Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 16:07



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp3 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'69 VW type 3 - project - '75 VW type 1 (400+pk, G50/01)
Geldermalsen
Bericht Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp3
Even peilen of het passend is, dan wel of jullie het leuk vinden als ik mijn bovenstaande project deel?

Het zal voor mij niet zozeer om de aanpassingen aan de auto gaan (daar kom ik wel uit), maar vooral omdat ik een schademotor heb gekocht, die ik helemaal uit elkaar wil/moet/zal gaan halen om te repareren en die uiteraard ook weer in elkaar moet. En omdat hier een aantal zeer ervaren personen aanwezig zijn en het leuker is eea in het Nederlands te vragen en te vertellen :-)

Verder heb ik nog best wat vragen over welke water en olieleidingen eigenlijk waarvan zijn en wat heen en wat retour is.
Ook kan ik hulp met onderdeelnummers en/of schema's gebruiken, want er zijn dacht ik geen commercieel verkrijgbare handleidingen voor de 997 GT3 motor?

Plaatje van het blok na het passen op de G50/00 (short nose) 5-bak (yippie, het paste idd!):

Afbeelding

Als het niet helemaal past binnen dit forum, ook geen probleem hoor, laat ff maar weten.
Walter
_________________________________________
Vtec...This!


15 aug 2019 14:34
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Nikasiltje schreef:
Ook kan ik hulp met onderdeelnummers en/of schema's gebruiken, want er zijn dacht ik geen commercieel verkrijgbare handleidingen voor de 997 GT3 motor?


Leuk project :thumleft:

Kijk even hier om de Porsche Originele Onderdelen Catalogus voor een 997 GT3 te downloaden.


15 aug 2019 14:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Lijkt me een heel interessant project, ga ik zeker volgen!
Altijd leuk zo'n ongebruikelijke combi :thumleft:
Kan die versnellingsbak de power van de motor wel aan?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


15 aug 2019 14:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Mooi projectje! Leuk bij het stoplicht ook :mrgreen:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


15 aug 2019 15:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'69 VW type 3 - project - '75 VW type 1 (400+pk, G50/01)
Geldermalsen
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Targa Floriaan schreef:
Lijkt me een heel interessant project, ga ik zeker volgen!
Altijd leuk zo'n ongebruikelijke combi :thumleft:
Kan die versnellingsbak de power van de motor wel aan?

Gelukkig! :D
De G50 kan enorm veel hebben, meer dan we denken volgens mij. Ik drag-race er mee met 400-450pk en drag slicks in een andere VW en die bak is zelfs nog nooit gereviseerd geweest! Wel met LSD en Guard plaatjes overigens :wink:
Deze G50 heeft (nog) geen LSD, maar ik ben niet echt van plan met de ponton te gaan racen of gekke dingen te doen. Opbouwen en op de dyno ermee en kijken wat dat doet met de aanpassingen die dan gedaan zijn.

Eigenlijk volgde de motor de bak: alleen de eerste type G50 ('87-'89) past enigszins in een luchtgekoelde vw omdat die korter zijn. En alleen de Metzger motoren passen op deze bakken (omdat ze afstammen van de luchtgekoelde 964 blokken). Eigenlijk is het dus een naar waterkoeling omgebouwde luchtgekoelde boxer :lol:
_________________________________________
Vtec...This!


15 aug 2019 15:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'69 VW type 3 - project - '75 VW type 1 (400+pk, G50/01)
Geldermalsen
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Alfred schreef:
Kijk even hier om de Porsche Originele Onderdelen Catalogus voor een 997 GT3 te downloaden.

Thanks! Met de namen/beschrijving van de onderdelen kan ik al heel veel afleiden waar het voor dient :thumleft:
_________________________________________
Vtec...This!


15 aug 2019 15:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Je hebt jezelf een leuke uitdaging gegeven :thumleft:

het delen van dergelijke projecten (inclusief foto's :mrgreen: ) worden hier wel gesmaakt :cheers:


15 aug 2019 16:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
+1

Kom maar door met dit project!!!
:cheers: :cheers: :thumleft: :thumleft:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


15 aug 2019 16:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Heel gaaf project. Hoe meer foto's hoe beter :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


15 aug 2019 16:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'69 VW type 3 - project - '75 VW type 1 (400+pk, G50/01)
Geldermalsen
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Dank voor de enthousiaste ontvangst!

Dit is de auto die ik speciaal ervoor gekocht heb om het project in te bouwen:
Afbeelding
Dit jaar dus precies 50 jaar oud.

Remmerij en wielen is ook allemaal Porsche: achter 944 eerste model remmen:
Afbeelding
en vooraan komen Boxster remmen met een remschijf van een Cayman en custom alu naven, die intern VW, extern 944 zijn :wink: (nog bezig met de adapters)

Wielen hierboven zijn 5,5Jx15 space savers met 'normale' banden. Lekker licht :)
_________________________________________
Vtec...This!


15 aug 2019 19:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Jammie! :popcorn: :popcorn: :popcorn:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


15 aug 2019 19:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Nice! Ga ik volgen dit project! :ba:
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


15 aug 2019 19:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Dat wordt een rap oudje van 50 jaar mooi project


15 aug 2019 20:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'69 VW type 3 - project - '75 VW type 1 (400+pk, G50/01)
Geldermalsen
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
The engine...

Afbeelding

Zoals te zien, mis ik de complete inlaat, airco pomp, dynamo en is er hier en daar wat kapot/beschadigd. Over dat laatste: het thermostaat huis heeft ook de aansluiting van een waterslang (linker hoek, vooraan gezien waarvandaan de foto is genomen), die half afgebroken is. Gelukkig heb ik daar een andere op ebay voor gevonden :D

Een wat groter probleem is een scheur in het waterpomphuis. Dat onderdeel is nogal een groot gietstuk, oa het deel vlak onder de krukaspoelie behoort ertoe; alles behalve het oliepompdeksel in het midden ervan zeg maar.
Mocht iemand die nog weten of hebben liggen, lemmeknow pls! Onderdeel nummer: 997.106.061.70 (alhoewel op het huis 997.106.217.9R staat)

On the positive side: ik heb geen airco in de auto en ook geen stuurbekrachtiging, dus airco kan eraf blijven de de bekrachtiging toren kon ik er dus gewoon afhalen. Geen airco en geen stuurbekrachtiging scheelt mij dus geld, gewicht en vermogen :mrgreen:

Een nwe (iets minder amperage dan de 150A origineel) dynamo van 120A (ik heb nu 55A en dat was al een upgrade :lol: ) kostte 126 euro op ebay.de, dus dat viel gelukkig weer erg mee!
Voila:
Afbeelding
Er moet dus ook een andere multi-riem voor komen, waarbij ik denk dat ik het meest rechter gladde omloopwiel door een geribde moet vervangen... Daar moet ik dus nog iets voor vinden (tips?).

Wat ik ook nog mis en ook niet weet waar ik het onderdeelnummer kan vinden (met de gelinkte catalogus kwam ik er niet uit), is deze missende stalen leiding die links bovenop het carter ingaat en op een andere deel slang (wel aanwezig) aansluit. Die andere leiding (tweede foto hieronder) gaat op ongeveer dezelfde plek het carter aan de andere kant ook het carter in:
Afbeelding

Afbeelding

Dus de vraag: wat doet die stalen leiding (olie, carterontluchting, water?) en wat is het ontbrekende nummer?

Thanks!
_________________________________________
Vtec...This!


15 aug 2019 20:14
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Jemig wat een lekker project. Leuk om te volgen. Heel veel succes!


15 aug 2019 21:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Kever-s;-)
Limburg
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Ik kom zelf ook uit de luchtgekoelde hoek … kever en bus ombouwen ;-).

Navolgend wat positief! bedoelde tips.

De 944 remmen zijn heel erg onder gedimensioneerd! Leuk tot 200kmh of iets erboven.
Je zult ook geen vacuum bekrachtiging hebben in de type 3.
Ik weet hoe sterk die remmen op een kever zijn en de ietwat zwaardere type 3 is iets in het nadeel.
Wil je je pensioen halen … zorg dan eerst maar voor remmen van en 997s, gt3 of turbo. Voor de rembekrachtiging kom je ook wat aan het bedenken en daar zou je de elektrische pomp met bekrachtiging van de 964 c4 / 993 turbo kunnen gebruiken vermoed ik. Voor de collosale dubbele vacuum bekrachtiger van een gt3 heb je geen ruimte in de type 3.
Doe je niets aan de remmen, is gebruiken van het vermogen een eierdans en doelloos, zoniet levensgevaarlijk.

De vooras van de type 3 is geen feest met dat vermogen. Wil je het vermogen gaan gebruiken dan kom je daar ingrijpend aan het modificeren. Geen idee of bijvoorbeeld red9design ook voor de type 3 een dubbele triangle vooras maakt met schroefveren. Dat zou een betere basis zijn.

Ter info: de g50 van een gt3 heeft oliekoeling via het watercircuit en niet te vergeten.. druksmering. Iets wat de 1e generatie g50 niet heeft. Dit zullen ze bij Porsche niet voor niets bedacht hebben voor de houdbaarheid van de bak.

Een sper in de bak is ook iets wat je toch echt wil hebben met de gt3 motor.

Een gt3 heeft 3 waterkoelers in de bumper. Ik ben benieuwd hoe je die in een type 3 gaat plaatsen. Geloof me dat je veel koeling nodig hebt voor die motor.

Hoe ga je het vermogen op de weg brengen...onder een type 3 passen 6j en met veel moeite mogelijk 7j velgen achter. Een gt3 heeft 12j en 305mm … en op droog wegdek trek je dan nog strepen op het asfalt als je dat wilt.


Voor wat betreft zoeken naar onderdelen van de gt3 is mijn ervaring dat het een waanzinnige zoektocht is omdat nauwelijks wat aangeboden wordt.

Computer: vergeet de gt3 inspuitcomputer. Deze communiceert met de hele auto. Hier zul je moeten kijken naar motec of dta ed.


Ik ben benieuwd naar jou aanpak, ondanks dat ik denk dat een type 3 niet echt geschikt is voor t vermogen, cq echt goed gebruik van het vermogen.
Nb. Wat voor modificaties wil je aan de motor doorvoeren, omdat je aangeeft te willen kijken wat het oplevert?


15 aug 2019 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'69 VW type 3 - project - '75 VW type 1 (400+pk, G50/01)
Geldermalsen
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
chris.71 schreef:
Wil je het vermogen gaan gebruiken ....


Ha Chris,

Dank voor je inhoudelijke reactie wat betreft de motor :thumleft:
Volgens mij kennen we elkaar uit een (ver) verleden :wink:

Voor alle duidelijkheid: ik weet dat ik het volle vermogen van die motor niet in de type 3 kan gebruiken op de manier zoals dat in de auto waar-ie uit komt, kan. Hoeft ook niet en is niet het doel van dit project!
Het is niet voor niets een 'crazy' project. Ik ga ook niet proberen de ponton zo aan te passen, dat dat - op die manier - wel kan. Het is geen moderne Porsche en dat wordt het ook niet. I'am fully aware of that :wink:

Voor 400+ pk die wel (bijna) volledig gebruikt kan worden, heb ik de kever. Daar rijdt ik Zandvoort, Assen, Nurburgring, Spa en de dragstrips van Europa mee af. Ik weet dus wat daar voor nodig was en ik verbeter eea nog steeds gaandeweg. Ik was met die kever zelfs de eerste Time Attack kampioen van Nederland, dus ik weet inmiddels redelijk hoe je 430 pk kan beheersen zonder meteen te crashen bij de eerste bocht, so don't worry :wink: .

Citaat:
Nb. Wat voor modificaties wil je aan de motor doorvoeren, omdat je aangeeft te willen kijken wat het oplevert?

Ah, de 'fun' part! 8)
Afgezien van het feit dat er een paar aggregaten niet meedoen (dat helpt denk ik altijd iets), hoef ik ook geen kathalisatoren te hebben en - omdat ik toch geen inlaat heb - wil ik maar meteen een set ITB's erop zetten en idd aansturen met een stand-alone ecu. Ik heb redelijk wat ervaring met DTA, welke je al noemde, maar denk dat ik voor deze motor met een andere ecu ga experimenteren. Houdt je scherp met tunen.

Kortom, de dyno-queen uithangen, veel toeren kunnen maken, mooi 6-geluid van open TB's tijdens het rijden, :drive: en 'a lot of fun' hebben met het bedenken en erin frutten ervan, is het echte doel hier.

Maar voor het zover is, kan ik nog veel hulp gebruiken, waarvoor alvast grote dank!
_________________________________________
Vtec...This!


15 aug 2019 23:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Oja! Heerlijk project Walter, gezien de kever heb ik er wel vertrouwen in :thumleft:


15 aug 2019 23:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Walter, ben jij dat met die witte 1303? En heb je nog ooit een 1.2 turbo’tje gebouwd voor een 1.2-challenge?

Het project met de Fridolin met W12 uit Tilburg zul je wel kennen, wellicht dat hij nog tips heeft voor je.


16 aug 2019 9:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'69 VW type 3 - project - '75 VW type 1 (400+pk, G50/01)
Geldermalsen
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
DennisvdB schreef:
Walter, ben jij dat met die witte 1303? En heb je nog ooit een 1.2 turbo’tje gebouwd voor een 1.2-challenge?

Het project met de Fridolin met W12 uit Tilburg zul je wel kennen, wellicht dat hij nog tips heeft voor je.

Ja, ja en ja :wink:

Tnx, maar heb eigenlijk vooral tips nodig over de GT3_2 motor, zie vragen hierboven. Hopelijk zit hier op het forum ook nog een monteur met ervaring daarmee?
_________________________________________
Vtec...This!


16 aug 2019 9:59
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Nikasiltje schreef:
Wielen hierboven zijn 5,5Jx15 space savers met 'normale' banden. Lekker licht :)

Dat zie ik vaker, de reservewielen van de 964 op een VW. Vind het hele gave wielen.

Leuk project en top dat je dat hier deelt :thumleft: Ga het zeer geinteresseerd volgen. Helaas kan ik je technisch niet van dienst zijn met raad en advies. :oops:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


16 aug 2019 13:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'69 VW type 3 - project - '75 VW type 1 (400+pk, G50/01)
Geldermalsen
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Tnx Horn!
Met wat zoeken online lukt het hopelijk ook een heel eind, maar de functie van vooral die stalen leiding van de ene naar de andere cilinderkop heb ik nog steeds niet door. Ik denk dat het wel eens een soort extra carterontluchting kan zijn en wellicht heeft het missende stuk een T-leiding die op de bovenste aansluiting van de dry-sump tank komt. Dan zou het duidelijk zijn.

Ondertussen de voorremmen een upgrade gegeven met een mix van Boxster en Cayman onderdelen (en custom made adapters) om Chris wat gerust te stellen :wink:

Afbeelding
_________________________________________
Vtec...This!


19 aug 2019 9:05
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Nikasiltje schreef:
Dank voor de enthousiaste ontvangst!

Dit is de auto die ik speciaal ervoor gekocht heb om het project in te bouwen:
Afbeelding
Dit jaar dus precies 50 jaar oud.:)


Tja die ken ik wel de Ponton met de platte motor achterin en wat waren ze slecht :evil:
Daar borduurde VW ff te lang door op de kever basis, tjonge wat waren die dingen dorstig en niet op de weg te houden met wat wind.
Was toen normaal dat je een zak cement in de koffer deed, en wat een verschil met een bmw 1800 of een Renault 16.
Haalde dit jaar ook 50 jaar terug mn rijbewijs en ontmoete mn huidige vrouw :mrgreen:
Veel suc6 en wat een super motor van de gt3 :thumleft:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


19 aug 2019 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Ow yummie "waterspeed" Mooi project!

Ik hoop wel dat je ook verder gaat met de witte turbo :thumleft:
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


19 aug 2019 13:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 986
Westerlo,Belgie
Bericht Re: Conversieproject 997.2 GT3 motor in 1969 VW type 3: GTyp
Hoe vet is dit!

Ik volg sowieso en lees/kijk me plezier mee! :res:
_________________________________________
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself.


23 aug 2019 13:50
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.