Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 10:09



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC) 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Een tijdje terug zijn de airco-condensors, die achter de openingen in de voorbumper zitten, vervangen. Om te voorkomen dat ze door steenslag weer snel beschadigen, wilde ik een rooster of grille plaatsen.
Afbeelding

Ja, zelf iets knutselen met racegaas is goedkoper, en waarschijnlijk ook niet ingewikkeld, maar ik ben voor de kant-en-klaar oplossing gegaan: Zunsport. Ik heb de Zunsport front-grille-setje al een tijdje in huis, maar het kwam er steeds maar niet van. Vandaag vrij en perfect klusweer, dus hierbij mijn review en montage 'how to' (voor zover dat nodig is).

Koopproces in UK en eerste indruk
Ik heb een Cayman (981) 2.7 met PDC rondom, dus ik wilde dit setje (let op, voor ieder specifiek model is er een specifiek setje, dus let goed op voor je bestelt!). Toen ik maanden geleden bestelde, was deze niet op voorraad bij Zunsport zelf, en in NL niet te krijgen voor een fatsoenlijke prijs, dus uiteindelijk besteld bij Monster Motorsport UK. Ook flink goedkoper (£157.75) dan bij Zunsport (£216.31), dus mooi meegenomen. Door de Brexit duurde de verzending erg lang (uiteindelijk 3,5 week waarvan 2 weken vertraging bij de douane), maar dat was op zich geen probleem. Moest uiteraard wel nog btw en inklaringskosten betalen, maar uiteindelijk nog altijd goedkoper dan andere aanbieders.

Eerste indruk
De set werd geleverd in een hele stevige doos. Alles compleet en netjes verpakt incl. een handleiding met plaatjes. Het materiaal van de grilles is vrij dik en heel stevig metaal met een zwarte poedercoating. Het buigt nauwelijks en voelt degelijk aan. Ook netjes afgewerkt en nergens beschadigingen of scherpe uitstekende delen. Alle onderdelen zijn los per stuk verpakt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Montage
Belangrijk: zorg eerst dat de ruimte achter de luchtinlaten helemaal schoon en vrij van bladeren en andere rommel is, want je kunt er na de montage niet meer even snel bij!

Volgens de handleiding begin je met de bovenste. Bij een 2.7 is de boveste 'opening' dicht, dus de grille is puur cosmetisch. Montage is een fluitje van een cent. In de opening duwen en met 2 zelftappende schroefjes vastmaken. Je kunt de schroeven niet heel vast draaien, want dan draaien ze door. Ben dus wel benieuwd hoe lang dit stevig blijft zitten. Zelf zou ik iets dikkere zelftappers gebruikt hebben, die wat meer grip hebben. Maar vooruit, ik gebruik voorlopig het meegeleverde materiaal.
Afbeelding

NB Volgens de handleiding is het verstandig om je bumperdelen even af te plakken, dat voorkomt krassen. Dus daarom zie je wat schilderstape op sommige foto's.

Vervolgens is de onderste grille aan de beurt. Die schuif je eerst in de opening aan de kant waar het schroefgat zit. vervolgens duw je deze voorzichtig helemaal in de opening, en trekt hem als het ware naar je toe vast met een haak/klem. Vervolgens druk je de grille voorzichtig op z'n plek en maakt 'm vast met 1 enkele zelftappende schroef. Ook hier weer vraag ik me af of dit goed stevig blijft zitten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tot slot de laatste en tevens lastigste: de middelste grille. In tegenstelling tot de onderste duw je hier eerst de kant met de klem/haak op z'n plek, en pas daarna de andere kant met het schroefgat. Dit is vanwege de parkeersensor en de vorm van de opening best een lastig klusje. Je wil de lak en kunststof niet beschadigen, maar ook de grille niet te veel buigen, dus het is wat gepriegel maar uiteindelijk lukt het wel om hem goed in de opening te krijgen. Ik heb zelf wat tie-wraps gebruikt zodat ik niet alleen kan duwen maar ook wat kan trekken om zo de grille voorzichtig maar onder lichte dwang op z'n plek te krijgen. Bij de middelste valt op dat de pasvorm niet helemaal 100% is. Net onder de parkeersensor is maaar heel weinig ruimte en de Zunsport grille is daar eigenlijk iets te hoog. Maar uiteindelijk lukt het wel om alles op z'n plek te krijgen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Resultaat
Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. De pasvorm is zeker onder en boven heel goed, maar in het midden matig. Van een afstandje ziet het er prima uit, maar van dichtbij zie je toch wel dat de grilles net allemaal even anders zitten qua diepte. Ik heb dit overigens op andere foto's bij andere auto's ook gezien, dus het ligt niet aan mijn 2 linkerhanden :wink:
Afbeelding Afbeelding

De uiteindelijke montage was niet moeilijk of ingewikkeld. Ik ben een half uurtje bezig geweest denk ik. Al met al redelijk tevreden, maar het belangrijkste is dat het steenslag op de condensors voorkomt of in ieder geval vermindert.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


05 mei 2022 16:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 Handbak
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
"home made versie" zonder bumper demontage ziet er zo uit - goed voor vergelijk - dit is bij 2,7 zonder sensor - snap nu pas het verschil tussen de ronde en rechthoekige vorm dan dagrijlicht, weer wat bijgeleerd :-)
80014

Allebei een goede oplossing lijkt me. Water temperatuur verandert er niks door , mocht men zich dit ook afvragen, ik zie geen verschil nl..
tiewrap truc heb ik ook toegepast, insteken met knik erin (dubbelknijpen met tang), haal je hem zo terug, goede tip!


05 mei 2022 22:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Mooie duidelijke post!
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


06 mei 2022 9:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Mijn 987 2.7 mag aanstaande maandag ook naar MH in Peize voor vervanging van de condensors, waarvan er één lek is.
Waarschijnlijk is het lek ook door steenslag ontstaan. Ik heb dan ook aan zo'n gaassetje van ZunSport voor de 987 zitten denken.
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


07 mei 2022 21:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Verstandig om de boel zo te beschermen.

Heb bij Ali een gaasje gekocht. Malletje gemaakt en met oude schaar in model geknipt. Voor de liefhebber heb ik Pdf die voor de 987 Boxster gebruikt kan worden.

Ben tevreden met resultaat.

7831178310
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


07 mei 2022 21:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster GTS 4.0 (982)
Bollenstreek
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Ik twijfel ook om een Zunsport setje te gaan monteren. Helpt het goed tegen steenslag? Doen ze moeilijk bij de dealer als je zoiets monteert? Of demonteer je alles weer voordat je naar de garage gaat?
_________________________________________
Yolo


22 feb 2023 13:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 Handbak
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Of ze moeilijk doen weet je pas bij een claim - probleem is wel als ze foto maken bij intake ivm onderhoud..

(mijn) Dealer gaf aan er geen punt van te maken, heb het maar even gevraagd inderdaad. Je ziet verder ook geen verandering in olie of water temp verder (ben zelfs , niet zeker of deze ook vooraan zitten, ivm geforceerde koeling via inlaten zijkant) , dus of ze daar een punt van kunnen maken mbt motor&versnellingsbak technisch weet ik niet, maar als ze het kunnen doen , kan het gebeuren.. Zouden ze wel de approved kosten moeten terugstorten dan indien niet geldig, dat zullen ze zeker ook niet doen ..

Als ik in het Buitenland een claim zou moeten doen op approved - haal ik ze er denk ik wel even uit :-)
Voordeel van tiewraps dan - ook wat gepriegel. Echt onnozel van Porsche dit met die grilles.. In najaar hou je echt rotzooi eruit, en geen steenslag dan. Ik had zelfs een blaadje in de rechter zijkant laatst - hoorde raar geluid -dacht approved nodig te gaan krijgen - viel mee .. :-):-)


22 feb 2023 13:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
De GT4 heeft standaard racegaas in de voorbumper, dus kan me niet voorstellen dat dit een probleem oplevert met garantie.
Afbeelding
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


22 feb 2023 13:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Met de pdf van MarcoB (zie hierboven) ben ik ook aan de slag gegaan. Een plaatje zwart strek-aluminium bij de Hornbach voor €36 gehaald. De pdf'jes uitgeknipt en gebruikt als mal om het aluminium uit te zagen (dremel). Vrij eenvoudig te doen. Nog wel even met een lakstiftje gebruiken om de zaagkantjes bij te werken en klaar is klara. De tieraps zie je bijna niet. Ik vind het een goede oplossing zo.
MarcoB :thumleft:


22 feb 2023 14:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster GTS 4.0 (982)
Bollenstreek
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Het ziet er zeker strak uit en het scheelt behoorlijk tov 450,- van Zunsport. Die mal is volgens mij niet toepasbaar voor mijn 982 gts en ik heb een ACC radar in de middengrill.
_________________________________________
Yolo


22 feb 2023 18:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Ik kocht Zunsport rechtstreeks in Engeland, kostte incl inklaring €235
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


22 feb 2023 19:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Basic schreef:
Met de pdf van MarcoB (zie hierboven) ben ik ook aan de slag gegaan.



Mooi dat gelukt is :thumleft:
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


22 feb 2023 19:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster GTS 4.0 (982)
Bollenstreek
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Polydeukes schreef:
Ik kocht Zunsport rechtstreeks in Engeland, kostte incl inklaring €235


Dan ga ik nog even zoeken. Kocht je direct bij Zunsport zelf in de UK?
_________________________________________
Yolo


22 feb 2023 23:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Nee een webshop
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


23 feb 2023 8:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster GTS 4.0 (982)
Bollenstreek
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Polydeukes schreef:
Nee een webshop


Ik vond een online kortingscode van 15% bij Zunsport. Toch maar daar gekocht. Ik kon geen goedkope UK webshop vinden die nog naar het vaste land verstuurd.
_________________________________________
Yolo


24 feb 2023 11:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Ik heb ze destijds hier gekocht, voor rond de 180 GPB incl verzenden. Inmiddels zijn ze ruim 40GBP duurder, maar nog altijd bijna 100 GBP goedkoper dan bij Zunsport.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


24 feb 2023 12:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster GTS 4.0 (982)
Bollenstreek
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Polydeukes schreef:
Ik heb ze destijds hier gekocht, voor rond de 180 GPB incl verzenden. Inmiddels zijn ze ruim 40GBP duurder, maar nog altijd bijna 100 GBP goedkoper dan bij Zunsport.


Deze had ik over het hoofd gezien. :bang: 50,- euro goedkoper dan Zunsport met korting.
_________________________________________
Yolo


24 feb 2023 23:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: ZunSport Grille review + montage (981 2.7 PDC)
Stond zelfs vermeld in de openingspost :-)
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


25 feb 2023 0:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.