Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben continue bezig de GT3 te verfijnen tot een auto die aan mijn eisen voldoen.
De afgelopen maanden ben ik vooral bezig geweest met een zoektocht naar de oorzaak van een soms onvoorspelbare wegligging van mijn GT3. Op de raarste momenten ging de auto oversturen of met gas loslaten ging de kont wiebelen. Er zat geen patroon in.
Mijn zoektocht was als eerst gericht op uitlijning of verslten onderstel. De banden zijn nieuw rondom met gelijke dot codes van 2019. De draagarmen heb ik reeds vorig jaar vernieuwd. Dus hebben we van alles geprobeerd met uitlijnen en uitwegen. Meer Camber achter, meer en minder toespoor voor en achter, ook hebben we met de castor voor gespeeld maar niets helpt.
Na ook de vraag hebben uitgezet op Rennlist, waar de hardcore GT3 eigenaren zitten, zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn sper wellicht versleten kunnen zijn. Een versleten sper kan namelijk heel rare wegligging to gevolg hebben.
Na heeeeeel veel onderzoek heb ik een besluit genomen die ik normaal niet zullen doen. Ik heb een aftermarket revisieset voor mijn sper besteld van Guard Transmission. Dit is een specialist uit Amerika die in de racerij zit en voor bedrijven als Sharkwerks, Singer en andere bekende tuners upgrades leveren voor de sper en versnellingsbakken van Porsche Het was een dure geintje
Waarom heb ik het gedaan?
Want Porsche levert af fabriek een sper met maximaal 30nm voorspanning voor straat gebruik. Dat is best weinig en je kan het nauwelijks een sper noemen. Daarnaast slijt de sper als een achterlijke en heb je na 20kkm meestal niet meer dan 5nm over. Ter vergelijking, een Cup auto heeft een sper die pas met 200nm los laten.
Lang verhaal, maar ik heb veel te vertellen
Begin april had dan eindelijk een afspraak ingepland bij Porsche Centrum Gelderland om de boel weer grondig aan te pakken. Als eerst ging we op de richtbank om de boel weer terug te zetten op fabriek instellingen. Alle waardes klopte aardig maar een ding naar voren; De auto was 2cm te laag aan de achterkant vergeleken met de voorkant. Dat moesten we eerst maken.
Maar wat blijkt...de stelringen van de Bilsteins die nog vanaf fabriek onder zitten zijn helemaal vastgerot
PCG belde toen om te vragen of ze de achterste veerpoten mogen vervangen.
Toen heb ik meteen de kans gepakt en gezegd dat ze dan maar alle veerpoten moeten vervangen met Öhlins Road & Track.
Wat is dat een prachtig setje zeg
Voor en Na
Ook alle "beslag" word weer als nieuw gemaakt
Voor en Na
En dan over mijn sper...hij was inderdaad versleten met maar 4nm over met 80kkm op de klok en voor zover ik kan achterhalen was de sper nog nooit gereviseerd.
Dus beste Porsche liefhebbers met sper...laat hem controleren want hij is vast net als de mijne in principe geen sper meer.Wat is het verschil tussen Guard en Porsche? In principe is het andere (kostbaarder) materiaal gebruik en iets dikker platen, maar niet.
Boven de platen van Guard en onder van Porsche
Wellicht een interessante weetje: De sper die in een GT3 zit is gemaakt in Engeland en niet Duitsland zoals je zou verwachten
Hier zie je de verschil in hoogte tussen de platen
En mijn sper weer in een stuk
Tot zover mijn update.
Met een beetje mazel kan ik dit weekend weer gaan rijden