Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Stofhoezen aandrijfassen 993 vernieuwen

28 dec 2020 23:57

In een eerder item, "Van stofhoezen naar rubbers achter handgrepen en meer" sprak ik over de stofhoezen van de fuseekogels die aan het einde waren. Dat was bij de APK gemeld. Bij diezelfde APK ook een opmerking over ashoezen die droogtesscheurtjes hadden. Dat zou natuurlijk volgend jaar voor afkeur zorgen.
De auto stond al op bokken omdat ik de remschijven voor had vervangen en ik de remvloeistof gelijk wilde verversen en dat is toch makkelijker met de wielen gedemonteerd.
Gelijk maar even gekeken naar de ashoezen. Er stond me bij dat er al eens hoezen waren vervangen en dat klopte. Aan de rekeningen kon ik zien dat dat gelijk met het vervangen van de veervempers was gebeurd. 1 hoes. Ja als de andere niet aan vervanging toe zijn, waarom zou je die dan vervangen. Is overigens inmiddels ook al weer een aantal jaren geleden.
Ik steek een lamp aan, steek mijn kop in het rechter achterwielscherm schijn op de ashoes en wat zien ik? De hoes aan de naafzijde van de rechter achteras is finaal doorgescheurd. Mooi op tijd ontdekt denk ik dus maar. Nieuwe ashoezen bij Alpo besteld en vandaag begonnen met vervangen. Eerst even op internet gekeken naar hoe of wat (rennlist) en daar heel wat praktische tips gezien. Nu was ik pasgeleden bij mijn specialist in Steenwijk (??? er zijn er twee) en die gaf mij de tip om niet de as uit de naaf te halen, maar de as bij de bak los te halen, homokineet van de as los te schuiven en dan de hoezen eraf schuiven. Hoef je ook niet met dat achterlijk aanhaalkoppel van 460Nm voor de naafmoer zien te regelen. De homokineet zat zo vast, dat ik toch die naafmoer los heb gedraaid om de hele as er maar onderuit te halen. Jaja, de Bilsteins zijn dus dikker als de originele dempers en daardoor kan de as er niet langs, zonder dat je van alles loshaalt van de wielophanging en dus vastzit aan uitlijnen. Daar had ik geen zin in. Uiteindelijk met een hamer en een lange staaf de homokineet met beleid toch los kunnen tikken.
De eerste hoes is vernieuwd. Aan de linker naafzijde. Zo makkelijk als iedereen erover schrijft is het dus niet. Links is nog het eenvoudigst zeggen ze allemaal. Er staat me dus nog wat te wachten. Jullie horen nog.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats een reactie