Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 13:19



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
993 spoiler open-dicht bij andere snelheid 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Bij het rijden op veel wegen opent en sluit de achterspoiler in mijn optiek onnodig vaak.
De fabrieksinstelling voor openen ligt rond de 80 kmh en sluiten bij 15kmh. De spoiler control unit geeft open- en sluit opdrachten afhankelijk van het aantal ontvangen snelheidspulsen per seconde. (frequentie).
Door nu het aantal ontvangen pulsen te verminderen (komt neer op delen door) opent en sluit de unit de spoiler bij hogere snelheden. Hier zijn bestaande universele frequentiedelers voor te koop. De deelfactor is instelbaar.

Ik heb een kleine schakeling gemaakt waarmee 1-malig een keuze voor de deelfactor gemaakt kan worden. De te kiezen deelfactoren zijn: 0.9, 0.8, 0.7, 0,6 en meer). Met een gekozen deelfactor van 0.7 (mijn persoonlijke voorkeur) opent de spoiler bij 1/0.7 *80= 114kmh en sluit bij 1/0.7 *15= 21kmh.

De gevolgen tgv het openen/sluiten bij andere snelheden hebben in mijn optiek nauwelijks invloed op wegligging en koeling. Als dit niet klopt dan hoor ik dat graag.

De schakeling kan in de spoiler control unit aangebracht worden. De unit ondergaat een kleine, uiterst eenvoudig terug te draaien, wijziging. Voordeel van inbouw in de Unit dat er niet in de auto kabelboom geknipt dient te worden.

Een andere oplossing is een klein doosje (zijn besteld) aanbrengen in de kabelboom naar de control unit. Het voordeel is dat de control unit niet gewijzigd wordt.

Ongewijzigde control unit78345

Gewijzigde control unit 78344
+ testomgeving

De prijs van bestaande frequentiedelers ligt rond de 110 Euro. De materiaalkosten van mijn deler (gebaseerd op inbouw in de control unit) bedragen ca. 10 Euro

Groet

Hans


11 feb 2021 12:52
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Leuk. Werkt ook voor een 964 neem ik aan? Heb me nooit gerealiseerd dat mijn spoiler opende of sloot, dus ook nooit het benul gehad dat dat 'onnodig vaak' was. Wel gaaf hoe je dat DIY kan aanpassen. :thumleft:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


11 feb 2021 14:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Ja, 964 heeft zelfde spoiler control unit


11 feb 2021 15:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
horn schreef:
Heb me nooit gerealiseerd dat mijn spoiler opende of sloot, dus ook nooit het benul gehad dat dat 'onnodig vaak' was.


Je 'spiegelt' zeker weinig. :mrgreen:
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


11 feb 2021 16:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Maar als je je dus overdag aan de maximum snelheid op de snelweg houdt dan rijd je dus met een gesloten spoiler. Das toch wel jammer, hoort toch een beetje bij de looks van de auto.

Wel knap dat je dit zelf kon bouwen. Doen de meesten je niet na.


11 feb 2021 21:28
Profiel
PorscheForum Rakker
1991 964 carerra 2
Rijswijk
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Idd gaaf dat dat op deze manier kan maar vindt het persoonlijk horen bij de auto en stoort mij iig niet. Zie nog steeds verbaasde gezichten als bij stoplicht de spoiler weer gesloten wordt. :-)


12 feb 2021 15:07
Profiel Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Cayman GTS-4.0 993 Carrera (ex) WRX-STi TD05-18G
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Interessant!
Wat mij betreft verstoord de uitgeklapte spoiler esthetisch de lijn van de 993/964. Een 911 zonder spoiler heeft mijn voorkeur.
Heb het altijd jammer gevonden dat ie al bij 80 km/h uitklapt.

Heb je al met deze modificatie in de zomer kunnen rijden? File gehad?
Gaat het inderdaad goed voor wat betreft de koeling?

Spoiler op de STi heb ik dan weer geen probleem mee :wink:
_________________________________________
Life is a carrera
Am besten fährt man Porsche


16 feb 2021 22:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Heb met een van mijn 964’s een keer een tijdje een kapotte spoiler gehad. In de zomer. Denk een maand dagelijks gereden zonder dat de spoiler uitklapte. Gewoon woon-werk-daily verkeer. Geen hitte problemen gehad. Maar dat is wel N=1 natuurlijk.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


16 feb 2021 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Patrick D schreef:
Heb je al met deze modificatie in de zomer kunnen rijden? File gehad?
Gaat het inderdaad goed voor wat betreft de koeling?


Dag Patrick,

Nee heb nog niet in de zomer gereden met de modificatie.
Wat rijden in de file betreft verandert er niets daar de spoiler dan (meestal) gesloten is.
Zoals Horn al schrijft had hij geen problemen met de koeling tijdens het rijden in de zomer met gesloten spoiler. Ook bij het oprijden van een bergpas zal de spoiler (niet bij de snelle mannen :)) gesloten zijn. Ook gaat de 964/993 de spoiler (als extra koeling) niet open tgv hoge motor/olie temperaturen.

Gr,
Hans


17 feb 2021 9:40
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Hier de NUL euro oplossing voor hen die vinden dat de spoiler te pas en te onpas open gaat ….

Iemand op Rennlist schreef:
I've been brainstorming while looking at the wiring diagram... before I get sweaty cutting wires in the garage, I thought I'd see what everyone thinks first - check my logic:

Facts:
1. spoiler can be raised or lowered by the dash switch even when the warning light is illuminated

2. spoiler can be raised even when the spoiler control unit has received no speed signal input yet from the speedometer

3. the spoiler warning light is deactivated by unplugging the control module

Theory:
1. cut the white/red wire (pin 12) to remove the speed signal input to the control module reason: this will disable the automatic raising of the spoiler without disabling the dash switch

2. cut the green wire to remove communication to the central informer to disable the spoiler warning light reason: so that when the speed signal is disabled, the warning won't appear (similar to when the control unit is unplugged in entirety)

It seems that by doing those two simple disconnections, the automatic function of the spoiler will be disabled, and no warning lights will appear, yet the spoiler can still be operated with the switch on the dash.


RUF verkoopt ook een module waarbij de spoiler pas op 120 km/uur open gaat … kost je wel een slordige 400 euro :roll:


Maar je kan 'm ook bij aanvang van de rit handmatig omhoog zetten … dan gaat de spoiler (als het goed is) pas weer naar onder als je de motor weer uit hebt gezet …


17 feb 2021 11:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Op rennlist had ook iemand eens een box gemaakt die programmeerbaar was.

Ik heb er zo een liggen op zolder voor de 964 (en 993 neem ik aan).

Heb al een tijdje geen porsche 964 meer en ook geen plannen er een te kopen op korte termijn. (alhoewel er ooit misschien nog een 993 komt)

Voor een mooi bod ben ik te verleiden tot verkoop.

omhoog bij 130 - 140 km
omlaag bij 80 geloof ik

Zoveel mogelijk omlaag dus, hetgeen de lijnen van de 964 ten goede komt.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


17 feb 2021 16:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: 993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Zoals toegezegd heb ik de schakeling ingebouwd in een klein doosje
78526

Aansluitingen kunnen gemaakt worden in de kabel naar de spoiler control unit.
Als er belangstelling is voor het kastje of inbouw in de control unit dan hoor ik het graag.

Groet
Hans


06 maart 2021 20:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fisico, Tilt!


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.