Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 18:34



Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Cayman S van deuken naar strak en meer 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
De sluitplaats voor links achter, part nummer 3, heb ik nieuw gekocht. Hierdoor weet j vrij zeker hoe de passing is. Er in zetten dus en proberen. Nadat alles okay was kon de boel vast gelast worden.

78474 78475 78476

Vlak voor het vast lassen nog even kijken of het met het achterlicht past. Ik heb hiervoor een oud achterlicht gebruikt. De naden kunnen dan bekeken worden en eventueel aangepast.

78478 78479 78480

Hierna de naden afsmeren met carrosserie kit en spuiten. Ook van binnen afsmeren en met carrosserie kit bewerken en dan spuiten. Vervolgens een nieuw membraan monteren.

78481


26 feb 2021 23:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Het plaatwerk en lassen was nu gedaan. Vervolgens heb ik het raam, wat door de airbag aan de passagierszijde kapot was gegaan, eruit gehaald. Hierdoor was het ook eenvoudiger om het dashboard eruit te halen. Niettemin is het redelijk omslachtig om het dashboard eruit te halen. Vooral het bereiken van sommige bevestigingen is een uitdaging. Vooral als je richting de 60 gaat. Mijn zoon heeft hierbij geholpen. Het zijn zijn voeten die hier uit de achterkant steken.

78484 78482 78483


26 feb 2021 23:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
En wat een tempo! :res:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


27 feb 2021 7:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Dat lijkt maar zo anne. Ik heb al geschreven dat ik al veel verder ben. Ik wil niet de indruk wekken dat het zo snel gaat. De voor en achterschade heeft bij elkaar wel een jaar geduurd. Ik werkte alleen in het weekend en 2 avonden in de week.


27 feb 2021 12:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Het dashboard heeft ongeveer een volledige dag in beslag genomen met zijn tweeën en. Ik weet inmiddels waar alle schroeven en bevestigingen zitten. Het moeilijkste is om de boel er onbeschadigd uit te krijgen. Vooral plastic lipjes. Maar hier vertel ik niets nieuws, vele van jullie herkennen dit vast.

De lastigste vind ik de roosters en de afdek strip onder het tellerhuis waar het leer aa vastzit zodat je niet naar binnen kijkt als je het stuur omlaag doet.


27 feb 2021 12:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Leuk om zo in dagelijkse brokjes de vorderingen te volgen, ook al ben je veel verder! Bij de restauraties die ik op YT volg, duurt het allemaal veeeeel langer :wink:


27 feb 2021 21:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Prachtig om te zien :res:


28 feb 2021 13:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
De voorbumper. Ik vind de originele voorbumper van de Cayman S ietwat iel. Ik heb verschillende modificaties gezien waarbij er splitters gemonteerd worden en dat is een verbetering. Ik wilde nog iets dikker. Ik vond bij Getty Design in de USA de perfecte oplossing. Ik vind de GT4 stijl echt cool. Ik heb dus gekozen voor een voorbumper in de GT 4 stijl inclusief de dagrijverlichting met led.
Tijdens de onderhandeling met Getty vond ik het verzenden van de bumper flink prijzig. Toen het geheel aankwam werd duidelijk waarom. Het betreft een kartonnen doos met een houten framewerk. De bumper kwam hierdoor onbeschadigd binnen. Niettemin zijn dit kosten waar de auto niet mooier van wordt, maar goed.

78495 78496 78497

Zoals op de foto's te zien gebruikt Getty de originele GT4 rooster ramen. Hierin kan dan de led dagrij verlichting geplaatst worden. Er is ook een aansluitset beschikbaar maar die vond ik wat duur. Dat moet ik dus nog uitvinden hoe ik die ga aansluiten. De led's zelf komen van Porsche. Prachtige dingen.

In verband met koeling komt er ook een derde radiator op. Op dit ogenblik heb ik die nog op de originele Cayman manier gemonteerd. Gezien de voorbumper zou ik graag ook willen dat de koellucht van de radiator via de daarvoor bestemde roosters gaan lopen. Om dit te doen de heb ik de GT3 radiator ophanging nodig. Is iets voor de toekomst. Deze optie verbetert echter wel de wegligging. De koellucht van de radiator gaat bij de GT4 over de auto heen. Bij de Cayman S uit 2007 loopt de lucht eronder door. Hierdoor heb je minder downforce.

Vele van jullie zijn tegenstander van polyester op de Porsches en ik begrijp waarom, maar ik heb toch gekozen voor de styling. Een bestaande GT4 Bumper modificeren vond ik te ingewikkeld en de bumpers kosten nogal wat. Om dan vervolgens de zaag erin te zetten vergt toch enige moed. Zoals gezegd heb ik de Getty bumper gekozen en ik moet eerlijk zeggen de kwaliteit vind ik goed, de pasvorm ook.

Toen ik echter de bumper voor het eerst op de auto zette viel het erg tegen hoe de naden tussen de verschillende panelen liepen. Rechtsvoor zat een naad van wel 6 mm. :shock: Om de bumper goed te kunnen passen moesten de zijschermen en de voorklep erop. Daar rechtsvoor en de klep waren beschadigd heb ik de klep en het rechter scherm van mijn andere auto genomen. Ik die auto denk it toch aan Carbon schermen dus snel gekozen. De klep ws ok, maar het scherm had toch teveel geleden in het verleden. Na veel afstellen, buigen en weer nameten besloot ik om een nieuw scherm te kopen. Geen gebruikte, echt een nieuwe. De naad van 6 mm was direct veel beter. Ik heb met dit gebruikte scherm echt veel tijd verloren. Voor mij in de toekomst geen gebruikte schermen meer.


01 maart 2021 18:42
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
“Learning by doing” heeft dat. Frustrerend maar wel een goede leerschool. Ik ben onder de indruk wat je allemaal zelf kan. Leuk dat je dit deelt met ons hier!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


01 maart 2021 18:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Een nieuwe bumper monteren is geen kwestie van zo maar erop schroeven. Getty levert bij de bumper ook twee lucht geleidingen tussen de bumper en de radiatoren. Deze kunnen echter niet zo maar erin gezet worden. Hiervoor heb ik de originele luchtgeleiders genomen en die ingekort. De bevestiging van de originele kappen gebruik ik dus om het geheel op de radiator te schroeven. De Getty geleiders kunnen dan met bouten of popnagels op de originele kap gezet worden. Althans dat is hoe ik het heb gedaan. Het geheel blijft demontabel zoals ook bij het origineel. Om deze dingen goed op de auto te laten passen en de positie hiervan te bepalen heb ik eerst de aluminium impact bumper gemonteerd. De geleidingen lopen er vlak langs. Op de foto is te zien dat het echt dicht op de bumper zat. Dat is inmiddels al veranderd door het kanaal een iets andere plek op de originele kap te geven. Verder is de pasvorm van dat ding goed. Ook de voorschermen en de klep moeten op de auto om de juiste positie van de voorbumper te verkrijgen. Alle originele boutgaten kunnen worden gebruikt om de bumper vast te zetten. Aan de boven en onderkant ging dat vrij gemakkelijk. Ik gebruik hier de originele schroeven voor met een kraag. Hierdoor wordt het polyester niet geplet en kun je de schroeven toch goed vast zetten. Bij de wielkasten was het een stuk lastiger om alles goed te laten passen.

78498 78500 78499

De modderkuipen zijn origineel Porsche. Voor deze bumper zijn ze bovenaan iets te breed, een paar mm. Het pas maken van deze dingen is vele malen erop zetten en er weer afhalen. De modderkuipen zijn zo gemaakt dat achter de kuip de steunbeugel van het spatbord en de rechtopstaande beugel van de radiator steun vlak langs de modderkuip lopen. Ook wilde ik het uiteinde van de modderkuip onder de wielkast rand hebben. Bij deze bumper zit er een maanvormig soort van dekseltje op wat met twee inbus-boutjes is vast gezet. Hier zit de modderkuiprand dus opgesloten tussen het eigenlijke scherm en het dekseltje. Ik ben heel tevreden met het resultaat.


02 maart 2021 10:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic, nu Alpine A110 Legende Iriswit
Regio 077
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
:res: :res: nu al heel benieuwd naar het eindresultaat :thumleft:
_________________________________________
Less is more !


02 maart 2021 11:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
78501 78502 78503

Dit is het resultaat van de nieuwe voorbumper. Wat nog ontbreekt op deze foto's zijn de koplampsproeiers, het gaas voor de roosters en sommige naden dienen nabewerkt te worden met polyester omdat de vorm ervan mij niet bevalt. Ik zal later laten zien hoe dat gaat gebeuren. Het werd tijd om de motor en de bak erin te zetten.

Zoals ik al geschreven heb was mijn eerste 'Porsche' een 914. De meningen zijn verdeeld over deze auto, zelfs of het wel een Porsche is. Ikzelf vind de achterkant van de auto geweldig. De voorzijde vind ik onder bepaalde hoeken goed en vanuit sommige hoeken niet. Maar wel lekker sturen zo'n ding. Bij die auto heb ik verschillende keren het motorblok met de bak eruit gehaald. Ik deed dat altijd alleen en voornamelijk met een garage krik. Toch moest ik bij het motorblok en de bak deze wel even slikken. Wat een lomp ding en wat een gewicht. Verder zit deze unit veel krapper in de motorruimte dan van de 914.

Eerst was de motor aan de beurt om nagekeken te worden. Ik heb alle goed bereikbare pakkingen en rubber ringen vervangen. Hiervoor heb ik het hele blok kaal gehaald. Het draaiend gedeelte is in elkaar gebleven. Alle actuators, zoals bijv voor de kleptiming heb ik op functionaliteit gecheckt en indien nodig uitgewisseld. Dit motorblok is afkomstig uit mijn witte Cayman uit Koeweit. Ook ik heb uiteraard al veel gelezen over IMS en dergelijke. Dit blok is een M97 en dat betekent dat het grotere lager erin zit. Ik heb toch het deksel ervan gelift en de stofkap van het lager verwijderd. Tevens heb ik gekeken, gevoeld, of er speling ook zat en hoe mooi het lager loopt. Ik heb niets kunnen vast stellen. Het is mijn bedoeling om er een 3.8 blok van te maken. uiteindelijk zal het dus uit elkaar moeten. Ik heb voor nu besloten om eerst de auto af te bouwen en hem te laten rijden. Vandaar alleen pakkingen e.d. Het carter is ook open geweest en ik heb geen vreemde dingen kunnen vaststellen. Geen aluminiumdeeltjes of wat dan ook.

Ook een nieuwe koppeling en drukgroep heb ik erin gezet, een originele, en een nieuwe keerring voor de krukas. Het centreren van de koppeling is altijd belangrijk anders krijg je de bak er niet op. Ik heb geen gereedschap hiervoor dus dat moest ik zelf maken. Ik heb een verlengstuk van mijn doppenset genomen en op twee plekken met tape ringen opgebouwd die dik genoeg waren voor het lager en het vertande gat van de koppelingsplaten. Werkte top. Wel bij het terughalen even checken of de tape niet is beschadig. Er moet niets in het lager achterblijven. Bak erop nadat ik met de hand alle versnellingen had geprobeerd, liep mooi. Een nieuwe cilinder voor de koppeling gemonteerd. Iemand had lekker op het koppelingspedaal getrapt terwijl de cilinder niet gemonteerd was. Dit was al bij de vorige eigenaar gebeurd. Voor het geld was een nieuwe de beste oplossing.

Al deze werkzaamheden heb ik uitgevoerd met de motor op een hondje, je weet wel een plank met draaiwieltjes eronder. Dat is het makkelijkste om met het geheel door je garage te rijden. Nadeel is dat je er op deze manier geen krik onder krijgt. Echter de motor met bak, op een krik, in je eentje, onder de auto maneuvreren vond ik niet echt een goed idee. Je kunt een opleg plaat maken voor zo'n krik en het geheel vastbinden maar dat had ik allemaal niet. Ik heb gekozen voor het volgende:

78504 78505

De auto heeft in z'n geheel al die tijd op as steunen gestaan. Ik heb de achterkant een flink stuk omhoog gezet. dat is op zich al spannend. Uiteraard moeten de dwarssteunen onder de auto eruit. Toen de motor met bak, op het hondje, eenmaal in positie onder auto stond, heb ik de auto aan de achterkant weer wat omlaag gehaald zodat hij niet zo scheef stond. Daarna moest het geheel op de krik komen. Drie potkrukjes brachten uitkomst. Als je een object op drie punten laat steunen liggen de steunen altijd in 1 vlak. Het geheel blijft stabiel. Beide cilinder banken kregen een brede houten steun eronder om het gewicht te verdelen en aan de achterzijde nog een steun voor de bak. Ik kon alle 3 de potkrukjes plaatsen omdat ze allemaal naast het hondje kwamen. Voorzichtig elke krik steeds een beetje hoger. Het blijft spannend, er moet niets gebeuren. Dan is het voordeel dat je dit alleen doet. Je kunt je volledig focussen op wat moet gebeuren en je hoeft niemand anders in de gaten te houden. Wel zorgen dat je er nooit onder gaat met je handen of iets dergelijks. Uiteindelijk kon ik het hondje eronder vandaan rijden en de garage krik plaatsen. Ik heb een grote hard houten balk genomen welke van voor naar achteren onder het geheel doorliep. Dan is het zaak om het zwaartepunt te vinden zodat je met weinig kracht het geheel in balans kunt houden. Voordat de motor en bak hierop lagen heb ik alle bouten uitgezocht welke nodig waren om het geheel vast te zetten in de auto. Ik heb ze met het bijbehorende gereedschap klaar gelegd op de desbetreffende posities. Alles nog een keer extra gecheckt en toen omhoog. Stukje bij beetje heb ik het geheel rustig omhoog gekrikt tot de hele boel in positie zat. De steunen van de versnellingsbak zaten er nog niet aan. Ik had bedacht om de zwarte dwars verbinding onder do motor door te gebruiken. Eerst de bouten aan de voorzijde vast en daarna de zwarte dwarsverbinding erin. Alles bij elkaar zijn dit 6 bouten. De motor met bak kon nu gewoon blijven liggen op de dwarssteun en hangen aan de originele ophanging aan de voorzijde. Tussen de dwarsbalk en de bak heb ik een stuk hout gedaan zodat niets kon beschadigen. Hierna de krik weggehaald en onder de versnellingsbak geplaatst. Vervolgens de steunen voor de bak erin en het lompe ding zat op zijn plek.

Toen kwam er nog iets bijzonders, de steekassen. Normaal gesproken is dit redelijk rechttoe rechtaan. De rechter ging prima. De linker wilde van geen kant. Ik snapte er niets van. Om een lang verhaal kort te maken. Degene die de vorige motor had uitgebouwd heeft naderhand de aandrijfassen verkeerd om gemonteerd. De rechter zat links en de linker zat rechts. Welke idioot doet zo iets? Ik kwam erachter door de part nummers eens op te zoeken. Zoals ik het nu opschrijf lijkt het allemaal simpel maar het heeft wel enkele uren gekost voor ik erachter was wat er nu aan de hand was. Ik dacht in eerste instantie dat ik wat fout deed, maar nee. Ik heb zelfs de steunen van de bak gecontroleerd of die op de juiste plek zaten. Maar het zou een knap iemand vergen om die om te wisselen.

Ik was blij dat alles goed was gegaan en dit zware stuk techniek veilig en wel in de auto lag. Het was een mooi gezicht om aan de bovenkant de aanzuigbuizen weer op hun plek te zien liggen.


02 maart 2021 12:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Gaaf om je verhaal over de werkzaamheden met bijbehorende foto's :thumleft: . Die voorbumper staat bijzonder goed moet ik zeggen :D


02 maart 2021 14:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Los van het feit dat je leuk knutselt :wink: schrijf je het ook leuk op. Gaaf om te volgen.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 maart 2021 15:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Man man man, ik moet gewoon vrij nemen om alles rustig te kunnen lezen. :res: :thumleft:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


02 maart 2021 15:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
@ Nine-6-four Dankjewel. Ik ga nog wel iets aan spoorverbreding doen. Ik denk dat het geheel dan nog dikker word.

@ Horn Goed om te horen dat het wordt gewaardeerd. Zelf vind ik het iets teveel tekst en kom ik erachter dat ik betere foto's moet maken. Om met Fangio te spreken, je moet altijd proberen de beste te zijn, maar nooit geloven dat je het bent.

@ Anne 2.7 ik moest ook vrij nemen om het op te schrijven. Is toch erg leuk om te doen, het motiveert om door te gaan met de klus. We hebben trouwens toch geen mogelijkheid om naar de kroeg te gaan.


04 maart 2021 12:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 S
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Leuk project om te volgen. Thx voor de uitgebreide verslaglegging


04 maart 2021 19:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
SCR schreef:
@ Nine-6-four Dankjewel. Ik ga nog wel iets aan spoorverbreding doen. Ik denk dat het geheel dan nog dikker word.


Aha interessant! Ben benieuwd of je icm de spoorverbreding vast houdt aan de standaard achterbumper of ook richting GT4 variant gaat :)


04 maart 2021 21:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Mooi knutsel werk de nieuwe voorkant doet me vermoeden dat hij er wreed uit gaat zien
Suc6 met het vervolg


04 maart 2021 22:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
@porschenot, Bedankt, ik denk zelf ook dat het cool word.

@Nine-6-four: de achterbumper ben ik aan het aanpassen en er komt een diffussor op. Ik zal daar ook een bericht over schrijven als het zover is. Nog ff knutselen.


04 maart 2021 23:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Goed bezig knutselaar.... 8)


04 maart 2021 23:08
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Mooi werk SCR! Complimenten hoe je dit aanpakt. Die bumper is erg fraai pas gemaakt.
Dat verhaal van (de) montage van de motor is heel herkenbaar. Dat geklooi met cricks, assteunen en de zaak laten balanceren. Heel herkenbaar. Pas geleden de ashoezen vernieuwd. Moet het hele spul achter ook omhoog. Voor dit soort werk ga ik een Quick Jack aanschaffen. Gisteren stond er nog een artikel in de krant dat iemand was omgekomen onder zijn eigen auto die op een paar oprijbokken stond. Brr.
Ga vooral door met je werk. Heel leuk om te volgen.


05 maart 2021 10:27
Profiel
PorscheForum Rakker
1991 964 carerra 2
Rijswijk
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Hoe een vakman het zou oplossen? Volgens mij doe je je zelf hiermee te kort!!
Ziet er fantastisch uit en leuk om te volgen.


05 maart 2021 11:01
Profiel Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Dankjewel pp964c2. Ik ben niet onttevreden met het resultaat maar ik blijf wel altijd om me heen kijken naar betere oplossingen. Hoe simpeler de werkwijze, hoe beter het resultaat vaak is.


05 maart 2021 12:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
@ BJFT, gelukkig is mij nog nooit iets ernstigs overkomen. Het blijft belangrijk om steeds aan de veiligheid te denken, zelfs op een brug.


05 maart 2021 12:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.