Volgende stap, de kop(pen) en nokkenassen. De koppen waren gedaan door het revisiebedrijf. Klepsteel geleiders waren volledig weg en de klepstelen zelf waren ook al behoorlijk versleten. Dus er zijn nieuwe geleiders en kleppen ingegaan. Ook de klepveren vernieuwd en zo als te zien is alles weer als nieuw:
Eerst de koppen vingervast op de cilinders plaatsen:
En het nokkenashuis met de groene loctite ertussen op de koppen plaatsen:
Hier zie je het eindresultaat van onderen, waarbij ook de nieuwe olieretourbuizen te zien zijn.
Wat je hier ook goed kunt zien is dat ik de olieleiding al heb vastgezet onder het blok. Dat heb ik gedaan voordat de koppen er op gingen, dan kun je er nog heel goed bij. Ik had namelijk een slechte ervaring met deze leiding achter de rug, toen ik hem ooit plaatste met de motor nog in de auto. Bij het losdraaien van de oude is er toen een klein scheurtje in het blok gekomen waar de nippel er in zit. Dit is nu gerepareerd, maar ik wilde geen risico lopen. Zonder de koppen kun je nog erg makkelijk een grote sleutel op de nippel zetten om tegendruk te geven bij het vastzetten van de moer, zodat er geen kracht komt op de aansluiting met het blok. Zo heb ik hem goed vast kunnen zetten en zolang met een tiewrap het andere einde van de buis vastgezet zodat deze niet wrikt.
Als de kettingkasten en tandwielen geplaatst zijn, wordt het aangeraden om na te meten of de kettingen en tandwielen netjes in lijn zijn. Als deze te veel afwijken wringt het en slijten deze natuurlijk snel. Ik heb op zich niets aangepast aan tandwielen maar wel nieuwe kettingen geplaatst. Dus de meting gedaan. Hiervoor heb ik deze opstelling gebruikt, waarbij de liniaal met een aantal bouten/ringen/moeten strak tegen het blok gezet is en met een lijmtang ondersteund wordt op de kettingkast. Dan heb je twee handen vrij om de meting te doen. Met een schuifmaat haaks langs de stalen lineaal doe je meerdere metingen. Deze waren allemaal binnen de tolerantie, goed om te weten!
Daarna de nokkenassen er in en de tuimelaars in het nokkenashuis. Ik heb ook de RS pakkingen op de tuimerlaar assen gezet. Denk niet dat het heel noodzakelijk is, maar ze zijn niet duur en op zich makkelijk erop te zetten. Hier en daar schaafde er wel een randje pakking af bij het inschuiven van de assen, zo strak zitten ze in het huis. Ik heb het zo gelaten en netjes op het juiste moment vastgezet, denk niet dat er olie langs gaat lekken.
Later kwam ik er achter dat wordt aangeraden om alleen cilinder 1 en 4 te plaatsen voor het timen van de nokkenassen, maar toen had ik ze allemaal al er in zitten. en eruit halen vond ik geen optie meer. Ik heb de timing dus gedaan met alle tuimelaars geïnstalleerd, wat uiteindelijk prima gaat. De nokkenas timing wordt veel over geschreven en iedereen vind het vreselijk lastig. Je hebt uiteraard de tool nodig om het tandwiel tegen te houden als je nokkenas vastzet, maar eigenlijk vond ik het nogal makkelijk gaan. Bij het vastdraaien op moment van de nokkenas moet je inderdaad opletten dat je niet verschuift en dat vergt een beetje oefenen. Toch was ik er relatief snel klaar mee, en exact op de vereiste meting heb ik beide vast kunnen zetten. Dan paar ik rond draaien om te zien of hij netjes binnen de tolerantie blijft.
Hiermee is het moeilijkste achter de rug. Deze stap en met name de timing van de nokkenassen had ik mij voorbereid op een moeilijke en lange sessie, maar die viel eigenlijk reuze mee. Het geeft heel veel voldoening om alle metingen te doen en uiteindelijk vast te stellen dat alles perfect staat.