Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 13:14



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Toby's 997.1 Carrera 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Toby's 997.1 Carrera
Een nieuwe oude auto heeft toch altijd wat dingen die je wilt aanpakken, en dat is bij mijn Carrera niet anders. Dit zijn de dingen die ik sowieso ga aanpakken:

  • Plakkerige PCM draaiknoppen -> schoongemaakt met Isopropanol
  • Verf versleten op Y-spaak stuur -> vervangen
  • Beschadiging op deuropener links
  • Deksel bekerhouders gaat niet helemaal dicht
  • Bluetooth -> Mr12Volt is ingebouwd, maar nog geen microfoon aangesloten
  • Cruise control
  • Accu lijkt vrij snel leeg te lopen

Dingen met lagere prioriteit
  • Luidsprekers checken, ik heb het idee dat er vanuit de deuren weinig geluid komt
  • Instaplijsten niet mooi meer
  • Krassen op middenconsole
  • Krassen op achterkant sportstoelen

Wensen
  • Betere geluidsdemping, bandengeluid is op de snelweg behoorlijk aanwezig
  • Ander stuur? Macan stuur vind ik mooi, maar is ook erg prijzig incl. airbag

Tevens ben ik van plan het reguliere onderhoud waar mogelijk zelf te doen, zoals ik dat bij mijn andere youngtimers ook al doe.

Voor de installatie van het Mr12Volt kastje heb ik de CD wisselaar uitgebouwd. Aan de draden voor de stroomvoorziening heb ik twee pins gesoldeerd die zo in de stekker voor de CD wisselaar passen. Op dit moment bungelt het kastje nog los in de frunk, misschien teken en print ik nog een beugel ervoor. Ik krijg de bekende foutmelding dat de telefoonmodule niet beschikbaar is (ondanks dat die nog gekoppeld is), dus deze moet ik nog laten uitcoderen en ook het afkoppelen en doorlussen van de telefoonmodule ga ik nog doen. Qua microfoon weet ik nog niet precies wat ik ga doen. Ik ken de microfoon van Elgin, maar een houdertje voor onder de afdekking van de stuurkolom kan ik evt. ook zelf tekenen en printen. Misschien plaats ik geen microfoon, met het geluidsniveau in de cabine vraag ik me af of je fatsoenlijk kunt bellen, en ik kan ook een oortje in doen.

82652


25 feb 2024 17:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 Boxster S uit 2004 Riviera Blue USA origin
Culemborg
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Bijzonder wat je aangeeft over het geluid inde cabine (afkomstig van de wielen?) Bij mijn (oudere) 986 kan ik comfortabel bellen bij 120 km/h met ingebouwde radio met android auto.
Rijgeluid valt ook goed mee en wordt boven de 120 mn. veroorzaakt door windgeruis. Heb je wel de goede banden (niet gecupt) er onder zitten?


25 feb 2024 18:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Er zitten vrijwel nieuwe banden onder. Ik merk wel dat het wegdek verschil maakt, en ik heb gelezen dat 19" meer herrie maakt dan 18" en dat de breedte van de banden ook een rol speelt. En achterop zitten uiteraard 295s...


25 feb 2024 18:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Ik kan ook gewoon bellen met 120 km/h, nota bene met het dak open (en met 305 achter). Het geluidsniveau bij jouw oor is misschien wel anders dan het geluidsniveau op de stuurkolom. Dat is verder van de motor, eventueel slecht aansluitende ramen, etc. Over dat laatste: weet je zeker dat de ramen goed sluiten en ook goed zijn afgesteld?

Ten aanzien va je Mr. 12 Volt; een beugel kan natuurlijk, maar je kun je er ook wat makkelijker van afmaken en een klittenbandstrip gebruiken.


26 feb 2024 11:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
cayman s 987
Zingem
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
als je toch bezig bent met uitcoderen kan je eveneens de cruise control incoderen, de hendel hoeft er nog niet in te zitten daarvoor en het is maar 2 of 3 dingen aan te vinken op de computer

zal wel hetzelfde zijn als mijn 987 cayman


26 feb 2024 17:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Ja klopt, dit wil ik allebei tegelijk laten doen. Ik heb vanochtend de cruise control set opgehaald. Van der Gugten zit er niet op te wachten om een cruise control te coderen die ze niet zelf ingebouwd hebben, maar wilden het per hoge uitzondering wel doen. Haaglanden Motorsport heeft er geen probleem mee maar is wel aanzienlijk duurder, bij Porsche Centrum Rotterdam is het drie tot vier weken wachten totdat je terecht kunt... Voor de inbouw van de cruise control mis ik echter een lange T10 Torx sleutel, dat wordt nog een ritje naar de bouwmarkt.

Ik heb ook nog de deuropener vervangen en de deksel van de bekerhouder gaat nu ook weer helemaal dicht, dankzij deze tip op Rennlist. Ook heb ik de Loudness knop van de PCM gevonden, er blijkt dus wel degelijk bas in te zitten en alle speakers doen het gewoon. :D


26 feb 2024 21:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
cayman s 987
Zingem
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
als het de gewone kartonnen luidsprekers zijn dan is het best even andere in te steken als ze beginnen kraken en scheuren wat iets bekend is bij deze auto's


27 feb 2024 17:00
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S (ex: Boxster S 986.2)
Twente
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Toby schreef:
Van der Gugten zit er niet op te wachten om een cruise control te coderen die ze niet zelf ingebouwd hebben, maar wilden het per hoge uitzondering wel doen. Haaglanden Motorsport heeft er geen probleem mee maar is wel aanzienlijk duurder, bij Porsche Centrum Rotterdam is het drie tot vier weken wachten totdat je terecht kunt...


Dingen die ik niet zelf kan coderen via mijn eigen Durametric laat ik altijd bij Lammertink in Enter doen. Ik kan er altijd snel terecht en heb daar nog nooit gehoord dat ze iets voor mij niet wilden coderen omdat ze het niet zelf hebben ingebouwd.


29 feb 2024 14:22
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Qua mic voor de Mr. 12Volt bluetooth adapter heb deze besteld die je mooi weg kunt werken in je stuurkolom.

https://shop.enfigcarstereo.com/product/enfig-mic-por1/

Erg blij mee!


29 feb 2024 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Ja die had ik al gezien. Eerst maar eens kijken hoe ik met de kabel vanuit de stuurkolom bij de frunk kom waar het kastje nu zit. Misschien lukt het ook om de meegeleverde microfoon met een 3D geprinte houder te gebruiken.
Evan_S schreef:
Dingen die ik niet zelf kan coderen via mijn eigen Durametric laat ik altijd bij Lammertink in Enter doen. Ik kan er altijd snel terecht en heb daar nog nooit gehoord dat ze iets voor mij niet wilden coderen omdat ze het niet zelf hebben ingebouwd.

Enter is helaas niet echt in de buurt voor mij. :) Ik heb nu een afspraak bij Automotion in Rotterdam staan, maar eens kijken of het hen gaat lukken.


01 maart 2024 10:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Vandaag de telefoonmodule verwijderd en een lus op de MOST stekker geplaatst. Ongelooflijk wat onder die stoel vandaan kwam - hazelnoten, snoeppapiertjes, gummibeertjes, helaas geen geld. :D Met de 3D printer heb ik hulpstukken voor mijn schuifmaat en meetgereedschap voor de remblokken geprint. Met bijna 23mm schijfdikte en ruim 3,5mm blokdikte achter hoeft er gelukkig nog niets te gebeuren.

82680


01 maart 2024 17:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Vandaag bij Automotion geweest voor het coderen van de cruise control en het uitcoderen van de telefoonmodule. Helaas is allebei niet gelukt. PIWIS kon de DME niet vinden. Ze gaan nog kijken of het met een andere 997 wel lukt en dan kijken we woensdag verder. Met mijn iCarsoft CR Pro+ kan ik de DME wel gewoon uitlezen.

PCM wilde de telefoonmodule maar niet vergeten. Hier vraag ik me af of het niet door de Mr12Volt module komt, deze zal ik voor woensdag loskoppelen en een MOST lus plaatsen.

Thuis nog aan de slag gegaan met het verwijderen van het linker deurpaneel. Ik ga in beide deuren Dynamat Extreme plakken voor hopelijk wat minder herrie, en de speakers dreunen ook vrij snel. Maar de plaat waarop die gemonteerd zijn is ook gewoon een grote resonator. Ik heb gelezen dat anderen er goede resultaten mee hebben geboekt.


15 maart 2024 19:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Beide deuren zijn nu voorzien van Dynamat.

Van karton een mal gemaakt. De rechter deur is gewoon gespiegeld.
82729

Opgeplakt in de linker deur.
82730

Het linker deurpaneel heb ik er wel vier keer vanaf gehad. Nadat ik alles in elkaar had zitten kwam ik er achter dat de linker deur niet van binnen open ging, kabel niet goed vastgezet. Dus weer alles eraf. Daarna hoorde ik opeens een ratel in de linker deur, weer alles eraf. Bleek er een stekker los te zitten, waarschijnlijk vergeten nadat de auto na het spuiten weer in elkaar gezet is. Deze weer op de goede plek gezet en in elkaar geklikt, en kijk aan, nu gaat ook het linker raam weer automatisch naar beneden!


17 maart 2024 14:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Misschien domme vraag, maar waarom heb heb je bovenste deel van de deur niet beplakt met Dynamat? Voegt dat niets toe?
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


17 maart 2024 15:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Er zou inderdaad nog wat bij kunnen, maar ik heb gelezen dat 25% al voldoende kan zijn om trillingen voldoende te dempen. Ik heb er nog niet in gereden, maar het gedreun van de luidsprekers lijkt al aanzienlijk minder te zijn.


17 maart 2024 20:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Gedreun van de luidspeakers :?

Tijd voor een uitlaat modificatie :cheesy:


18 maart 2024 3:59
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
En muzieksmaak modificatie :cheesy:

Zonder gekheid - ziet er netjes uit. Ben benieuwd naar je ervaringen
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 maart 2024 7:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Op de snelweg bij tempo 100 lijkt 'ie 1-2 dB stiller dan voorheen, dus dat is geen significant verschil. Ik ga dus zeker de wielkuipen nog aanpakken. Het effect op het radiogeluid is wel definitief positief. Voorheen heb ik bij podcasts de loudness uitgezet omdat stemmen een irritante dreun tot gevolg hadden, dat is nu weg.

Vanochtend tweede poging om de cruise control aan de praat te krijgen, maar het wilde helaas nog steeds niet lukken. Ik heb nu over een paar weken een afspraak staan bij Haaglanden Motorsport, hopelijk komen zij er wel uit.


20 maart 2024 16:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
En kijk aan, wat ze bij Automotion in twee pogingen niet voor elkaar kregen is bij Haaglanden Motorsport binnen een halfuur gelukt. Auto zaterdag gebracht, vanochtend nog voor 8 uur het bericht dat 'ie klaar was. Cruise Control doet het en ook de telefoonmodule is nu uitgecodeerd. :)


08 apr 2024 9:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Dus meteen maar ermee naar een afspraak gereden, ook als was het direct naast Rotterdam Centraal. :D

82813


08 apr 2024 16:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Ik had de Mr12Volt module in de frunk aan de CD wisselaar aansluiting zitten, maar wordt (helaas) toch nog weleens gebeld in de auto. Op de speaker werkt niet echt en elke keer een Bluetooth oortje is ook onhandig, dus toch maar eens de microfoon aansluiten. Dat is alleen echt niet handig als het Bluetooth kastje in de frunk zit. Achter de PCM vond ik niet handig omdat ik geen zin had om de bestaande bekabeling te moeten bewerken, dus leek het mij het handigst om de Bluetooth module op de plek van de telefoonmodule te plaatsen.

Ik weet dat er een speciale microfoon van Enfig is, maar dit hier werkt denk ik ook. Anders zou ik nog de houder van de af fabriek ingebouwde microfoon kunnen gebruiken of op basis van deze een 3D model maken en 3D printen.

82856

De grootste uitdaging was om de microfoonkabel onder het tapijt door te krijgen. Hiervoor moest ik de rechter stoel loshalen, waarvoor ik dan weer een E12 dop moest bestellen. Met de stoel los kon ik het tapijt ver genoeg omhoog trekken om er een trekveer onder door te schuiven en de microfoonkabel naar de juiste plek te trekken. De pinout van de stekker van de telefoonmodule was gelukkig op internet te vinden, en alles werkt!

82857

Hierna nog wat foam om het kastje gewikkeld en met tie wraps vastgezet zodat het niet gaat rammelen.


16 apr 2024 18:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Ziet er goed uit. Heb je deze microfoon setup ook al rijdend getest? Ik heb de aftermarket telefoon nu nog bovenop de stuurkolom (in het midden tussen de uitsparingen van de OEM afdekking, maar dan meer naar achteren, net voor de tellers), maar misschien werkt dit wel beter. Ik ben benieuwd!


17 apr 2024 9:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Nee rijdend heb ik hem nog niet getest, ik zal laten weten hoe het ging als dit is gebeurd.


17 apr 2024 13:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: Toby's 997.1 Carrera
Mooi! Luiwammes als ik ben verplaats ik hem dan pas na jouw testbericht. :wink:


17 apr 2024 14:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boxster60, Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.