Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

02 feb 2020 16:56

Ik zal het even laten controleren, want hij was uitgelijnd door Porsche Centrum Gelderland. Daarna opnieuw gedaan door Patrick Snel, een daar hebben ze hem ook uitgewogen. Maar met uitlijnen hang je wielen nooit vrij, dus wellicht dat niemand naar de pre tension hebben gekeken.

Na de proefrit zei Patrick wel dat mijn auto bij hoge spoed een beetje uit de veren kwam, dus wellicht voelde hij de gebrek aan pre tension?

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

02 feb 2020 18:27

Johann schreef:Dat zou inderdaad kunnen, maar naar mijn weten was het een kleine mannetje.


Dat zegt niks over het gewicht :lol:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

02 feb 2020 22:01

:mrgreen: ik wou dr niet over beginnen...we kennen dr allemaal wel zo één!

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

03 feb 2020 15:42

Smells like suspension upgrade ....

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

03 feb 2020 16:01

Zoals je weet, roept de Öhlins Road&Track al lang mijn naam...maar voor nu moet ze even wachten. De 931 komt straks uit de stalling en ik heb alweer een hoop onderdelen om daarmee aan de slag te gaan :D

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

03 feb 2020 17:02

Waarom Ohlins R+T?

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

03 feb 2020 17:10

Afbeelding
Afbeelding

Maar ook vooral omdat ze zeer goeie reviews krijgen en een stuk eenvoudiger in gebruik is dat Bilsteins en KW.

En Singer....let's not forget about Singer :wink:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

03 feb 2020 17:37

Geen Intrax/Tractive/AST/Moton etc overwogen?
Zit zelf ook wel eens te denken aan een upgrade voor de 993.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

03 feb 2020 18:11

Olaf schreef:
Johann schreef:Dat zou inderdaad kunnen, maar naar mijn weten was het een kleine mannetje.


Dat zegt niks over het gewicht :lol:

En bedankt hè ... :shock: :twisted:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

03 feb 2020 18:22

Cazzo Super Veloce schreef:Geen Intrax/Tractive/AST/Moton etc overwogen?
Zit zelf ook wel eens te denken aan een upgrade voor de 993.


Moton's heb ik al bekeken maar ze zijn niet echt plug and play. Intrax heb ik ooit onderzocht voor mijn 964, prachtig spul, wellicht is dat nog een mogelijkheid. Tractive en AST ken ik niet, ik gaan er in duiken. Bedankt voor de tip!

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

03 feb 2020 18:41

Heb Intrax onder mijn 964 gehad, topkwaliteit. Was wel erg stug, want circuitafstelling.
Wil eigenlijk onder de 993 een set die zowel op weg als circuit goed functioneert.
Eigenlijk wil ik meer comfort op de weg dan std en meer grip tijdens de occasional trackday.
Benieuwd naar je bevindingen.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

04 feb 2020 14:11

Uit mijn (niet GT3) ervaring is de Ohlins een mooie oplossing voor straat/circuit. Maar dat zal vast ook prima met Intrax of een andere bekend merk gelden. Al dan niet custom made. Dat kan met Ohlins trouwens ook. De R&T kan qua vering en valving naar wens aangepast worden.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 10:18

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben continue bezig de GT3 te verfijnen tot een auto die aan mijn eisen voldoen.

De afgelopen maanden ben ik vooral bezig geweest met een zoektocht naar de oorzaak van een soms onvoorspelbare wegligging van mijn GT3. Op de raarste momenten ging de auto oversturen of met gas loslaten ging de kont wiebelen. Er zat geen patroon in.

Mijn zoektocht was als eerst gericht op uitlijning of verslten onderstel. De banden zijn nieuw rondom met gelijke dot codes van 2019. De draagarmen heb ik reeds vorig jaar vernieuwd. Dus hebben we van alles geprobeerd met uitlijnen en uitwegen. Meer Camber achter, meer en minder toespoor voor en achter, ook hebben we met de castor voor gespeeld maar niets helpt.

Na ook de vraag hebben uitgezet op Rennlist, waar de hardcore GT3 eigenaren zitten, zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn sper wellicht versleten kunnen zijn. Een versleten sper kan namelijk heel rare wegligging to gevolg hebben.

Na heeeeeel veel onderzoek heb ik een besluit genomen die ik normaal niet zullen doen. Ik heb een aftermarket revisieset voor mijn sper besteld van Guard Transmission. Dit is een specialist uit Amerika die in de racerij zit en voor bedrijven als Sharkwerks, Singer en andere bekende tuners upgrades leveren voor de sper en versnellingsbakken van Porsche Het was een dure geintje :pale:

Waarom heb ik het gedaan?

Want Porsche levert af fabriek een sper met maximaal 30nm voorspanning voor straat gebruik. Dat is best weinig en je kan het nauwelijks een sper noemen. Daarnaast slijt de sper als een achterlijke en heb je na 20kkm meestal niet meer dan 5nm over. Ter vergelijking, een Cup auto heeft een sper die pas met 200nm los laten.

Lang verhaal, maar ik heb veel te vertellen :mrgreen:

Begin april had dan eindelijk een afspraak ingepland bij Porsche Centrum Gelderland om de boel weer grondig aan te pakken. Als eerst ging we op de richtbank om de boel weer terug te zetten op fabriek instellingen. Alle waardes klopte aardig maar een ding naar voren; De auto was 2cm te laag aan de achterkant vergeleken met de voorkant. Dat moesten we eerst maken.

Maar wat blijkt...de stelringen van de Bilsteins die nog vanaf fabriek onder zitten zijn helemaal vastgerot :bang: PCG belde toen om te vragen of ze de achterste veerpoten mogen vervangen.

Afbeelding

Toen heb ik meteen de kans gepakt en gezegd dat ze dan maar alle veerpoten moeten vervangen met Öhlins Road & Track.

Wat is dat een prachtig setje zeg :drunken: 8) :compress:

AfbeeldingAfbeelding

Voor en Na
Afbeelding Afbeelding

Ook alle "beslag" word weer als nieuw gemaakt 8)

Voor en Na
Afbeelding Afbeelding

En dan over mijn sper...hij was inderdaad versleten met maar 4nm over met 80kkm op de klok en voor zover ik kan achterhalen was de sper nog nooit gereviseerd.

Dus beste Porsche liefhebbers met sper...laat hem controleren want hij is vast net als de mijne in principe geen sper meer.

Wat is het verschil tussen Guard en Porsche? In principe is het andere (kostbaarder) materiaal gebruik en iets dikker platen, maar niet.

Boven de platen van Guard en onder van Porsche
Afbeelding

Wellicht een interessante weetje: De sper die in een GT3 zit is gemaakt in Engeland en niet Duitsland zoals je zou verwachten :idea:

Hier zie je de verschil in hoogte tussen de platen
Afbeelding

En mijn sper weer in een stuk
Afbeelding

Tot zover mijn update.

Met een beetje mazel kan ik dit weekend weer gaan rijden :drive:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 11:02

Ben heel benieuwd, vooral naar de Ohlins.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 11:06

Vette update Johann :thumleft:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 11:54

Heel gaaf Johann!! :thumleft:
Zo jammer dat je er straks bijna niks meer van ziet!! :cry:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 13:18

Mooie werkzaamheden, en stoer dat je via rennlist de beslissing neemt om voor guard te gaan, als het goed genoeg is voor de projecten van sharkwerks zal dat wel goed zijn...

Heel gaaf Johann!! :thumleft:
Zo jammer dat je er straks bijna niks meer van ziet!! :cry:


gaat erom wat je er straks van voelt hé :wink:

mooie update, ben benieuwd naar je bevindingen

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 13:37

Perfectionisme is een dure hobby ... :shock: :mrgreen: Ben benieuwd of je er heel blij mee gaat zijn. Hoop het van harte! :thumleft:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 16:58

Mooie upgrade Johan, die R&T verandert de auto. lekker setje.


Als je twijfelt over de sperr even een verlaten stukje op zoeken en kijken of hij nog 2 sporen geeft van beide banden.
Zo ja, is het toch goed? Ik heb het zo gedaan een aantal jaren terug toen ik dit soort bovenstaande verhalen las.



https://youtu.be/oB8dvhNlvmc

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 17:01

Ik ook! Over de ophanging weet ik het zeker want ik heb de GT3 van André gereden en daar zat ook de Öhlins R&T's onder. Top spul :drive:

Over de sper weet ik het ook niet, maar het is eenvoudig terug te bouwen als het niet bevalt.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 19:54

Prachtige upgrades!

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

10 jun 2020 21:32

jacobt schreef:https://youtu.be/oB8dvhNlvmc


Zo, die is lekker :drive:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

11 jun 2020 14:50

Een sper slijt eigenlijk nauwelijks, want het allergrootste deel vd tijd rijden we rechtdoor en is er geen wrijving. Waar je een sper echt mee sloopt is door het draaien van donuts. Enorme hitte ontwikkeling en nauwelijks koeling. Ik heb er inmiddels een paar gezien die na 200km (donuts draaien) helemaal aan gort waren, maar ook die (ondanks intensief circuitgebruik) zo goed als nieuw waren na 40k km's.
PS: Doe Ohlins zien er super uit, ben benieuwd hoe het rijdt.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

28 feb 2021 21:56

Alweer 9 maanden sinds mijn laatste update :shock:

Inmiddels zit er weer 5000km extra op de teller. De Öhlins zijn subliem en de sper is ingereden en ik heb na 3000km weer de bakolie gewisseld om eventuele slijpsel van de nieuwe sper platen er uit te spoelen.

De upgrade van de sper is echt een aanrader, de auto voelt zoveel beter in de bochten, meer voorspelbaar en geen "twitching" als je op of van het gas gaan. :drive:

Maar jullie vragen jullie vast wel af, wat heeft hij nu weer gedaan? :mrgreen:

Sinds ik mijn eerste GT3 heb gekocht in 2018 had ik een idee om een RS spoiler te monteren. Een probleem; ze zijn heel erg duur en bijna niet te vinden. Dus eigenlijk stond een RS spoiler best laag op mijn lijstje. Maar na drie jaar geautomatiseerd zoeken op Ebay, Kleinanzeigen en Marktplaats stond er ineens in november 2020 een RS spoiler in mijn inbox, gewoon op marktplaats. Helaas erg duur, maar ik mocht bieden...

Na enkele minuten diep nagedacht te hebben, heb ik een lowball offer gedaan en eigenlijk van vergeten, maar enkele dagen later had ik een berichtje dat ik hem mocht ophalen! :ba:

Afbeelding Afbeelding

Toen ik hem eenmaal thuis had, begon de twijfel...zal ik hem monteren :? Maar na bijna drie maanden op mijn werkbank te pronken dacht ik, verrek, ik doe het gewoon. Dus gisteren even gemonteerd.

De oude spoiler was er met geen 10 minuten vanaf.

Afbeelding

Daarna was het nog 10 minuten om de nieuwe spoiler te monteren. Ik vind hem erg gaaf geworden :cheers:

Afbeelding
Afbeelding

Op naar de volgende roadtrip :drive:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

28 feb 2021 22:14

Wow, indrukwekkende strijkplank. Jij doet bijzondere dingen in die knutselschuur :thumleft:
Plaats een reactie