Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Mijn 997 4s

28 feb 2020 23:31

Kan ook gewoon de startmotor zijn die slecht is,
Heb ik aan de hand gehad met de 997.1 die af en toe slechts "klik" zei bij het omdraaien van de sleutel. Bij PCM heeft men toen gecontroleerd of de massakabel de schuldige was (d.m.v. een extra tijdelijke massakabel). Toen dat uitgesloten was heeft de startmotor vervangen.

Re: Mijn 997 4s

01 maart 2020 11:16

Klopt.

Aangezien de mijne nog niet heel veel km's had. Ben ik hier begonnen.
Ik was ook van plan om ook de startmotor te vervangen.

(Ik heb het eerst weer in elkaar gezet om bij een eventuele storing makkelijker dingen uit te kunnen sluiten..... :oops: )

Echter hij doet het nu dusdanig goed, dat ik dat heb laten zitten.

Enkel startmotor vervangen is wel stuk minder werk. :thumleft:

Re: Mijn 997 4s

21 mei 2020 14:08

Laatste tijd eigenlijk technisch niet zo veel gedaan. Vooral veel lekker in gereden.

Afgelopen winter wilde ik hem heel goed gaan poetsen. Daarvoor een lijstje gemaakt met spullen die ik er voor wilde aanschaffen.
Alles bij elkaar liep dat zo op dat ik ook eens geïnformeerd heb wat een behandeling bij detailkoning moest kosten. Patrick heeft me een dusdanige aanbieding gedaan dat ik daarvoor gekozen heb.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

De bumper, kofferklep, dorpels en achterspatborden zijn opnieuw gespoten. Er zijn nieuwe logo's geplakt en nieuwe steenslagfolie.
Verder is alles diep gepolijst en voorzien van een glascoating. Inclusief de velgen, remklauwen en alle trim.


Sinds dat ik wat meer in de auto rijdt begint met name de voorophanging steeds meer te kraken en piepen. Met name bij drempels etc.
Zo her en der zoekend zal het wel zo zijn dat de draagarmen hun beste tijd gehad hebben. Rubber is natuurlijk toch alweer 14-15 jaar oud.
Nu overweeg ik sterk om powerflex bushings te steken. Dat is deels ook een financieel argument.
Heeft iemand van jullie dat ooit zelf gedaan? Zoja; is het te doen? Ik heb redelijke sleutel-ervaring maar weinig ruimte en al helemaal geen brug.
Uiteraard moet ie daarna uitgelijnd worden. Ik ben met name bang voor de achterophanging. Toch wat complexer dan voor.

Verder heeft zich een kraakje in het dashboard ontwikkeld wat me mateloos irriteert. Vooralsnog ga ik zo het kniepaneel verwijderen om te kijken of ik iets kan vinden. Daarbij kan het ook het kraken van de voorruit zijn. Van wat ik zo gelezen heb. bij een 996 hebben ze zelfs speciale rubbers ervoor om het op te lossen.

Re: Mijn 997 4s

04 jun 2020 20:29

Leuk detail die rode S achterop! 8)

Wat betreft de Powerflex rubbers: zelf heb ik alleen ervaring met Powerflex bussen in de draagarmen van m'n BMW. 2 jaar geleden heb ik de rubbers van de bovenste en onderste draagarmen vervangen met Powerflex bussen om te kijken of t wat was. Kon er destijds goedkoop aan komen en t leek me mooi om te kijken of de auto daardoor ook minder bumpsteer had (de ophanging van een E28 is erg gevoelig voor bumpsteer). De bumpsteer was minder maar ik sta wel ieder half jaar iets aan de ophanging te doen :mrgreen: Doordat je 2 delen polyurethaan hebt met een losse stalen binnenbus ontstaat er frictie. De binnenbus gaat "werken" en naar verloop van tijd ontstaat er speling tussen de polyurethaan delen en de metalen bus. Tijdens het monteren heb ik kopervet op de binnenbus gedaan om het monteren makkelijker te maken. Helaas is dat kopervet er na een tijdje tussenuit geperst en hoor je dus wat kraken. De BMW staat dus om de zoveel tijd op de brug om de bussen in te vetten :mrgreen:

Zelf zou ik de Powerflex bussen niet zo snel op een Porsche gebruiken omdat ze veel harder slijten dan normale/originele rubbers. Daarnaast ziet het er ook veel frisser uit als je nieuwe draagarmen monteert ipv de oude te voorzien van Powerflex bussen :D

Re: Mijn 997 4s

05 jun 2020 0:30

Hier 50.000km en geen probleem met aantal powerflex bussen in de ophanging. Nog niets aan moeten doen. Niet invetten niks. Geen idee wat ze gebruikt hebben bij montage. Waarschijnlijk de bijgeleverde PTFE/silicone vet. Kraakt heel af en toe een beetje bij traag over vluchtheuvels maar weet niet of dat door de bussen komt. Stoort me verder helemaal niet.

Op petroleum gebaseerde vetten en anti-seize middelen zijn niet aan te raden voor PU omdat die geen goeie adhesie hebben. Silicone gebaseerd vet is daar beter voor.

Als je de draagarmen straalt voor montage van de bussen zien ze er ook als nieuw uit!

Maar goed ... ik lees ook minder goeie verhalen over PU bussen. Geen idee. Hier in ieder geval tevreden en een strak sturende auto.

Re: Mijn 997 4s

25 feb 2021 22:15

Afgelopen week is mn 997 bij Madeno-Racing geweest.

In eerste instantie enkel om alle rubbers van de ophanging te vervangen door poly-ethuraan rubbers van powerflex. Hierbij heb ik gekozen voor camber en caster adjustable versies. Na overleg met Leo (eigenaar) besloten toch het onderstel wat verder aan te passen. Ik had hem verteld dat ik hem achter toch wel wat week vond. Met name in de comfort-stand.

Ik wilde geen nieuwe schokbrekerset. De dempers voor zijn nu 5000km oud dus echt zonde om te vervangen. De auto stond naar mijn mening net iets te hoog op zn pootjes. Ik wilde echter geen verlagingsset door enkel veren vanwege het risico een te laag resultaat. Een schroefset zou hier ideaal zijn maargoed de schokbrekers voor wilde ik houden.

Uiteindelijk hebben we dit gedaan:
Op de schokbrekers is een extra groef geslepen om de veerschotel net wat lager te krijgen. Voor +/-5mm, achter +/- 1,5. Dit is nog veilig. De schokbrekers achter zijn gereviseerd maar ook aangepast. De shims in het binnenwerk zijn aangepast waardoor het dempingspatroon, met name op de lagere dempingssnelheden stugger is.

Uiteraard is na het monteren de auto volledig perfect uitgelijnd.

En dan het resultaat: Wat een verschil! :cheers:
Auto ligt zoveel beter op de weg, onvoorstelbaar. Snelle bochten (lees: rotondes) zijn perfect te nemen en een feestje dus.
De auto is in comfort stand nu lekker sportief maar niet te week. In de sport stand is ie goed hard.
Erg lastig een gevoel in rijden uit te leggen, maar het voelt zo veel beter aan. Het lijkt een andere auto.

Plaatjes:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Re: Mijn 997 4s

26 feb 2021 9:52

geen half werk zie ik wel :drive:

Re: Mijn 997 4s

28 feb 2021 21:00

Ik ben wel benieuwd of je het kraakje onder je dashboard al hebt gevonden? Ben namelijk zelf ook op zoek naar dat kraakje :D

Re: Mijn 997 4s

28 feb 2021 21:52

Dat ziet er goed uit en dat allemaal bij ons in tholen

Re: Mijn 997 4s

28 feb 2021 21:59

Nope,

Kraakje nog niet gevonden. Eerlijk is eerlijk: ook niet heel erg naar gezocht.

Re: Mijn 997 4s

28 feb 2021 22:00

Mooi man. Vooral dat je er zo tevreden over bent!

Re: Mijn 997 4s

28 feb 2021 22:03

JdC schreef:Ik ben wel benieuwd of je het kraakje onder je dashboard al hebt gevonden? Ben namelijk zelf ook op zoek naar dat kraakje :D


Dat had ik ook met mijn 997 MK1...om het op te lossen moest de voorruit er uit... was een best ingrijpende reparatie voor een kleine irritante rammeltje.

Re: Mijn 997 4s

28 feb 2021 22:08

Is dat dan garantie?

Re: Mijn 997 4s

28 feb 2021 22:08

Bij mijj gelukkig wel :D

Re: Mijn 997 4s

01 maart 2021 8:59

Dank heren.

Heb me wel aardig ingelezen op dat kraakje. En idd vaak eindigt een hoop gepruts in de voorruit eruit.

Zet voorlopig m’n raampje wel open.

Re: Mijn 997 4s

01 maart 2021 17:25

Wat doen ze dan als het voorraam eruit gaat? Of anders gevraagd wat is dan de oorzaak van dat kraakje?

Re: Mijn 997 4s

01 maart 2021 18:42

Wat ik er tot nu toe van weet een bevestigings clipje/klemmetje/dingetje achter het dashboard waar je enkel bijkomt als je de voorruit eruit haalt.

Dit in verband met de ergonomische onmogelijkheden van het menselijk lichaam. :wink:

Re: Mijn 997 4s

01 maart 2021 18:51

okay, bedankt. Ik ga voordat ik mijn raam erin zet eens even zoeken. Zou jammer als ik dat rommeltje hoor terwijl het raam er net uit is geweest.

Re: Mijn 997 4s

03 maart 2021 17:50

Haha ok, voorruit eruit is net teveel van het goede voor een klein kraakje. Ik ga toch nog eens een ritje in de bijrijdersstoel maken en op zoek (het zit bij mij rechtsvoor), mocht ik op iets anders stuiten dan laat ik het weten!

Re: Mijn 997 4s

18 jul 2021 15:18

Mijn kraakje kwam uit mijn bijrijders deur bleek. Heb de panelen verwijderd, kon niet meteen vinden wat het zou kunnen zijn. Toen heb ik de verschillende kabels en clips waar speling op zat allemaal maar vast gezet. En yes! Het kraakje is weg! Nu al zo’n 500km geen geluid. Dus voor degenen met een vergelijkbaar probleem, in de deur is het probleem goed te verhelpen :thumleft:

Re: Mijn 997 4s

25 nov 2022 17:02

Afgelopen voorjaar begon mijn olie verbruik in snel tempo erg hoog te worden.
Waar ik eerst van beurt naar beurt reed, moest er ineens veel bij.
Ook de linker uitlaat begon erg zwartig te worden:

Conclusie: "ik ben aan de beurt" :cry:

Bij aankoop heb ik de auto laten keuren bij v/d Gugten incl. endoscopie. Er kwamen toen wel wat " lichte vegen" naar voren, maar daarbij de mededeling: dat hebben ze bijna allemaal wel. Dit is nog niets om je druk over te maken. Desalniettemin heb ik op basis van dat keuringsrapport (stonden nog wat andere kleinigheden op) de prijs erg weten te drukken. Alle reparatiekosten (incl. revisie) gingen er van af.
In overleg met Michel van Autoresto destijds toch de modificaties laten doen onder het motto: wie weet is het voldoende.
Dat was het dus de afgelopen 3 jaar, tot afgelopen voorjaar.
Helemaal als een verrassing kwam het dus niet.

De motor is onder handen genomen door Autoresto. Ik lees en hoor wisselende verhalen, maar die van mij zijn enkel positief. :cheers:
Ik heb wel gekozen voor het vervangen van alle cilinderbussen ipv. 3. Dat laatste doen ze nog wel eens om de kosten enigszins te drukken.
De bussen zelf komen in dit geval van Hartech. De prijs van de modificaties van enkele jaren terug is keurig van de prijs van de revisie afgegaan met daarbij nog wat extra's. (uitermate netjes van Autoresto IMHO).

Ik had niet verwacht dat het zoveel zo schelen. Michel vertelde me al dat het blok wel heel mooi soepel liep. Eerlijk gezegd had ik dit een beetje weggezet als "keeping the customer happy". Maar je merkt echt veel verschil! Wow :ba: :ba:
Nu netjes inrijden. En van de winter het interieur aanpakken...... :lol: :lol:

Voor de liefhebbers enkele foto's
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Re: Mijn 997 4s

25 nov 2022 18:26

Mooi om tezien, dat een paar van die krassen zoveel olie doorlaten. Vind resto ook altijd leuk om tekomen.

Re: Mijn 997 4s

25 nov 2022 21:18

Hoeveel km heb je er tot de revisie mee gereden en hoeveel olie moest erbij tussen de beurten?

Re: Mijn 997 4s

25 nov 2022 21:36

Er stond 113k op de teller.
Tussen de beurten hoefde ik geen olie bij te vullen. Toegegeven: de beurten waar jaarlijks, niet om de 10000 km.

Afgelopen lente moest ik ineens een liter bijvullen. Die daarna ook vrij snel weer weg was.

Re: Mijn 997 4s

27 nov 2022 17:49

"Lekker verhaal" weer over een 997 :shock: . Net nu ik van plan ben om over te gaan van de 993 naar een 997. Dan blijkt een AKK toch ook weer niet alles te kunnen afdekken. Uiteindelijk dus 13000 km na aankoop ben je het haasje. Ik blijf het toch bizar vinden, dat een auto die zo goed zou moeten zijn toch regelmatig dit soort kostbare narigheid laat zien. Ik weet wel, op alle verkochte 997's zijn het er maar "enkele". Maar toch. Ik ga er nog maar eens goed over nadenken :scratch: :scratch:
Succes met het inrijden CJ.
Plaats een reactie