Gisteren bezig geweest om de motorsteunen te vervangen, in eerste instantie wou ik dit gewoon bij mezelf thuis doen en de auto op de oprijsteunen te zetten maar dat ging hem niet worden.
Omdat het subframe moet kunnen zakken moeten de banden los van de grond en als ik de oprijsteunen onder de krikpunten zou zetten had ik gewoonweg te weinig ruimte.
Gelukkig stelde mijn oom voor om het op zijn brug te doen, zijn Austin Healey is gelukkig een rollend project dus de brug was snel vrij gemaakt.
En wat werk dat fijn zo'n vier koloms brug met brugkrik.
Als eerste moet de stabilisatiestang losgemaakt worden en een hitteschildje verwijderd worden.
Daarna maak je de retourleiding van de stuurpomp los van het subframe, die achter het stuurhuis aan de bovenkant van het subframe vast zit en dan maak je het stuurhuis zelf los.
Het stuurhuis zit vast met vier bouten die gemakkelijk via de voorkant te bereiken zijn, daarna kan je het stuurhuis gewoon laten hangen.
Vervolgens draai je de bouten los van de motorsteunen zelf en kun je de motor opkrikken zodat er ruimte komt om de motorsteunen eruit te krijgen.
De motorsteunen zitten vast met 2 bouten aan de bovenkant en 1 grote aan de onderkant die door het subframe heen gaat.
Die bouten bovenop de steunen zijn echt k#t om los te maken, er is gewoon te weinig ruimte dus je kan maar iedere keer een klein slagje maken met een steek- of ringsleutel.
Daarna draai je de 4 bouten los van het subframe en deze kan je dan ook iets laten zakken zodat er uiteindelijk voldoende ruimte ontstaat om de motorsteunen eruit te halen.
En dan heb je weer een verzameling boutjes, moertjes, ringetjes, motorsteunen en een heel vies hitte schildje.
Uiteraard even de zooi lekker schoongemaakt en alle boutjes voorzien van wat kopervet zodat het bij een volgende keer weer makkelijk los gaat.
Dan alles via de omgekeerde procedure weer in elkaar zetten en klaar is klara.
Direct even een stukje gaan testen en het verschil is echt gigantisch. Veel minder "bokken" bij schakelen enzo en ook veel minder trillingen überhaupt.
Het was al met al een best klusje waar toch echt wel wat tijd in ging zitten maar het was het allemaal dubbel en dwars waard!!