpm maar dat gebeurde niet en dus was het "drehzahl" relais links achter op het binnenscherm de volgende verdachte .
Na demontage en verder "inwendig"onderzoek vond ik inderdaad in het relais een afgebroken transistortje wat in het aluminium huis lag te rammelen
De restanten los gesoldeerd en gelijk maar twee nieuwe besteld bij reichert 0.40 cent per stuk met 6.50 verzendkosten
Het zou zomaar eens kunnen dat dit een hoop verandering geeft als dit relais weer normaal zijn werk gaat doen . Deze week hoop ik de transistor te ontvangen ensoldeer ik hte gelijk op zijn nieuwe thuisbasis
ik laat weten hoe het gaat aflopen dit verhaal
Als eerst het mechanische thermostaathuis schoon en goed werkend gemaakt en daarna
de onsteking op tijd gezet !
De slang naar vacuumdoos was afgestopt met een klein pinnetje in de slang en daardoor draaide de motor bijna 1250 toeren stationair omdat hij te vroeg bleef staan -/+ 5 voor BDP.

Nieuwe slangetjes gekocht en de vacuumpoorten op de gasklephuizen schoon gemaakt ,rechts zat verstopt met kool en moest doorgeprikt met een klein 2 mm inbussleuteltje
(moest redelijk hard drukken ook nog eigenlijk) maar goed , het lukte en dus heb ik weer van beide cilinderbanken een vacuumsignaal .
Het ontstekingtijdstip moet afgesteld worden met de vacuumslang aangeloten op 5 graden NA het bovenste dode punt ik merkte gelijk al een groot verschil ... zodra ik de slang er op stak viel de motor gelijk terug naar 950 rpm mooi ,een stap in de goede richting ! en gelijk naar 5 Graden Na BDP.
Op naar het volgende probleem de motor loopt al wel een stuk regelmatiger maar raast af en toe ineens naar 3500 rpm en valt dan terug naar 0 rpm..ik dacht even dat het bij de MFI pomp hoorde,maar de motor moet als je met de hand naar 3000 toeren gaat en dean links microschakelaar met je vinger in drukt gaan pendelen tussen 1350 rpm en +/- 2000 rpm maar dat gebeurde niet en dus was het "drehzahl" relais links achter op het binnenscherm de volgende verdachte .

Na demontage en verder "inwendig"onderzoek vond ik inderdaad in het relais een afgebroken transistortje wat in het aluminium huis lag te rammelen

De restanten los gesoldeerd en gelijk maar twee nieuwe besteld bij reichert 0.40 cent per stuk met 6.50 verzendkosten

Het zou zomaar eens kunnen dat dit een hoop verandering geeft als dit relais weer normaal zijn werk gaat doen . Deze week hoop ik de transistor te ontvangen ensoldeer ik hte gelijk op zijn nieuwe thuisbasis

ik laat weten hoe het gaat aflopen dit verhaal
