Auteur |
Bericht |
skywalker76
996.2 C2 2002, 944 S2 1991Noordoost Brabant
|
Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Een combinatie van liefhebberij voor mijn hobby auto’s en de mooie marketing uitingen van Stipt Polish Point, maakten dat ik in de 2e helft van 2018 een Open Dag van Stipt in Vught heb bezocht en de aanwezige auto’s zagen er geweldig uit. Voor het vervolg van dit relaas is het belangrijk om te begrijpen dat Stipt 2 soorten behandeling kent. De termen ‘reiniging’, ‘renovatie’ en ‘restauratie’ lijken door elkaar te worden gebruikt maar er is een minder dure en een dure variant. De minder dure variant zou beschouwd kunnen worden als de ultieme poets- / polijst- / detailbehandeling. Bij de dure variant worden delen gedemonteerd, wordt gespoten, hersteld en wordt delen vervangen door nieuwe onderdelen. Eind 2018 heb ik mijn 996.2 naar Stipt gebracht voor een bodembehandeling. Omdat deze auto ook wel eens een slalom of GP Elite trackday rijdt, adviseerde Rick van Stipt een zgn. ‘bodemreiniging’. Kosten 3.025,- euro incl. BTW en dit is dus de minder dure variant. Heeel veel geld maar ach ja, een hobby mag geld kosten en een deel van de kosten zouden zich vertalen in een hogere waarde van de auto. Rick heeft duidelijk aangegeven; bij deze minder dure variant worden geen bumpers, uitlaten etc. gedemonteerd, we doen dat waar we bij kunnen. Ik moet eerlijk zeggen, het resultaat zag er geweldig uit. Ik heb ook de ‘voor’ en ‘na’ foto’s ontvangen. Ik was helemaal in mijn nopjes. In juli 2019, ruim een half jaar na de Stipt behandeling, staat deze auto bij Rebel in Steenwijk voor een upgrade naar een instelbaar onderstel. Erwin van Rebel stuurt me een bericht: “Wat is er met de onderkant van deze auto gebeurd?” en ik stuur nog het naïeve antwoord: “Gaaf he, deze heeft een speciale bodemreiniging gehad”. Zo gaaf vond Rebel het helaas niet. De groenblauwe laag van een groot aantal bouten en moeren was aangetast, het vermoeden was door een zuur. Hierbij enkele foto’s als voorbeeld maar ik heb tientallen foto’s gehad van aangetaste bouten en moeren, waarvan ik Rebel verzocht heb ze allemaal te vervangen. Met een doos vol gedemonteerde, aangetaste onderdelen toch maar eens een afspraak gemaakt bij Stipt om dit te bespreken en de verklaring vanuit Stipt was; ‘die aangetaste bouten en moeren heeft de auto (Nederlandse auto, 100.000 KM, volledig Porsche dealer onderhouden) zeer waarschijnlijk voor de behandeling van Stipt al gehad, bij de minder dure variant vervangen we geen onderdelen maar poetsen / detailen zo goed als het kan en door onze behandeling vallen dingen die niet mooi zijn en die we niet vervangen, extra op. Toch vervelend, we kunnen je een goede prijs voor een nieuwe of een andere behandeling bieden maar omdat je wel heel precies en kritisch bent, adviseren we je alleen nog maar de dure variant. Ik heb Rick vertelt over een Nederlandse 944S2 die ik inmiddels ook gekocht had en hij zou me een goede prijs maken voor een interieurbehandeling, de dure variant. Waarvan ik voorbeelden had gezien op de open dag, in de mooie marketingfilmpjes en op autoblog, waarbij het woord ‘fabrieksnieuw’ als stopwoord je om de oren blijft vliegen. De goede prijs die Rick me aanbood was 4.537,50 euro incl. BTW voor alleen het interieur van de 944. Kom maar op de doorverwijzingen voor de GGZ, ik gok zelf op een delirium nav een milde Corona besmetting, maar ik heb de auto laten inplannen. (En ja, ik weet dat je voor dat geld ook een leuke 944 kunt kopen) Midden mei dit jaar de 944 naar Vught gebracht. Het werk zou 1 – 2 weken in beslag nemen, er zou gebeld worden wanneer de auto precies klaar zou zijn. Niks gehoord tot ik een factuur kreeg, betalen voor 1 juni. Dus maar eens gebeld. Ja, inderdaad de auto is zo goed als klaar maar we wachten nog op een aantal onderdelen van de Porsche dealer. Huh? Wat bleek, met poetsen waren de logo’s van een aantal knoppen af gegaan. Het verhaal van de knoppen van een Ferrari maar nu onverwacht ook bij een Porsche. Blijkbaar sterk spul, dat spul van Stipt. Maar goed, er zouden nieuwe originele knoppen de volgende dag binnen komen en de auto kon zaterdag 30 mei worden opgehaald. Een tijdstip afgesproken dat goed paste in de planning van Stipt. Omdat ik zelf erg van boter bij de vis houdt, wilde ik de factuur betalen voordat ik de auto zou ophalen maar toen bleek de tenaamstelling die was afgesproken niet te kloppen. In Vught aangekomen, stond een rij voor de deur van mensen die de Stipt poets spulletjes wilden komen kopen en vanwege Corona maatregelen 1,5M afstand moesten behouden. Op het afgesproken tijdstip me toch maar even binnen gemeld maar 1 van de medewerkers gaf aan dat Rick nog even bezig was. Na 10 minuten wachten nog maar even gemeld en een kwartier na de afgesproken tijd, had Rick dan eindelijk tijd om me de 944 te overhandigen. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik echt geen geduld heb en een hekel heb aan wachten. Daar komt bij dat ik meer geduld heb als ik in de rij moet staan voor een brood bij de bakker dan dat ik dik 4.500,- euro betaal voor een goed poetsbeurt van het interieur van mijn auto. Als ik dan gek genoeg ben om VIP bedragen te betalen, verwacht ik ook de royal red carpet treatment. Dus mijn eerste tekst was: “Joh Rick, we hadden toch een afspraak voor een kwartier geleden?”. Waarom Rick van Stipt reageerde, we hadden 13 minuten geleden afgesproken en in een andere winkel moet je ook wel eens wachten. In 1 klap was de hele beleving van het ophalen van een bijzonder cadeautje weg. Ik heb de sleutel gevraagd en wilde zsm weg. Maar eerst moest er ter plekke betaald worden. Aan de tekst op de eigen factuur van betalen voor 1 juni, had men geen boodschap, tenaamstelling moest ter plekke nog aangepast worden. Geef me die auto nou maar. Eenmaal thuis aangekomen, dat auto eens bekeken. Ik zal verder de foto’s voor zich laten spreken. Ja de auto is best heel mooi gepoetst. Maar nee, dit is geen fabrieksnieuwstaat. Het garen van de stuurwiel is lelijk afgebrand. Er zitten harde korreltjes in het stuur en het stuur lijkt overgespoten maar niet perfect. Het is geen fabrieksnieuwstaat. Gewoon niet. En het is ook geen 4.500 euro waard. En oh ja, ook de sticker van de aansteker is gepoetst. Toch nog maar eens een mailtje er aan gewaagd. Als ik wilde kon ik het stuurwiel opsturen en zou Stipt dat opnieuw doen en Stipt zou een nieuwe aansteker sturen. Om vervolgens de verkeerde aansteker te sturen. Nou dan zoek ik ook wel weer zelf de juiste nieuwe aansteker. Een ervaring rijker, een illusie armer, veel geld armer maar ook leergeld betaald. Misschien dat ze het wel kunnen maar met alle marketing en nu de verkoop van poetsspulletjes (dat is overigens een verhaal apart maar goed) hebben ze het gewoon veel te druk om fabrieksnieuw en de royal red carpet treatment te kunnen bieden, terwijl de prijzen daar wel naar zijn. Moraal van dit verhaal; de praatjes, filmpjes en blogs zijn mooier dan het daadwerkelijke resultaat. En het is gewoon niet fabrieksnieuw. Het is zeker een hele goede opknapbeurt, maar een hele goede opknapbeurt kan bij een heleboel detailers. Het is geen 3.000,- euro voor een poetsbeurt van een bodem, en 4.500 euro voor een poetsbeurt van een interieur waard.
|
20 jun 2020 9:39 |
|
|
Sjeezerrr
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)Apeldoorn
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Ben je de eigenaar van de blauwe 944S2... erg mooie kleur Ja... ze maken de auto wel mooi vind ik, zelf geloof ik niet in fabrieksnieuw zonder dat je een nieuwe auto bouwt . Dat is toch ook een soort van verkoopherhaal. Ben er ook wel eens geweest voor het herstel van mijn interieur maar toen wel geschrokken van de prijsopgave. Uiteindelijk ben ik toen ergens anders uitgekomen voor het herstel van het interieur, ik geloof dat met name de transparantie over wat een bedrijf doet (en wat ze niet doen/kunnen) en tegen welke prijs... voor mij de doorslag heeft gegeven. Wat betreft de onderzijde en motorruimte van de auto ben ik al lange tijd aan het zoeken maar kan ik weinig bedrijven vinden die soortgelijke zaken aanbieden. Dat maakt prijzen en kwaliteit vergelijken ook lastig.
|
20 jun 2020 11:07 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
|
20 jun 2020 11:22 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
En hoe verhouden zich de kosten van “het bedrijf” tot die van Stipt?
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
20 jun 2020 11:29 |
|
|
Sjeezerrr
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)Apeldoorn
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Die heb ik op basis van ervaringen van PF-ers dan ook om informatie gevraagd..
|
20 jun 2020 11:33 |
|
|
skywalker76
996.2 C2 2002, 944 S2 1991Noordoost Brabant
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Ik ben ook erg tevreden over 'het bedrijf verborgen onder de oranje lettertjes hierboven' en die zal ook het onderstel incl. de bodem van de 944 gaan doen. De auto gaat morgen naar Bart van Custom Car Cleaning in Susteren voor de carrosserie en ik heb De Loods in overweging voor de motorruimte.
Gelukkig is er meer keuze dan alleen Rick uit Vught met de verkooppraatjes en de mooie filmpjes en items op RTL Autowereld en Autoblog.nl.
Volgens mij is er geeneen zo duur als Stipt Polish Point en dat is op zich niet erg maar dan moet je wel waarmaken wat je beweert in je marketing.
|
20 jun 2020 11:37 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
In de trend van "waar voor je geld" Goed Ik zou er de factuur op na moeten slaan, want dit was een klusje incl. veerpoten, draagarmrubbers, remmen, wielen etc. Motor lag er ook uit voor een paar pakkingen … daarmee was het dan makkelijk om de motor en motorruimte te poetsen
|
20 jun 2020 13:14 |
|
|
jacobt
Civiel TechnischGroningen
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Mooi dat we eens horen hoe het echt gaat bij Stipt . Kon me ook al niet voorstellen dat het allemaal zo rooskleurig is als het doet lijken.
_________________________________________ 997 Gt3 mk2 Kia E-niro
|
20 jun 2020 15:36 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Dat is een top adres. Doe hem de groeten van de dentist.
|
20 jun 2020 16:47 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Dat stipt bedrijf komt nu enkel zoveel in het autonieuws via autoblog lijkt het wel. Ik kan de filmpjes in ieder geval niet uitzitten, wat een verkoopverhaal.. en dat ‘fabrieksnieuw’ jeukt enorm, maar dat is maar een mening:) ik blijf mooi bij mijn detailer
|
20 jun 2020 17:40 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
ik jeuk ook even mee.
|
20 jun 2020 19:00 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Moet zeggen dat ik de filmpjes fascinerend vind maar dat ik me soms afvraag wat er nou vervangen wordt en wat gepoetst. Krijg wel jeuk van het vage gedoe over de prijs (en het over jezelf praten in de 3e persoon).
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
20 jun 2020 19:46 |
|
|
RuBoxS
997.1 "GT3", ex 986S
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
En dan al dat speciale spul dat Mr Stipt speciaal uit China laat komen... je auto polijsten met een cone en extra veel polish. Laat me niet lachen.
_________________________________________ Approved Detailer Labocosmetica - GlanzDetail
|
20 jun 2020 22:48 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Jammer dat je deze ervaring hebt.
Wil mijn auto nog een keer laten detailen, deze naam had ik nog nooit van gehoord. Heb al wel via via goede ervaringen gehoord. Ga het meemaken.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
20 jun 2020 22:54 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
21 jun 2020 1:44 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Er zijn hier meerdere geode detailers bekend onder forummers. Los van degene die ik heb, en ook bij anderen bekend is door hun clinic die ze voor het forum al hebben gegeven, zijn er meer goede. Dus ik zou daar een apart topic voor starten mocht je je P weer nieuw willen hebben. Nieuw als in mooi en beschermd maar niet dat onzinnige fabrieksnieuw..
|
21 jun 2020 6:38 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
En deze producten zijn dus gewoon via ali express te vinden met ander wikkel. Geen grap helaas. Stond een link op autoblog in de comments, maar is daarna verwijderd geloof ik. Ik (of naar goed Stipt gebruik: Mark) blijft daar dus van weg..
|
21 jun 2020 6:40 |
|
|
skywalker76
996.2 C2 2002, 944 S2 1991Noordoost Brabant
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Over de Stipt poetsspulletjes: ik heb die comment over Aliexpress ook gelezen. Dat geloof ik niet helemaal. Ik denk wel dat alle Stipt poetsspullen van andere leveranciers komen, waar een Stipt logo of wikkel op is gekomen. De poetsspulletjes kun je dus ook rechtstreeks bij de betreffende leverancier kopen. Zo lijkt de befaamde 2K coating wel heel erg op de 2K van Crop / Nonpaint uit Rotterdam maar dan met een ‘iets andere’ prijs.
|
21 jun 2020 8:05 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Kun je dat verhaal van die gecorrodeerde bouten die al op de auto zaten niet ontkrachten met de voor en na foto’s??
Het lijkt wel of ze een of ander corrosief goedje hebben gebruikt...
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
21 jun 2020 9:20 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Fabrieksnieuw is ook niet mijn doel. Wil de auto aan de buitenkant eens volledig laten polijsten en dan in de glascoating laten zetten. Uiteindelijk is de auto uit 2006 en gebruik deze waar de auto voor gemaakt is: om te rijden
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
21 jun 2020 10:02 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Hij heeft zijn marketing goed voor elkaar. Als ik daar advies in zou willen zou ik er wel langs gaan...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 jun 2020 10:21 |
|
|
RuBoxS
997.1 "GT3", ex 986S
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Voor wie een goed car detailing adres zoekt... stuur maar een pb
_________________________________________ Approved Detailer Labocosmetica - GlanzDetail
|
21 jun 2020 11:37 |
|
|
RuBoxS
997.1 "GT3", ex 986S
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Kwestie van de “juiste” kanalen en een grote zak met geld
_________________________________________ Approved Detailer Labocosmetica - GlanzDetail
|
21 jun 2020 11:38 |
|
|
jacobt
Civiel TechnischGroningen
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Welk 2k product gebruikt stipt als transparante 2k coating voor de onderkant van de auto? Incl de plastic plaat delen. Ik wil op de onderkant van de auto zelf wel wat experimenteren.
_________________________________________ 997 Gt3 mk2 Kia E-niro
|
21 jun 2020 12:35 |
|
|
skywalker76
996.2 C2 2002, 944 S2 1991Noordoost Brabant
|
Re: Stipt Polish Point – helaas echt niet fabrieksnieuwstaat
Ik heb het zelf nog niet kunnen vergelijken maar de "Stipt 2K Coating" lijkt best wel veel op de 2K blanke lak van Crop. Om in de promotiefilmpjes te blijven, hierbij een link naar een filmpje met Busra van Crop: https://www.youtube.com/watch?v=tBjypxahdBY Wieowie gaat objectief en aantoonbaar uitzoeken dat dit inderdaad de 2K coating van Stipt is (voor minder dan de helft van het geld)? Dan kunnen we ons daarna nog druk gaan maken wie de leveranciers van de andere poetsspulletjes van Stipt zijn. Of gewoon lekker klaar zijn met Stipt, in de zon een biertje pakken, in de wetenschap dat de altijd vriendelijke en bescheiden Bart van Custom Car Cleaning de koets van mijn auto mooi gaat maken. Ik kies voor het laatste.
|
21 jun 2020 13:13 |
|
|