Pagina 1 van 2
Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 9:31
door 964hans
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 9:43
door Cazzo Super Veloce
Das niet best. Weet je al wat de oorzaak was?
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 9:54
door boxster550spyder
Ik dacht altijd dat de turbo motoren “unkaputtbar” waren.
Mooi dat je laat zien hoe dit er uit ziet.
Succes met de reparatie.
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 9:59
door Cazzo Super Veloce
Alles kan kapot. Meestal worden dit soort schades veroorzaakt door een te lage oliedruk in combinatie met een hoog toerental.
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 9:59
door horn
F*ck!

Sterkte Hans. Wel gaaf dat je hier zelf mee aan de slag kan

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 10:01
door Dial_888
Vandaag wel inrijden hè ipv posten hier……

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 10:05
door Dial_888
Cazzo Super Veloce schreef:Alles kan kapot. Meestal worden dit soort schades veroorzaakt door een te lage oliedruk in combinatie met een hoog toerental.
Foto’s vd oliepomp komen nog…..

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 10:25
door molen934
Zeg Wil was deze turbo wat gekieteld om meer vermogen te krijgen, of heb ik het mis

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 12:46
door pp964c2
Ravage is nog zacht uitgedrukt als ik de foto’s zie. Sterkte en hopelijk snel weer de weg op.
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 13:44
door molen934
De eerste proefrit is al gemaakt

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 14:43
door Dial_888
molen934 schreef:Zeg Wil was deze turbo wat gekieteld om meer vermogen te krijgen, of heb ik het mis

Laat 964Hans het spannende verhaal beschrijven…..mijn bijdrage was minimaal….

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 15:12
door 964hans
Deel 2
Wat vervangen/gerevisserd is:
Gebruikt , bemeten en gereviseerd carter
Krukas gecheckt: Magnaflux onderzoek, Slingering, onbalans. Krukas is samen met vliegwiel en koppeling gebalnceerd
Nieuwe krukas hoofdlagers
Nieuwe drijfstangen en drijfstang lagers
Gebruikte en bemeten gereviseerde set zuigers en cilinder bussen
Nieuwe uitlaatkleppen
Inlaat klep zittingen gecheckt/ingeslepen
Nieuwe klepgeleiders en klepsteel afdichtingen
Nieuwe klepveren (in- en uitlaat)
Nieuwe nokkenas kettingen
Nieuwe nokkenas fixeer bouten (Porsche voorschrift)
Nieuwe ketting geleiders
Nieuwe oliepomp
Olietank ultrasoon gereinigd
Nieuwe waterpomp
Nieuwe koppeling
Nieuwe rvs water aansluitingen
Nieuwe slang waterpomp
Alle koelwater zuiltjes verlijmt en verpent
Inlaat nokkenas verpent
Alle pakkingen/keerringen/O-ringen nieuw
Alle vloeistoffen vervangen (Olie, Pentosin, koelvloeistof G13)
Oliefilter, luchtfilter en bougies nieuw
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 15:29
door 964hans
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 15:40
door 964hans
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 16:20
door stak
Wat ziet dat er lekker vers uit zeg...
Alles origineel? Geen versterkte lagers/drijfstangen o.id. gebruikt?
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 16:47
door Dial_888
Al met al een knap ‘stukje’ werk…..naast het feit dat goed gereedschap is het halve werk…electronische hoekverdraaingsmeter….

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 16:51
door 964hans
Deel 5
Wat er mis ging (1)
Halverwege opbouw van het blok een stukje olieschraapveer gevonden. Bleek van zuiger 4 af te komen. Heb niet alles van de zuigerveer in de garage of in het blok (mbv endoscoop) terug kunnen vinden dus had geen andere keus dan blok weer te demonteren. Tijdens en na demontage restanten niet gevonden. Alle delen gespoeld en weer begonnen met de opbouw. 1 ding is zeker: de motor bevat geen zuigerveer restanten!
Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Cilinderbussen 1 en 3 (of 4 en 6) en zuigers worden op de werkbank in de waterjacket gemonteerd. Zuiger 2 (of 5) wordt in het blok geplaatst. De waterjacket wordt op het blok geplaatst en zuigers 1 en 3 worden bevestigd.
De zuigerveren van zuiger 2 worden ingeklemd. Cilinderbus 2 drukt dan mbv een hulpgereedschap de zuigerveerklem over zuiger 2.
Om deze handelingen te verrichten moet er voldoende ruimte zijn tussen waterjacket en carter. Zuigers 1 en 3 zijn hierbij maximaal ver uit de ciinderbus, te ver en de olieschraapveer komt uit de cilinder.
Dit is gebeurd en bij het terugdrukken van de zuigers heb ik dit niet opgemerkt.
Wat er misging (2)
Op de olietank twee slangen verwisseld (carterventilatie en een olie-retour). Hierdoor werd olie in het inlaatspruitstuk gepompt die uiteindelijk via de uitlaat weer naar buiten kwam. DRAMA!!
Gelukkig geen fysieke gevolgschade (wel mentale)
Wat er misging (3)
Hoe dom je zijn als je de kettingspanner verkeerd om plaatst. Een gelukje bij een ongelukje was dat het rechts betrof en dus makkelijk te corrigeren was.
Wat er misging (4)
Na dat de motor enige tijd gelopen had drupte er olie tussen de wisselbak en carter. Had de grote krukas keerring bij het monteren van de carterhelften geplaatst. Op de een of andere manier is er iets mis gegaan. (ik denk tgv vloeibare pakking)
Motor er weer onder uit en keerring vervangen. Zoals al eerder geschreven: men krijgt steeds meer ervaring.
Schrikmoment 1 tijdens proefrit
In de garage rookvrij gedraaid.
Een paar minuten na start proefrit begon uitlaat rechts heftig te roken. Na het uitzetten van de motor bleef de uitlaat (gelukkig) roken. Had na misstap 2 de uitlaat uitvoerig gespoeld met benzine, blijkbaar toch niet voldoende.
Na ca 30 km geen rook meer.
Schrikmoment 2 tijdens proefrit
Melding: Koelwater niveau te laag. Oh jee wat nu weer.
Bleek van de linker radiator een koelsnelkoppeling te zijn losgeschoten. Geen enkele relatie gelukkig met de motor reparatie. Wel alles onder de koelvloeistof
Huidige stand van zaken
Ondertussen bijna 500 km gereden. Olie en koelwater zijn in de motor gebleven
Eerste 50 km niet boven 3500 toeren en geen turbodruk.
Langzamerhand kortstondig wat meer toeren gedraaid bij een beetje turbodruk.
Motor hoort en voelt goed aan.
Einde berichtgeving
Groet
Hans
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 16:52
door 964hans
stak schreef:Wat ziet dat er lekker vers uit zeg...
Alles origineel? Geen versterkte lagers/drijfstangen o.id. gebruikt?
Carillo,s
Standaard lagers
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 16:56
door alvin01
Manmanman wat een verhaal weer.
Het lijkt mij frustrerend om constant over je schouder te moeten kijken of het allemaal heel blijft.
Maar wellicht komt alles goed!

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 19:16
door 964hans
Cazzo Super Veloce schreef:Das niet best. Weet je al wat de oorzaak was?
Lastig om met zekerheid te zeggen. Maar met grote waarschijnlijkheid is het begonnen met een gebroken drijfstangbout
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 19:17
door 964hans
molen934 schreef:Zeg Wil was deze turbo wat gekieteld om meer vermogen te krijgen, of heb ik het mis

Klopt
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 19:28
door MY00
Mooi verhaal. Dank voor het delen.
Niu alles orgineel of toch al weer gekielteld?
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 19:55
door 964hans
MY00 schreef:Mooi verhaal. Dank voor het delen.
Niu alles orgineel of toch al weer gekielteld?
De tuning is zoals het was
Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 21:31
door Basic
Thx for sharing
Ik geniet van de foto's van het blok, hoe het wordt opgebouwd en hoe krachtig het er al vanaf de werkbank uitziet. Ik kan het mij zelfs voorstellen dat je zo'n blok onder een glazen blad in de mancave zet. (denk dat de woonkamer thuis geen kans maakt...)
Veilige kms toegewenst!

Re: Motor reparatie 997 Turbo
Geplaatst: 05 nov 2021 22:52
door Cazzo Super Veloce
Mooi beschreven en knap dat je er ook gewoon bij vertelt wat er mis ging.
Laat zien dat je weet waar je mee bezig bent, gaat helemaal goed komen
