Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

vervangen bumperstops 996

18 jun 2019 22:58

Je kent dat vast wel, klusje ogenschijnlijk prima te overzien, en onderweg kom je van alles tegen. Staan wel wat filmpjes op internet, hieronder de manier waarop ik het heb aangepakt (kost veel meer tijd dan voorzien, maar sleutelen is onderdeel van de hobby, toch).
Bumperstop die toch wel aan vervanging toe is.
75427
Stap 1, PET document
75425
Stap 2, onderdelen bestellen (Alpo, superadres). In ieder geval de bumper stops, maar ook het lager (No 11) en in mijn geval ook de montageplaten (no 12). Heb een C4, zijn gelijk aan een Turbo. Lijkt leuk, totdat je ziet wat die kosten :(
Stap 3. Auto opkrikken en op assteunen, wiel demonteren en voorscherm goed afplakken (ben nogal eigenwijs aangelegd, maar dit is echt een goede tip)
75416
Stap 4. Bovenzijde montageschotel aftekenen
75423,
Stap 5. Binnenscherm en bodemplaat verwijderen, onderste draagarm markeren en 270gr lossen.
75418
Stap 6. Stuurkogel èn aandrijfas (want het is een C4) aan diffzijde lossen (flinke inbus x 6), easy.
75421
Stap 7. stabilisatorstang (bevestiging aan veerpoot) lossen, geen foto van maar spreekt voor zich
Stap 8. Connectoren remzadel lossen (ABS en slijtage indicator)
75429
Stap 9. Remzadel lossen (2 x inbus) en ophangen aan binnenzijde scherm met een flinke tie rap.
75428
Wielhub (of hoe heet zoiets) kan nu ver zakken. Deze hub met een krik ondersteunen.
75430
3 moeren aan de bovenkant van de veerpoot losdraaien, en veerpoot voorzichtig laten zaken met de krik. De hub kan nu maximaal naar buiten kantelen, zodat de gemonteerde demper onder het voorscherm door kan (meest risicovolle deel vd klus).
Vervolgens zware bout waarin de demper in de hub zit lossen en de patroon eruit halen.
Stap 10. Veervoorspanners vast zetten (setje van HBM, Mannesmann € 20 en je bent de man) en topmount losdraaien (inbus en open ring/ratel). Ik moest een deel van de bevestigingsplaat loslijpen (dremel). Hele patroon demonteren en met nieuwe onderdelen op volgorde klaarleggen.
Stap 11. Veerpoot opbouwen conform PET tekening en veervoorspanners weer monteren.
75422
Echter, als de demper weer helemaal in ´hangende´ hub zit, moet de veerpoot moet weer onder de rand van het voorscherm door. Probleem is dat daarna de veervoorsapnners slecht te lossen zijn. Met het risico dat ik vanaf nu nooit meer serieus genomen wordt, vertel ik toch maar mijn oplossing. :shock: Vastgezet met de zwaarste tie raps die ik kon vinden. :lol:
75424.
Je kunt de veerpoot veel makkelijker bewegen en omdat de topmount de spiraalveer vasthoudt, volgens mij toch veilig.
Stap 12. Veerpoot ´richten´ zodat de 3 tapeinden weer in de body komen en de markeringspunten als leidraad aanhouden. Tie raps kun je lossen met een kleine steekschroevendraaier zodat alles mooi geleidelijk gaat.
Stap 13. Alles weer vastzetten (aandrijfas, stab stang, stuurkogel, sensoren, remtang, wiel)
75426

Re: vervangen bumperstops 996

19 jun 2019 7:45

Gave writeup Tom!

“A lotta people go through life doing things badly. Wrenching is important to men who do it well. Wrenching is life, everything that happens before or after is just waiting” - was eigenlijk wat Steve had willen zeggen :mrgreen:

Re: vervangen bumperstops 996

19 jun 2019 8:15

Knap gedaan en mooi verslag met die foto's.
Tie-rapas waren gelukkig sterk genoeg :thumleft:

Re: vervangen bumperstops 996

19 jun 2019 23:13

Dat met die trekbandjes is echt onverantwoord hoor. Eigenrisico ik weet het, maar zou het zeker niet volgen.

Re: vervangen bumperstops 996

20 jun 2019 7:30

Mooi verslag!
Klopt wel dat het niet veilig is met die tiewraps, maar als je deugdelijke hebt dan kunnen die wel veel hebben! Niet die van de action of zo.. :!:

Re: vervangen bumperstops 996

20 jun 2019 8:17

Thanks, had de veervoorspanners laten zitten tot en met het terugdraaien van de veerpoot onder de rand van het voorscherm. Omdat de moeren om ze te lossen (noodgedwongen) aan de bovenzijde zitten, lukte het niet om de spanners te laten zitten bij het laatste deel vd positionering in de body. Toen dus eerst die tie rips er bij, veerspanners voorzichtig loshalen zodat de krachten geleidelijk overgaan op de tie raps.

Viel mij op hoe weinig spanning er op de veren zelf staat als ze niet ingedrukt worden door het gewicht vd auto.

Leuke klus om je grenzen een beetje te verleggen. Waar je echt blij van wordt is de proefrit erna, als de auto prima 'spoort'. Laat nog wel voor de zekerheid de uitlijning nog ff controleren.

Re: vervangen bumperstops 996

20 jun 2019 13:57

Goed bezig :thumleft: Snel weer eens touren in de Eifel (en optijd stoppen bij een Grieks restaurant :mrgreen: ) :D

Re: vervangen bumperstops 996

20 jun 2019 16:32

Leuke klus en een goed verslag. Maar als je de veerpoot eerst ophangt in de 3 bouten bovenop en als je daarna de draagarm naar beneden trekt om de demper in je fusee te zetten dan heb je toch geen risico met je Scherm? Of is dit niet mogelijk?

Re: vervangen bumperstops 996

20 jun 2019 19:52

Leuk meegedacht, merci! Maar met de veerpoot al gemonteerd aan de bovenzijde, krijg je hem m.i. niet meer in die wielhub. Die moet dan nog verder naar beneden. En de veervoorspanners? Die moeten dan al eerder gedemonteerd zijn.

Het zou misschien kunnen als je de aandrijfas helemaal demonteert (uitgaande van 4WD) en je de draagarm aan de wielzijde ook losmaakt.
Wellicht bij een Carrera 2 of straks bij mijn nieuwe GT3 een idee (geintje jongens :-) )
Denk dat een specialist / dealer vooral voor de snelle methode gaan (draagarmen helemaal los etc), omdat er toch uitgelijnd gaat worden.

Heb thuis ook geen luchtgereedschap, was een leuke geweest voor vaderdag :-)

Re: vervangen bumperstops 996

20 jun 2019 21:40

Oké, duidelijk. Word er niet makkelijker van dus. Leuk verslag.

Re: vervangen bumperstops 996

20 jun 2019 21:54

Bij het vervangen van mijn veren en schokdempers heb ik de methode uit het werkplaatshandboek gebruikt, door het lospersen van de twee kogels (draagarm en stuurstang) van de wheelhub. Die kun je wat makkelijker van de onderste draagarm afwippen, waarna je de hele unit (veren, schokdemper en wheelhub) uit de wielkast haalt. Bij een C4 is dat misschien door de aandrijfas weer anders.
Plaats een reactie