Vervolg van mijn eigen 924 soap.
In de afgelopen tijd is er wel weer het een en ander aan de 924 gedaan. Daarom weer een update van wat iemand aan het begin al een slippery slope noemde. Misschien krijgt ie wel gelijk
. Maar goed beschouwd ben ik nog geen zaken tegengekomen (op de motor na natuurlijk) die buiten mijn verwachtingen lagen. Dat scheelt.
Vol trots meldde ik dat ik een complete originele rubberen isolatiemat van het schutbord had gevonden. Tot zover klopte dat ook. Ik heb de mat opgehaald en het zag er voldoende goed uit. Ik dacht dat ik hem nog heel goed kon gebruiken. Even nog getwijfeld, maar toch meegenomen. Helaas kan ik hem uiteindelijk alleen als een mal gebruiken voor de contouren. Kennelijk is de mat toch van een iets ander type 924 geweest. Ogenschijnlijk gelijk van vorm, maar meerdere gaten voor doorvoer van kabels en dergelijke kwamen uiteindelijk toch niet overeen. Verder was het materiaal zo broos geworden, dat ik er eigenlijk niks meer mee kon. Er vielen steeds meer stukken uit en af. Jammer. Gewoon pech, geld weg. Accepteren en weer doorrr.
Ik ga nieuwe antidreunplaten tegen het schutbord plakken. Dat zijn handzame platen van 50x25 die je met een föhn of verfstripper kunt verwarmen en zo alle mogelijke contouren kunt laten volgen.
Inmiddels had ik al wel goed materiaal gevonden voor het isoleren van de tunnelbak. Je vindt nooit precies het goeie materiaal natuurlijk, maar ik denk dat ik een goed alternatief heb gevonden bij Heat Shieldings. Het is de Thermoblok. Op basis van glasvezel en aluminium toplaag. De folie is helaas wat dunner dan het origineel, maar ik verwacht daar geen problemen mee voor de kilometers die ik met de auto ga maken. Je kunt er ook niet echt veel dikker materiaal voor gebruiken door alle rondingen die je moet volgen. Zoals te zien op de foto's heb ik de nieuwe isolatie ook in drie delen moeten aanbrengen. De naden zijn afgewerkt met daarvoor bestemd tape. De isolatie is met hittebestendige lijm geplakt.
Veerpoten
Ik had de veerpoten verwijderd maar met de montage kwam ik er niet meer uit. Toen ik de veerdempers vervangen had en de hele handel weer in elkaar zat kreeg ik de bovenste schotels niet meer in beweging. In elkaar, uit elkaar, in elkaar en uit elkaar. Het lager bovenin draaide na schoonmaak en mooi nieuw vet als een tierelier.
Ik kwam er niet meer uit. Ik had van alles geprobeerd. Een hele constructie met bouten, schijven, moeren en afstandsbussen gemaakt om de situatie na te bootsen, zonder elke keer lopen te mieren met de veer en de zuigerpen van de schokbreker. Telkens liep het lager vast bij het aandraaien. Ten einde raad bij Alpo een nieuw lager besteld, compleet met rubber. Eigenlijk vond ik dat de lagertjes prima liepen. Ik twijfelde dan ook nog steeds of ik het goed deed. Toen zag ik echter dat de lagertjes zelf ook los te bestellen waren. Voor heul wat minder dan wat Alpo (uiteraard) voor een compleet set vroeg.
Ik was al heel wat aan het sparren geweest met vrienden die ook autotechnisch onderlegd waren. Eén van hen veronderstelde dat ik het verkeerd zag en dat het echt in de montage moest zitten. Ik heb de volgende morgen de bestelling bij Alpo geannuleerd, temeer daar ik de sets niet kon retourneren als ik ze niet zou gebruiken.
Ik heb gebeld met de Loods in Den Dolder. We kwamen er niet uit. Ik ben bij een Porsche specialist bij mij in de buurt geweest. We kwamen er niet uit. GiToen ben ik bij Frawi in Beckum geweest. Is een 924/944/928 specialist vlakbij Hengelo. Eigenaar Frans kon mij geruststellen. Er is niets aan de hand. Ik maakte zelf een denkfout, domweg omdat ik niet precies wist hoe het zat. Als je de veerpoot in elkaar zet, dan staat het lagertje onder spanning en draait het niet. Zo gauw je de veerpoot onder de auto gemonteerd hebt en alles zit weer op zijn plaats, dan wordt de grijze schotel die bovenop zit naar beneden gedrukt/getrokken tegen het losse busje dat in het lager zit en er een heel klein stukje bovenuit steekt, waardoor hij tegen het busje in het lager komt. Er zit ook een afdruk van dat busje in de onderkant van de grijze schijf. En zo draait de hele handel weer. Je moet het maar weten. Pfff. Dit soort dingen maakt je zo onzeker hè. Maar soms is gewoon toegeven, dat je helemaal vaut zit ook weleens lekker. Hahaha. Nu maar hopen dat dit het inderdaad is.
Stuur.
Het verhaal van het stuur is eine schöne Geschichte geworden. Misschien had ik het dichterbij ook wel voor elkaar gekregen, maar ik ging het avontuur dus in Oostenrijk aan. Der Johann stelde met meerdere mails gerust over de vorderingen. Ik heb ongeveer 15 mails van hem gehad zonder de beloofde foto's. Hij snapte kennelijk helemaal niks van mail met bijlagen. Hilarisch. Uiteindelijk kreeg ik vanmorgen het stuur weer terug. Het ziet er perfect uit!
Zit nog een bijzonder verhaal aan vast. Der Johann legde mij uit waarom of dit type stuur zo vaak breekt. Het is namelijk een bekende kwaal. Het blijkt dat Porsche deze sturen gemaakt had voor de autosport. Om te voorkomen dat de coureurs hun polsen zouden breken bij een aanrijding hadden ze de spaken zwakker gemaakt zodat die spaken zouden breken en niet de polsen. En later werden die sturen ook in ongewijzigde vorm in serieproduktie auto's gebruikt omdat ze zo populair waren. Voor wat het waard is. Wie weet kan iemand dit verhaal bevestigen
Motor
Gisteren bij de motorrevisiemeneer geweest. De kop is gevlakt, de kleppen zijn opnieuw in hun zittingen geslepen, nieuwe klepseals aangebracht. De cilinders zijn gehoond en zien er weer mooi uit. Alle benodigde onderdelen zijn binnen. Ik heb geen haast met de motor dus andere werkzaamheden gaan voor bij de reviesiemeneer. De verwachting is dat het blok over twee weken klaar is.
Tot slot: rubbertje vervangen
Nu toch de hele handel in het vooronder eruit licht wil ik gelijk maar alles vervangen wat vervangen kan/moet worden. Zo ook een doorvoerrubber van de twee waterslangen die naar de kachelradiateur lopen. Rubber besteld bij een webshop voor VW onderdelen. Haha, voor dit vehikel haal ik overal onderdelen vandaan. En toen was het ongeveer een uur pielen en klooien met veel siliconenspray om dat rubber door het schutbord te krijgen. Direct achter het schutbord zit iets, waardoor er nauwelijks ruimte achter zit en je het rubber bijna niet door de opening kunt drukken. Maar goed, uiteindelijk wel gelukt natuurlijk.
Tot de volgende update